Gå til innhold

Anbefaling: Disse bærbare PC-ene anbefaler vi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

m14x synes jeg Dell / Alienware har gjort mye rett med. 14" med 1600x900, SnB, god grafikk, god batteritid. Om kjølesystemet er så godt som det ser ut som, bør den være temmelig stille under lett bruk, også. Fremdeles litt vel glorete utseende, men det kommer man vel ikke utenom med Alienware.

Endret av hlnd
Lenke til kommentar

Holder det ikke med en bærbar pc som har Geforce GT 540M skjermkort hvis du ikke må absolutt spille på ultra high grafikk ? Se litt nede på første linken der har de testa skjermkortet på mange spill.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-540M.41715.0.html

Komplett selger en bærbar pc som jeg mener gir mest ytelsen for pengene hvis du skal bruke den til spilling for bare 6000kr. Anbefaler å bytte harddisken fra en 5400opm til en 7200opm og eventuelt fra 4gb minne til 8gb minne for en billig penge så blir denne bærbare pc helt super.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619512

Lenke til kommentar

Det er ikke bare grafikkkortet som skiller de to PC-ene. 1600x900 og 1366x768 er en stor forskjell, Aceren er større (15" vs 14"), for ikke å snakke om forrige generasjons prosessor, som i tillegg er toskjerners. Acer er vel heller ikke kjent for å skjemme bort brukerne side på byggekvalitet.

Ellers synes jeg det er litt pussig at "Budsjett"-PC-en starter på 10000,-.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Vaio Z er anbefalt når Vaio SB nettopp har kommet på markedet? Vaio Z er overpriset og utdatert.

Sitter selv på den rimeligste modellen av Vaio SB, oppgradert med en 120 gig OCZ Vertex 2 SSD og totalt 8 gig RAM og er SVÆRT fornøyd. Matt skjerm, bra byggekvalitet, sandy bridge i5 2410M, AMD 6470HD M / Intel 3000 (manuell switch), bra batterilevetid, bra tastatur med backlight. Total pris for hele pakken ble er på litt over 10.000,- som er markant billigere enn Z modellen (som for øvrig IKKE vil bli oppdatert - Vaio SA som er på vei vil ta over for denne som high end business ultraportabel).

Edit 2: klarer ikke å finne igjen referanse for påstanden om at Z ikke vil bli oppdatert. vi får se :)

Jeg har forrige generasjon Vaio Z (VGN-Z), og vurderer nå å oppgradere til noe nytt. Det er for min del uaktuelt å 'oppgradere' til en med lavere oppløsning (fra 1600x900 til 1366x768).

Det går forøvrig rykter om ny Vaio Z i løpet av sommeren med Thunderbolt og ekstern GPU, litt info/spekulasjoner her og her (og resten av diskusjonstråden).

Den ble såvidt vist her:

http://www.sony.net/...simm/index.html

(Videoen som heter 'Strengthening Vaio', ca 1:08 ute i videoen).

Et lite spørsmål til dere med Vaio Z, hvor billig kan du få den dersom du vil ha den beste skjermen, å base på alt annet? Hvordan er batterilevetiden og byggekvaliteten?

Det har vært tilbud inne i mellom hvor Z har blitt solgt for under 15k (men da med 1600x900 skjerm), bla hos Sony butikken Serviceavdelingen.

Endret av Spectre
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann! Leter etter ny bærbar og hadde satt sammen en Dell XPS L502X til 10500, men så nå da "Hjemmebærbare" kom at den Acer Aspire 5750G koster jo bare 5500 og eneste forskjellen er at det er kjip prosessor i den. Så fant jeg ut at det finnes en versjon med i7 i stedet for de i5 som er i den vanlige. "Denne varen finnes ikke lenger i vårt sortiment." Sier komplett.

Syns det er vilt kjipt! Syns den i5-2410m er litt av kjipeste sorten. Ville heller satt inn en i7 om ikke i7- 2630qm!

Er en stund siden sist jeg var inne i pc markedet, men har kommet litt inn i det igjen siste tiden siden jeg åpenbart ser etter ny pc.

Jeg har tenkt til å ha pcen en stund og vil ikke finne ut en dag at prosessoren var for kjip.

Hvor stor er egentlig forskjellen på i5-2410m og i7-2630qm?

Ellers syns jeg pc var vilt billig, var jo røverkjøp. Har ikke funnet noen annen tilnærmet lik pc i den prisklassen. Er jo tross alt 5000kr billigere enn planlagt Dell XPS l502X selv om XPS har veldig rå skjerm og helt sikkert bedre byggekvalitet,tastatur,touchpad enn Acer.

Likevel blir det galt når Acer er så billig. Huff.

Lenke til kommentar

Syns det er vilt kjipt! Syns den i5-2410m er litt av kjipeste sorten. Ville heller satt inn en i7 om ikke i7- 2630qm!

Er en stund siden sist jeg var inne i pc markedet, men har kommet litt inn i det igjen siste tiden siden jeg åpenbart ser etter ny pc.

Jeg har tenkt til å ha pcen en stund og vil ikke finne ut en dag at prosessoren var for kjip.

Ikke bry deg om prosessoren heter i5 eller i7. Arkitekturen og byggeklossene er nøyaktig det samme. Det eneste som varierer er spesifikasjonene. i7 2630QM har 4 kjerner og kjører i utgangspunktet på 2 GHz. i5 2410M har 2 kjerner og kjører i utgangspunktet på 2,3 GHz.

På grunn av de ekstra kjernene vil 2630QM trekke mer strøm og bli varmere enn 2410M, og vil derfor vanligvis ha kortere batteritid. Idle-fart på Sandy Bridge er uansett ~0,8 GHz.

Siden de kjører på omtrent samme klokkehastighet (2 GHz vs. 2,3 GHz) vil de være ca. like responsive i daglig bruk. Forskjellen mellom dem vil du kun merke ved tung multitrådet last som f.eks encoding av film, flere og flere spill, og andre ting som lar seg parallellisere. I slike tilfeller kan 2630QM være opptil dobbelt så rask.

Så for å kunne konkludere med nytteverdien av 2630QM trenger vi mer info om hva du verdsetter mest. Synes du det er viktig med batteritid? Redigerer du film? Hva skal maskinen brukes til?

i5 2410M er forøvrig ikke noen kjip prosessor. Jeg har i5 2520M og den scorer f.eks 7,1 i Windows Experience Index, og er kjappere enn det meste av dobbelkjerner rundt om kring.

Lenke til kommentar

Ikke bry deg om prosessoren heter i5 eller i7. Arkitekturen og byggeklossene er nøyaktig det samme. Det eneste som varierer er spesifikasjonene. i7 2630QM har 4 kjerner og kjører i utgangspunktet på 2 GHz. i5 2410M har 2 kjerner og kjører i utgangspunktet på 2,3 GHz.

På grunn av de ekstra kjernene vil 2630QM trekke mer strøm og bli varmere enn 2410M, og vil derfor vanligvis ha kortere batteritid. Idle-fart på Sandy Bridge er uansett ~0,8 GHz.

Siden de kjører på omtrent samme klokkehastighet (2 GHz vs. 2,3 GHz) vil de være ca. like responsive i daglig bruk. Forskjellen mellom dem vil du kun merke ved tung multitrådet last som f.eks encoding av film, flere og flere spill, og andre ting som lar seg parallellisere. I slike tilfeller kan 2630QM være opptil dobbelt så rask.

Så for å kunne konkludere med nytteverdien av 2630QM trenger vi mer info om hva du verdsetter mest. Synes du det er viktig med batteritid? Redigerer du film? Hva skal maskinen brukes til?

i5 2410M er forøvrig ikke noen kjip prosessor. Jeg har i5 2520M og den scorer f.eks 7,1 i Windows Experience Index, og er kjappere enn det meste av dobbelkjerner rundt om kring.

Vet jo det er Sandy Bridge så den i5 er nok mer enn god nok i dag. Men poenget var likevel at jeg har planer om å ha pcen lenge, men til 5500 kr kan jo jo like godt kjøpe de og bytte den ut tidligere på grunn av lav pris.

Har hoppet veldig fram og tilbake. Har tenkt til å spille en del spill på den, men ellers så setter jeg pris på batteritid da pcen også skal brukes som skolepc nærmeste årene. Har ikke tenkt til å redigere film. Siden jeg hadde tenkt til "å spille litt spill på den" ble jeg jo kjapt sent mot spillebærbar, men syntes det virker bedre med en kraftig anonym pc som kan dra endel spill.

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXRGA02027/acer-aspire-15-6-barbar-pc-5750g-2414g

Grisebillig etter det jeg har sett. Vet jo at i5 tar mindre strøm og bråker sikkert også mindre. Blir pcen mindre varm? Jeg vil ikke ha en pc som blir alt for varm.

Fant jo også i7 versjonen.

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXRCG02079/acer-aspire-15-6-barbar-pc-5750g-2634g

Det kan vel umulig være verdt å betale 3000 kr ekstra for i7 istedet for i5?

Samme oppgraderingen koster 1300kr på dell XPS 15.

Noen som har noe erfaringer med den Acer? For stoler ærlig talt ikke helt på acer og foretrekker Dell.

Eller erfaringer med akkurat den pcen? Hvordan skjermen er? syntes ikke den var så bra? Hvordan den er bygd opp? Har ikke funnet noe konkret review av den. Følte meg jo veldig trygg på den XPS 15 nå da, men hvis det ikke er noe totalt feil med Acer er det jo ikke å komme unna at maskinen er vilt mye billigere.

Eller sånn generelt. Etter det jeg har beskrevet er det bedre med en rask(dyr) i5 eller en treg(billig) i7 ?

i5-2540M prosessor på 2,6GHz, mot i7-2630QM prosessor på 2,GHz, i7 koster ikke mer enn 350kr mer på Dell.

Endret av htc-simon
Lenke til kommentar

Har dere testet alle anbefalingene selv? Hvis ikke, hvordan kan dere anbefale en maskin over andre? Hva/hvor er grunnlaget for anbefalingene?

Det har vi dessverre ikke. Noen blir anbefalt på bakgrunn av spesifikasjoner, pris og tidligere erfaringer, eventuelt eksterne tester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har en Vaio (E Serien) og den har hatt 2 stk. tastatur bytter hos InfoCare. Ikke liker den SSD heller (jeg kjørte Vertex 2 i den ei stund, med BSOD og read failures. SSD'en står nå i en annen maskin uten probl.)

Blir neppe Vaio på meg igjen.

Lenke til kommentar

Eh ... ser at man nevner, i sammenligningen mellom Multicom Kunshan X7200, og 18-tommeren til Alienware, at AW er utstyrt med Sandy Bridge. Joda, men nå sitter det faktisk en stasjonær prosessor i X7200, sammen med stasjonært hovedkort (X58, ICH10 brikkesett, triple channel memory). Den kan også utstyres med Core i7 980X, om man skulle ønske det - så i prosessorkraft/minne vil X7200 likevel komme bedre ut av det.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er på jakt etter en stilren 17" med god byggekvalitet i chassis, skjerm og tast. Litt premiumfølelse, ny quadcore, 2 diskbrønner, 1600*900/fullHD og øvre mid-range GPU. Prisklasse sånn opp mot 12.000

Konas acer 5920g m. 6800GT døde brått, og hu vil spille frontierville igjen før helga :p

Det jeg ser etter er altså noe i mellom gamer i ytelse og med kvaliteten til en proff-pc, uten at den skal bråke eller være glorete. Vil helst ikke ha Dell pga tidligere erfaringer med kundeservice :)

HP Envy 17-2050 var nesten midt i blinken, men leser at touchpaden er helt forferdelig og da blir den uaktuell.

Er jeg bare fryktelig uheldig med timing nå som butikkene fortsatt sitter mest på gamle modeller eller finnes go'maskina etsteds der ute?

----

edit:

Ser ut som jeg skal vente på asus g74sx. Synd man ikke kan konfigurere den selv men men :)

edit2:

problemene med varme og touchpad på hp envy var løst, så da ble det den

Endret av findon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv ASUS U31JG, og det er faktisk en ganske bra pc. Mye bedre enn min glamle Lenovo thinkpad x61t som var no ræl. Sleng i en ssd + 8GB ram og kjøp et eksternt harddisk kabinett til den som følger med så burde man bli fornøyd. Jeg bruker hovedsaklig pc'en til surfing og MATLAB. Det dedikert skjermkortet er ikke noe å skryte av, det er marginalt bedre enn det integrerte, men det funker greit til å spille gamle titler som Rome: Total War etc.

Jeg ser at ASUS nye versjon U31SD er mulig å få tak i nå, har du en tusenlapp ekstra ville jeg valgt den hvis jeg skulle kjøpe i dag. https://www.advance.no/Item.aspx?id=4845017

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Jeg skal en tur over atlanteren sist på måneden.

Lurer på å plukke med meg en laptop hjem. Har ikke brukt laptop siden jeg la min 2. generasjon asus eee i skuffen for snart to år siden, fordi den var så treig. Android-telefonen min gjør en mye bedre jobb enn sånn skrøpelig ultraportabel med lusen skjerm.

Jeg ser for meg 13 - 14 tommer. God skjermoppløsning, men ikke nødvendigvis full HD, tror 1600x900 skal være fint. Etter introduksjonen av "hangout" på google+ er det også bortimot et krav at den skal ha webcam :)

Selv om jeg ikke kategoriseres som proff fotograf, liker jeg å ta bilder i RAW og bruker lightroom 3 til å importere/konvertere bilder, så litt prosessorkraft og mye ram er kjekt å ha, samt en ikke for treg harddisk.

Jeg har surfet litt og sammenlignet priser i hele dag, og akkurat nå er jeg halvbestemt på en HP elitebook 8460w (specs: http://shopping1.hp.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/WW-USSMBPublicStore-Site/en_US/-/USD/ViewProductDetail-Start;pgid=XzRQvTx0JIJSR0Q2hNE_aQ6u0000SWwbxvD4;sid=sxhTuOLwcCJ_uKz_wX5u2Tv_YRZryZUP6VI=?ProductUUID=ar0Q7EN5YZcAAAEvX6pt8LIC&CatalogCategoryID=qOcQ7EN64FgAAAEu2LI4ORFN).

Det eneste jeg ikke liker med den er at den er litt tykk :/

Jeg kan dog få den bestilt fra ebay til den hyggelige pris av 7 750 kroner. Videre vil jeg da kanskje kjøpe meg en fin SSD til systemdisk og flytte den medfølgende 500gb hdd til plassen hvor det medfølger et optisk drev (bruker jeg nesten aldri).

Så det store spørsmålet blir jo om noen har et bedre forslag til tilsvarende pris...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...