Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Støtter Bandidos-Pelle langt på vei.

 

Skolen lager en flaskehals for arbeidsmarkedet. Når matematikk er en forutsetning for å kunne studere ved et musikkonservatorium pga allmenn studiekompetanse, så vil det alltid være en elev, som er brilliant i musikk, som ikke får studere.

 

Skolen lager derfor hindringer, som endepunktet, dvs hva du skal jobbe som, ikke hadde behøvd å ha.

 

Dette er med på å forhindre at mennesker får jobbe med hva de har lyst å jobbe med.

 

Dette er videre i tråd med den norske modellen, hvor grupper sloss for sine interesser, ved å forhandle fram lønn og adgang til yrker sentralt. Det er som ved middelalderens laug.

 

Systemene vil for alltid bestå, da folk som er voksne har sine interesser å sloss for, og ikke har noe å tjene på omveltning. Skal det bli omveltning, må ungdom samle seg bak en sak, og ty til vold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forbedringsforslag:

 

La studiene selv få velge hvilke studenter, og hvilke private opptaksprøver (som SAT, MCAT osv) de vil benytte seg av for å sette sammen studentmassen.

 

La elevene selv få velge hva de vil lære.

 

La alle skolene være private.

Lenke til kommentar

Et viktig poeng som kommer fram i debatten her, er at de bevagete må få lov til å endre kurs i utdanningen og dermed få tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring gjelder begger sider av spekteret. Jeg mener at enhetsskolen legger en demper for de fremragende elevene, og allerede etter ungdomsskolen bør indiviet få tilpasset opplæring etter egne premisser, ståsted og forutsetninger. Her må vi også godta de mange intelligenser som etter sigende finnes (for de av dere som har lest teorier om dette): kinestetisk intelligens, lingvistisk intelligens, musikal/kulturell intelligens etc.

 

Jeg anbefaler alle her inne som er opptatt av dette temaet å lese boken Elevens verden av Gunn Imsen som omhandler pedagogisk psykologi og samfunnet/reviret rundt eleven og dens tolkning av verdenen.

 

Dessuten bør kulturelle og kinestetiske fag få en større plass på ukeplanen, i alle fall for elever som er praktisk anlagt og ellers har sans for estetikk. Jeg sier ikke at basisfagene skal abdisere helt, men at dette i det minste bør innføres som tilpasset opplæring for de elevene det måtte gjelde.

 

Jeg føler at dere brukere ignorerer mitt forrige innlegg, men Ken Robinson har mange gode argumenter mot det nåværende systemet - og at en forandring må til.

Endret av Onyx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La studier vektlegge de mest relevante fagene. I praksis ville dette vært at for opptak til f.eks sivilingeniørstudiet ville de kun ha sett på karakterene i de mest relevante fagene, og se bort fra unødvendige samfunnsfag.

 

Kunne eventuelt innført en måte å sette karakter på elevens evner til rettskrivning i norsk, da dette er relevant for de fleste studier.

 

Eksempler på ordningen i praksis:

Sivilingeniør: Snittet blir regnet ut fra karakterene i realfagene, med ekstra vekt på fysikk 2 og R2 i dette tilfellet.

Advokat: Snittet regnes ut fra karakterer i samfunnsfag, samfunnsfaglige valgfag og lignende.

Kunsthistoriker: Snittet regnes ut fra historie, norsk, og noen samfunnsfaglige fag

 

Ordningen med at de kun ser på noen fag på opptak kunne vært starten på en eventuell mulighet til å spesialisere seg på VGS. Hvis ikke kunne ordningen likevel ha tvunget litt samfunnsfag på realister, og realfag på samfunnsvitere, men denne tvangen hadde ikke gått mye utover fagene eleven har talent for.

Da kan elevene som har bestemt seg for et visst studie mer eller mindre drite i fag de ikke trenger, da vil disse fagene ikke stå i veien for elevens faglige utvikling i de fagene som er viktigst for eleven. Det bør være krav om ståkarakter i alle fagene.

 

La samfunnsvitere slippe realfag, og for guds skyld, la realister slippe samfunns- og språkfag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier bare at vi ikke trenger å være så tverrfaglige av oss, både realister og samfunnsvitere.

 

Realister vet vel ikke så mye om det du definerer som "verden", dere vet mer enn oss om akkurat det, greit nok.

 

Vi er gode på hver våre felt, og det er greit. Om den omtrentlige samfunnsvitenskapen beskriver "verden" på en ordentlig og anvendelig måte er en annen sak, men det er da et felt som man kan få betalt for å jobbe med.

 

Hvis du skal bli sosiolog har du overhodet ikke brukt for matematikk eller naturfag, hvis du skal bli ingeniør trenger du strengt talt ikke mye kunnskap om historie og litteraturhistorie.

 

Hvorfor kan ikke bare alle gjøre som de vil og jobbe med feltet de har interesse og anlegg for iChristian? =(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja nei, realister trenger jo ikke å vite noe om verden...

For å få mat på bordet, så hadde ikke realister trengt å vite en dritt om litteraturhistorie og samfunnskunnskap, nei.

 

Poenget med allmenn studiekompetanse, er indoktrinering. Videre ser samfunnet seg tjent med at man har matematikk ut første klasse på videregående. Norge er ganske elendige på matte, og det er svært lite matematikkforståelse man får på grunnskolen, håpet er at byråkrater skal kunne litt om enkle sammenhenger når de kommer ut i arbeidslivet, skal sjefe, skalte og valte.

Lenke til kommentar

Og gi elevene betalt ja. Hvor mange tror du kommer til å være på skolen da? Ikke en,for dem kommer til å fly til kiosken å kjøpe snop å brus istedet for å være der for å lære for det di får betalt for.. Det kommer aldri i verden til å fungere!

 

Og du tror de skulle få lønn mens de befant seg på skolen sånn uten videre? Har tanker om hvordan det kunne utbetales, men jeg har ikke giddet å nevne det siden ingen har så mye som tenkt over forslaget.

 

Og uansett,en skal ikke slå andre i det store hele,det lærer en fra en er liten! Så hvorfor skal en få lov å slå å denge lærere? DI vil jo bare godt,i denne tiden vil dem bare godt! Blei helt rysta over at noen er for å slå å denge livaskiten ut av lærere!

 

Fordi de skal få igjen og lære seg at de ikke kan så mye som ta i en elev! Derfor!

Lenke til kommentar

Det kommer aldri i verden til og fungere! Avstraffelser som innebærer vold fungerer ikke ikke mot barn ikke mot noen! Det vil gjøre vondt værre.

 

Det vil gjøre lærerne langt mer ydmyke og klar over at de ikke bare kan rase i vei selvom de tror at de automatisk skal være ledere!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg går på vg1 nå. Jeg synes det er mye bedre her enn på ungdomsskolen. Her er en liste over alt jeg er misfornøyd med fra den tiden:

 

-Vi hadde kunst og håndtverk (besto for det meste av strikking, sying, maling o.l) og musikk. To ekle, ekle fag som jeg aldri så nytten av for meg videre i livet. Spesielt ikke musikk. Hvor ligger nytteverdien i å ha dette som fag på skolen? Blir du musiker, så er ikke det p.g.a musikktimene på skolen. Musikktimene var mer som noen fritimer hvor du i tillegg fikk karakter ut ifra om du noen gang hadde spilt noe instrument eller hadde sunget.

 

- Vi hadde karakterer og tester i gym. Dette var aldri noe problem for meg, men det som skjedde var at flere og flere begynte å skulke gymmen. En venn av meg som ikke var særlig populær og litt tjukk fortalte at han syntes det var direkte ekkelt og skummelt å ha gym, spesielt når det var flere tester. I tillegg var det demotiverende å få karakterer helt nede på skalaen. Dette vet jeg er tilfelle for flere. Jeg synes det er totalt idiotisk å gi personer karakter ut fra hvor bra de er fysisk anlagt. Å ha gym på skolen synes jeg er nødvendig, men karaktersettingen kunne man klart seg uten på ungdomsskolen.

 

- Vi lærte de mest idiotiske og unødvendige tingene i norsk. Jeg synes det er bra vi hadde et par timer norsk hvor vi fikk lære å skrive gode tekster og lærte forskjellige sjangre. En ting jeg aldri så nytten av, var alle diktanalysene, fordypningene i forskjellige forfattere o.l. I de fleste andre fag (f. eks naturfag og matte) lærte vi kun det helt grunnleggende. I norsk derimot fordypte vi oss på de mest unaturlige delene av faget, som kun var nødvendig å kunne om du skulle jobbe innen noen veldig sære yrker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det vil gjøre lærerne langt mer ydmyke og klar over at de ikke bare kan rase i vei selvom de tror at de automatisk skal være ledere!

De er ansatte for å være ledere for elevene...

Lenke til kommentar

Fordi de skal få igjen og lære seg at de ikke kan så mye som ta i en elev! Derfor!

 

Har du blitt voldtatt som liten eller hva er grunnen til at du er så sykt aggressiv og voldelig av deg?

 

Er du virkelig seriøs med det du sier her på forumet bør du tenke på å skaffe deg hjelp.

Endret av Reg2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og gi elevene betalt ja. Hvor mange tror du kommer til å være på skolen da? Ikke en,for dem kommer til å fly til kiosken å kjøpe snop å brus istedet for å være der for å lære for det di får betalt for.. Det kommer aldri i verden til å fungere!

 

Og du tror de skulle få lønn mens de befant seg på skolen sånn uten videre? Har tanker om hvordan det kunne utbetales, men jeg har ikke giddet å nevne det siden ingen har så mye som tenkt over forslaget.

 

Så mye som du tyter om akkurat dette, så tror jeg de aller fleste som frekventerer tråden har gitt forslaget litt ettertanke. Jeg har til og med kommentert det, uten å ha fått noe godt svar tilbake. At folk ikke er enig med deg betyr ikke at det du skriver ikke blir tenkt over.

 

Men, det er et latterlig tåpelig forslag, det skal du ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...