Gå til innhold

C#: Hvordan kan programmet ha et "vedlegg" og hvordan kopiere "vedlegg" til mappe

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt hvordan jeg skulle forklare dette i emnet..

Saken er slik:

jeg har et program som loader en .xml fil når det starter opp. for da og hente "Innstilliger"

xml fila er plasert samme mappe som programmet mitt.

så. det jeg prøver og finne ut er..

hvis ikke xml fila blir funnet. så vil jeg at den kopierer, eller lager denne fila i programmet.

slik at den oppretter fila om den ikke finnes.

og da hadde det vært fint om jeg bare kunne legge inn xml fila som et "vedlegg" . slik at "vedlegget" bare kan hentes ut, alt etter som fila eksisterer eller ikke.

sorry for dårlig forklaring.

Takk for all hjelp (=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så mener jeg at et program bør ha fungerende standardinnstillinger eller kunne stille spørsmålene som trengs for å få en virkende konfigurasjon. Det jeg pleier å gjøre er å alltid sette standardverdier og verdiene som er endret i konfigurasjonsfilen får verdien som er der.

For å skrive ut en konfigurasjonsfil med standardverdier så trenger du enten en funksjon for hver programdel som trenger konfigurasjonsinstillinger hvor de skriver sin del av konfigurasjonen. Alternativt så har du en sentral innstillingsklasse som holder orden på alle innstillingene og har en funksjon der som kan skrive disse til XML.

Det jeg prøver å si er at du ikke har en kopi av filen i programmet men at du kan generere filen dersom det trengs.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

løsningen var og lage en funksjon, som skriver en xml fil.

fungerer i allefall (=

Som jeg nevnte, så vil ikke programmet ditt ha skriverettigheter i den mappa i Windows 7 og Vista dersom programmet ligger i Program Files eller PRogram Files (x86).

Bruk derfor ApplicationData mappa med funksjonen Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.ApplicationData)

Dette skal være %HOMEPATH%\ApplicationData under Windows, og ~/.config på Unix systemer.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

løsningen var og lage en funksjon, som skriver en xml fil.

fungerer i allefall (=

Som jeg nevnte, så vil ikke programmet ditt ha skriverettigheter i den mappa i Windows 7 og Vista dersom programmet ligger i Program Files eller PRogram Files (x86).

Bruk derfor ApplicationData mappa med funksjonen Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.ApplicationData)

Dette skal være %HOMEPATH%\ApplicationData under Windows, og ~/.config på Unix systemer.

godt og vite. skal ta en titt på det også.

er helt ny innen for c# . så tar med glede all kunskap ^^

edit: hvis det er noen kjappe tips. så er det bare og komme med det.

Endret av Halfman
Lenke til kommentar

er helt ny innen for c# . så tar med glede all kunskap ^^

edit: hvis det er noen kjappe tips. så er det bare og komme med det.

Et tips om du er i nærheten av en storby: Microsoft holder gratis introkurs til .NET i Bergen (20. mai), Oslo (23. mai) og Trondheim (30. mai).

Bergen: https://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032486014&Culture=nb-NO

Oslo: https://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032484924&Culture=nb-NO

Trondheim: https://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032485330&Culture=nb-NO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...