Gå til innhold

L.A. Noire @ TriBeCa Film Festival


Tor-Lein

Anbefalte innlegg

** MILD SPOILER WARNING ** Noen skildringer av en bit av historien.

 

Hei folkens!

 

Jeg var på presentasjon av L.A. Noire på SVA Theatre i New York på mandag.

Geoff Gilmore førte ordet på veiene av Tribeca Film festival. Han er "Tribeca Film Festival's Chief Creative Officer" og lite kjent med spill, annet igjennom sin egen sønn. Han synes dette var interessant da LA Noire bryter med den normale spillstilen og blander film og spill nesten sømløst.

 

Represenantene fra Rockstar var "Art director" Rob Nelson og

"International Marketing Director" Simon Ramsey.

 

Presentasjonen innbefattet én hel scene/etterforskning spilt fra start til slutt på PS3,

og Q&A med Rockstar, såkalt Tribeca Talks.

 

Her er mitt kortfattede referat av seansen.

 

Kap. 1 - Ankomst.

Vi ankom SVA Theatre klokken 16.30 lokaltid, og kom godt fremme i køen.

Ved siden av oss, langs veien, stod en van dekorert i LA Noire elementer, og Rockstar grill.

Det var folk og hentet saker og ting i vanen støtt, og vi glimtet "Evidence" papirposer, som skulle vise seg å være goodybags.

Ventetiden var kort, og vi slapp inn etter kun tyve minutter.

 

Kap. 2 - I salen.

Vi kapret noen plasser på rad 2, og ble gledelig overrasket da vi fant goodybags'a.

Åpnet opp, rasket til oss en konvolutt og en eske. I esken var det en 50's style lommelykt, med utskiftbar linse. (Rød/blå)

I konvolutten, som var tapet med evidence, var en plakat og et hefte med presentasjon av spillet.

 

Kap. 3 - Presentasjon

Jeg vil ikke ta for meg så mye av historien.

Lyset slukkes og ut stiger Geoff Gilmore, som gledelig annonserer at dette er det første spillet som noensinne har blitt invitert til den presitsjetunge Tribeca Film Festival.

"The Red Lipstick Murder" heter scenen som ble spilt igjennom, Cole Phelps er akkurat kommet til drapsavsnittet i LAPD. Det hele starter med en cutscene i sorthvitt hvor man får se akkurat nok til at man vet hvor blodig liket vil være.

Neste scene er ved briefing neste morgen. Her blir Phelps mottatt med en kald skulder av partneren, den barka, halvfeite veteranen Galloway. (Ansiktsanimasjonen er like god, eller bedre, enn du har forestillt deg.) Etter briefing er det ut av stasjonen og inn i politibilen. Dialogen underveis er vittig og naturlig, noe jeg forventet av Rockstar, men dette sitter ekstra godt. Bilen virker litt "lett" i svinger, men ellers ser det bra ut. Detaljnivået de har lagt i å gjenskape LA er rett og slett svimlende. Mennesker, biler, bygninger, trær, asfalt, etc. Det er massivt.

Vel fremme ved åstedet får vi se hvordan en etterforskning foregår. Phelps og Gallaway blir møtt av noen slitsomme journalister, og det er gøy å se ansiktsanimasjonene i aksjon. Den første betjenten på åstedet gir deretter en kjapp gjennomgang.

Phelps må nå gå igjennom spor. Liket av en kvinne ligger på ryggen, splitter naken.

Det er skrevet med rød leppestift på kroppen hennes. Det hele føles veldig "ekte".

Phelps stiller seg skrevs over og bøyer seg ned for å se rundt på liket. Dette virker veldig dynamisk og ingen "veiledning" popper opp. Ikke noe "Trykk Firkant" eller liknende.

Dette hjelper på innlevelsen, og det gjør det vanskelig å se hva som faktisk spilles. Det får en filmatisk effekt, som jeg tror appellerer til fler enn bare gamere.

Armer og hode undersøkes med varierende resultater, og Phelps noterer funnene i notatblokken.

Simon Ramsey skyter inn at notatblokken er det viktigste våpenet i LA Noire.

Nå letes det etter spor i området rundt, og det dukker opp spor her og der.

Blandt annet en lighter, med et barnavn på. Dette dukker da opp i notatblokken som et "waypoint". Tilbake ved bilen åpnes notatblokken, baren velges, og dermed kjører Gallaway i stedet for Phelps. Kjekt om man ikke vil kjøre selv.

Fremme ved baren spør betjentene etter innehaveren. Han sitter bakerst i lokalet. Her kommer avhørsteknikken frem i lyset. Innehaveren kjenner offeret, og Phelps spør noen pressende spørsmål. Blikket flakker litt, han biter seg svakt i leppen og virker generelt nervøs.

Man får opp tre alternativer. "Trust" - "Doubt" - "Lie"

Det er her spillet kan ta vendinger. Om du velger "feil", vil du ikke få svarene du leter etter, og spillet vil ta lenger tid, ha andre personer med i galleriet. Men du får aldri beskjed om at du har valgt feil. Dette har utviklerne lagt vekt på, kort sagt fordi ingen liker å se "FAIL" i løpet av et spill. Derfor får man ingen Mission failed eller liknende noe som helst sted i løpet av spillet.

Avhørene har varierende vanskelighet, men blir selvsagt enklere om du kan skyve bevis opp i nesa på den mistenkte. Der igjen må du klare å finne bevisene, stille de rette spørsmålene og ta de rette avgjørelsene under avhør. Det hele virker bunnsolid og gjennomtenkt.

Resten av presentasjonen inneholder både slossing, biljakt og flere avhør, men det vil jeg ikke skrive om nå, siden jeg har knapt med tid.

 

Kap. 4 - Tribeca Talks

Etter lang applaus er det klart for Q&A.

Geoff Gilmore leder ordet, og virker både forbauset og opprømt. Han stiller gode spørsmål om sjanger, fortellerteknikk og målgrupper og Rockstar svarer forbløffende godt.

Skulle gjerne hatt et referat til dere, men det har jeg dessverre ikke.

Jeg kan skrive noe av det jeg husker.

- Vil flytte den nåværende trenden med "bodycount gaming".

- Ingen "Mission Failed"

- Flytende sjanger

- Forhåpentlig vis en større målgruppe

- Fremtidige produksjoner vil bruke MotionScan

- Neste GTA vil de bli drept for å snakke om (Ser på dette som en "Confirmed")

- En jente i publikum ville aldri kjøpt et spill, med mindre det var til typen hennes og hennes syn på gaming ble "konvertert" i løpet av de 90 minuttene vi satt i salen. Dette gjorde R* representantene svææært så glade.

- Studioet bak MotionScan jobber med "Full body capture".

- LA Noire kan sees på som en multiplayer opplevelse. Det er ingen multiplayer funksjon, men de som ser på får en like god opplevelse.

- Skytescener er mer en gulrot i LA Noire i forhold til i GTA. Fritt sitert: "Etter en lang og grundig etterforskning føles det veldig givende å <<Put some lead in the bad guy(s)!>>"

 

 

Kap. 5 - Konklusjon

Jeg tror og håper at dette blir et av årets vinnere. I kvalitet og innhold, spillbarhet (som Rockstar sjelden skuffer på), historie, nyvinning og for å viske ut litt av skillet mellom film og spill. Dette vil bli stort og imponerende, og jeg tror dette kun er starten på en ny måte å spille; tip of the iceberg som Geoff Gilmore så fint sa det. Det er like moro å se på som å spille.

 

På vei ut fikk vi en fet LA Noire t-skjorte!

 

Takk for meg!

Beklager en litt rotete gjennomgang, men har litt dårlig tid.

Bare å stille spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Legger ut bilder:

 

Rockstar LA Noire Van:

b_132303.jpg

 

Kø inn til presentasjonen:

b_132301.jpg

 

Startskjermen:

b_132259.jpg

 

Tribeca Talks. Gilbert, Nelson og Ramsey:

b_132256.jpg

 

Goodiebag =)

b_132254.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan forsåvidt forstå hvorfor Rockstar synes dette medfører en del prestisje, men jeg synes ikke de egentlig gjør spillmediet noen tjenester ved å aktivt tre inn i rollen som filmenes lillebror, som blir overlykkelig for litt oppmerksomhet fra de store gutta.

 

I tillegg til å være en større industri rent kommersielt, har spill også en rekke egenskaper filmer aldri vil ha; som f.eks. en kjerne av interaktivitet, eller visuelle uttrykk som kan fungere uavhengig av tilknytning til virkeligheten. Ting som dette evenementet, sammen tullpratet til folk som David Cage, forsterker og bekrefter idéen om at spill er et annenrangs visuelt medium i forhold til film... Og da klarer jeg ikke å bli helt overstrømmende positivt engasjert. :)

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror spillmediet har potensiale til å nå ut til flere enn de tradisjonelle gamerne. Jeg syns dette er en spennende mulighet for både gamere og non-gamere til å se hvilke muligheter det er i industrien.

 

Jeg kan ikke forstå at du er så negativ?

David Cage er et kapittel for seg selv og kan egentlig taes helt ut av sammenhengen. Mannen lever i en utopi og lover mer enn han leverer.

Men igjen tror jeg LA Noire har potensialet til å nå en målgruppe utenom de som allerede spiller. Ikke på grunn av stempelet du gir dem som "filmens lillebror", men faktisk fordi det er en (forhåpentligvis) knall historie og en filmatisk opplevelse. Jeg er ihvertfall glad at de våger seg utpå. Fallhøyden er stor. Vi trenger utviklere som tar en utradisjonell retning.

 

Vi kan ikke gjøre annet enn å vente å se.

Endret av Tor-Lein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...