Gå til innhold

Glad i vin i mange år, men ikkje til mat, andre med samme problem?

Anbefalte innlegg

Eg har drikket vin i 15 år. Drikk mykje Chianti eller vinar med ein god del smak i.

Men har i alle år brukt vin mest som drikkevin.

Likar også best mat med mykje smak i.

Men vin til mat funkar ikkje for meg, går best med vatn.

Har vert på fine restaurantar og fine middagar hos vener. Fått vin som passar best til den maten, men skuffa kvar gong.

Har den same tingen med øl til mat

Har noken den same greia som eg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt problemt!

Hvis du ikke drikker, for mye vin og for ofte. Da er det jo bare å drikke vann, til maten. Selv på fine returanter! De blir aldri for fine til det, uansett hvor du er i verden.

Men hvis problemet er, at du ønsker å drikke vi til maten, blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker deg om, så er det jo mye vi ikke likte de første gangene. Eks. kaffe. Det gjelder vel også enkelte typer pålegg og mat.

Det sikkert viner som ville falle i smak for deg også, men det er det å finne dem. Men ofte så må en gradvis tilvenne seg, fremmede og uvandte smaker. Gjelder jo både mat og drikke.

Jeg har heller ikke vært noen vindrikker og det er ganske begrenset jeg drikke av øl også. Første gangene jeg drakk vi var i ungdommen (14 - 15 år gammel). Jeg drakk da vin (Rosse viner), øl og "Mjøndaling" (50/50 av 60% + hvit curacao-likør. Men ekte så skulle 60% vært byttet ut med brandy). Men dette var en periode i ungdommen, hvor poenget var å bl full. Og fulle og syke ble vi, hver gang.:) Etter den perioden, tålte jeg ikke lukten av vin, spessielt søte viner. Men likør, kunne jeg drikke store mengder av.

Noen år senere seilte jeg i utenriksfart og på en båt hadde vi mange spanske sjøfolk. De introduserte meg, for flere gode matviner. Jeg skrev opp navnene, for senere bruk hjemme i Norge, men de vinene var ikke å få her hjemme. Så det tok 30 - 40 år, før jeg bevisst smakte på div viner, i selskaper o.l. Jeg har nå delvis tilvendt meg og delvis funnet noen viner, som jeg synes passer godt til viltkjøtt, stekt kjøtt, skalldyr og til fisk.

Og når jeg nå blir tilbudt vin (privat), lukter jeg først og hvis det ikke byr meg imot, så takker jeg ja til et halvt glass, eller et glass. Men det er sjelden jeg drikker mer enn det ene glasset, selv om det smaker bra ved siden av maten. Men nå skal det sies, at i det daglige, så drikker jeg lite "ved siden av" maten. Drikker jeg noe i det hele tatt, så drikker jeg etter maten.

Så det er nok håp for deg også, hvis du ønsker det selv. :) Smak på forskjelige viner, når du har annledning. Så vil du utvide ditt smaksregister og du vil samtidig gradvis tilvenne deg nye smaker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk å være bevisst over hvilken vin du velger til det aktuelle måltidet - dette har mye å si! Du sier selv at du liker mat med mye smak; jeg antar at du da prioriterer hvitvin fremfor rødvin ved siden av?

Uansett, jeg kom over en grei "tommelregel-liste" - ta en titt :)

1. Maten bør ikke overdøve vinen. Og omvendt.

2. Vinen bør inneholde minst like mye rundhet og sødme som maten.

3. Bitterstoffer (tanniner) i mat og vin forsterker hverandre, det samme gjør syre.

4. Mat med mye syre bør kombineres med runde, og gjerne sødmefylte viner.

5. Salt mat krever friskhet, og gjerne sødme.

6. Mat med mye fett trenger tanniner eller syre.

7. Tanniner går ikke godt sammen med fiskefett eller salt.

8. Mat med varmt krydder trenger vin med sødme.

9. En dessertvin må være søtere enn desserten for ikke å virke for sur.

10. Mat og vin bør ha aroma som spiller på lag.

Og som flere har nevnt: Dette kan også være en tilvenningssak.

Er det umulig for deg i kombinere vin og mat, så er det heller ingen krise ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...