Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pipe lyder fra Pcen?


Anbefalte innlegg

Okay jeg er egentlig ikke så PC kyndig, men har funnet ut at jeg blir nødt til å rengjøre pcen min i blant siden det er så mye støv på rommet mitt (Vegg til vegg teppe). Jeg har gjort dette vel 2 ganger før uten noen problemer med støvsuger og Q-tips. Men nå nylig, for en uke siden, så rengjorde jeg PCen litt og en stund etter jeg hadde satt den sammen igjen begynte den å pipe. Jeg skrudde den opp igjen og passet på at alt sto på plass, den eneste delen jeg hadde skrudd løs var grafikkorte så jeg passet på at det satt greit. PCEN virket tilsynelatende grei igjen, men et par 4-5 dager senere begynte den å pipe igjen.

 

Det hørtes litt ut som noe falt før den begynte med Pipingen igjen, men kan være jeg innbiller meg dette. Den piper vel i ca et halvt minutt før den slutter.

 

Noen som har peiling på hva dette kan være?

 

 

 

ATI Radeon HD 4800 Series

4GB

vista 32 bit

Intel® Core2Duo CPU e8400 @3.00GHz

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være hva som helst. Jeg vil anbefale deg at du går over alt av kabler, og sjekker at disse sitter som de skal, og at de ikke kommer borti noe de ikke skal komme borti. Videre at minnebrikkene sitter godt på plass. At kjøleren til CPU sitter som den skal, slik at det er god termisk kontakt mellom den og CPU.

Kanskje har en liten bit av noe, eller en skrue ramlet nedpå noe og driver og gir en feilkopling/kortslutning et eller annet sted.

 

Kort sagt: Lommelykt og tålmodighet :roll:

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Det er sikkert en eller annen som kommer til å hevde der er Vista sin skyld :)

 

La PCen være åpen, når lydene kommer bruk øret for å vinne sånn ca hvor den kommer i fra.

Vil tro det kan være en vifte eller noe slik, kanskje en kondensator.

 

Er det en vifte i nærheten av lyden, så prøv å plugg denne ut, og se om det forsvinner.

Du kan også prøve å rengjøre med luft på boks, bare pass på hvordan du vinkler denne, siden de gjerne spruter ut "is" i feil vinkler.

Lenke til kommentar

Får ta en ny titt inni PCen, men er som sagt ikke så PC kyndig så det kan være litt vanskelig for meg å finne ut. Pipe lyden er litt vanskelig å spille inn for den kommer helt tilfeldig, og ikke så ofte. Tror bare det er 3 ganger Pcen har begynt å pipe. Hvis jeg har PCen på i f.eks. 5 timer, piper den gjerne bare i en periode i løpet av de timene. Er dette men sannsynlig veldig alvorlig?

 

Takk for hjelpen.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Bare sånn at det er klart, du brukte ikke en vanlig støvsuger til å støvsuge pcen? Om du gjorde det, er det mest sannsynlig en eller fler av komponentene dine som har fått statisk elektrisitet kjørt inn i seg og streiker av den grunn. Eneste muligheten da er å leve med problemene eller å bytte ut noe av det du har.

Lenke til kommentar

Munnstykket på støvsugeren er jo av Plast så det burde jo gå greit det? Kjører den på svak styrke og er forsiktig, har funket helt fint tidligere. Har blitt anbefalt det av ”PC – Folk” tidligere og så at det ikke var helt uvanlig etter litt googling, så jeg trodde det var greit..

 

Det er IKKE noe problem å støvsuge selv, men det har ett par krav:

1. IKKE bruk "tuten" med børster på.

2. Røret må være av plastikk på enden.

 

Selv har jeg en støvsuger der hele "røret" er av hard plastikk og dermed ikke leder noe elektrisitet.

Setter bare støvsugeren på full pupp og vips er alt støv borte.

 

Gjort sånn de siste 10årene uten prob.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Her på forumet anbefales "aldri" støvsuger. dette grunnet statisk elektrisitet. Og dårlig erfaring fra mange som har prøvd.

 

Pipingen er en feilmelding fra POST (Power On self Test). Koden sier hva sannsynlig årsak er. Søk på nettet med Post error Codes. Finn beskrivelsen som stemmer din BIOS og koden du hører.

Lenke til kommentar

Munnstykket på støvsugeren er jo av Plast så det burde jo gå greit det?

 

Faktsik så har plastrør en tendens til å bli meget statisk, så jeg vil faktisk tro at ett metallrør på enden vil være bedre.

 

Bruker mye plastrør i jobben, og det er som regel de som er statiske, ikke metall rørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...