Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

@Glimti: Du skriver flere ganger at tvang uansett vil møte motstand, og at ingen elever ønsker å lære noe som helst. Det er ingenting som tyder på at systemet du beskriver ikke ville hatt de samme problemene; ditt system innebærer tvang og læring, selv om det er i mindre grad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner hva du mener her. Dette temaet er vanskelig for meg også da jeg hater skolen, men innser at noe utdanning fra barnealder av er nødvendig. Men som jeg gikk inn på i mitt andre innlegg i tråden er det da nødvendig at skolen fungerer på en helt annen måte.

 

Saken er som sagt viktig å diskutere, slik du jeg og mange andre prøver på. Det å ha en ensidig debatt om skolesystemet i Norge vil være meningsløs. Problemet slik jeg ser det ligger hos politikerne. Mange politikere i dag tenker svært kortsiktig, og prøver bare å bli gjenvalgt neste år. Upopulære valg som er bra i det lange løp, blir nedprioritert til fordel for lette løsninger. (Billigere sprit, åpne puber døgnet rundt osv) Enda et tegn på at vi har et populistisk maktsystem, og at de fleste som stemmer ikke vet sitt eget beste. Tilbake til saken.

Vi trenger en forandring i skolesystemet vårt. Mange andre land tenker mye lengre enn 4 år, som for eksempel Kina. Som på mange områder jobber med 50års planer. Dette inkluderer også skolen.

 

Vi trenger målrettet forskning på hva som kan gjøre skolen bedre, og vi trenger mer ressurser inn i skolen. Det er ikke noe vits å bare pumpe penger inn i skolen, uten å først øremerke pengene.

 

Og det er heller ikke noe vits å sette inn et nytt skolesystem uten at vi vet at det kan fungere.

 

Det er langt ifra det beste systemet som kan skapes. Det er komplett elendig!

 

Komplett elendig er å dra det vel langt. Det er langtifra perfekt men du må innrømme at det fungerer til en viss grad, og det er derfor vi beholder det. Barn får utdanning, og de kommer seg ut i arbeid. Holder ikke dette? (Nå skal det sies, jeg er uenig i den siste påstanden. Men du får bare argumentere du og om du er uenig)

 

 

Dette er den bare i teorien.

 

 

Helt riktig, kun i teorien. Men burde ikke dette være målet med skolen? Å utdanne morgendagens arbeidere til å drive landet fremover? Et nytt skolesystem vil i mine øyne måtte tungt baserer seg på dette.

 

Hva har dette med temaet i denne tråden å gjøre?

 

Det dette har med saken å gjøre er at foreldre straffer ulydige barn. Foreldre driver med oppdragelse av barn. Skolen driver med oppdragelse av barn, (Her oppdragelse er å gi kunnskap)

Om kunnskapen er som barna får er riktig, eller nødvendig er en annen sak.

Om et barn ikke vil bli oppdratt bil det bli straffet. Da ser jeg ikke problemet med at lærere straffer elever som ikke vil lære. Fysisk vold er å dra det altfor langt, men det finnes mange andre metoder og som vil fungere. Samtidig er det også svært viktig å belønne barn som oppfører seg riktig.

 

 

 

Nå er det ikke alle foreldre som er slik. I barneskoleklassen jeg gikk var det enkelte som ble forsømt hjemme. Spesielt var det en.

 

Men hva er det du vil fram til. Hvis poenget ditt er at oppdragelse ikke er skolens sak er jeg enig.

 

 

Oppdragelse og almen folkeskikk skal ikke være skolens ansvar. Dog skal skolen gi barna en oppdragelse i form av kunnskap og indirekte også sosiale ferdigheter. Hvilken kunnskap barna skal få kommer jeg tilbake til senere.

 

 

De vet det ikke automatisk. De må lære det. Men akkurat den delen er ikke skolens ansvar.

 

 

Denne delen i tidlig alder er foreldrenes ansvar. Jeg tror ikke barna nødvendigvis må lære det, men heller må modnes.

 

 

Problemet her er at både maktsyke foreldre og lærere tenker utifra sin oppvekst og utifra et utdatert system som ikke fungerer lenger. De som er barn nå kommer til å leve i et helt anderledes samfunn på svært mange måter når de har blitt voksne. Mye av det som dagens voksne tror er relevant å lære for barn er dermed fullstandig bortkastet. Bare se på teknologi og hvor datastyrt samfunnet har blitt. Under 2. verdenskrig brukte man fremdeles skrivemaskiner, men i dag har du både stasjonære og bærbare datamaskinermaskiner og internett (i skrivende stund bruker jeg en bærbar med skjermstørrelse som en stasjonær) samt andre typer maskiner du kan koble deg til internett på. For å ta et militært eksempel kommer stadig robotteknoligi lenger og du har droner som kan angripe fra luften og man er i gang med utvikling av angrepsmaskiner på bakke. Dette hadde ikke folk trodd var mulig under 2. verdenskrig. Og da snakker vi ikke så mange årene tilbake. Og denne utviklingen kommer garantert til å fortsette.

 

Det du sier her er så sant at det gjør vondt. Uten at jeg har kilder på det, på stående fot. Sies det at 50% av jobbene i 2020 ikke finnes i dag. Det betyr at vi utdanner barn til jobber som ikke finnes. Det jeg mener er viktig er kanskje ikke å trene barn i spesifikke ferdigheter som skrivemaskinen, men å gi en almen og bred utdanning. Altså bred faglig kompetanse som gjør barna i stand til å tilpasse seg.

 

For eksempel så vil det å kunne lære et barn å bruke en Excel være et lite smart trekk. Lærer man derimot barnet å bruke en datamaskin vil mange flere muligheter åpne seg opp.

Nå blir dette en metafor men greit. Det er mye bedre å lære barna å skaffe seg mat, enn å lære barnet å fiske.

 

Matematikk, Engelsk og også Gym. Er fag i mine øyne som kan gi en bred kompetanse.

Matematikk kan styrke den logiske sansen, til å løse problemer. Jobbe systematisk. Samtidig vil de fleste fag i dag utruste barna til å jobbe med ting de ikke har spesielt lyst til. Svær mange i dag har ikke drømmejobben, men er på jobb fordi de må.

 

 

Men spørsmålet er om det fungerer som den plassen for utvikling og læring du ønsker. Haugevis av det som foregår der er bare bullshit som du aldri vil trenge!

 

Ble tatt delvis opp i forrige svar. Jeg mener at skolen er en plass for utvikling og læring. MEN DEN KAN GJØRES SVÆRT MYE BEDRE. Ja, det er mye bullshitt i skolen. Hvor mye av denne bullshitten vi trenger vet jeg ikke, men dette er noe som bør bli forsket på og undersøkt.

 

Hva mener du med "utdanningen"? Videregående? Høyskole? Universitet?

 

Her skrev jeg feil. Det jeg mente å si var at vi bør vente med å la barna velge yrke til de er modne nok til å ta selvstendige valg. Før dette tidspunktet bør barna få et bredt møte med ulike yrker, som kan gjøre valget lettere.

 

Her vil jeg si meg helt uenig.

 

Kan du si meg hvorfor du er uenig? Jeg er bare nysgjerrig =)

 

Personlig mener jeg at det må arbeides mye bedre for å få arbeidsløse nordmenn ut i jobb og at man bør begrense arbeidsinnvandring. Men det hører hjemme i en annen tråd.

 

Her er jeg helt enig med deg. Men jeg vil fortsatt vite hvorfor du mener at vi ikke vil trenge å eksportere/importere arbeidskraft om det ekstreme tilfellet skjer at alle barn i landet utdanner seg til for eksempel rørleggere.

 

 

Flere velger uansett jobber med lavere lønn dersom de vil jobbe med det. Så at staten bestemmer her er jeg helt uenig.

 

Staten bestemmer ikke hva du skal utdanne deg til. Det bare oppfordrer. Og vi ser i praksis at dette funker. For eksempel var det en voldsom oppblomstring av antall ingeniører etter andre verdenskrig. En av grunnene til dette var at vi trengte å bygge opp igjen landet vårt.

 

Staten ansatte da masse ingeniører og satte opp lønningene til disse. Godt mulig også inntakskravene ble senket og det ble flere studieplasser. Uten at jeg vet nøyaktig om dette stemmer.

 

 

Store deler av den bør være frivillig. Bare det som faktisk er helt nødvendig å lære bør være tvang. Hva barn etter hvert vil jobbe med er noe de finner ut når de blir eldre og det er deres egen sak.

 

Veldig vanskelig dette her. Hva om alle i landet vårt vil jobbe i servicenæringen? Eller alle i landet vil være motedesigner, hvordan vil du behandle det?

 

Og jeg er stort sett enig med deg, selv om dette bør bli diskutert videre.

 

I samfunnet i dag så hører man garantert om andre yrker så det eksempelet har null med virkeligheten å gjøre.

 

Selv om jeg har hørt om yrket betyr ikke det at jeg vet hva det går utpå, eller om det virker interessant. Når jeg var mindre ante jeg ikke hva en ingeniør gjorde, eller en matematikker. Noe som jeg i dag vet. De fleste barn har vel heller ikke et ønske om plutselig å finne ut hva en ingeniør gjør for noe. Da mener jeg at det er viktig at skolen setter inn tiltak som for eksempel jobbmesser, og kanskje også fag hvor man jobber litt som forskjellige yrker.

 

 

Helt uenig, lærere skal ikke finnes autoritære!

 

 

Her er vi uenige. Jeg mener en lærer må ha makt for å kunne utøve den rollen h*n har. Barn kan ikke sette spørsmålstegn til foreldres autoritet.

 

Dog mener jeg at slik skolen er i dag, er autoriteten til lærere helt feil.

 

Mindre obligatoriske fag bør gjelde helt fra barneskolen av og valgfag bør introduseres samtidig.

Det er årevis siden det ble bevist at mindre klasser ikke lærer mer. Ser dermed ikke poenget med å ha flere og mindre klasser istedenfor færre og større.

Hvilke krav ser du for deg?

Lærerne kan bare slutte om de er missfornøyde med lønnen. Dem som bør begynne å få betalt er elevene.

Hvilke praktiske fag tenker du på?

Skjønner ikke hva jobbsøknader skal være godt for. Hvilke sosiale fag forresten?

 

Mindre klasser fører ikke til automatisk bedre læring. Men det det kan føre til er at læreren får mer tid per elev, og kan også tilpasse faget mer etter eleven.

 

Med mindre klasser kan man også dele opp klassene etter ferdigheter og lyst. Elever som sliter i et fag, kan få bedre hjelp i mindre grupper. Mens de som allerede er dyktige i et fag, ikke burde trenge å vente på dem som sliter.

 

http://www.khanacademy.org/

 

Er noe jeg mener vil ha stor gevinst om blir tatt i bruk mer i skolen. Her kan elevene jobbe i sitt eget tempo, se videoer av khan som forklarer emnene svært bra. Dog er denne siden langt ifra ferdig, men det er er en god begynnelse.

 

Bedre betalte lærere og høyere krav er noe jeg forestiller meg vil øke kompetansenivået til lærere. Men ser at dette ikke nødvendigvis stemmer. Det jeg ønsker er at dårlige lærere som er gammeldagse / maktsyke / ikke har evnen til å lære bort skal bli luket ut av skolesystemet. Håper også at dette skal gjeninnføre at læreryrke er et statusyrke på samme måte som medisin.

 

Glimti du er vel enig i at Læreryrke er et av de aller viktigste yrkene vi har i landet?

 

Praktiske fag bør være innblikk i andre yrker, men også å gjøre fagene vi allerede har mer praktiske. Engelsk kan man inkludere språkreiser, eller så enkelt som å snakke med utenlandske elever gjennom skype.

 

Norsk, religion osv kan også bli gjort mer spennende. Kanskje ved å se på yrker knyttet til disse fagene. I det minste til en viss grad.

 

På IB Som er en internasjonal linje, hvor jeg kjenner mange som går. Har de en helt annen norskundervisning enn det vi har. Her har de mindre språkhistorie og mer om å skrive jobbsøknader. Selv mener jeg at jeg ville ha fått mye mer ut av norskundervisningen av å lære meg å skrive jobbsøknader enn å lese ibsen.

 

Så for å prøve å oppsumere kort.

 

Mer langsiktig forskning i skolen, hva som kan forbedres og hvordan.

Mer øremerkede penger til skole og lærere.

Mindre klasser, og mer oppdeling etter interesse og evne

Bedre oppfølging av elever og lærere (Bort med dårlige lærere!)

 

I første punktet bør man grundig gå gjennom hva man lærer på skolen, hva man bør lære på skolen, og hvordan man lærer på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et yrke de selv har valgt. Jeg vet foresten om flere som nærmest er gift med jobben sin så jo, mange liker den godt.

 

At man liker jobber sin er ikke det samme som om at det er et yrke man har valgt selv.

Noen jobber er rett og slett mer etterspurt enn andre, mens ander jobber ikke er tilgjengelig for alle (jeg skulle f.eks. gjerne blitt astronaut, men det er ikke akkurat en standardvei her i Norge).

FORDI vi har høy utdannelse / lang grunnutdannelse er vi i voksenlivet likevel mer fleksibel og har ofte mulighet til å endre yrke om man mistrives.

 

 

At de fleste føler det slik nekter jeg plent å tro på før du kan komme med en troverdig og upartisk kilde på det!

Jeg mener forherligelsen av barndommen som en tid for lek og uskyldighet skulle indikere at ikke flertallet husker tilbake på oppveksten som en tvangsleksjon. Er absolutt ikke sikkert at det finnes noe forskning på akkurat dette heller. Det sier seg jo selv at som barn vil man være under noen former for tvang av foreldre, men har få ansvarsområder (skolen er det eneste). Som voksen har man ikke tvang fra foreldre, men har mange ansvarsområder som tvinger enn til å gjøre ting en kanskje helst ikke vil.

 

De som gjør en jobb på skolen er faktisk elevene og de er der under tvang.

At elevene gjør en jobb, betyr ikke at lærerne ikke gjør det. Prøv å forberede undervisning til 2x 45 minutt og jeg kan love deg at det vil være like "jobbete" som det du gjør på skolen.

 

Da jeg gikk på barneskolen var det basseng og svømming var et fag de tre første årene.

 

Da er du heldig og er i et absolutt mindretall.

 

- Om en fikk betalt for å ta utdannelse er det liten grunn til å gå ut i arbeidslivet.

 

Jaså, hvorfor det?

 

Fordi utdannelse øker egenverdi (desto høyere utdannelse jo bedre lønn) høyere enn arbeidsdeltagelse.

 

Det kommer ann på hva du mener er grunnleggende. Jeg vil si man kommer svært langt forbi.

 

Jeg baserer min forståelse av hva som er grunnleggende ved en sammenligning av hva jeg lærte på grunnskolen og hva jeg lærte på universitetet.

 

For eksempel er "samfunnsfag" som jeg hadde på videregående, et fag som har veldig mange disipliner knyttet til det på universitetsnivå under tematikken "Samfunnsforskning". f.eks. sosiologi, antropologi, statsvitenskap, psykologi, samfunnsøkonomi etc.

Det du lærer i grunnskolen er de grunnleggende prinsippene for et veldig stort felt.

Lenke til kommentar

Vis jeg ikke hvet hvordan jeg skal klage, så er det skolen sin feil.

Men vent: Det er et lite poeng her, det står ingenting der om hvordan jeg skal plage på individuele karakterer. F.eks norsk stiler.

Disse må taes opp med lærer(som ikke er tvunget til å høre på fornuft), eller rektor.

Så per definisjon kan jeg KUN klage på årskarakter, og ingenting annet.

Så med andre ord så må jeg vente til slutten av året får jeg kan få en rimelig avslag, og ikke før.

Dette er et meget stort problem, fordi det vil si at jeg kan ikke få revurdering får endelig karakter. All revurdering før dette punktet blir kun pga godvilje innad i en skole.

 

Nei det er ikke skolen sin feil. Skolen er ikke pliktet til å informere deg om alt her i livet. Som sagt tidligere er grunnskoleutdannelse både en plikt og en rettighet. Du/dine foreldre har altså også ansvar for å informere deg og vite hvilke muligheter du har.

 

De kunne sikkert informert bedre om dette, men det tok meg nøyaktig ETT googlesøk for å finne en offentlig nettside dedikert til å informere ungdom og som beskriver dette godt.

 

Hvis du leser på siden jeg linket står det at på ungdomskolenivå skal man fastsette standpunktkarakter på bakgrunn av hva eleven kan på karaktertidspunkt (implisitt: VGS er snitt). Altså spiller det ingen rolle da hva karakter du fikk på norskstilen din, så lenge du kan vise at du har evner som tilsvarer et høyere nivå.

 

Lurer på: Hvor mange ganger har du egentlig klaget på prøve/stil karakterer? Selv bare muntlig til en lærer og bedt om begrunnelse?

 

 

Og les hva jeg skriver ditt naut.

Faktumet at det begynner med "i visse sirkler" burde si at du ikke leser.

Det er ikke demokratisk hvem som kommer til stolene i valget, og det er ikke demokratisk utenom dette heller.

Ikke glem at Regjering godkjennes av kongen, så i prinnsippet utnevnes de i en privat sirkel. Det er 169 setene på Stortinget som må vinnes i valgkamp, og hvem som kan velges er privat innad i hvert parti.

Og det har ingenting å gjøre med Universitetsutdannelse heller.

Poenget var at du får en haug med poltikere som ikke fortjener jobben sin, og de blir ikke sparket ut med mindre alle blir sparket ut.

 

Om du mener at vårt valg av stortingsrepresentanter ikke er demokratisk er det nok tema for en annen tråd. Anbefaler da at du leser om igjen skolepensumet om hvordan vi gjør valg i Norge og hvor du faktisk har mulighet til å påvirke.

 

Det var du som nevnte Universitetsutdannelse, og faktum er at det jobber mange på stortinget (som ikke er politikere, men rådgivere og konsulenter) med høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
Nei det er ikke skolen sin feil. Skolen er ikke pliktet til å informere deg om alt her i livet. Som sagt tidligere er grunnskoleutdannelse både en plikt og en rettighet. Du/dine foreldre har altså også ansvar for å informere deg og vite hvilke muligheter du har.

 

Av en eller annen merkelig grunn så ser jeg for meg at du sitter foran skjermen og hyler: "DEAL WITH IT! JEG MÅTTE DET! GODTA DET!", men tro hvorfor?

Dog, irrelevant.

 

Lurer på: Hvor mange ganger har du egentlig klaget på prøve/stil karakterer? Selv bare muntlig til en lærer og bedt om begrunnelse?

 

1 gang, tror jeg.

Dog, det var i Norsk, og norskfaget feiler hardt. Når jeg tenker over i det i ettertid så burde jeg ha klaget på omtrent alle norskstilene jeg har fått rettet. Men det er i ettertid, og nå lenger så er det ingenting å gjøre med den irrelevant saken =D

Hva med deg da? Tipper du enten hadde snill lærer, brydde deg ikke, eller tenkte ikke på det.

 

Om du mener at vårt valg av stortingsrepresentanter ikke er demokratisk er det nok tema for en annen tråd. Anbefaler da at du leser om igjen skolepensumet om hvordan vi gjør valg i Norge og hvor du faktisk har mulighet til å påvirke.

 

Det var du som nevnte Universitetsutdannelse, og faktum er at det jobber mange på stortinget (som ikke er politikere, men rådgivere og konsulenter) med høyere utdannelse.

 

:(

Du leser jo ikke hva jeg skriver engang. Lykke til med å trolle videre.

Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn så ser jeg for meg at du sitter foran skjermen og hyler: "DEAL WITH IT! JEG MÅTTE DET! GODTA DET!", men tro hvorfor?

Dog, irrelevant.

 

Det er tydeligvis vanskelig for deg å se, men ikke alle hatet/hater skolen.

 

 

1 gang, tror jeg.

Dog, det var i Norsk, og norskfaget feiler hardt. Når jeg tenker over i det i ettertid så burde jeg ha klaget på omtrent alle norskstilene jeg har fått rettet. Men det er i ettertid, og nå lenger så er det ingenting å gjøre med den irrelevant saken =D

Hva med deg da? Tipper du enten hadde snill lærer, brydde deg ikke, eller tenkte ikke på det.

 

Jeg gjorde aldri noen formelle klager (jeg var stort sett fornøyd med egne karakterer), men spurte lærerne om forklaring på de karakterene jeg var misfornøyd med. Jeg var ikke alltid 100% enig, men karakterer er en skjønnssak. Hadde jeg ment at jeg ble urettferdig behandlet hadde jeg ikke hatt noe problem med å koble inn andre instanser. De er jo der for å hjelpe. Om du ikke vil bruke dem, har jeg liten sympati for at du mener du får dårligere karakterer enn du tror du fortjener.

 

Du får kanskje ut noe frustrasjon ved å klage på dette forumet, men med tanke på hvor mye du kan gjøre for din egen skolegang ved å klage til rette instanser - så skulle det vel vært en enkel prioritering.

 

Du leser jo ikke hva jeg skriver engang. Lykke til med å trolle videre.

 

Jo. Jeg har lest hva du har skrevet. Jeg mener bare at du er helt på jordet. Igjen, om du vil diskutere om partisystemet faktisk er demokratisk - lag gjerne en ny tråd.

Inntil da kan du vel være enig at (relevant) masterutdannelse + et par år i arbeidslivet skulle være mer enn nok grunnlag for å bli ansatt. På Stortinget eller andre steder.

Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn så ser jeg for meg at du sitter foran skjermen og hyler: "DEAL WITH IT! JEG MÅTTE DET! GODTA DET!", men tro hvorfor?

Dog, irrelevant.

 

Det er tydeligvis vanskelig for deg å se, men ikke alle hatet/hater skolen.

 

Da teller jeg 1 stråmann, for å ikke lese hva jeg har sagt.

 

 

1 gang, tror jeg.

Dog, det var i Norsk, og norskfaget feiler hardt. Når jeg tenker over i det i ettertid så burde jeg ha klaget på omtrent alle norskstilene jeg har fått rettet. Men det er i ettertid, og nå lenger så er det ingenting å gjøre med den irrelevant saken =D

Hva med deg da? Tipper du enten hadde snill lærer, brydde deg ikke, eller tenkte ikke på det.

 

Jeg gjorde aldri noen formelle klager (jeg var stort sett fornøyd med egne karakterer), men spurte lærerne om forklaring på de karakterene jeg var misfornøyd med. Jeg var ikke alltid 100% enig, men karakterer er en skjønnssak. Hadde jeg ment at jeg ble urettferdig behandlet hadde jeg ikke hatt noe problem med å koble inn andre instanser. De er jo der for å hjelpe. Om du ikke vil bruke dem, har jeg liten sympati for at du mener du får dårligere karakterer enn du tror du fortjener.

 

Da teller jeg 2 stråmenn, for å ikke lese hva jeg har sagt.

 

Du får kanskje ut noe frustrasjon ved å klage på dette forumet, men med tanke på hvor mye du kan gjøre for din egen skolegang ved å klage til rette instanser - så skulle det vel vært en enkel prioritering.

 

Da teller jeg 3 stråmenn, for å ikke lese hva jeg har sagt.

 

Du leser jo ikke hva jeg skriver engang. Lykke til med å trolle videre.

 

Jo. Jeg har lest hva du har skrevet. Jeg mener bare at du er helt på jordet. Igjen, om du vil diskutere om partisystemet faktisk er demokratisk - lag gjerne en ny tråd.

Inntil da kan du vel være enig at (relevant) masterutdannelse + et par år i arbeidslivet skulle være mer enn nok grunnlag for å bli ansatt. På Stortinget eller andre steder.

 

Da teller jeg 4 stråmenn, for å ikke lese hva jeg har sagt.

Gratulerer med å feile og trolle :p

!Jeg har hittil ikke sagt noe som helst om at Master+ arbeidsliv et par år er dårlig, eller noe i seg selv om master. Ergo: Du leser ikke hva jeg skriver.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Da teller jeg 4 stråmenn, for å ikke lese hva jeg har sagt.

 

Om jeg har tillagt deg meninger du ikke har må du gjerne utdype hva du egentlig mener.

 

Poenget med stråmennsargument er omdefinere motsanderens meninger med vilje. Om du ikke evner å kommunisere ditt standpunkt kan ikke jeg beskyldes for det...

 

Takker uansett for meg i denne tråden. Lenge siden noen nye element ble dratt inn.

Lenke til kommentar

Synes karaktersystemet på dagens skole er meget merkelig.

At pugging av pensum gir karakter 1-2, gjenfortellelse gir 3-4, og refleksjon/drøfting gir 5-6 synes jeg i grunn er et ganske dumt system.

 

Kunnskapen forsvinner fra den norske skolen. Alt for mye fokus på å gjøre elevene til kranglete politikere.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte kritikken din, utdyp den gjerne.

 

Kunnskapen forsvinner jo ikke selv om du får høyere karakter enn 1-2, du må jo ha pugget pensumet for å kunne gjenfortelle det med dine egne ord eller gjøre drøftinger basert på og som utbygger den kunnskapen du skal tilegne deg.

Lenke til kommentar

Synes karaktersystemet på dagens skole er meget merkelig.

At pugging av pensum gir karakter 1-2, gjenfortellelse gir 3-4, og refleksjon/drøfting gir 5-6 synes jeg i grunn er et ganske dumt system.

 

Kunnskapen forsvinner fra den norske skolen. Alt for mye fokus på å gjøre elevene til kranglete politikere.

 

 

Grunnen til at gode karakterer blir gitt til drøfting er fordi at det er vanskelig å drøfte noe en bare har overflatekunnskap om. Det handler altså om å gjøre noe praktisk med kunnskapen, og siden det er hovedsaklig teoretisk kunnskap det er snakk om her er drøfting/diskusjon en god måte å gjøre dette på.

 

Forøvrig mener jeg at vi burde vektlegge dette mer, fordi en velutivklet kritisk sans er sentralt for et godt demokrati.

Lenke til kommentar

 

Så for å prøve å oppsumere kort.

 

Mer langsiktig forskning i skolen, hva som kan forbedres og hvordan.

Mer øremerkede penger til skole og lærere.

Mindre klasser, og mer oppdeling etter interesse og evne

Bedre oppfølging av elever og lærere (Bort med dårlige lærere!)

 

I første punktet bør man grundig gå gjennom hva man lærer på skolen, hva man bør lære på skolen, og hvordan man lærer på skolen.

 

Det er tonnevis med forskning om skole nasjonalt og internasjonalt. Problemet ligger ikke i mangel på forskning, men fortolkning av resultatene og bruk av disse. I Norge styres skolen av politikere og UDIR. Politikerne vet generelt lite pedagogikk og om hvordan det er å undervise. Udir er befolket av skrivebordspedagoger og rektorer som man måtte fjerne fra skoler fordi de ikke gjorde jobben sin. Lærerne og de som jobber i skolen (og dermed vet hvor skoen trykker) har generelt liten eller ingen innflytelse i forhold til hvordan skolen skal styres.

 

Skal man styrke skolen bør man gjøre skolen om til en attraktiv arbeidsplass for lærerne. Det handler ikke bare om lønn, men veldig mye om hvordan man blir behandlet som arbeidstaker i skoleverket og i det offentlige rom. Hvor mange ganger skal for eksempel lærerne akseptere å få skylden for at tiltak satt igang av politikere ikke virker, mens lærernes ønsker blir ignorert? I de siste årene har man lagt på lærerne uendelig mye meningsløst papirarbeid for å "ta" de "dårlige lærerne" og ha ryggen fri i forhold til den nye hverdagen med foreldre som har sett for mange amerikanske advokatserier på TV. Resultatet er at man bruker mange timer på å fylle ut skjema for å fortelle at ja jeg har gjort jobben min, istedenfor å bruke tiden på å hjelpe elever eller gjøre undervisningen bedre.

 

Hvilke lærere er det som slutter når arbeidsplassen framstår som lite attraktiv? Er det de flinkeste med mest utdanning og mange valgmuligheter eller andre? Skolen kan prise seg lykkelig over at det finnes så mange idealister blant lærerne som aksepterer dårlige arbeidsbetingelser fordi de har et genuint ønske om å hjelpe elevene.

 

Nivådeling av klasser/fag kan være svært nyttig i de fagene der det passer. Dette koster mye penger dersom det skal gjøres på en ordentlig måte, og vil kreve flere lærere (det er allerede for få).

 

Et av de viktigste grepene for å gjøre skolen bedre er nok å gi slipp på almennlærerrollen (selv om det betyr mer jobb for timeplanleggerne). Ingen mennesker er like interessert i alle fag, og vil dermed ikke være like gode lærere i alle fag. Vi bør gå tilbake til faglærere også på barne/ungdomsskolen.

 

Generelt vil jeg si at det minst produktive vi kan gjøre for å bedre skolen er å fortsette med den endeløse sutringen om de "dårlige lærerne". Spesielt ettersom vi har for få lærere allerede, og vil få enda større problemer med å få nok kvalifiserte lærere i fremtiden. (Se bare hvor mange ufaglærte lærere det er i skolen). Gjør isteden skolen til en attraktiv arbeidsplass. Få folk til å ville ta lærerutdannelse, få konkurranse om jobbene. Få tilbake statusen i læreryrket. Da løses "problemet med de dårlige lærerne" automatisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville bare si neo om det som runar å glimti har skrivi om,at det starter vel egentlig bra barnehage stadiet det med å gjøre barna klar for skole osv,å det er foreldrene og barnehagen.. Når en da kommer over på skolen er det foreldrene som må gjøre jobben samt lærerne. Synes det fungerer utmerket sånn som det er jeg!

Ikke noe å klage på over lærere eller elever,men så er det også foreldrenes jobb og sørge for at barna må trives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er som sagt viktig å diskutere, slik du jeg og mange andre prøver på. Det å ha en ensidig debatt om skolesystemet i Norge vil være meningsløs. Problemet slik jeg ser det ligger hos politikerne. Mange politikere i dag tenker svært kortsiktig, og prøver bare å bli gjenvalgt neste år. Upopulære valg som er bra i det lange løp, blir nedprioritert til fordel for lette løsninger. (Billigere sprit, åpne puber døgnet rundt osv) Enda et tegn på at vi har et populistisk maktsystem, og at de fleste som stemmer ikke vet sitt eget beste.

 

Dette kan godt være en del av problemet ja, men jeg tror ikke det er her det meste ligger bortsett fra at de kan lage klarere krav til lærere og skolesystemet generelt. Jeg har møtt på flere lærere som aldri burde ha vært lærere av ulike grunner. Det samme med en undervisningsinnspektør foresten. Og jeg har støtt på flerfoldige feil i systemet. Alt kan ikke bare ordnes opp blant politikerne i staten da de ikke er til stede på skolen til vanlig slik både elever og lærere er. Det er de som er til stede til vanlig der og opplever systemet som får flest tanker om hvordan det kunne forandres. Det er langt ifra i alle sammenhenger at politikere er noe å høre på og i denne saken er det sterkt begrenset.

 

Tilbake til saken.

Vi trenger en forandring i skolesystemet vårt. Mange andre land tenker mye lengre enn 4 år, som for eksempel Kina. Som på mange områder jobber med 50års planer. Dette inkluderer også skolen.

 

Det ville ikke vært det beste på noen måte. Ting kan forandre seg kraftig og det på under fire år. Å legge opp planer for flerforldige år av gangen er en dårlig ide da man aldri vet hvordan samfunnet vil utvikle seg og hva som vil skje av internasjonale hendelser som kan få følger og hva disse følgende da kan bli. Se på hendelser som har hendt i 2000-tallet: Terrorangrepet mot USA 11/09-01 som resulterte i kriger i både Afghanistan og Irak, kriger Norge har deltatt i. Så kom finanskrisen og nå angrep på Libya, hendelser som koster landet en god del. Man vil ikke akkurat prioritere å kutte i skole og utdanning for å finansiere kriger i Afghanistan, Irak og Libya. Men en hendelse som finanskrisen kan fort føre til at bla. utgiftene til skole og utdanning må kuttes kraftig. Poenget mitt her er som sagt at man aldri vet hva som vil skje fra år til år og at man må være åpen for forandringer selvom de kan være tvungne. Derfor bør man ikke basere seg på planer som går årevis framover.

 

Vi trenger målrettet forskning på hva som kan gjøre skolen bedre, og vi trenger mer ressurser inn i skolen. Det er ikke noe vits å bare pumpe penger inn i skolen, uten å først øremerke pengene.

 

Hvordan skal denne forskningen foregå mener du?

 

Og det er heller ikke noe vits å sette inn et nytt skolesystem uten at vi vet at det kan fungere.

 

Man kan uansett aldri garantere for at det vil fungere så et sjansespill må man våge.

 

Komplett elendig er å dra det vel langt. Det er langtifra perfekt men du må innrømme at det fungerer til en viss grad, og det er derfor vi beholder det. Barn får utdanning, og de kommer seg ut i arbeid. Holder ikke dette? (Nå skal det sies, jeg er uenig i den siste påstanden. Men du får bare argumentere du og om du er uenig)

 

Nei, det er ikke å dra det langt i det hele tatt! Systemet er basert på A4 der alle skal ta akkurat de samme fagene og vurderes akkurat utifra samme grunnlag. Om det finnes unntak er de for små til å merkes og gjøre noen forskjell. Samfunnet har endret seg på mange måter gjennom årene, men forandringene innen skolen har vært minimale. Nå er det på tide med forandringer her også. Det er så man ønsker seg en stor revolusjon!

 

Som et PS: At man har gått på skole er ikke noen garanti for å komme seg ut i arbeid i dag.

 

Helt riktig, kun i teorien. Men burde ikke dette være målet med skolen? Å utdanne morgendagens arbeidere til å drive landet fremover? Et nytt skolesystem vil i mine øyne måtte tungt baserer seg på dette.

 

Så lenge det kun er i teorien og ikke i praksis har det null å si hva målet med skolen er. Det som trengs er å kutte ned de obligatoriske fagene så man kun trenger å lære det grunnleggende og introdusere valgfag alt i barneskolen så elevene kan velge om de vil lære mer om det og det faget eller ikke. Dermed kan elevene kun gå videre med de fagene som interesserer dem så slipper man at noen skal ødelegge for andre ved å ikke følge med eller bråke fordi faget interesserer dem døyten. Det vil dessuten lære elevene å ta valg i langt tideligere alder, hvilket bare vil være bra. I dag kaster man bort så altfor, altfor mye tid som kunne vært brukt til noe nyttig.

 

Det dette har med saken å gjøre er at foreldre straffer ulydige barn. Foreldre driver med oppdragelse av barn. Skolen driver med oppdragelse av barn, (Her oppdragelse er å gi kunnskap)

 

Hva er det du vil fram til? At det er foreldrenes plikt å oppdra barna og ikke skolens? I det tilfellet er jeg helt enig med deg.

 

Om kunnskapen er som barna får er riktig, eller nødvendig er en annen sak.

Om et barn ikke vil bli oppdratt bil det bli straffet. Da ser jeg ikke problemet med at lærere straffer elever som ikke vil lære. Fysisk vold er å dra det altfor langt, men det finnes mange andre metoder og som vil fungere. Samtidig er det også svært viktig å belønne barn som oppfører seg riktig.

 

Glem det! Elever i barne og ungdomsskole er tvunget dit og ubetalte mens lærerne er der frivillig og får betalt! Om elevene ikke vil følge med og ikke vil lære er det deres sak! La meg gjøre det klart at om en lærer så mye som tar i en elev burde eleven smelle til læreren med det han eller henne har tilgjengelig der og da. Stolen sin feks. om man er i klasserommet. Å smelle passeren med spissen først mot lærerens øye er også svært fungerbart! Lærerne bedrev tideligere fysisk vold mot elevene og har bare godt av å få igjen! Jeg støtter elevvold mot lærere 100% om det så gjelder å slå dem bevisstløse med balltre eller stikke dem ned med kniv! At lærerne utsettes for slike episoder kan de forøvrig takke seg selv for. Om de blir sterkt hatet av elevene har de lagt opp til det selv!

 

Oppdragelse og almen folkeskikk skal ikke være skolens ansvar. Dog skal skolen gi barna en oppdragelse i form av kunnskap og indirekte også sosiale ferdigheter. Hvilken kunnskap barna skal få kommer jeg tilbake til senere.

 

Og elevene skal selv bestemme om de er interessert i kunnskapen og interessert i å følge med og lære eller ikke.

 

Og du kan gjerne komme tilbake til dette med kunnskapen de skal få med en gang.

 

Denne delen i tidlig alder er foreldrenes ansvar. Jeg tror ikke barna nødvendigvis må lære det, men heller må modnes.

 

Man modnes uansett med alderen. Men å lære fra tidelig alder av er uansett best da man gjerne har lettere å lære fra barnealder av. Det har vist seg å være helt riktig med flere ting, feks. språk.

 

Det du sier her er så sant at det gjør vondt. Uten at jeg har kilder på det, på stående fot. Sies det at 50% av jobbene i 2020 ikke finnes i dag. Det betyr at vi utdanner barn til jobber som ikke finnes. Det jeg mener er viktig er kanskje ikke å trene barn i spesifikke ferdigheter som skrivemaskinen, men å gi en almen og bred utdanning. Altså bred faglig kompetanse som gjør barna i stand til å tilpasse seg.

 

Man bør bare unngå å bruke tid på å lære dem ting som de aldri vil få bruk for i det hele tatt. Flere yrker er i dag å regne som helt utdøende. Flere og flere jobber trengs ikke lenger pga. at maskinene tar over mye. Dessuten blir flere og flere ting samlet. Det at samfunnet forandrer seg så kraftig gjør at skolen må forandres i samme rettning og gjøre barn og ungdom klare for det samfunnet de selv vil møte, ikke det den forrige generasjonen møtte.

 

For eksempel så vil det å kunne lære et barn å bruke en Excel være et lite smart trekk. Lærer man derimot barnet å bruke en datamaskin vil mange flere muligheter åpne seg opp.

Nå blir dette en metafor men greit. Det er mye bedre å lære barna å skaffe seg mat, enn å lære barnet å fiske.

 

Å læres opp i datamaskiner er helt avgjørende ettersom dette bare styrer mer og mer av samfunnet. Om det er en heldig og ønskelig utvikling er en annen sak. Det er uansett en nødvendighet.

 

Matematikk, Engelsk og også Gym. Er fag i mine øyne som kan gi en bred kompetanse.

Matematikk kan styrke den logiske sansen, til å løse problemer. Jobbe systematisk. Samtidig vil de fleste fag i dag utruste barna til å jobbe med ting de ikke har spesielt lyst til. Svær mange i dag har ikke drømmejobben, men er på jobb fordi de må.

 

Ved mindre man skal jobbe med noe matterelatert trenger man faktisk ikke å kunne annet enn pluss, minus, gange og dele. Når folk bruker mattematikk til vanelig er det nettopp for å regne og da trengs ikke mer. Engelsk burde man lære flytende ettersom det er det språket du kommer lengst med her i verden. Å ikke kunne noe fremmedspråk gjør en temmelig issolert i disse dager.

 

Ble tatt delvis opp i forrige svar. Jeg mener at skolen er en plass for utvikling og læring. MEN DEN KAN GJØRES SVÆRT MYE BEDRE. Ja, det er mye bullshitt i skolen. Hvor mye av denne bullshitten vi trenger vet jeg ikke, men dette er noe som bør bli forsket på og undersøkt.

 

Igjen er jeg svært interessert i hvordan denne forskningen skal gjennomføres.

 

Her skrev jeg feil. Det jeg mente å si var at vi bør vente med å la barna velge yrke til de er modne nok til å ta selvstendige valg. Før dette tidspunktet bør barna få et bredt møte med ulike yrker, som kan gjøre valget lettere.

 

De velger uansett ikke så tidelig. I 1-3 klasse feks. vil de stort sett si at de skal bli politi eller brannmenn. De kommer til å endre synnspunkt flere ganger. Mange ender opp med å ta vanelig allmennfag på videregående fordi de fremdeles ikke vet hva de skal spesialisere seg i

 

Kan du si meg hvorfor du er uenig? Jeg er bare nysgjerrig =)

 

Her husker jeg faktiskmikke hva vi snakket om.

 

Her er jeg helt enig med deg. Men jeg vil fortsatt vite hvorfor du mener at vi ikke vil trenge å eksportere/importere arbeidskraft om det ekstreme tilfellet skjer at alle barn i landet utdanner seg til for eksempel rørleggere.

 

Akkurat det gidder jeg ikke å tenke over før noe så latterlig usannsynelig skulle kunne skje. Faktisk så er det det motsatte som har skjedd de siste årene, at det har blitt lagt flere ressurser i å få elevene som skal begynne på videregående til å velge håndtverklinjer fordi det går kraftig ned på søkere.

 

Staten bestemmer ikke hva du skal utdanne deg til. Det bare oppfordrer. Og vi ser i praksis at dette funker. For eksempel var det en voldsom oppblomstring av antall ingeniører etter andre verdenskrig. En av grunnene til dette var at vi trengte å bygge opp igjen landet vårt.

 

Situasjonen etter 2. verdenskrig er over. I dag vet jeg om flere som har valgt yrke med hjertet framfor hjernen som det kalles og tatt noe lavtlønnet og vanskelig å leve av som de brenner for framfor noe som gir langt større lønn.

 

Staten ansatte da masse ingeniører og satte opp lønningene til disse. Godt mulig også inntakskravene ble senket og det ble flere studieplasser. Uten at jeg vet nøyaktig om dette stemmer.

 

Som sagt, situasjonen er en annen nå. Dog ville en debatt om hvilke yrker som burde økes i lønninger og hvorfor være svært interessangt, men dette er ikke tråden å diskutere det i.

 

Veldig vanskelig dette her. Hva om alle i landet vårt vil jobbe i servicenæringen? Eller alle i landet vil være motedesigner, hvordan vil du behandle det?

 

Og jeg er stort sett enig med deg, selv om dette bør bli diskutert videre.

 

Det er ikke noe jeg har tro på, men jeg har en god del tanker rundt det. Jeg har familie i

en liten by på sørlandet som stort sett fungerer som sommerby og der er det heller trist. Mer og mer legges ned og forsvinner fra byen og de sikkre tingene å jobbe i er stort sett komunen, enkelte butikker, resturanter og puber. Dog er ikke dette noe som kan skje over hele landet. Muligens at vi får problemer med enkelte yrker og da gjerne håndtverkere pga. mangel, men at alle sikter inn mot en enkelt karriere kommer aldri til å skje. Det finnes så altfor mange ting å holde på med til det.

 

Selv om jeg har hørt om yrket betyr ikke det at jeg vet hva det går utpå, eller om det virker interessant. Når jeg var mindre ante jeg ikke hva en ingeniør gjorde, eller en matematikker. Noe som jeg i dag vet. De fleste barn har vel heller ikke et ønske om plutselig å finne ut hva en ingeniør gjør for noe. Da mener jeg at det er viktig at skolen setter inn tiltak som for eksempel jobbmesser, og kanskje også fag hvor man jobber litt som forskjellige yrker.

 

Yrkesmesser finnes alt på videregående. Dog synes jeg ikke at det gav noe å være der. Og ved mindre man lever helt issolert får man uansett vite om forskjellige yrker og hva flere av dem går ut på lenge før man er klar for å sikte inn mot noe uansett. Og som jeg alt har gått inn på forsvinner noen jobber og mange kombineres. Nye vil også skapes.

 

Her er vi uenige. Jeg mener en lærer må ha makt for å kunne utøve den rollen h*n har. Barn kan ikke sette spørsmålstegn til foreldres autoritet.

 

Dog mener jeg at slik skolen er i dag, er autoriteten til lærere helt feil.

 

Lærerne er ikke foreldrene til elevene og skal heller ikke ha foreldrenes rolle så å sammenligne foreldre og lærere er helt meningsløst! Og som alt gått inn på er elevene der under tvang og uten betaling og det er opp til klassen om de gidder å gi lærerne noen form for respekt og autoritet eller ikke! Det vet jeg i aller høyeste grad alt om!

 

Mindre klasser fører ikke til automatisk bedre læring. Men det det kan føre til er at læreren får mer tid per elev, og kan også tilpasse faget mer etter eleven.

 

Da må lærerne først være innstilt på det og det er det langt ifra alle som er.

 

Med mindre klasser kan man også dele opp klassene etter ferdigheter og lyst. Elever som sliter i et fag, kan få bedre hjelp i mindre grupper. Mens de som allerede er dyktige i et fag, ikke burde trenge å vente på dem som sliter.

 

Dette var poenget mitt med tideligere valgfag etter å ha lært det grunnleggende.

 

http://www.khanacademy.org/

 

Er noe jeg mener vil ha stor gevinst om blir tatt i bruk mer i skolen. Her kan elevene jobbe i sitt eget tempo, se videoer av khan som forklarer emnene svært bra. Dog er denne siden langt ifra ferdig, men det er er en god begynnelse.

 

Sa meg ikke noe spesielt. Dessuten er det et spørsmål om hvorvidt det som passer bra for en passer like bra for alle.

 

Bedre betalte lærere og høyere krav er noe jeg forestiller meg vil øke kompetansenivået til lærere. Men ser at dette ikke nødvendigvis stemmer. Det jeg ønsker er at dårlige lærere som er gammeldagse / maktsyke / ikke har evnen til å lære bort skal bli luket ut av skolesystemet. Håper også at dette skal gjeninnføre at læreryrke er et statusyrke på samme måte som medisin.

 

Jeg ser ingen grunn til å betale lærerne mer for den "jobben" de gjør. Er det noen som burde prioriteres innen lønn er det elevene! Det er de som faktisk jobber og gjør en innsats. Om de gidder å finne seg i tvangen vel og merke.

Langt høyere krav til lærerne er jeg enig i. Men man kan nok diskutere i det vide og brede hva slags krav det burde være...

 

Glimti du er vel enig i at Læreryrke er et av de aller viktigste yrkene vi har i landet?

 

NEI!

 

Praktiske fag bør være innblikk i andre yrker, men også å gjøre fagene vi allerede har mer praktiske. Engelsk kan man inkludere språkreiser, eller så enkelt som å snakke med utenlandske elever gjennom skype.

 

Ang. praktiske fag har man sløyd og håndarbeid. Jeg har opplevd metallsløyd og. Hvilke andre praktiske fag vil du ha?

 

Hvordan man best lærer engelsk eller andre fremmedspråk forøvrig har jeg ingen spesiel mening om.

 

 

Norsk, religion osv kan også bli gjort mer spennende. Kanskje ved å se på yrker knyttet til disse fagene. I det minste til en viss grad.

 

Religion er bare bullshit og kan fjernes! Er man religiøs eller vil vite noe om det kan man studere det på fritiden. Hva andre yrker enn norsklærer ser du for deg som kan knyttes opp mot det å lære norsk?

 

På IB Som er en internasjonal linje, hvor jeg kjenner mange som går. Har de en helt annen norskundervisning enn det vi har. Her har de mindre språkhistorie og mer om å skrive jobbsøknader. Selv mener jeg at jeg ville ha fått mye mer ut av norskundervisningen av å lære meg å skrive jobbsøknader enn å lese ibsen.

 

Om alt de gjør er å skrive slike søknader synes jeg det høres ut som et dårlig innlegg. Når det gjelder det du skriver om å lese så synes jeg det burde være mer av at elevene får finne egne bøker enten hjemme eller på biblioteket som de skal lese hver for seg og deretter skrive foredrag om hva det inneholder. Det lærer en bedre både å lese og skrive og så lenge det er en bok som interesserer enn er det også morsomt. Av samme grunn mener jeg det burde være mer særoppgaver generelt.

 

Så for å prøve å oppsumere kort.

 

Mer langsiktig forskning i skolen, hva som kan forbedres og hvordan.

Mer øremerkede penger til skole og lærere.

Mindre klasser, og mer oppdeling etter interesse og evne

Bedre oppfølging av elever og lærere (Bort med dårlige lærere!)

 

I første punktet bør man grundig gå gjennom hva man lærer på skolen, hva man bør lære på skolen, og hvordan man lærer på skolen.

 

Helt unødvendig. Jeg får med meg alt du skriver i lange avsnitt.

Lenke til kommentar

Å stikke ned lærerne med kniver,passer å denge dem med stoler å gud vet ikke hva er IKKE noen løsning. Vold løser INGENTING OG hvis en elev gjør noe han ikke burde har lærerne rett til å irettesette eleven sånn er det bare. Ellers burde jo barna fått lov å gjøre akkurat det samme med foreldrene sine fordi VI tar også barna våre i armen eller iretteseter dem di gjør akkurat det en anna en ville gjort! Det der er bare uhørt!

 

Og angående det med utdanning hvis en ikke har det,hvor skal en få all kunnskapen sin fra da? Elevene ville helt sikkert valgt å ha fri eller ferie å ett fåtall sitte igjen å bli smarte! Ellers vil jo resten gå rundt som en skokk med viltre styringer uten kontroll!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å stikke ned lærerne med kniver,passer å denge dem med stoler å gud vet ikke hva er IKKE noen løsning. Vold løser INGENTING OG hvis en elev gjør noe han ikke burde har lærerne rett til å irettesette eleven sånn er det bare.

 

Er det elever som gjør dette hører de hjemme i fengsel eller i en lukket barnevernsanstalt.

Lenke til kommentar

Hva med primitive steinaldermennesker? Som man sår skal man høste ...

 

@Glimti: Du skriver flere ganger at tvang uansett vil møte motstand, og at ingen elever ønsker å lære noe som helst. Det er ingenting som tyder på at systemet du beskriver ikke ville hatt de samme problemene; ditt system innebærer tvang og læring, selv om det er i mindre grad.

Lenke til kommentar

Det å gjøre motstand mot tvang og autoritet er ikke primitivt! Det er heller ikke hevn! Men la oss ikke kun snakke om det. Det var en av faktorene som ødela den forrige tråden. Det e rslik jeg mene relever bør reagere hvis lærerne prøver seg først.

 

Ja, noe tvang har jeg sagt er nødvendig. Men samtidig vil jeg ha mindre av den og flere valg og dermed forhåpentligvis mer ansvar. Dessuten skal maktnivået mellom elever og lærere gjevnes ut og elever skal få betalt for jobben de gjør. Og det er for alvor på tide at dette landet dropper den tåpelige greia med medbrakte matpakker på skolen og får kantiner hvor det serveres varmlunsh. Jeg ønsker et system der elevene skal bli mer innstilte på å møte opp og gjøre en innsats på skolen. Og for å få det til kreves det forandringer både i forholdet mellom elever og lærere samt i skolesystemet generelt. Det kreves også flere krav til lærerne og at de holder seg til dem. Skal elevene fungere i skolesystemet må det være et system de trives med. Og det igjen vil også gjøre at lærere og administrasjon vil trives bedre. Det er utelukket noe alle er tjent med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...