Gå til innhold

Anbefaling: Disse bærbare PC-ene anbefaler vi

Anbefalte innlegg

Enig. Sitter pent på gjerdet og venter på noe ultraportabelt Sandy Bridge greier.

Med matt skjerm. 11.6 - 13.3" blir bra.

Og med 'årntli' prosessor.

Og laaaaav vekt. Jeg trader glatt optisk drev mot lavere vekt.

Her er mine notater om temaet:

Lenovo X1 ser lovende ut, men blir dyr. T420S er billigere, litt tykkere men ellers bedre spekket, tror jeg.

...

Noen andre kandidater jeg burde vite om?

Sett på Lenovo X220? Den passer alle kravene dine så vidt jeg ser, og begynner så smått å komme i butikkene også. Men det avhenger selvfølgelig av at du liker ThinkPad-designet.

Blir nok mitt neste kjøp ja. Matt skjerm <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ah. Glemte liste opp den. Redigerte innlegget mitt nå, så andre finner aktuelle modeller samlet.

Den matcher spec bra. Og man kan velge opsjoner selv. (shop.lenovo.com)

Designet er jeg ikke sånn kjempefan av, og jeg syns kanskje den er litt tjukkere enn jeg kan like.

Vet du hvordan man får en slik selvkonfigurert maskin til Norge? Når jeg går på den norske Lenovo-siden kommer det ikke opp noe konfigurasjon (bare reseller-piss), og US-siden (som har konfigurasjon) sender naturligvis bare til US. Edit: Og US-tastatur kan vel være litt masete iblant.

Forøvrig digger jeg størrelsen/formatet på Latitude D430 og E4200, så jeg har jo håpt på at det skulle komme noe nytt fra den leiren. Men det eneste de har klart å hoste opp er tydeligvis denne merkelige skapningen. Og etter nesten 3 mnd. har den fremdeles ikke dukket opp på dell.com.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Vet du hvordan man får en slik selvkonfigurert maskin til Norge?

Når jeg går på Lenovos sider i Norge lurer jeg alltid på om de virkelig vil selge maskiner. Det er en herlig blanding av noe norsk tekst/sider, så umotiverte bytter av land og engelsk tekst og helt umulig (vel, nesten helt umulig) å finne eksakt spec på en del av maskinene. Og som du sier fungerer ikke konfigurasjonssiden som i USA der de faktisk er ganske OK. Jeg har ikke klart å finne en måte å kjøpe ønsket konfig i Norge uten å gå til en forhandler (finner først ønsket konfig på USA-sidene).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Bruker selv en Toshiba Portege R705 på 1,416 kg (+ 0,324 kg for laderen) på feriereiser og er sånn rimelig fornøyd.

Det gode:

- Maskinen er rimelig kjap og kjører Photoshop uten problemer.

- HDMI-port gjør at jeg på mange hoteller kan se film fra laptop til rommet's flatskjerm-TV.

- Batteritiden er helt ok. De sier selv 8 timer, men mine erfaringer viser 3,5 time med mpeg2-avspilling (ved bruk av dvd-drevet), 3 timer med mpeg4-avspilling, ca. 6 timer ved mindre krevende bruk (tekstbehandling og sånt.) Skal du opp på de 8 timer som de selv påstår er mulig, skal du sette den i eco-modus, skru ned for lyset på skjermen osv...

Det dårlige:

- Skjermen er dårlig og har alt for liten innsynsvinkel.

Lenke til kommentar

Her har vi den populære Apple MacBook Air, som du får som både 11,6- og 13,3-tommer. MacBook Air har ikke de sterkeste prosessorene i klassen, men er til gjengjeld bestykket med SSD i stedet for konvensjonell harddisk, noe som gjør den responsiv og stillegående. En eget portabel bærbar som holder lenge på batteridrift.

Macbook air har ikke SSD, men flashminne festa direkte på hovedkortet.

dust

?

En SSD er en SSD selv om den er loddet direkte på hovedkortet, på samme måte som en prosessor som er loddet på hovedkortet fortsatt er en prosessor.

(Flashminnet som er festet direkte på hovedkortet har tilsvarende komponenter som en vanlig ssd, men er loddet på hovedkortet for å spare plass/vekt.)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

SSDen er ikke loddet på hovedkortet, RAMen er det. SSDen minner om en RAM-brikke med SATA-kontakter på ene kort-enden, som plugges i en SATA-port på hovedkortet. Thosiba har sagt at denne typen SSDer vil bli tilgjengelig for flere OEMer i år.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Vaio Z er anbefalt når Vaio SB nettopp har kommet på markedet? Vaio Z er overpriset og utdatert.

Sitter selv på den rimeligste modellen av Vaio SB, oppgradert med en 120 gig OCZ Vertex 2 SSD og totalt 8 gig RAM og er SVÆRT fornøyd. Matt skjerm, bra byggekvalitet, sandy bridge i5 2410M, AMD 6470HD M / Intel 3000 (manuell switch), bra batterilevetid, bra tastatur med backlight. Total pris for hele pakken ble er på litt over 10.000,- som er markant billigere enn Z modellen (som for øvrig IKKE vil bli oppdatert - Vaio SA som er på vei vil ta over for denne som high end business ultraportabel).

VAIO SB 8133,-

4GB DDR3 SODIMM 302,-

OCZ Vertex 2 120GB 1595,-

Totalt 10.030,- (pluss ca. en 500-lapp i frakt totalt). Anbefales som sagt på det varmeste!

Edit: Det finnes også en ferdig konfigurert modell med 8GB ram, 128GB SSD, i7 2620M og AMD 6630HD M, men prisen på denne er på rundt 17k. Du betaler altså 7k ekstra for CPU+GPU oppgraderingen...

Edit 2: klarer ikke å finne igjen referanse for påstanden om at Z ikke vil bli oppdatert. vi får se :)

Endret av TeaBone
Lenke til kommentar
Ah. Glemte liste opp den. Redigerte innlegget mitt nå, så andre finner aktuelle modeller samlet.

Den matcher spec bra. Og man kan velge opsjoner selv. (shop.lenovo.com)

Designet er jeg ikke sånn kjempefan av, og jeg syns kanskje den er litt tjukkere enn jeg kan like.

Vet du hvordan man får en slik selvkonfigurert maskin til Norge? Når jeg går på den norske Lenovo-siden kommer det ikke opp noe konfigurasjon (bare reseller-piss), og US-siden (som har konfigurasjon) sender naturligvis bare til US. Edit: Og US-tastatur kan vel være litt masete iblant.

Forøvrig digger jeg størrelsen/formatet på Latitude D430 og E4200, så jeg har jo håpt på at det skulle komme noe nytt fra den leiren. Men det eneste de har klart å hoste opp er tydeligvis denne merkelige skapningen. Og etter nesten 3 mnd. har den fremdeles ikke dukket opp på dell.com.

som sagt, de økset adamo. teit.

ellers, sjekk ut jetcarrier.no

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Vaio Z er anbefalt når Vaio SB nettopp har kommet på markedet? Vaio Z er overpriset og utdatert.

Sitter selv på den rimeligste modellen av Vaio SB, oppgradert med en 120 gig OCZ Vertex 2 SSD og totalt 8 gig RAM og er SVÆRT fornøyd. Matt skjerm, bra byggekvalitet, sandy bridge i5 2410M, AMD 6470HD M / Intel 3000 (manuell switch), bra batterilevetid, bra tastatur med backlight. Total pris for hele pakken ble er på litt over 10.000,- som er markant billigere enn Z modellen (som for øvrig IKKE vil bli oppdatert - Vaio SA som er på vei vil ta over for denne som high end business ultraportabel).

kilde for dette?

VAIO SB 8133,-

4GB DDR3 SODIMM 302,-

Totalt 10.030,- (pluss ca. en 500-lapp i frakt totalt). Anbefales som sagt på det varmeste!

Edit: Det finnes også en ferdig konfigurert modell med 8GB ram, 128GB SSD, i7 2620M og AMD 6630HD M, men prisen på denne er på rundt 17k. Du betaler altså 7k ekstra for CPU+GPU oppgraderingen...

Lenke til kommentar

kilde for dette?

beklager, var bombesikker på at jeg leste dette for kort tid siden, men klarer ikke å finne igjen opphavet :/ SA serien som kommer i midten av mai er om ikke annet i samme prisklasse som Z :)

Lenke til kommentar

VAIO SB 8133,-

4GB DDR3 SODIMM 302,-

Edit 2: klarer ikke å finne igjen referanse for påstanden om at Z ikke vil bli oppdatert. vi får se :)

Så kommer millionspørsmålet, hvordan er skjermen på Vaio SB i forhold til Vaio Z?

Lenke til kommentar

VAIO SB 8133,-

4GB DDR3 SODIMM 302,-

SB du linket til veier mer, og har dårligere oppløsning en Z som har full HD. Jeg lider av klaustrofobi med en gang jeg kommer ned under full HD oppløsning, derfor digger jeg Z'en min :)

Lenke til kommentar

SB du linket til veier mer, og har dårligere oppløsning en Z som har full HD. Jeg lider av klaustrofobi med en gang jeg kommer ned under full HD oppløsning, derfor digger jeg Z'en min :)

Hehe, ja hver sin smak selvsagt, men siden vi snakker 20k ekstra for 300 gram og en 1900x1280 skjerm vil jeg fortsatt påstå den er overpriset :) (og utdatert siden det er forrige generasjon Intel).

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til dere med Vaio Z, hvor billig kan du få den dersom du vil ha den beste skjermen, å base på alt annet? Hvordan er batterilevetiden og byggekvaliteten?

Ca 11 kNOK, om du får noen til å ta den under armen på vei hjem fra USA.

Det er vel strengt tatt ikke 'base på alt annet', men hei...

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/SYOutletSearchQuickView?storeId=10151&catalogId=10551&langId=-1&productId=8198552921666332074

Dette er altså outlet. Det vil si utgående modeller, eller burker som har kommet inn på garanti og blitt fikset på.

Det klør sinnsykt i lommeboka nå...

Lenke til kommentar

multicom p150 ser da ut til å være den som gir mest ytelse per krone av spillebærbare, i tillegg til å ha noen andre gode fordeler. glad for at jeg har bestilt denne. hvis ikke ser ikke alienware m18x ut til å ha en så sinnsvak pris som en kunne frykte, så kunne vel muligens vurdert den, hadde jeg ikke hatt behov for mobiliteten til en 15"

når det gjelder alienware m14x veier den jo bare 200 gram mindre enn p150, så med doble grafikkytelsen og fullhd matt skjerm holder jeg en knapp på p150, til tross for under halve batteritiden(og en noe mursteinspreget strømforsyning)

Lenke til kommentar

Er skuffet over at alle laptopene i budsjett-klassen (som skal være 5000 til 10000 kroner) ligger helt opptil maksgrensa for kategorien. I dag får du en sandy bridge bærbar med kurant skjermkort for nedi 5000 kroner, så hvorfor ikke ha et alternativ i den lavere enden av skalaen og?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...