Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Uendelig av/på-loop

Anbefalte innlegg

Monterte ny CPU-kjøler forrige tirsdag, bencha den og alt var fryden. Men når jeg kommer hjem fra en 3-dagers tur er PC-en av. Når jeg skrur den på går den inn i en uendelig av og på-loop. Maskinen skal ha vært i fin form i går, da den sist ble observert på.

Sjekket alt og alle kabeler, og tok disse skrekkfulle bildene:

R6UCT.jpg

i2UAB.jpg

Det kan se ut som en av gullplatene fra CPUen faktisk sitter igjen på hovedkortet. Hvordan oppstår dette plutselig etter to dager? Kjøleren var heller ei strammet veldig hardt.

Den endelige død? Har jeg en garantisak?

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøleren var heller ei strammet veldig hardt.

Kanskje det som er er forklaringen , dårlig kontakt der nede i hjørnet og varmegang på enkelte "pins" over tid gir slik resultat.

Enda værre blir det om du har større strømgang grunnet OCing.

Kan også være forårsaket av cpu sokkelen på hovedkortet .

Det var en del styr om dette på enkelte hovedkort produsenters valg av LGA 1156 socket (type:foxconn).

Ref: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1318862

Lenke til kommentar

Kjøleren var strammet tilstrekkelig hardt - Dårlig formulering. CPUen står idle på 25'c uten mer volt enn stock, og klokket til 3.5ghz (i5 760). Automatisk nedklokking når det ikke er last, så idler veldig lavt.

Men den linken var interessant!

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar

Dette mener DustinHome:

God morgen

Om CPU er defekt så vil det ikke være mulig å starte opp PC. Om CPU socket i hovedkortet (HK) er defekt så vil enten hovedkortet eller CPU bli ”brent”.

Uansett, det vil ikke dukke opp BSOD hvis CPU eller HK som er defekt. Men problemet med restartingen kan være varme relatert fordi på alle nye HK så er det en sensor som gjør at PC restarter hvis det blir for varm.

Hva slags feilmelding er det som kommer opp i BSOD?

La selvsagt ved bilder og link til artikkelen.

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg pøvet og ringe deg på telefon 4004xxx men ingen svarte.

Jeg informere at vi har mottatt hovedkortet ditt ASUS P7P55D PREMIUM P55 S-1156 ATX og INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156. Hvor det er problem med CPU sokkelen som gjorde at både CPU og hovedkortet er brent.

Grunnen til dette er fordi det er bøyde pinner i CPU sokkelen på hovedkortet, se vedlagt bilder.

Vennligst merk at garantien dekker kun problemer med ved normal bruk, dvs garantien dekker ikke problemer som oppstår ved uhell, uaktsombruk eller feil som oppstår ved feilmontering som igjen medfører feil eller defketer med varen.

Vi vil derfor sende hovedkortet og CPU tilbake til deg ureparert.

Ta kontakt med meg på tlf 21 04 40 10, eller svar tilbake på denne email hvis det er noe du lurer på.

... brukerfeil, nei, ser ikke den.

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar

Det oppsto jo når du byttet kjøler (eller rett etterpå) , så det er en sammenheng her.

Vel "shit happens" som man sier.

Brukerfeil - jo det kan være så ...

Kan være du har påført for mye press/moment på "en side" ved kjøler montering slik at presset på cpu HS og ned mot sokkelen har vært ujevnt og for stort i det ene hjørnet (pins bøyer seg eller glipper ut av posisjon) , og ikke vekselvis skrudd litt på ene og andre siden helt til den er sikret slik instruksjonene tilsier.

At feilen ikke kom momentant skyldes at "alignment" av enkelte strømførende pins fra sokkel til underside av cpu ikke har vært bra nok og det er oppstått varmegang og brunsvidde kontakter etter 1-3 dager.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...