Sitron Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Etter å ha kjøpt inn et nytt Gainward GeForce FX 5900 Ultra 256MB, så fyrte jeg opp noen 3D demoer, samt 3DMark03. Jeg slo av Vsync, FSAA og Anisotropisk Filtering for maks speed. Bios settingene er default, og driverne over hele linja er siste versjon. Men i demoene fikk jeg se at det gikk hakkete nu og da. Virker som han rendrer 200 frames fort og uten problem, men så stopper han over noen frames.. Ting som scrollet i bakgrunnen hadde ikke en jevn konstant flyt, men gikk "i rykk og napp". Så for å teste litt mer, så hentet jeg ned 3DMark03, siste versjon. Og resultatet var ikke noe å skryte av: ca. 4400: http://service.futuremark.com/compare?2k3=1073795 Når man da sammenligner med f.eks http://service.futuremark.com/compare?2k3=1012290 så ser man at jeg har scoret altfor lavt. Sistnevnte har nesten det samme som meg, bare lavere klokket CPU og litt høyere FSB. Selv om dette, så får han faktisk bedre score på CPU-testene!! Se også på http://service.futuremark.com/compare?2k3=998659 Noen som vil prøve seg på ei forklaring og kanskje tips hva jeg kan gjøre for å forbedre min ytelse? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Tja, hvis kortet blir for varmt setter det ned hastigheten helt selv. Har du nok kjøling i kabinettet? Lenke til kommentar
Sitron Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Tja, hvis kortet blir for varmt setter det ned hastigheten helt selv. Har du nok kjøling i kabinettet? Ja, kortet har til gode å sette opp viftehastigheten, og temp-måleren til nvidia-driverne har ennå ikke rapportert om en temp over 50 C Lenke til kommentar
formann Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Høres ut som et program som kjører i bakgrunn lager krøll. Har du kjørt en bench uten viruskillers, firewall, hardware doctors og eventuell spyware? Lenke til kommentar
Sitron Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Høres ut som et program som kjører i bakgrunn lager krøll. Har du kjørt en bench uten viruskillers, firewall, hardware doctors og eventuell spyware? Ja, jeg hadde mistanke om dette, så jeg la inn WinXP (hadde 2k før). Eneste jeg installerte var drivere og 3DMark03. Jeg lagde også et lite program i Linux, bare for å teste. Fikk ca. samme FPS i Linux og Windows. Hvis noe her har en Athlon XP 2200+ og GeForce FX 5900 Ultra, så hent ned http://delfin.grm.hia.no/~vhoel99/annetdir.../win32.test.zip og kjør. Når den har kjørt seg ferdig (10 sek), så lager den ei stdout.txt fil med en FPS. Jeg får 650 i Linux og 700 i Windows. Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Sitron, jeg veit ikke helt om du har fått det med deg, men futuremark la ut en patch som skal stenge for all slags optimailiseringer i driverne til spesielt nvidia, så det er nok grunnen til at du ikke får noe høyere score der...men har du testa 3dmark 01? evt. scoren der? Lenke til kommentar
Sitron Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Sitron, jeg veit ikke helt om du har fått det med deg, men futuremark la ut en patch som skal stenge for all slags optimailiseringer i driverne til spesielt nvidia, så det er nok grunnen til at du ikke får noe høyere score der...men har du testa 3dmark 01? evt. scoren der? Jeg har lest om dette ja, derfor jeg oppgraderte til siste versjon av 3DMark03. Men som det står på de prosjektene jeg sammenligner med, så bruker de også "3DMark03 Revision 3 Build 0". Nå kan det være jeg tar feil, men vil det ikke si at de også bruker den patchede versjonen av 3DMark03? Nei, jeg har ikke prøvd 3DMark01. Men innser at jeg må :-) Lenke til kommentar
Sitron Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Etter litt søking på nettet, så fant jeg noen beta-drivere fra nvidia! Og gjett hva som skjedde når de nye driverne var installert? Scoren i 3DMark03 gikk ifra 4388 til 5292! Men takk for alle svar og kommentarer! Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Etter litt søking på nettet, så fant jeg noen beta-drivere fra nvidia! Og gjett hva som skjedde når de nye driverne var installert?Scoren i 3DMark03 gikk ifra 4388 til 5292! Men takk for alle svar og kommentarer! nVidia jukser i 3dmark03, alle drivere.... Så det har ikke så mye å si. Sjekk fpsen i spillene dine i stedet du Njaal Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Etter litt søking på nettet, så fant jeg noen beta-drivere fra nvidia! Og gjett hva som skjedde når de nye driverne var installert?Scoren i 3DMark03 gikk ifra 4388 til 5292! Men takk for alle svar og kommentarer! dette er på grunn av "optimalisering" i driveren, du skulle uansett fått mye høyere, jeg ligger nå på ~4500 med 44.03 og "anti-cheat" patchen, uten 3dmark patchen fikk jeg rett under 5400. Og dette var med et 5800Ultra, så du burde ha høyere score. Når det gjelder den testen din så fikk jeg "bare" 345(+/- 1-2fps), men siden den kjører i vindu så yter kortet mitt der bare 3/5 av det som det kan(klokkes ned til 300/300 når er i windows). Lenke til kommentar
mr x Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 synes det var ganske fin score i 3d mark men tanke på din cpu: AMD Athlon XP/MP/4 1802 MHz Lenke til kommentar
Dirty Water Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Jeg lastet ned nyeste versjon av 3Dmark 03 for sist søndag og testet PCen min uten noen som helst form for tweak. 4.4.0.3 driverne, oppdatert 3Dmark og alt, fikk 6200 poeng eller.no sånt. Men, jeg har en del bedre overall system enn deg da. p4 3,0 GHz, Abit IC7-G, Corsair TwinX1024 PC3700 Platinum, og sist, men ikke minst GeForce FX5900 Ultra. Etter klokking fikk jeg ca. 7100 poeng (510-930 på gfx, 233x15 på CPU, og minnet på 1:1). I tillegg til dette må jeg også nevne at alle unødvendige programmer var slått av (virkelig slått av, i Windows oppgavebehandling). Jaja, jeg er rimelig fornøyd med min score Nå gjelder det bare å få tak i en serial key til 3dmark slik at jeg kan få lagt ut resultatene på internett... Men, er det tilfelle at de nye nVidia-driverne yter så mye bedre enn de gamle? Hvis det er det gleder jeg meg Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Nå gjelder det bare å få tak i en serial key til 3dmark slik at jeg kan få lagt ut resultatene på internett... Du trenger da ikke nøkkel for å legge ut resultatene.. Lenke til kommentar
Sitron Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Nå har jeg foretatt noen nye tester: 3DMark2001 viste at mitt skjermkort ikke lever opp til forventningene: http://service.futuremark.com/compare?2k1=6810804, mens denne karen klarer seg mye bedre: http://service.futuremark.com/compare?2k1=6781509 Og jeg merker tydelig, med det blotte øyet, at noe er galt. Enkelte plasser går det veldig hakkete, i rykk og napp, selv om FPS'en er høy! (Dvs. over 70) Det morsomste var at jeg installerte Quake 3 Arena i både Linux og Windows, og henta ned siste Point Release. Dermed fikk jeg ikke q3chruser- og nv15-demoene til å fungere, men den vedlagte four.dm_66 fungerte. Alt var standard, kvaliteten var på "Normal" mens skjermoppløsnigen var satt til 800x600. I Linux fikk jeg 193 FPS, mens i Windows fikk jeg 177! Linux-driverne bruker alltid å henge litt etter, både i funksjoner og ytelse, så dette var veldig merkelig! Dessverre har jeg ingen andre 3D demoer i Linux der jeg kan se etter samme hakkingen som jeg opplevere i Windows. Og heller ingen 3D programmer som kan kjøres i både Linux og Windows. Vet noen om dette, så si ifra! Og finnes det noen der ute med en Athlon XP 2200+ og GeForce FX 5900 Ultra (eller litt lavere) med Quake 3 Arena, så si ifra hva dere får på four-demoen. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Etter å ha kjøpt inn et nytt Gainward GeForce FX 5900 Ultra 256MB, så fyrte jeg opp noen 3D demoer, samt 3DMark03. Jeg slo av Vsync, FSAA og Anisotropisk Filtering for maks speed. Bios settingene er default, og driverne over hele linja er siste versjon.Men i demoene fikk jeg se at det gikk hakkete nu og da. Virker som han rendrer 200 frames fort og uten problem, men så stopper han over noen frames.. Ting som scrollet i bakgrunnen hadde ikke en jevn konstant flyt, men gikk "i rykk og napp". Så for å teste litt mer, så hentet jeg ned 3DMark03, siste versjon. Og resultatet var ikke noe å skryte av: ca. 4400: http://service.futuremark.com/compare?2k3=1073795 Når man da sammenligner med f.eks http://service.futuremark.com/compare?2k3=1012290 så ser man at jeg har scoret altfor lavt. Sistnevnte har nesten det samme som meg, bare lavere klokket CPU og litt høyere FSB. Selv om dette, så får han faktisk bedre score på CPU-testene!! Se også på http://service.futuremark.com/compare?2k3=998659 Noen som vil prøve seg på ei forklaring og kanskje tips hva jeg kan gjøre for å forbedre min ytelse? Var jo interessant å se at core-speeden var bare 300MHz - på et GF FX 5900 ultra?? Den skal jo være et sted fra 400MHz til 450MHz - avhengig av hvilken produsent som lanserte kortet. Du har vel plugga kortet til strømforsyninga? Jeg mener at det er feilen - hadde vel sett litt forskjeller dersom corespeeden var 400MHz+ i forhold til 300MHz Men jeg må si meg enig i at det kan tenkes at prosessoren din bremser litt....men det er jo ikke sikkert, siden poenget med 3DMark er jo å stresse Grafikkortet, og ikke hele systemet...om det er tilfelle vet jeg ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå