Gå til innhold

Ny arbeidshest søkes!

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har i lengre tid hatt lyst til å ta steget inn i video-verdenen igjen, ved å investere i et nytt, videokompatibelt speilrefleks. Jeg var veldig aktiv med video for noen år tilbake, men så tok fotointeressen for alvor over. Det var da umulig å kombinere de to, siden begrenset kapital tilsa at jeg bare hadde utstyr til en av delene, og jeg prioriterte da å gå til anskaffelse av en Nikon D80. Jeg har fulgt utviklingen tett, og observerer med stor interesse at utviklingen nå har kommet dithen at man kan ha et kamera som både tar supre bilder og film av meget høy kvalitet. Jeg har derfor nå lyst til å ta steget opp og fornye meg i kamera-departementet.

Og her kommer overveiingen: Nikon eller Canon?

Begge leverandører leverer jo kameraer som tar strålende bilder, og det er en essensiell funksjon. På video-fronten er det større gap virker det som. Jeg er interessert i et kamera som leverer god footage i mange situasjoner og kan håndtere alt fra kortfilmer og små dokumentarer til filming på tur med ski og sykkel. Jeg er av det inntrykk at Canon scorer høyere på video, og 7D og også billigvarianten 550D har jo blitt referansepunkter når det kommer til DSLR-video. Nikon har ikke helt det samme satsningen på video virker det som, men med D7000 har de jo kravlet opp på 1080-oppløsning, dog ikke med de samme fps-spesifikasjonene som Canon's modeller. Er det verdt å oppe fra Nikon til Canon for å få bedre video, eller er ikke forskjellen så stor? Jeg har litt Nikon optikk, både nytt og gammelt, som selvfølgelig ville vært fint å kunne benytte, og jeg vil beholde D80'en som reservekamera(da jeg tror det ikke er noe marked for det dessverre). Eller vil det lønne seg å sitte på gjerdet enda litt lenger, og vente på det neste?

Kommentarer, tips og innvendinger mottas med takk,

ERS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speilrefleks er krøkkete å bruke til video. På enkelte ting som ekstremt liten dybdeskarphet og video i veldig dårlig lys er de markedsledende, men det har sin pris - autofokus er dynge sammenlignet med dedikerte videokamera - betjening er også dårligere enn på et dedikert videokamera.

Panasonic GH2 er knakende bra på video til å være stillbildekamera - og har best i klassen kontrastbasert autofokus.

Sony A55 har den suverent beste autofokusen i video - med pelliclespeilet har den "kjapp" fasedetektert autofokus, som også er kjappere og mer presis enn GH2 - meeen det er bare så lenge du hele tiden filmer på største blender. Verre for filmentusiaster er at den ikke har manuell kontroll over blender og lukker, selv om du i manuell fokus kan sette blenderen før du starter film. Skal du filme på forskjellige blendere bør du derfor enten fokusere manuelt eller bytte optikk så du hele tiden filmer på objektivets største blender.

Når du allerede har en del Nikonoptikk ville jeg kikket på de nyere Nikon-modellene. Hvis du allerede har en del objektiver uten innebygd fokusmotor snevrer feltet seg veldig - så er det kun D90 og D7000 som er interessante hvis du fremdeles vil ha autofokus på disse objektivene. Og - av disse to er det kun D7000 som er interessant hvis du primært skal ha det til video.

Når det er sagt, så er D7000 et helt fantastisk hus, og kan du leve med manuell fokus (eller dårlig autofokus) under videofilming, samt begrensningene dagens speilrefleks har ved kontroller under videofilming - så er det bare å si "løp og kjøp"!

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar! Mange kloke ord;)

Ville bare komme med to kjappe kommentarer:

- Kameraet skal ikke brukes primert til video, det vill fortsatt være fast inventar i kamerabaggen, så det er viktig at det er et godt foto-apparat itillegg. I det øyesmed liker jeg godt det jeg ser fra D7000, med større sensor, dual-SD slot, 6fps, magnesium(?)legering i huset, vær/vannbeskyttelse osv. Det vil være en oppdatering av min D80(som har vist seg veldig god i de fleste situasjoner, og tålt harde forhold), og det vil være veldig fristende fra et foto-perspektiv. Som foto-apparat, virker det som det er en tendens å sammenlikne D7000 med det dyrere 7D, framfor 550D/600D(basert på ytelse og spesifikasjoner).

- Jeg er fullstendig klar over at DSLR video er krøkkete, og ikke et godt point'n'shoot alternativ. Men det er ikke det jeg ser etter heller. Jeg ønsker video-funksjonaliteten nettopp fordi jeg er ute etter de kvaliteter den bringer med seg: Muligheten for å justere de ulike parametre, lav dybdeskarphet og mulighet til å bruke forskjellige objektiv. Men når det kommer til video, har jeg ikke så god erfaring med Nikon. Har skutt litt med en D90, og er ikke helt imponert over resultatene. Fra de testene jeg har sett fra tilsvarende kameraer fra Canon, feks 500D/550D/600D virker å få mye bedre råfilm. Derfor, er det noen som har erfaring med filmkvaliteten på D7000?

Lenke til kommentar

Når du skal velge kamera merke med spesiell interesse for Digital Filming så vil Canon være det klare valget.

Selv om GH2 er bra på video opptak og Nikon etterhvert har kommet etter, er det så mange flere ting som skal stemme hvis man er opptatt av å skape gode video opptak på DSLR.

Her er utviklingen for Canon DSLR størst, rett og slett fordi det er det mest brukte kamera merke for Digital Filming fra amatør til profesjonelt nivå.

Ved siden av det fakta at det er større utvalg i objektiver (brukt og nytt) for Canon, så har også Canon en egen video divisjon, i motsetning til Nikon, så de vil passe på å være akkurat det lille hakket foran sine konkurrenter.

Noen eksempler;

For Canon DSLR video så er det størst utvalg i Cine Picture Styles, nå også med samarbeid med ærverdige Technocolor.

For å ha en fungerende fokus kontroll så må man ha en Follow Fokus. Hvis man ikke vil bruke en hel rigg med mekanisk Follow Fokus så finnes det en USB Follow Fokus fra Okii.

http://www.avshop.no...511610;c:100572 http://www.avshop.no...aspx?q=c:100572

Dette finnes bare for Canon fordi de har kunnet ta koden fra EOS Utility for å styre objektivenes fokusmotor.

Noe av det samme gjelder for de nye EVF som er i handelen. Man kan sikkert bruke dem på flere typer kameraer, men de er designet og optimalisert for Canon DSLR. http://www.kinotehnik.com/lcdvfe/

Sånn kan man forsette. Bare den mengden brukererfaringer, diskusjoner, tips&triks som finnes om Canon DSLR filming overgår alle andre kameramerker tilsammen.

Mitt råd vil være å kjøpe en Canon 60D, lære seg den nye arbeidsrutinen som er litt anderledes enn video filming før i tiden. Skaffe seg litt etter litt det utstyret som man kommer til å ønske seg i tillegg for å få et funksjonelt Video DSLR. For så å investere i en Canon 5D Mark 3 når den kommer i løpet av de neste 12 månedene.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så er D7000 et helt fantastisk hus, og kan du leve med manuell fokus (eller dårlig autofokus) under videofilming, samt begrensningene dagens speilrefleks har ved kontroller under videofilming - så er det bare å si "løp og kjøp"!

Har aldri tatt på disse husene selv så jeg har ingen mening om dette, men her er hva Philip Bloom sier om D7000

UPDATE: I tried shooting with it but the lack of meter is frustrating me too much, which is a shame as I think the image is really nice, good in low light. But until that meter is displayed it’s too annoying to shoot with. Why would they miss such a basic thing? Also the inability to change F-Stop after rolling is just plain dumb. I use older Nikon lenses so am ok with that, although I do have two newer ones and they have this issue. Nikon need to fix these issues URGENTLY!

Sjekk resten på http://philipbloom.net/2011/03/17/whichdslr/

-m

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for mange kloke svar!

Etter omhyggelig tankeprosess står to alternativer klart ut, Nikon D7000 og Canon 7D. Har foretatt en analyse ave pluss og minus for begge kameraene, og kommet fram til følgende:

Nikon D7000

Pluss:

• Magnesiumhus, værbestandig
  • God billedkvalitet, spesielt i lite lys
  • Kompatibelt med eksisterende utstyr
  • Generelt fått mye poisitiv omtale i tester
  • Pris

Minus:

• Begrensninger i video-mode (som nevnt tidligere i tråden, lysmåling i liveview, ikke mulig å bytte blender i liveview og begrenset valg av hastigheter)
  • Ganske ny platform, hvor rom for forbedringer (spesielt i video-mode) er tydlige, og mest sannsynlig kommer med senere modeller.

Canon 7D

Pluss:

• Magnesiumhus, værbestandig
  • God kvalitet på output, både bilder og video
  • Meget god omtale
  • Suveren video-mode
  • Etablert platform, få rom for forbedringer

Minus:

• Pris (dyrere i innkjøp, og nødvendiggjør innkjøp av nytt utstyr etterhvert)
  • Ikke kompatibelt med eksisterende utstyr (med unntak av noen gamle Nikon objektiver)

Så der er min analyse, 7D hadde vært et lett valg om det ikke hadde vært for at jeg allerede har en fot plantet i Nikon-jungelen. Så da kommer neste vurdering, er det vært å ta et lite 'leap of faith' og bytte merke?

E

Lenke til kommentar
.

Hva er det for eksisterende optikk du har?

Og - gå og klå på husene - ikke bare les - kjenn i hånden!

Har Nikon optikk, en Nikon 18-135mm(kit), og Sigma 10-20mm, itillegg endel gammel optikk, Nikkor 50mm f1,4, Nikkor 105, Nikkor 75-200mm og noe annet som jeg fant i fatterns gamle kamerabag. Etter hva jeg forstår kan de gamle objektivene også brukes på Canon, med et adapter. Itillegg har jeg to blitzer, Nikon SB-800 & SB-600.

Og ja, absolutt! Har allerede vært å tittet på D7000 noen ganger, men fant ikke 7D'en. Liker følelsen og ergonometrien på D7000 godt, den virker robust og ligger godt i hånden. Blir spennede å se hvordan 7D er sammenlignet. Har vært veldig travel, men i morgen går turen til butikker hvor jeg garantert finner begge kameraene og kan se på dem opp mot hverandre.

Takk igjen for gode tips og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...