Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

i motsetning fra ditro så likte jeg kunst og håndverk på skolen :p

Men jeg så ikke poenget med gym fks. Så sånn sett er det vel forskjell på folk, og jeg tror en av grunnene til at alle elever må gjennom alle fagene er fordi de skal lære litt fra alt og finne ut hva de liker.

Men selvfølgelig, jeg syntes det er litt teit at jeg må lære meg totallssystemet på allmenn påbygg når jeg har gått 3 år med formgivningsfag tidligere og vet godt at det er det jeg vil holde på med. Hva jeg har lært i matte da bør ikke ha noe å si om jeg vil søke på kunst og design. selvfølgelig, målestokk og sånn kan være relevant for noen kunststudier, men dette lærte vi også om på formgivning.....

 

Kanskje da jeg gikk på formgivning, at jeg da i matematikktimene lærte matematikk som hadde noe med formgivning å gjøre... Vi hadde jo mye mindre 'tegning-matematikk' enn vanlig matte...

Og at jeg da når jeg skulle gå påbygg, kunne fått velge litt fler valgfag, som har noe med det jeg ønsker å studere videre.

 

Vi hadde sinnsykt dårlig utvalg av valgfag både da jeg gikk formgivning og allmenn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-211409

Mens elevene er der under tvang og gidder de ikke å la lærerne være lederne så gidder de ikke!

De få elevene som ikke klarer å rette seg etter lærerne dropper ut og kan ta fagene opp igjen som privatist om de vil. Da slipper de også å bli "herset" med av lærerne.

 

Jeg hadde en jente i klassen som var litt slik. Hun nektet å gjøre noe lærerne sa med mindre hun så poenget i det. I tillegg hadde hun problemer med å gjøre slik lærerne ba hun om fordi hun følte seg "mindreverdig" da. I dag jobber hun som vareteller og bak kjøttdisken på ica og skal ta eksamen i fagene som privatist.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

i motsetning fra ditro så likte jeg kunst og håndverk på skolen :p (....)

Jeg syntes det var helt greit jeg og, ikke misforstå meg :) Jeg likte det bedre enn f. Eks samfunnsfag.

 

Jeg så bare ikke poenget med det.

Lenke til kommentar

i motsetning fra ditro så likte jeg kunst og håndverk på skolen :p (....)

Jeg syntes det var helt greit jeg og, ikke misforstå meg :) Jeg likte det bedre enn f. Eks samfunnsfag.

 

Jeg så bare ikke poenget med det.

 

som en som er interessert i kunst og sånn ser jeg poenget med det. xD jeg bruker det masse i hverdagen fks... men selvfølgelig, har du ingen planer om å i det hele tatt tegne/male/designe noe, og ikke interesserer deg for det.. så er det jo litt ubrukelig!

 

Men hadde det ikke vært for k&h i skolen, så er det sikkert ikke mange som hadde fått øynene opp for det... sånn er det jo med alle de andre fagene og...

men på vgs, ihvertfall siste året kanskje, så kunne man hatt litt mer valgfrihet...

Lenke til kommentar

Mens elevene er der under tvang og gidder de ikke å la lærerne være lederne så gidder de ikke!

De få elevene som ikke klarer å rette seg etter lærerne dropper ut og kan ta fagene opp igjen som privatist om de vil. Da slipper de også å bli "herset" med av lærerne.

 

Jeg hadde en jente i klassen som var litt slik. Hun nektet å gjøre noe lærerne sa med mindre hun så poenget i det. I tillegg hadde hun problemer med å gjøre slik lærerne ba hun om fordi hun følte seg "mindreverdig" da. I dag jobber hun som vareteller og bak kjøttdisken på ica og skal ta eksamen i fagene som privatist.

 

jeg syns skolen var noe jævli dritt. Og tro meg, jeg sleit meg gjennom siste året. I tillegg til at det var ny skole og ny klasse, og BARE allmennfag. Jeg fikk to venner i klassa, og han ene slutta til jul....

jeg syntes det var noe jævla drit hele det året, og jeg skulka masse!

Jeg tok nok ikke ting så veldig seriøst selv da, og sitter igjen med et ikke så veldig bra vitnemål...

Men sånne ting må man bare slite seg igjennom. Jeg er så sinnsykt glad for at jeg er ferdig med det!!! Men jeg syns nok lærerne kunne sparka meg litt i rævva... for det var mye jeg ikke gadd å gjøre....

Man kan ikke forandre drastisk på ting NÅR man går på skolen, det tar nok lenger tid å forandre på ting enn ei uke... så man får bare gjøre det beste man kan ut av det. Selv om man syntes det er ubrukelig.... man får ikke bedre snitt av å være trass...

Lenke til kommentar

En venn av meg som ikke var særlig populær og litt tjukk fortalte at han syntes det var direkte ekkelt og skummelt å ha gym, spesielt når det var flere tester. I tillegg var det demotiverende å få karakterer helt nede på skalaen. Dette vet jeg er tilfelle for flere. Jeg synes det er totalt idiotisk å gi personer karakter ut fra hvor bra de er fysisk anlagt.

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig for vanlige folk å forstå. Det eneste jeg kan tenke meg er at mennesker er dumme. Rett og slett dumme.

 

Gymfaget gjør da ikke folk mer glad i gym. Gymfaget gjør at folk blir bitre og hatefulle, samt at de blir mobba i garderoben. Selv klarte jeg meg å smiske meg til en 6er på vgs, noe jeg er litt stolt av, da stort sett kun turnere og parkour-gutta får til dette, og ikke halvdårlige utholdenhetsslasker som meg.

Lenke til kommentar

En ting skal jeg si meg helt enig i, og det er at karaktersystemet i dag er temmelig random. Er du en gjennomsnitlig elev i en ræva klasse kan du ende opp med gode karakterer og er du en tilsvarende elev i en god klasse kan du få dårlige. En annen ting er den voldsomme trynefaktoren og hvordan man åpenbart ofte tjener på å være "snill jente". Et eksempel for min del er engelsklæreren min som ga meg 4 på tross av at jeg gjorde det temmelig bra og mente jeg minst fortjente fem. Etterpå tok jeg engelsk som privatist og fikk meg en sekser med minimalt forarbeid. Det fremstår for meg som ett godt eksempel på hvordan eksamen med ekstern sensor er en mye bedre, og rettferdig, evalueringsform enn det vi har i skolen i dag.

Lenke til kommentar

De få elevene som ikke klarer å rette seg etter lærerne dropper ut og kan ta fagene opp igjen som privatist om de vil. Da slipper de også å bli "herset" med av lærerne.

 

Hvilket alderstrinn snakker du om nå egentlig?

 

Jeg hadde en jente i klassen som var litt slik. Hun nektet å gjøre noe lærerne sa med mindre hun så poenget i det. I tillegg hadde hun problemer med å gjøre slik lærerne ba hun om fordi hun følte seg "mindreverdig" da. I dag jobber hun som vareteller og bak kjøttdisken på ica og skal ta eksamen i fagene som privatist.

 

Og historien bak som gjorde at hun følte seg mindreverdig var?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hvilket alderstrinn snakker du om nå egentlig?

vg1

 

Og historien bak som gjorde at hun følte seg mindreverdig var?

Det var bare slik hun var. Jeg brukte ikke eksempelet for å tale for min sak. Jeg skrev bare ned en historie som var relevant til temaet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En interessang artikkel her som viser at ønske om videreutdanning for lærere langt ifra oppfylles. Selv har jeg som jeg har sagt i den forrige og denne tråden flere tanker om både lærere og skolesystemet, men en viktig sak er selvsagt at lærerne er mest mulig skikket til jobben. Det kommer ann på flere ting enn deres egen lærerutdanning, men det spiller absolutt en viktig rolle så da synes jeg denne artikklen fortjener sin plass i tråden:

 

Lærere får ikke videreutdanning

 

Nesten 4000 lærere søkte om videreutdanning i år. Men kommunene har ikke penger. Bare 1500 får tilbudet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/skole/article4143297.ece

Lenke til kommentar

Nok en sak som jeg synes fortjener å havne i tråden. I Oslo gjør elevene på Vestkanten det gjenomsnittelig bedre enn elevene på Østkanten. Skolene sies rett og slett å være langt bedre:

 

Dette er det delte Oslo

 

Skillet er helt tydelig: Vestkant-skolene gjør det langt bedre enn østkant-skolene. Her kan du klikke deg inn på hver enkelt skole for resultatene på de nasjonale prøvene.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4144477.ece

 

 

Høyres utstillingsvindu sprekker

 

Tirsdag presenterte Aftenposten.no kartet over det delte skole-Oslo. Ved å klikke seg inn på hver enkelt skole, kan man se testresultatene fra nasjonale prøver, standpunktkarakterer, andel minoritetsspråklige elever, andel elever med morsmålslærer og med særskilt norskopplæring.

 

Kartet viser et tydelig skille mellom øst og vest, hvor skolene i øst gjennomgående gjør det dårligere enn skolene i vest.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4148354.ece

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Disse undersøkelsene har begrenset verdi. Husk at karaktersettingen er som bukken og havresekken. Hadde elevene vært gjenstand for separasjon av undervisning og kvalitetsmåling, så hadde resultatene i større grad vært sammenliknbare, og objektive. :nei:

 

Undersøkelsene baserer seg på nasjonale prøver som ikke rettes lokalt.

Lenke til kommentar

Samtidig er disse prøvene slik at en del lærere underviser målrettet for å oppnå gode resultater i dem

 

Ja testene er på mange måter verdiløse men ikke av den grunn nihilist nevnte.

Noen skoler velger å fokusere mye på dem og driver testopplæring for å komme oppover på listene. De kan også be svake elever om å ikke ta testen.

Lenke til kommentar

Det aller værste er at det er ikke fri konkuranse på skole i Norge, og derfor så burde alle forsøk på å manipulere resultatene bare for å drive mental masturbering fra ledelsen sin side vært forbudt ved lov.

Samt mye annet.

Fri konkuranse på skole, samt å publisere det offentlige gjennomsnittet på hver avgangsklasse på hver skole ville ha vært 1 trinn i riktig retning.

Lenke til kommentar

Fri konkurranse på skole er ikke ønskelig ville jeg si i Norge, ut i fra Norges geografi. Dermed ville det vært relativt begrenset hvor mange steder i Norge det ville vært aktuelt. I tillegg ville de private skolene kun drevet i de minst kostnadsdrivende linjene...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om jeg enig.

Og jeg tror vi prater forbi hverandre. F.eks Katta i Trondheim er sett på som en slags eliteskole, men i praksis så kan du ikke komme inn uten et rent 6-brett pga at Trondheimselevene er massivt prioritert.

Dog, jeg er ikke for "fri konkuranse" men at noe blir gjordt med den kunstige prioriteringen.

På en annen side er jeg enig i at "fri konkuranse" som i at "de svake skolene blir forlatt eller ødelagt pga regulering" heller ikke er ønskelig.

Dog, til sist så hvet jeg ikke hva den nøyaktige stillingen din på saken er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...