NeEeO Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Hei, Jeg skal gjøre en clean installasjon av Windows 7, derfor har jeg mange partisjoner som jeg ikke aner hva er ..Jeg trenger enkelig ikke noen av filene på Pcen. Her er partisjonene : Disk 0 Partitiont 1: PQSERVICE (total size: 9,8gb) (free space 601,0MB) (type: OEM (Reserved) ) Disk 0 Partitiont 2(C:) (total size: 111,7gb) (free space 60,8GB) (type: System ) Disk 0 Partitiont 3(D:) (total size: 108,2gb) (free space 90,7GB) (type: Primary) Disk 0 Partitiont 4 (total size: 3,2gb) (free space 971,0MB) (type: OEM (Reserved ) Jeg skal selge PCen, så ALT må være slettet. Endret 29. april 2011 av Noreply Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Da bør du formatere alt noen gang først, ganske mange faktisk, hvis du vil at det skal være vanskelig/nesten umulig å hente ut data fra den. 1 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Du kan slette alle, windows will opprette de partisjonene dem trenger. Nå ser det ut som du installerer på en laptop, og den partisjonen på 9,8 GB er sikkert fabrikk-instillinger. Dvs du kan sikkert trykke noen knapper under oppstarten(avhengig av merke) og reinstallere datamaskinen til sitt fabrikk utgangspunkt. (Slik du fikk da du kjøpte den). Endret 29. april 2011 av Ekinorak 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Nummer 2, 3 og 4 må tømmes, 1 er fabrikkinstillinger og en "backup" i tilfele kræsj etc.. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Første partisjon bør ikke slettes dersom du vil ha muligheten til å gå tilbake til "factory settings". 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Første partisjon bør ikke slettes dersom du vil ha muligheten til å gå tilbake til "factory settings". Jeg vil gå bake til factory settings nå, jeg vil at allt skal bli til windows 7 som jeg kjøpte den. Det blir lettere uten CD, hvordan gjør jeg det? har prøvd ALT + F10 men da kommer det en tekst som ligner på [bruker]/windows/...Dvs at den gjennopprettings greia lå i den mappenn men windows finner ikke den. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Eller jeg mener, hvordan slette partisjonene? uten å slette den ene partisjonen som jeg skal instqallere windows på. Jeg vil at ingen data skal bli funnet ...av den nye eiern. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 gParted Om du vil slette spesifikk partisjoner. Om du har lyst til å fjerne brukerdataene, kan du prøve å merke Den første partisjonen som "Active", slik at maskinen starter derfra. Da burde det være rimelig greit å fabrikkinnstille maskinen. Gjør dette fra minnepenn eller CD, da du trenger dette for å stille tilbake om noe går galt. 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 gParted Om du vil slette spesifikk partisjoner. Om du har lyst til å fjerne brukerdataene, kan du prøve å merke Den første partisjonen som "Active", slik at maskinen starter derfra. Da burde det være rimelig greit å fabrikkinnstille maskinen. Gjør dette fra minnepenn eller CD, da du trenger dette for å stille tilbake om noe går galt. Nå er jeg ikke helt med her, Hva mener du, skal jeg slette alle partisjonene? hvor skal jeg da ha windows 7? beklager for å være noobie Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Installasjonen oppretter nye, hvis ikke du gjør det selv i gParted. 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Installasjonen oppretter nye, hvis ikke du gjør det selv i gParted. Ja, men jeg er litt redd fordi , jeg vet ikke i hvilken partisjon windows allerede er lagret i. Kan føre til at jeg ikke kan starte windows noe som fører igjen til at jeg ikke kan installere windows 7. Fordi , jeg skjønner ikke når jeg putter inn cden ved boot fungerer vil ikke pcen merke at det er en CD/Minnepenn i. Så jeg må installere windows mens jeg er logget inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Eller jeg mener, hvordan slette partisjonene? uten å slette den ene partisjonen som jeg skal instqallere windows på. Jeg vil at ingen data skal bli funnet ...av den nye eiern. om du ikke vil at data skal bli funnet av den nye eieren, bør du kjøpe ny disk. En skikkelig sletting av disk tar ca 1 time pr. 10 GB. Formatering sletter ikke data. 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Umm..jeg prøvde å installere gparted men fikk ikke opp noen program fil? jeg håper jeg ikke må putte den i minnepenn..etc finnes det ikke et program man kan gjøre det rett fra pcen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) GParted skal ikke installeres i Windows. Det er et Linux program, man laster ned en ISO fil og brenner en CD, som man så booter fra. Men jeg ser ikke noe poeng i å slette partisjonene. Windows ligger sannsynligvis på partisjon 1 (System). Gamle data blir overskrevet og forsvinner når du legger inn Windows på nytt. Partisjon 2 (D:) kan slettes med et Windows program. http://www.diskwipe.org/ Da bør du formatere alt noen gang først, ganske mange faktisk, hvis du vil at det skal være vanskelig/nesten umulig å hente ut data fra den. Dette er vel en noe vanlig misforståelse. Formatering sletter ikke data, og det hjelper ikke hvor mange ganger du gjør det. Endret 30. april 2011 av Hårek 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 GParted skal ikke installeres i Windows. Det er et Linux program, man laster ned en ISO fil og brenner en CD, som man så booter fra. Men jeg ser ikke noe poeng i å slette partisjonene. Windows ligger sannsynligvis på partisjon 1 (System). Gamle data blir overskrevet og forsvinner når du legger inn Windows på nytt. Partisjon 2 (D:) kan slettes med et Windows program. http://www.diskwipe.org/ Da bør du formatere alt noen gang først, ganske mange faktisk, hvis du vil at det skal være vanskelig/nesten umulig å hente ut data fra den. Dette er vel en noe vanlig misforståelse. Formatering sletter ikke data, og det hjelper ikke hvor mange ganger du gjør det. Ok, bekrefter du at jeg skal slette partisjon 2,3,4 ..Jeg vil at allc data skal bort Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Under innstallasjonen av Window. velg den som er merket "C:" (Ikke rør den med minst kapasitet) Når denne er innstallert. Så går du i windows explorer og finner de 2 andre harddiskene. Høyreklikk og velg hurtigformater. Når begge disse er tomme. Så må du gjøre en ting for at mottaker av PCen ikke kan se hva du har hatt på dem. Det ligger der, men ikke synlig, men kan hentes frem. Finn en litt stor og uskyldig fil, f.eks. en film eller noe. Kopier denne nok ganger til hele disken er full. Gjør dette på begge disker. Så hurtigformater igjen. Da skal de så vidt jeg vet kun kunne finne denne filen hvis de prøver å gjennopperette harddiskene. Det er jo alltid morsom å se om man finner noe rart på andres PCer 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 På partisjon 4 står det (OEM reserved) . Hadde vært nyttig om du fortalte hvilket fabrikat / modell denne laptoppen er ... Mistenker Acer (PQSERICE - Partisjon 1) Selge en laptop "uten" recovery partisjonen for OEM Windows 7 installasjonen (som følger PCn) intakt er et stort minus. Les "nøye" Shane sitt innlegg her (innlegg 52): http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/11/11/the-importance-of-backing-up-eisa-hidden-pqservice-partition-and-mbr-on-a-new-laptop/ 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Les hva IBAS sier http://www.ibas.no/ontrack-eraser/index.html Programmet. http://www.ibas.no/ontrack-eraser/software-pc-server/download.html Er er et annet program. http://www.killdisk.com/downloadfree.htm Slett alt på disken og innstaler på nytt igjen. Endret 30. april 2011 av Slettet-t8fn5F 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Under innstallasjonen av Window. velg den som er merket "C:" (Ikke rør den med minst kapasitet) Når denne er innstallert. Så går du i windows explorer og finner de 2 andre harddiskene. Høyreklikk og velg hurtigformater. Når begge disse er tomme. Så må du gjøre en ting for at mottaker av PCen ikke kan se hva du har hatt på dem. Det ligger der, men ikke synlig, men kan hentes frem. Finn en litt stor og uskyldig fil, f.eks. en film eller noe. Kopier denne nok ganger til hele disken er full. Gjør dette på begge disker. Så hurtigformater igjen. Da skal de så vidt jeg vet kun kunne finne denne filen hvis de prøver å gjennopperette harddiskene. Det er jo alltid morsom å se om man finner noe rart på andres PCer Forsto ikke helt, under installasjonen av windows?ja når jeg har merket den? kan ikke installere? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 Greit,jeg installerte windows på Disk c(Som allerede var markert) ..Så nå tror jeg ikke at det er noe på PCen, annet enn at den Windows.old filen vil ikke bli slettet. tar så himla lang tid å slette den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå