Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Mai 2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det har vært en del snakk om fugler her i det siste så kan jeg jo legge inn ett av mine bilder fra hagen hjemme, vi har en kråke som er ganske så tam som holder til i nabolaget.

Passer vel verken å kalle den for pipip eller gakkgakk, så da får det bli krakra.

post-101239-0-96968000-1306227344_thumb.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Siden vi er inne på fugler, og spesiellt gjess. Et gammelt bilde, men det illustrerer hvor vanskelig det kan være å se forskjell på gjess..

Kortnebbgås

post-43539-0-85192800-1306231528_thumb.jpg

Trodde først dette var en sædgås, men kom senere frem til at det måtte være en kortnebbgås. Forskjellene mellom dem er små. Nebbet er lyserødt og svart på kortnebbgåsa, og oransjegult og svart hos sædgås. Kortnebbgås har lyserøde føtter, mens de er gule hos sædgås.

• Liker 2
Lenke til kommentar

azathosk

Fikk deg vell en god kamp også azathosk?:!: :!:

Skal selv ta turen til Tromsø 16.juni for å ta bilder på fotballkamp. Får noen timer før kampstart så tenkt å få sett litt rundt og tatt litt bilder. Ikke vært der oppe før så tips om steder tas i mot.

Kommer med fly ca 11:00 og kampstart er 19:00 så har mye tid til å se rundt

Foresten et spennende bilde du tok azathosk. Likte det, men vet ikke helt hvorfor?

Lenke til kommentar

Eneste gode jeg fikk fra Haugesundsturen min:

5755065031_9899a54e0f.jpg

_MG_8594 by azathosk, on Flickr

Fine snurperinger:) Fikk en sånn i haue en gang på sildefiske i '98 som skårunge... Var heldigvis påbudt med hjelm i notbingen så det gikk vel bra (sånn høvelig!) selv om ringen hadde skummelt høy fart der oppe fra ca.5 meters høyde :/

Arti bilde!

Lenke til kommentar

Ute å luftet D300. Trenger å få litt luft den også.

Panorama fra Sjonfjellet

post-43539-0-22459400-1306267759_thumb.jpg

5 eksp. stående med AF-S 50mm f/1.4G

Lenge siden jeg har hatt Sigma 10-20mm på D300

post-43539-0-82301300-1306268042_thumb.jpg

Ikke av mine største bragder dette.

Fikk uansett bekreftet med denne test at 10-20mm yter bedre på D300 enn på D7000..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

azathosk

Fikk deg vell en god kamp også azathosk?:!: :!:

Foresten et spennende bilde du tok azathosk. Likte det, men vet ikke helt hvorfor?

You bastard you! ;)

Takk! Ja, jeg liker det også, men er ikke helt sikker på hvorfor. Gikk jeg litt overbord (pun intended) med etterbehandlinga? Jeg syns det fungerer med den litt grumsete looken, men det blir kanskje litt mye korn i bildet?

Lenke til kommentar

Første forsøk med lydutløser til blitsen

Hvordan funker det?

Joda *flash* det *flash* går *flash* overraskende *flash* bra *flash* tross *flash* alle *flash* eventuelle *flash* problemer *flash* som *flash* kunne *flash* ha *flash* oppstått *flash*........

*flash*

:tease:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Fikk uansett bekreftet med denne test at 10-20mm yter bedre på D300 enn på D7000..

Kan du forklare det litt nærmere?

Jepp! Har alltid vært storfornøyd med mitt eksemplar av Sigma 10-20mm på D300. Skarpt og fint, uten nevneverdig kantuskarphet. På D7000 er kantuskarpheten mere fremtredende, og det er noe med hvordan objektivet tegner, kontraster osv. Detaljer virker ikke like klare som på D300. Kanskje ikke veldig stor forskjell, men jeg ser det. Tror oppløsning er en nøkkelfaktor her. Men for all del. Får til å bruke det på begge kameraer..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Siden vi er (var) innom fugler, kommer det et par til fra meg som jeg hadde liggende. Jeg synes også det hadde vært spennenede om noen av de som faktisk drev med fuglefoto også hadde lagt ut noen. Jeg har liten erfaring med fuglefoto, men det lille jeg har prøvd viste meg hvor vanskelig det var.

Begge bildene her er tatt i everglades, florida. Jeg vil tro at disse ikke er så vanlig i norsk fauna.

5700526083_f1f29860c9_m.jpg

Bird @ Everglades by kaffekoppen, on Flickr

5694590960_c5978677bf_m.jpg

Bird @ Everglades by kaffekoppen, on Flickr

Det var litt mye sol den dagen, noe som er bra når man er på ferie, men ikke så bra for å få de fineste bildene.

Lenke til kommentar

Første forsøk med lydutløser til blitsen

Hvordan funker det?

Jeg har gått til innkjøp av en HiWiz soundtrigger, som kobles til blitsen og et 9V batteri. Dingsen har en mikrofon og en sensitivitetsjustering som lar deg bestemme hvor sterk lyd som må til for at den skal fyre av blitsen. Man kan også justere hvor lang tid det skal gå fra lyden registreres til blitsen avfyres.

Trikset er at man må gjøre bildeopptaket i et mørkt rom. I bildet av legoklossene har jeg kamera på stativ i Bulb modus. Blitsen og lydutløseren står til høyre i bildet og jeg har en reflektor til venstre (tror jeg kan sette den nærmere for å lette opp skyggesiden bedre neste gang). Jeg brukte en fjernutløser til å først løfte speilet på kamera, deretter åpne for eksponering. Så slapp jeg klossene på bordplaten og lyden av klossene fyrte av blitsen. Jeg avsluttet eksponeringen like etter blitsglimtet.

Blitsglimtet blir eneste lyskilde i bildet, og blitsens korte lysglimt (er vel et sted rundt 1/10000 sekund) blir i praksis en ultra kort "lukkertid" som fryser bevegelsene.

Synes dette var en morsom opplevelse, men må prøve å komme på en måte å bruke det litt mer kreativt på, føler jeg - får saumfare huset etter ting jeg kan slippe, knuse og sprenge :-)

-Øyvind

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...