Gå til innhold

Kubuntu 11.04 CD installasjon med ubuntu senere

Anbefalte innlegg

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1340456&pid=17692560&st=0&&do=findComment&comment=17692560

Fikk løst denne tråden ved å installere kubuntu isteden.

Prøvde flere ganger senere med ubuntu 11.04 men det feiler hver gang på flere maskiner, iso imaget har riktig checksum (MD5/SHA1). Og det er bootloaderen som feiler.

Så nå har jeg KDE 4.6.1.

Men problemet nå, som skjer på 2 maskiner er at når jeg har brukt:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Så eneste jeg får når jeg starter maskinen da, er ubuntu skjermbildet uten noen verktøylinjer eller noe, bare skrivebord ikonene og et bildebakgrunn.

Kan starte på den ene maskinen "Normalt ubuntu desktop" uten Unity-grensesnittet. Fordi jeg har passord krav på den maskinen.

Da får jeg vanlig Gnome menyer.

På den ene maskinen har jeg "Automatisk innlogging" siden det er flere som bruker maskinen.

Så da får jeg ikke valgt skrivebordmuljø.

Er det mulig/enkelt å løse dette problemet?

Får startet terminal og ubuntu hjelpen, ellers kjenner jeg bare komandoen å reboote/slå av maskinen.

KDE virker nok ennå, på begge maskiner, men på den ene er det ikke så enkelt å boote opp KDE som standard.

På "ubuntu standard" oppsettet med Gnome menyer, får jeg ikke logget ut, siden maskinen henger seg. Så det kan være ubuntu ikke er helt stabil ennå?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har automatisk innlogging kan du jo logge ut, og så velge annet skrivebordmiljø, og så logge inn igjen?

Tror du bare du ikke har installert hele Gnome-miljøet, prøv denne og se om du får det du mangler:

sudo apt-get install x-window-system-core xserver-xorg gnome-desktop-environment

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1340456&pid=17692560&st=0&&do=findComment&comment=17692560

Fikk løst denne tråden ved å installere kubuntu isteden.

Prøvde flere ganger senere med ubuntu 11.04 men det feiler hver gang på flere maskiner, iso imaget har riktig checksum (MD5/SHA1). Og det er bootloaderen som feiler.

Så nå har jeg KDE 4.6.1.

Bruker du CD eller minnepinne når du installerer? Hvis du bruker CD ville jeg prøvd å brenne en ny plate med Ubuntu på lavere hastighet. Selv om den nedlastede filen er riktig kan de skje tull i brenneprosessen. Eventuelt bare bruke minnepinne og spare CDer. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Selv om du har automatisk innlogging kan du jo logge ut, og så velge annet skrivebordmiljø, og så logge inn igjen?

Niks, da henger makskinen seg.

Og må slå av maskinen med power knappen.

Bruker CD-RW, så minnepenn har jeg i bruk på flere maskiner.

Ikke like enkelt med USB boot på mine maskiner.

Lenke til kommentar
Bruker CD-RW, så minnepenn har jeg i bruk på flere maskiner.
Gidder du å lese over det du skriver før du poster? Da blir det enklere å hjelpe.

Bruker du CD-R, CD-RW eller USB-minnepinne som installasjonsmedie?

Ikke like enkelt med USB boot på mine maskiner.
Hvis dette virkelig er specsene dine:
Intel core i7 950, DDR3 12 GB ram, Nvidia GTX 570, OCZ SSD 120 GB Sata

AMD X6 1055T 8 GB DDR2, ATI HD 5670, 500 GB Samsung F3

Intel Q9550, 4 GB DDR2 ram, 500 GB HDD, ATI HD 6850.

er det både lettere, kjappere og tryggere å bruke USB minnepinne.

Jeg har aldri vært borti en PC etter 2007 2006 som har vært vanskelig å boote med USB. Alle maskinene dine later til å være nyere enn det. Er du fortrolig med BIOS og konfigurasjon av oppstartsenhetene der?

Canonical har lagt ut guider for USB-installasjon i flere OS på nedlastingssiden for Ubuntu.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Problemet jeg har med USB, på flere maskiner, er at når jeg forsøker å boote fra USB.

Så henger maskinen seg, altså når man velger USB enhet, venter jeg 20 minutter og jeg får bare "loading....." uten at det skjer noe mere. Brukte http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/ og lingdene verktøy.

Vet ikke om det er fordi jeg har flere USB enheter, tilkoblet f.eks trådløs mus og tastatur.

Og skriver/skanner men jeg gidder ikke å koble de ut bare fordi det går raskere.

Da er etter min mening bedre å sette opp en linux server, med PXE boot, siden jeg har en ekstra maskin som kan settes opp til server. Men på grunn av kunnskap og tid har jeg ikke fått tid til det. Dermed burde dette bli en bedre/raskere løsning siden jeg har maskinvare nok.

Siden år 2000 har vel PXE vært standard på hovedkort.

Mens USB booting finnes vel på noen hovedkort i dyr entualistklassen, mini laptop, og dell maskiner.

Derfor bruker jeg CD-RW foreløpig.

Bruker minnepenn til musikk, og andre små ting.

Har gigabit nettverk på samtige maskiner så det burde være raskere og enklere fra klient siden.

Prøvde å redusere brennehastigheten i går uten det hjalp stort.

Så enten må jeg være uheldig med partisjoner eller ACHI drivere på ubuntu ellers vet jeg ikke hva som er feil.

Så da går jeg heller for Kubuntu skrivebordmiljø, isteden.

Men ja det burde vel være mulig å kunne enkelt switche skrivebordmiljø?

Det har gått tidligere å ha flere skrivebord, så å kunne bruke ubuntu gnome 3 Unity-grensesnittet/kubuntu KDE 4.6.1 burde ikke trenge forskjellig skjermkortdriver?

Hvis ingen har noen løsning her, så har jeg maskinvare nok.

Så kan godt ta med tips på virtuelle klienter for linux som dere vet funger utmerket med ubuntu 11.04 Unity, slik jeg kan bruke denne også.

Da kan jeg installere fra ISO imaget jeg laster ned isteden for CD.

Nå er det litt kjedelig å bare bruke ubuntu live CD.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mens USB booting finnes vel på noen hovedkort i dyr entualistklassen, mini laptop, og dell maskiner.

USB-boot har vært støttet og fungert greit på det meste av maskiner jeg har vært borti siden ca. 2003, men noen har vært litt mer knotete å få det til på enn andre.

Lenke til kommentar

Merkelig USB-problem du har. Ubuntu sine guider på nedlastingssiden skal være vanntette.

USB-boot er forøvrig ikke noe som er forbeholdt dyre entusiastkort, mini-maskiner og Dell-maskiner (hvor tar du det egentlig fra?!). Som sagt har jeg ikke vært borti en maskin etter 2006 som mangler USB-boot.

At PXE har vært standard på alle hovedkort siden 2000 er også bare sprøyt. Jeg har tre hovedkort liggende fra perioden 2001-2003, og ingen av disse har PXE. Når standarden ble ferdig høsten 1999 er det bare vill ønsketenkning at det ble implementert på alle hovedkort i 2000, spesielt siden det er en såpass snever funksjonalitet. Hvor får du faktaene dine fra egentlig?

Hvis ingen har noen løsning her, så har jeg maskinvare nok.

Så kan godt ta med tips på virtuelle klienter for linux som dere vet funger utmerket med ubuntu 11.04 Unity, slik jeg kan bruke denne også.

Da kan jeg installere fra ISO imaget jeg laster ned isteden for CD.

Ubuntu 11.04 Unity fungerer utmerket i Virtualbox 4.x med virtualbox-ose-guest-utils installert.

Installere VirtualBox 4.x

Ubuntu 11.04 Unity i VB 4.x

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Tror du bare du ikke har installert hele Gnome-miljøet, prøv denne og se om du får det du mangler:

sudo apt-get install x-window-system-core xserver-xorg gnome-desktop-environment

Nå har jeg prøvd å installere dette gikk greit frem til siste sted:

cryptsetup: WARNING: failed to detect canonical device of /dev/sdd1
cryptsetup: WARNING: could not determine root device from /etc/fstab

Ellers ingen feilmeldinger.

skal prøve å restarte maskinen og se om dette blir løst.

Lenke til kommentar

Hvordan har du fått debian-brandet grub (som peker til Squeeze)? Var det ikke kubuntu du hadde installert?

Gjorde ikke annet en å bruke "sudo apt-get install x-window-system-core xserver-xorg gnome-desktop-environment" så det må være denne som har gjor det?

Eller hvordan skulle jeg klare å få til dette?

Ja jeg hadde kubuntu i utgangpunktet, som jeg installerte ubuntu-desktop senere.

Sikker på at "x-window-system-core xserver-xorg gnome-desktop-environment" peker til debian?

Og ikke ubuntu dere som foreslo dette?

Siden ubuntu/debian bruker samme pakkebehander apt så da er det ikke så usansylig?

Vet ikke jeg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det bildet der ble lastet opp til desktoplinuxreviews.com i februar i år. Så LMH1 har sikkert vært rundt og leitet etter et random bilde som kanskje minner bittelitt om det han ser på skjermen sin, uten at det nødvendigvis står Debian der. Håpløst.

Og angående uname, så har du sannsynligvis skrevet uname feil første gangen du prøvde. Så lenge uname -i gir noe tilbakemelding så skal uname -a også gi tilbakemelding. I verste fall får du "invalid option", men ikke "command not found". Prøv igjen!

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det bildet der ble lastet opp til desktoplinuxreviews.com i februar i år. Så LMH1 har sikkert vært rundt og leitet etter et random bilde som kanskje minner bittelitt om det han ser på skjermen sin, uten at det nødvendigvis står Debian der. Håpløst.

Det er samme skjermbilde jeg får som det jeg viser til.

Eneste som er forskjellen er at jeg får windows på menyen der også.

Muligens jeg har tuklet med noen andre kommandoer, som er årsaken.

Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...