Gå til innhold

hente verdier fra en database til forskjellige celler i excel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal lage en handelsfaktura til tollvesenet i excel og ønsker at regnearket skal hente verdier fra en database i excel/acess. På fakturaen skal varenummer, varebeskrivelse,vekt, tollkode mm spesifiseres. Jeg vil lage en egen database/regneark med disse opplysningene.

Det jeg ønsker er at jeg ved å taste inn kun varenummeret, skal få de øvrige kolonnene utfylt basert på verdier i databasen. Er dette mulig å få til i excel eller acess?

Det eneste jeg har fått til er å importere/oppdatere verdier fra acess til et regneark, men da kommer hele databasen inn på regnearket. Der stopper det litt opp for meg. Jeg har tidligere laget noen enkle regneark med hvis-formler, men med et varelager på ca 500 forskjellige varer så vil det bli en enorm jobb (hvis jeg ikke tar feil).

Håper derfor at noen eksperter kan hjelpe meg. Hvis det ikke er mulig å få til hadde det vært fint med tips om program som takler dette.(programmet bør ikke koste over kr.10.000)

På forhånd takk for råd og tips.

Endret av perivarf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har tidligere benyttet både Plan Perfect og Excel, til å bygge store regnearkmaler. Bl.a. kalkulasjonsmaler, for å kalkulere komplette hus, med alle enheter, enhetspriser, enhetstider, summering pr post (kr og tid) og totaler av mengder, tid og sum, m.m., og div. regnskap.

Men jeg tror dette kan bli vanskelig, når du ønsker å hente data fra et annet program (eksport/import, av data). Da tror jeg du trenger hjelp, av en som kan programering.

Men jeg ville nok angrepet dette på en annen måte. Den databasen du snakker om, kan vel legges (importteres) på en annen arkfane, i regnearket. Og så er det å utnytte rgnearket med alle dets kapasiteter og da ikke bare med enkle "hvis setninger".

Men uansett så tror jeg det er mye her, som du ikke kan og må lære deg. Og da snakker jeg om, avansert bruk av regneark! Så først må du lære deg dette og det vil ta mange dager/uker. Og deretter så skal bygge (legge inn alle data/formler) opp regnearket, som du bruke en uke, eller to på, i beste fall. Så hvis du skal ha noe igjen, for alt dette arbeidet, vil det koste langt mer enn 10 000 kr.

Og hjelp via nettet, vil eventuellt bli så omfattende, så jeg tviler på at noen "eksperter" vil, eller kan hjelpe deg.

Det finnes helt sikkert egnede programmer, som kan kjøpes. Det finnes mange rimelige faktura program å få kjøpt. Men du må nok opp i et i prisklassen 7 - 15 tusen kroner. Sjekk først med de, som har levert vareregistret til Tollvesnet. De har sikkert et program å anbefale.

Lenke til kommentar

Det jeg ønsker er at jeg ved å taste inn kun varenummeret, skal få de øvrige kolonnene utfylt basert på verdier i databasen. Er dette mulig å få til i excel eller acess?

Da må du se på (muligens) MS Query, ett tillegg til Excel i MS Office, kommer an på hvilken database du skal hente data i fra. Å taste inn kun varenummeret og få frem informasjon om dette er ikke noe problem, du må bare spesifisere ett parameter. Hvilken Excel utgave har du? Jeg syntes slike ting ble enklere/raskere med 2007 versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...