Gå til innhold

[Løst] Ubuntu 11-04 vanskelig oppstartlaster

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om noen har problemer med ubuntu 11.04 sin oppstartlaster?

Slik at etter installasjon vil ikke boot virke?

Fant ikke mye informasjon om det pa internett.

Om jeg forsøker å fikse dette med:

grub-setup -- d

Får jeg:

Invalid device `d'.

Segmentation fault (core dumped)

grub-setup crashed with SIGSEGV in argp_help()

Er dette en kjent feil i 11.04 stabil utgaven?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slet med dette selv.

Endte med at jeg gikk tilbake til 10.04, men problemene fortsatte.

Etterhvert fant jeg ut at den installerte grub til en disk hovedkortet mitt absolutt ikke ville boote fra.

I disk utility har jeg 2 "disker" som er partisjonert som master boot record.

Navnet du skal installere til er i feltet "Device."

Hos meg var grub installert på /dev/sdc, men skulle vært på /dev/mapper/pdc_cihhhaeac, så jeg måtte kjøre

grub-install /dev/mapper/pdc_cihhhaeac. Etter det funket iallefall grub igjen.

Det var det samme problemet jeg hadde med både 10.04 og 11.04, så kanskje dette funker for deg og, om du finner ut hvilke disker du har master boot record på.

btw. For å komme meg inn på ubuntu underveis brukte jeg supergrub 2: http://www.bootproblems.com/

Lenke til kommentar

edit: Fikk nå til kubuntu 11.04 med oppstartlaster.

På begge CD platene 64 bits hadde riktig MD5 sum og SHA1 sum.

Så hvis det er riktig som dere sier at disse er helt like på drivere, eneste skrivebordmiljøet er forskjellig så er det litt rart jeg hadde problemet?

Regner med jeg skriver bare

sudo apt-get install ubuntu-desktop 

så får jeg gnome 3?

Da burde ikke bootloaderen ødlegges igjen?

Hva tror dere var problemet her? Må det være under nedlasting av tilleggmatrialet under installasjon? Siden jeg bruke trådløs nettverkkort på begge installasjonene.

Det tok sin tid. Så man får kvalitet av hva man betaler for her.

Lenke til kommentar

Så hvis det er riktig som dere sier at disse er helt like på drivere, eneste skrivebordmiljøet er forskjellig så er det litt rart jeg hadde problemet?

Forskjellen skal bare være KDE og Gnome. Noe gikk tydeligvis galt under installasjonen av Ubuntu, det er mulig det hadde vært nok å prøve å installere ubuntu en gang til.

Regner med jeg skriver bare
sudo apt-get install ubuntu-desktop 

så får jeg gnome 3?

Det stemmer, men ubuntu-desktop inneholder mer enn bare Gnome, du får med alle standard programmene som følger med Ubuntu.

Da burde ikke bootloaderen ødlegges igjen?
Den skal ikke bli rørt.

Det tok sin tid. Så man får kvalitet av hva man betaler for her.

Kommer an på hvor mye (ekstra) du har installert. Hvis du har brukt hel eller delvis nettverks installasjon, så er min erfaring at det tar litt lengre tid. Men du får til gjengjeld helt nye pakker slik at du ikke må oppdatere systemet med en gang, og sparer dermed tid der. Desto mer det er å oppdatere etter installasjon, jo mer tid sparer du på nettverk installasjon, siden de oppdaterte pakkene må hentes fra Internett uansett. For helt ferske utgaver, så er det kanskje ikke så mye å oppdatere, så da er nok det raskeste å installere fra ett fysisk medium. Og man må passe på å bruke en pakkebrønn mirror så nærme som mulig, mener å huske at (K)Ubuntu velger den norske automatisk, men f.eks. Fedora så må man taste inn adressen selv (det var i alle fall slik siste jeg gjorde dette med Fedora).

Brukte ca 35-40 minutter (inkl. å laste ned 180MB nettverks installasjon iso fil) på å installere Opensuse 11.4 over nettverk/Internett.

Siden jeg bruke trådløs nettverkkort på begge installasjonene.

Mener å huske at det er anbefalt å bruke kablet nettverk. Men er det trådløse stabilt så bør det ikke være noe problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...