Gå til innhold

Ønsker kritikk på Programmeringsbloggen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bloggen min siden 2006, men den har fått et par ansiktsløftinger i løpet av den tiden, sist nå for en uke siden. Er ganske fornøyd med hvordan den fungerer selv, men skulle gjerne hatt noen til å se på den med friske øyne (man venner seg fort til feil og mangler på noe man ser hver dag).

Adressen er http://blog.kjempekjekt.com

En ting jeg vet er for dårlig er kommentar-funksjonen. Mange ønsker å legge til kildekode i kommentarene, men bloggen min tillater p.t. ingen formateringsmuligheter.

Ser dere noen andre ting jeg kunne forbedret uten å legge alt for mye innsats i det? Hvordan er førsteinntrykket? Noe som med fordel kan fjernes? Fungerer navigasjonen?

Alle tips og ideer mottas med takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Glimrende organisering av innhold. Oversiktlig og grei. Jeg har ikke sett på innhold, men står det i stil til resten skulle det jo være bra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Skulle ønske du skrev om python.

Eller så savner jeg en meny, følte det var vanskelig å navigere rundt på siden. Og så følte jeg

det ble litt mye rot i de sidebarene. Og det var litt mye blanding av liten og stor bokstav i starten av ord, selvom jeg er for små bokstaver.

Ellers så vil jeg si at innholdet så bra ut!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skulle ønske du skrev om python.

Nå har jeg skrevet om Python.

Hva med Django + Python. Se OOP forumet mitt i underforumet Python for mer input.

Vis hvordan du utvikler en web side (blog) i Python / Django.

Make it simple, as simple as possible, but no simppler.

Einstein

Du skulle finne en del nyttige tråder og lenker på mitt Python underforum på OOP forumet i min signatur.

Trenger du å markedsføre dine prosjekter globalt, på et internasjonal forum, er det bare å registrere seg, så skal jeg gi deg global moderator status. Det gjelder selvsagt andre på dette forumet. Først til mølla får først malt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har lagt ned mye tid i å skrive mye innhold til bloggen min, og det gir meg endel treff fra søkemotorer etc. Men jeg føler ikke at de besøkende klarer å få med seg innholdet på bloggen når de først er der. De leser den ene artikkelen de kom inn på, men blir ikke fristet til å "eksplorere" mer.

For å fikse på dette har jeg nå lagt opp noen grafiske "teasere" på alle sidene. De viser tre random artikler fra et sett av de jeg mener er mest interessante. Litt jQuery magic gjør også at man legger ekstra merke til boksene.

Så nå trenger jeg litt tilbakemelding på denne featuren. Fungerer det som det skal? Ser det greit nok ut? Vil det hjelpe?

Foreløpig har jeg "hardkodet" tre bokser, og jeg er klar over at dette ikke passer alles kjermoppløsning. Tenkte å modde scriptet til å tilpasse antallet til den faktiske bredden.

Lenke til kommentar

Det er i hvertfall et par enkle grep du kan ta for å få fram innholdet noe mer.

• På forsiden, og evt. andre sider hvor det måtte være oppramsing av innlegg, kan du med fordel ha litt mer luft mellom innleggene (margin-bottom på kanskje nærmere 30–40px) siden titlene på innleggene. Da vil man kunne slippe følelsen av at alt bare kommer i en lang-lang rekke når man scroller nedover.
  • Hover på lenkene. Spesielt i kategoriutlistingen din er det vanskelig å vite hvor man er når man skal trykke på en lenke. Jeg foreslår en a:hover {text-decoration: underline;}

På generell basis vil jeg si at jeg synes siden er preget av litt lite luft og liten skrift. Ett punkt eller to opp over hele fjøla kan kanskje hjelpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har sett litt på innholdet i bloggen din. Den har en del bra stoff.

Forslag:

Dette: "Send SMS med Python" og dette "Uke 17: Oppdatert PSWinCom gem og Ruby på telefonen" kan du gjøre mer ut av.

Det er frontteknologi. Som nevnt tidligere vis hvordan Python + Django kan kombineres til webapplikasjoner.

Dette

På jobben fikk jeg gjort endel parprogrammering, blant annet i JavaScript/jQuery. Vi fikk også gjort en intern release av det vi jobbet med i ukene før påske, og har begynt å jobbe med tilbakemeldinger vi har fått fra “markedsfolkene”. Jeg har også akseptert en push request til PSWinCom ruby gem, og version 0.1.6 er nå publisert med støtte for CPA GAS-meldinger. Det vil si at den nå kan brukes til å ta betalt for varer og tjenester opp til kroner 300,- (krever egen avtale).

blir fort ord for leseren.

Vis hvordan det brukes.

De interessante lenkene var mest interessante for meg personlig.

Dette er min siste kommentar til deg på dette forumet.

Du har min fulle respekt siden du signerer med fullt navn på postene dine.

Ikke alle innelggene dine på dette forumet er like informative som bloggen din :nei: . Lykke til med bloggen :yes: .

Lenke til kommentar

Bloggen ser fin ut den. Men du har enormt mange valideringsfeil. Det virker også litt rart at etter jeg har lest en artikkel, så er det ingen steder å kommentere. Etterpå ser jeg at jeg må bla opp igjen for å finne kommentarlinken. RSS-ikonet tar meg ikke til en xml som jeg forventet, men til noe greier _om_ RSS. Også er det å lete seg fram til den faktiske XML-filen. Ellers er jeg ikke helt med på å ha fjeset ditt som favicon.

Endret av MikkelRev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hender at enkelte javascript(?)-funksjoner er litt treige til å laste, som f. eks hender det at baren med artikkelpreviews og den baren helt til høyre ikke laster med en gang pga. hva virker som å være blogglisten.no. Nå aner jeg ikke hvordan siden din er lagt opp, men kan kanskje være en idé å omrokkere på hva som blir utført først, slik at preview-baren, kategorier, søk osv. som kommer lokalt fra server/db blir vist (og rendered) før eksternt innhold som fra blogglisten.

Liker skaleringen, men syns den er litt drøy på en fullskjerms 24" på 1920 i bredden. Ingressen blir rett og slett litt vel bred.

Ellers liker jeg siden din veldig godt :-)

Lenke til kommentar

Det virker også litt rart at etter jeg har lest en artikkel, så er det ingen steder å kommentere. Etterpå ser jeg at jeg må bla opp igjen for å finne kommentarlinken.

Hmm, antar du leste artikkelen på forsiden da. Ikke uvanlig at man ikke kan kommentere får man faktisk klikker seg inn på blogposten. Men det burde nok vært en tydelig kommentar-link nederst. Bra tilbakemelding!

RSS-ikonet tar meg ikke til en xml som jeg forventet, men til noe greier _om_ RSS. Også er det å lete seg fram til den faktiske XML-filen.

Det er jo en link til feedburner-feeden, og det er vel ikke uvanlig. Den kan legges direkte inn i RSS-lesere, og henter du den ned med noe annet enn en browser tror jeg faktisk den bare kommer som XML. Vet ikke noen annen måte å bruke feedburner på.

Ellers er jeg ikke helt med på å ha fjeset ditt som favicon.

Hehe, kanskje på tide å gjøre noe med det der :)

Lenke til kommentar

Liker skaleringen, men syns den er litt drøy på en fullskjerms 24" på 1920 i bredden. Ingressen blir rett og slett litt vel bred.

Jeg har nå lagt på en max-width på 1200px - mange som har klagd på at teksten blir for brei. Bedre nå?

Ser ærlig talt ingen forskjell (og fant ingen 1200 px i et raskt søk i .css'en hehe :p). Er hovedsaklig pirk, men syns det kan være litt irriterende særlig på ingresser som nevnt, når den kan være kanskje 1 linje + et ord på neste linje litt vel ofte :)

Lenke til kommentar

Ser ærlig talt ingen forskjell (og fant ingen 1200 px i et raskt søk i .css'en hehe :p). Er hovedsaklig pirk, men syns det kan være litt irriterende særlig på ingresser som nevnt, når den kan være kanskje 1 linje + et ord på neste linje litt vel ofte :)

Funker det bedre om du søker etter 1220px? :p Hvis ikke har du cachet css'en.

Synes selv siden er et tonn bedre nå, og smalere enn dette tror jeg ikke jeg vil gå. Har fått positive tilbakemeldinger andre steder...

PS: Det er nå rundt 125-130 tegn pr linje med default font.

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Ett punkt eller to opp over hele fjøla kan kanskje hjelpe.

Ett punkt opp over hele fjøla done!

Det ble bedre. Så kan du finne tak i deklarasjonen du har på p i css. Skal ligge på linje 155 i style.css. Line-height på 1.8em er i meste laget. Tommelfingerregelen for linjeavstand på skjerm og den typen skrifttype er rundt 150%. Jeg ville endret den til 1.5em (evt. kan du også skrive 150%)

Lenke til kommentar

Funker det bedre om du søker etter 1220px? :p Hvis ikke har du cachet css'en.

Jammen har du rett, den var cachet! :) Tok og åpnet .css'en direkte og tok en F5 og voilá!

Resultatet er mye bedre enn jeg hadde forventet meg! Deilig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...