Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Jeg er delvis uenig med deg. Samtidig enig med Gimli om at den mest grunnleggende matematikk som pluss, minus, gange og dele fortsatt skal gjelde og læres bort. Se på verden hvordan den ser ut i dag? Dette er i størst grad på bakgrunn av hvordan undervisninga i skolen er lagt opp. "Hvordan de KAN tenke" er en formulering som tjener hensikten mer. Toleranse, rettferdighet og ansvar er konsepter som gjerne bør vurderes å innføre som egne fag. Ingen vits i å legge overdreven vekt på pugging av fakta. Å la barn få tenke selv og reflektere vil ikke jeg si er å tre en virkelighetsoppfatning over hode på dem, men å tilby dem noe. Så får de tenke mest mulig selv. I gymmen foreslår jeg at man også legger vekt på avspenning og mindfulness, vel så mye som fysisk aktivitet og idrettsgrener. Jobber eller har du jobba i den offentlige skolen? Hvor mye kreativitet består den av? Jeg er mer tilhenger av at verdier kommer på dagsorden i større grad enn den gjør i dag. Mye av dette kunne også blitt innlemmet som pensum i livssynsfaget.

 

Men nå er allerede toleranse og ansvar konsepter og verdier som læres bort i skolen, det samme er i større eller mindre grad de andre begrepene du legger frem.

 

Jeg synes absolutt ikke det faglige bør komme mer i bakgrunnen enn det allerede er. Den norske skolen består allerede i dag av mye innlæring av toleranse osv. og mange vil mene at vi allerede i dag ikke er så gresselig langt unna en viss form for indoktrinering. Om det faglige skal havne enda mer i bakgrunnen ender vi opp med enda flere som faller ut av videregående opplæring og ett generelt lavere kunnskapsnivå, og det tror jeg ingen er tjent med, minst av alle elevene.

 

Tanken er fin, men jeg tør påstå at ett karakterløst fag om verdier kun vil bli ett "sovefag" for de fleste elever, og å erstatte gym med meditasjon i en tid der overvekt er på fremmarsj har jeg ikke veldig stor tro på. Særlig mindre barn trenger å være i aktivitet og få avreagert litt.

 

Ikke jobbet i det offentlige så det skal jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men nå er allerede toleranse og ansvar konsepter og verdier som læres bort i skolen, det samme er i større eller mindre grad de andre begrepene du legger frem.

 

Jeg synes absolutt ikke det faglige bør komme mer i bakgrunnen enn det allerede er. Den norske skolen består allerede i dag av mye innlæring av toleranse osv. og mange vil mene at vi allerede i dag ikke er så gresselig langt unna en viss form for indoktrinering. Om det faglige skal havne enda mer i bakgrunnen ender vi opp med enda flere som faller ut av videregående opplæring og ett generelt lavere kunnskapsnivå, og det tror jeg ingen er tjent med, minst av alle elevene.

 

Tanken er fin, men jeg tør påstå at ett karakterløst fag om verdier kun vil bli ett "sovefag" for de fleste elever, og å erstatte gym med meditasjon i en tid der overvekt er på fremmarsj har jeg ikke veldig stor tro på. Særlig mindre barn trenger å være i aktivitet og få avreagert litt.

 

Ikke jobbet i det offentlige så det skal jeg ikke si noe om.

Jeg vil påstå at det forekommer indoktrinering i skolen allerede...Det holder ikke å bare undervise elevene i disse konseptene innen bestemte fag noen få ganger i uka, men å ha disse som egne fag i læringsmiljøene. Kosthold og ernæring er også sentrale emner, som jo henger sammen med overvekt. Yoga kunne også vært aktuelt. Ellers kunne mindre stillesittende teoriundervisning vært av gunstig effekt for elevene. Jeg mente ikke at fysisk aktivitet og gym skulle byttes helt ut med meditasjon og avspenning. Det går fram av det jeg skrev. Bare at barna får muligheten til å lære å stresse ned. Problemet med den offentlige skolen i dag er at undervisninga går ut på å fore intellektet med massevis av informasjon.... Hva med å få barna til å diskutere hva et ekte vennskap er f.eks? Dette tror jeg vil oppleves mer relevant for mange. Kanskje uvant, ja...fredelige konfliktløsninger bør være et sentralt tema å snakke om i tidligst mulig alder. Bare se hvordan verden ser ut i dag?Jeg synes utdanninga bør være mer skapende.

Lenke til kommentar

Interessangt forøvrig:

 

- For mange prøver i skolen

 

 

 

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4216974.ece

 

Her mener jeg faktisk at det kan være et poeng. Hvis det er noe skolesystemet gjør kraftig feil er det nettopp å være altfor A4. Det kan skjelden eller aldri bli vellykket på den måten.

Sånn som jeg ser det, vil det alltid være noen som ikke passer inn i "enhetsskolen". Hva med f.eks å tilby egne lærings/skolealternativer for de elevene dette gjelder? Steinerskolen eller Montessoriskolen? Foreldrene vil jo finne ut om sin pode trives eller ikke der vedkommende går... Til saklinken... Hva med bare å ha halvtårspøver, evt prøver på slutten av skoleåret?

Lenke til kommentar

"At barn i tidlig alder lærer hva en krone er verdt har jeg ingen problem med, men det er ikke noe som skal gå fra skolens budsjett. Det kan foreldre ta seg av." Del fra et tidligere innlegg i denne tråden

 

Jeg mener at skolen også har ansvar for å undervise elevene i (personlig) økonomi. Så dette kan derfor like gjerne føres inn på skolebudsjettet.

Lenke til kommentar

Det blir bare for dumt. Lærerne har utdannelsen sin å dem bruker den så godt dem kan. En kan ikke forlange mer enn at en gjør sitt beste!

Enig med deg at Glimti holder på å rote seg bort i diskusjonen...Jeg tror ikke det er noe vits å ha så mange lærere hvis undervisningsmodellen hadde vært mer i retning av på elevenes premisser. En skapelsesutdanning fremfor faktautdanning. Legge vekt på barns egne spørsmål framfor egne svar som ble funnet i en annen tid og et annet sted.

Lenke til kommentar

Så man må prøve tilfeldige ting i stede for ordtellig og hard tavleundervisning med mange relevante eksempler? Man gjør ikke faget bedre med å gjøre det "spennende", man gjør det bedre ved å sette opp tempoet og kvaliteten. Å gjøre faget spennende blir bare tull, da de fortsatt blir lært opp i alt på feil måte, og med bøker som mangler god formating på skrivingen.

Hvorfor skal man sette opp tempoet på undervisninga? Noen elever er ikke de sterkeste på å konsentrere seg heller. Å styrke kvaliteten på den er jeg enig i at er positivt. Jeg har hørt av en som jobber i den offentlige grunnskolen at de har mer eller mindre gått bort fra tradisjonell tavleundervisning. Å bruke eksempler for å understreke hva man mener er gull.

Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt at hvis elevene synes faget er "spennende"(og relevant), så vil det styrke motivasjonen for å lære. Ingen dum tanke å lære bort fagene som helhet, hvis jeg har forstått deg riktig. Det vil nok gi større mening i fagstoffet og for den enkelte i sine daglige samtaler med andre. Jeg husker at jeg dro veksel på momenter fra forskjellige fag da jeg gikk på videregående. F.eks eldre/nyere historie og engelsk. Norsk f.eks består bl.a av språkhistorie og litteraturhistorie som undertemaer.

Lenke til kommentar

Dette samsvarer ikke med mine erfaringer fra tre forskjellige bråkete klasser. De trenger ikke å ha noen å plage eller noen som er med å bråke. I alle fall ikke de verste. Og om man først bare misliker/hater skolen og lærerne uansett bryr man seg neppe med om klassen er imot enn. Målet kan gjerne være å bli sendt ut på gangen, noe som er en stor belønning.

 

Jeg tror ikke barn er født med å mislike/hate skolen og lærere, noe du insinuerer. Dine erfaringer er dine erfaringer og ikke den ene store Sannheten om norsk skole. Jeg mener grunnen til at noen elever velger å bråke/forstyrre undervisninga er mye pga hvordan læremetodene er lagt opp. Hovedgrunnen til at man går på skolen er for å lære seg både fag og sosialt samspill. De første åra er av de mest sårbare.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

 

Dette samsvarer ikke med mine erfaringer fra tre forskjellige bråkete klasser. De trenger ikke å ha noen å plage eller noen som er med å bråke. I alle fall ikke de verste. Og om man først bare misliker/hater skolen og lærerne uansett bryr man seg neppe med om klassen er imot enn. Målet kan gjerne være å bli sendt ut på gangen, noe som er en stor belønning.

 

Jeg tror ikke barn er født med å mislike/hate skolen og lærere, noe du insinuerer. Dine erfaringer er dine erfaringer og ikke den ene store Sannheten om norsk skole. Jeg mener grunnen til at noen elever velger å bråke/forstyrre undervisninga er mye pga hvordan læremetodene er lagt opp. Hovedgrunnen til at man går på skolen er for å lære seg både fag og sosialt samspill. De første åra er av de mest sårbare.

 

 

Nei, selvfølgelig er ingen født til å hate noen. Man blir født med de sansene man har samt smaken for søtt slik at man skal like morsmelk. Bortsett fra det fødes man ikke med noe spesielt. Man lærer å krabbe, man lærer å snakke og man lærer å gå for å nevne noe. Man fødes ikke med et instinkt til å hate skolen eller lærerne. Ikke lektorer elle rektorer heller for den saks skyld. Men siden så mange uteblir fra skolen, siden så mange krangler med og slår lærere, siden læreryrket faktisk er ganske farlig (noe som har blitt dokumentert gjennom årene), så må jo noe være galt med skolen... Du har nok helt rett i at undervisningen er lagt opp feil og det skyldes at elevene blir tvunget til skolen, at lærerne tror de har krav på autoritet samt at de leker ledere! De tror de har krav på respekt helt uten å gjøre seg fortjent til den! De kan alltids klare å skremme de minste i barneskolen, men resultatet blir at elevene ikke følger etter eller slutter å møte opp. De klarer ikke å skremme de eldre elevene som kan begynne å krangle og slå. Lærerne er de som elevene er mest i kontakt med gjennom årene i skolen. Altså ligger hovedansvaret for trivsel hos lærerne og dersom elevene misliker eller hater skolen er det først og fremst lærernes feil! Husk at elevene ikke er der frivillig! De blir tvunget! (Ved mindre du regner md videregående hvor man søker seg inn, men tross alt ikke har særlig mange alternativer).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror at selve skolestrukturen kan og bør endres på. Også hvordan man underviser barn og unge.

Det hjelper nok ikke å skylde på lærerne, isåfall skulle ikke de det gjelder blitt lærere i utgangspunktet. Jeg mener at det vil være et viktig tiltak å diskutere verdinormer og at ungene kan styre sin læreprosess og utvikling i størst mulig grad selv. Å lære dem kritisk tenkning er viktig. Ellers kunne sikkert noen barn få hjemmeundervisning, gjerne med en god bestemor eller bestefar(pensjonist) tilstede. Videre er naturen helt essensiell i dette. At den blir praktisk tatt i bruk. Barna skal kunne stille og gjøre seg opp sine egne spørsmål og "svar". Jeg snakker nå i forhold til den offentlige grunnskolen først og fremst, hvor flesteparten av barna går. Skulle likt å høre om det er noen som har deltatt i denne tråden som arbeider i den offentlige skolen, få litt oppdatert informasjon derfra.

Lenke til kommentar

Når det gjelder tema for artikkelen så føler jeg meg ganske sikker på at grunnen til at mange av elevene på vgs ikke møter opp på skolen er fordi de er teoritrøtte og føler lite ansvar. Dette kan handle om utdanningsmåter de fikk tidligere i livet.

Lenke til kommentar

Artikkelen nevner mangelen på sanksjonsmuligheter som medvirkende forklaring, som ikke virker helt urimelig. Merk forøvrig at videregående skole er frivillig.

 

Tvungen frivillighet kan man kalle det. Hvordan skal man få en annen jobb enn å stå i kassen på en besinstasjon el. uten å ha mer i vitnemålet å vise til? Det er en stor feil i hele systemet!

 

Nå har jeg forøvrig nevnt videregåend eskole en rekke gangeri denne tråden. DU burde begynne å lese fra begynnelsen. Ta den gjerne med deg den forrige tråden også.

Lenke til kommentar

 

Artikkelen nevner mangelen på sanksjonsmuligheter som medvirkende forklaring, som ikke virker helt urimelig. Merk forøvrig at videregående skole er frivillig.

 

Tvungen frivillighet kan man kalle det. Hvordan skal man få en annen jobb enn å stå i kassen på en besinstasjon el. uten å ha mer i vitnemålet å vise til? Det er en stor feil i hele systemet!

 

Ja vil man ha en god jobb må man gjerne jobbe for den.

 

Nå har jeg forøvrig nevnt videregåend eskole en rekke gangeri denne tråden. DU burde begynne å lese fra begynnelsen. Ta den gjerne med deg den forrige tråden også.

 

Og?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Kom nettopp over denne artikkelen som gjør denne tråden aktuell igjen:

 

Ny elevtelling: Læreren ofte alene med 22 førsteklassinger

 

To av fem førsteklasse-lærere er alene med 18 elever. Én av fem har eneansvar for 22 førsteklassinger.

 

– Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge faktiske størrelser på elevgrupper og lærere i undervisningssituasjoner i skolen, ifølge analyseselskapet Rambøll som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Utdanningsforbundet.

 

Målet har vært å skaffe en mer nyansert beskrivelse av forholdet mellom antall elever og ansatte i skolen enn hva som er mulig gjennom tilgjengelig statistikk.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/ny-elevtelling-laereren-ofte-alene-med-22-foersteklassinger/a/24096016/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...