Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Oppdaget at bilen min har alarm, lurer nå på hvordan den fungerer

Anbefalte innlegg

Etter at jeg hat hatt bilen (Mondeo mk1) noen måneder fant jeg plutselig en fjernkontroll i handskerommet. Skjønte fort at denne styrte alarmen (som jeg ikke visste jeg hadde), men hvordan alarmen fungerer skjønner jeg lite av.

Fjernkontrollen ser slik ut...eller ikke helt lik, men den har de samme knappene og er fra DEFA. I tillegg har jeg et rødt lys på dashbordet som blinker.

Øverste knappen til venstre virker som er for å slå av og på alarmen. Trykker jeg på den blinker alle blinklysene og man hører et lite pip fra bilen. Om jeg da prøver å starte bilen går alarmen og bilen starter ikke. Knappen til høyre finner jeg ikke ut av hva gjør annet enn at blinklysene blinker en gang om jeg trykker på den. Skyvebryteren må stå i øverste posisjon for at knappene skal virke.

Så det jeg lurer på er:

Hva skal til for å utløse alarmen?

Jeg kan jo både åpne og lukke dørene uten at den går av (men en gang gikk den mens jeg bare satt i bilen uten å gjøre noe)

Hva er knappen oppe til høyre til?

Hva er skyvebryteren til?

Tipper dette er helt grunnleggende ting, men jeg har aldri vært borti biler med alarm før.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nesten si at du har løst problemet ditt selv med alt du forklarer her:

Øverste knappen skrur av og på alarmen. Når det pipet kommer så er det en indikasjon på at alarmen er på. Det sitter noen sensorer inne i bilen som skal aktivere alarmen ved bevegelse. Det virker som om de sensorene ikke er helt gode.

Det som skjer når alarmen er aktiv at det akriveres en startsperre, derfor du ikke får startet bilen. Den andre knappen mener jeg har noe med programering å gjøre for det sitter også en boks gjemt et sted som har to lignende knapper. Den vippebryteren er til å skifte mellom 3 forskjellige biler for eksempel. Det vil si at din er kun programert på det 1. hakket.

Er selv ingen ekspert på ettermontert alarm, synes det selv bare er irriterende :p Håper du får det litt klarere for deg nå :D

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Som sagt så er jeg ikke voldsomt god på alarm, har alarm i bilen min som følger sentrallåsen og i den så sitter det 2 følere i taket så om du setter deg inn så går den sensoren av. Jeg vil tro alarmen aktiveres om du prøver å skru den på også romstere litt rundt i bilen. Det er bare å prøve den andre knappen, mener å ha hørt at den er til programering. Siden du får både skrudd alarmen av og på med samme knappen så er det vel ikkeno å bry seg om.

Lenke til kommentar

Har hatt samme bil med Defa alarm. Der var det kun en knapp som man brukte til å aktivere og deaktivere (den knappen som stikker ut, den andre ga bare et pip om den ble trykket på).

Skyvebrytern er fordi brikka kan brukes til 3 ulike alarmer samtidg, og man velger hvilken med skyvebrytern. Den må derfor stå riktig for å virke på bilen.

Håper du har fått kodekort også, for ellers kan du ikke få kodet inn nye brikker.

Lenke til kommentar

Kodekort? Nei, det tror jeg ikke at jeg har. Som sagt var jeg ikke klar over at bilen hadde alarm i det hele tatt. Fant helt tilfeldig fjernkontrollen da jeg leitet etter noe annet. Kanskje jeg helt tilfeldig finner et kodekort også...

Skal sjekke om den kan låse opp bagasjerommet, men jeg tviler sterkt. Jeg har ingen form for sentrallås eller noe.

Lenke til kommentar

Denne funket for meg da jeg plutselig fant alarmen i en gammel bil jeg hadde:

http://www.defa.com/doc/4797.997706458.BruksanvisningPatriot.PDF

Knapp B (innover) brukes stort sett til å åpne/lukke takluken samt å åpne bagasjerommet. Ellers er den til programmering og "panikkfunksjonen" (hold inne begge knappene lenge).

Redigert:

Du kan gå til en autorisert Defaforhandler og få sjekket opp koden din (den du bruker for å programmere nye fjernkontroller hvis du ønsker det, den ser typisk ut som "AABABABBAA"). Jeg gikk til Mekonomen, som tok rundt en hundrelapp for jobben. De tar serienummeret på alarmen og registreringsnummeret på bilen og sender disse til Defa, som returnerer koden til dem.

Endret av Vandalen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...