Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny XC60 eller noen år gammel X5 ?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

XC60 har arvet mange av feilene fra xc70/90 i følge folk jeg kjenner på verksteder og bilbutikker. Samt at volvo er akkuratt like jævlige å ha med å gjøre, uansett hvilken modell det er snakk om.

Som når de f.eks. tok betalt for en dunk spylervæske som jeg ikke hadde fått, og som de ikke kunne ha fylt på (der hva det fullt til toppen).

Selgeren nekta og kreditere dunken til 49,- og mista en kunde :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å, det er neppe noe unikt med Volvo- forhandlere. Det samme har jeg opplevd hos Ford når jeg hadde Ford, og har opplevd det samme hos min nåværende Mercedes-forhandler - men de har fått så hatten passa, for å si det slik. De gjør det nok ikke en gang til nei.

Lenke til kommentar

Har nylig gjort en del undersøkelser da min far skal ha ny bil. Dette er er det jeg er kommet fram til:

 

BMW X5: Den desidert mest sportslige SUVen om en ser bort fra Cayenne (som for oss ikke er aktuell). Svært avansert firehjulsdriftsystem for landeveiskjøring og glatte veier. En form for mekanisk bakdiff som er elektronisk styrt. Bilen er, så lenge en holder seg på landevei helt fantastisk å kjøre. Overstyrer på glatt føre! Veldig attraktivt for en "aktiv" fører!

 

Det negative er at bilen ikke har off-road egenskaper, stiv og stumpete over f.eks telehiv eller annen dårlig vei. Kjørte litt langt ut i snøen på hytteveien for å slippe forbi en som kom i mot, og da forsvant ene forhjulet ned, mens motsatt bakhjul gikk opp. Så stod jeg der å spant da! Personlig er jeg litt i tvil om kvaliteten på BMW sine diesler. Dette kan enkelt avhjelpes med å kjøpe bensin som tradisjonelt har førsteklasses kvalitet. Forbruk kan være en ting som taler i mot dette. PS: De kjempetøffe felgene med dekk som er vel 30 cm berde, funker ikke så bra på nedkjørte norske kjerreveier.

 

Volvo XC: Har ingen erfaring med kvaliteten på XC60, men 70 og 90 har hatt problemer tidligere. Serlig automatene og de første dieslene. 5 syl bensin er det beste på de første. Automatene vet jeg at hadde mye feil tidligere. Har hørt at enkelte Volvohandlere nå gir 3år/300.000km på til taxieierne på motor og drivverk. XC60 regner jeg som et kvalitetsløft. Eneste problemet er at bilen etter min mening er litt trang, særlig baki. Den blir likesom mer i størrelse med x3 eller alle de asiatiske bestselger SUVene.

 

Det lille jeg har kjørt XC60 sier meg at dette er en veldig bra dag til dag bil. Nok komfort til kjøring på brostein og dårlige vinterveier. Haldex firehjulstrekk fungerer bra nok for framdrift, men bilen understyrer :(, og dermed er ikke kjøreglede for aktive førere det første en ser for seg.

 

VAG: Personlig er jeg ikke noen VAG fan, men Q5 er en direkte konkurrent til XC60. Har ikke prøvd noen av alternativene fra VAG i det siste. Generelt vet jeg at diesler før 2008 sliter med dysedød. Multitronicautomaten bør styres unna. Foringer og stag, stag med foringer osv er ofte forbruksvare. Bilene gjør som VAG modeller flest, understyrer kraftig. Hvis noe fra dette konsernet skulle være aktuelt var det Touareg, men denne ser ut som en forvokst golf 4motion, og fatteren liker rett og slett ikke designet, noe som selvfølgelig er en smaksak. Gen. 1 Touareg led av mye feil, og er en dyr bil med dyre deler å eie!

 

Range Rover: Bil for nikkersadel på Geilo!

 

Land Cruiser: Ikke i samme klasse, verken på vei eller komfort. Bra i terrenget, og går selv om det skulle bryte ut atomkrig. Passer for FN, entreprenører, bønder og andre som trenger arbeidsbil med 4x4.

 

Nissan Pathfinder: Egentlig en smelldyr NAVARA med hardtop og simplere firehjulstrekksystem. Ikke i samme klasse som de andre bilene her.

 

Mitsubishi Pajero: Tilsvarende landcruiser. Vesentlig endring av design/teknik er ikke gjort siden 90 tallet!

 

Lexus RX: Aner ikke, har aldri prøvd eller vurdert denne. På den positive siden ser den mye bedre ut enn en Prius!

 

Mercedes: Merket har fått mye pepper de siste årene, noe fortjent. Når det gjelder SUV er jeg ikke helt enig. Tror ikke noe europeisk merke ennå har laget en SUV som er av like god kvalitet som bilene de forøvrig produserer! Jeg mener man får mye ML for pengene her om dagen, da det slippes ny modell for 2012. Etter min mening får man så godt som altid en bedre bil med siste år av utgående modell enn første år av den nye. Styrken til Mercedes er motor og gearkasse. Det er ingen produsenter med like lang erfaring som mercedes på diesel i personbiler. Var litt skeptisk til V6en i ML først, men har ikke hørt om at disse trøbler seg mer enn normalt. Automaten er i tradisjon tro førsteklasses. X5 er bedre på veien, men ML kan til gjengjeld med to diflåser og luftfjøring takle terreng på linje med landcruiser prado, og har bedre komfort enn dem begge på dårlig, typisk norsk fjellveg. ML en overstyrer på glatten, men rigid elektronikk hindrer deg i å "drifte".

 

Fatteren går derfor for en nesten ny ML fra Tyskland med mye utstyr og diesel for de samme pengene som man får en helt ny XC60 fra forhandler for.

 

Personlig har jeg også vært ute etter en 4x4 bil, men droppet dette til fordel for en helt ordinær sedan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...