Gå til innhold

Lyst å oppgradere prosessoren, Hvilken burde jeg kjøpe som passer hovedkorte mitt?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg vil gjerne oppgradere prosessoren på PCen min.

 

Dette er hovedkorte mitt, forstår ikke veldig mye ut av dette:

mainboard.jpg

 

Dette er min CPU, den er originalt 2x 3.1Ghz, litt overklokka til 3.4Ghz:

CPU.jpg

 

Vil helst ha quad core 3.0+ ghz prosessor. Er det mulig for meg og skaffe dette som støtter hovedkorte mitt? Så langt jeg vet støtter hovedkorte mitt AM2+. Betyr dette at den ikke støtter AM3? Finner ikke noe bra AM2+ prosessorer som er quad som er tilgjengelig på markedet.

 

Jeg bruker DDR2 ram. Så vitt jeg vet støtter hovedkorte mitt DDR2 opp til 1066Mhz. Ikke DDR3. Men er ikke helt sikker på dette. Siden jeg ikke støtter DDR3 betyr det også at jeg ikke har AM3 socket?

 

Dere har sikkert mer peiling på disse tingene en det jeg har.

Kan dere komme med kompatible prosessor anbefalinger? Jeg vil oppgradere prosessoren min ved tanke på fremtidige spill.

 

Et annet spørsmål jeg også har:

RAM.jpg

Jeg er helt sikker på at RAM brikkene mine er 800Mhz, hvorfor står det at frekvensen bare er 400Mhz?

Endret av Brannfjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh, så hovedkorte mitt er fortsatt ganske kos! Digg. :D

 

Jeg har 4x 2GB DDR2 800Mhz brikker. Betyr dette at jeg yter potensiale 4x 800Mhz = 3200Mhz 8GB ddr2 ram da?

Min ram er vell ikke noe å klage på, ikke akkurat flaskehalsen i riggen min?

 

Her er bios versjonen min:

biosv.jpg

Det betyr versjon FB?

Hvordan kan jeg oppgradere den til FKB? Som ser ut til å være nødvendig for denne prosessoren som jeg er intressert i, mye kraft i en billig penge syns jeg:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=624845

 

Her er min datas ytelse:

windowsytelse.jpg

Tenker at HD ikke er så viktig, vil vente til SSD detter litt ned i pris. Siden jeg har mye RAM påvirker HDen lite på spill ytelser?

Lenke til kommentar

Den prosessoren du har valgt er et godt valg. Jeg tok en kikk på Gigabyte sine hjemmesider, du har et 4+1-fase kraftleveringssystem. Hovedsaklig betyr det at det ikke takler noe særlig overklokking. Jeg vil ikke anbefale deg en sekskjerner heller på dette kortet da det fort kan si good night da. Phenom II X4 er et godt valg da :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei selv om du har 4x brikker blir det IKKE 800x 4.

DDR har heller INGENTING med dual channel eller 2 brikker å gjøre.

Rett og slett at brikken utfører 2 jobber per klokkesyklus den mottar.

Så du har 4 stykk brikker som yter 800 MHz... Men en annen ting, rask RAM betyr ikke rask pc, RAM er ikke noen flaskehals om du ikke bencher.

Det vil ikke merke forskjell fra treg DDR3 til superrask og dyr DDR3 ram for eksempel.

 

Når det gjelder BIOS oppdatering, så står dette beskrevet i hovedkort manualen, som også finnes på Gigabyte sine sider.

I disse dager anbefales det å oppdatere BIOS like ofte som drivere, og skal du oppgradere BIOS, hent siste versjon og smell den inn jo før jo bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...