Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Min erfaring så langt er ikke så stor i seg selv, men det er noen puntker:

[*]Mattematikken før man kommer til T1 mattematikk er elendig, og man lærer ikke nok realfag mattematikk før VGS. Mange lærere jeg har poengterer at det er stor forskjell på elevenes mattekunskapere kun etter hvor de gikk på skole, de som fikk dårligere utdanning i mattematikk sliter enormt. Det andre problemet er som sagt at mattematikken på bareskolen ikke er seriøs nok, teoretisk sett BURDE man kunne PEMDAS etter 1-2 år med mattematikk, og man BURDE ha lært full bokstavregning før utgangen av 7. klasse

[*]Språkopplæringen er mer eller mindre elendig. Faktummet at man kan gå 3 år med fremmedspråk og ikke kan grammatikken en gang sier at noe er galt med oppbygningen, hovedproblemet er at dagens model bygger på at man skal bli utsatt for nok språk til å lære det(noe som er helt feil å gjøre).

[*]Det øyeblikket man går i gang med grammatikken i norskfaget BURDE man gjøre nøyaktig det samme i f.eks 2 fremmedspråk. Og ordet "grammatikk" inkluderer også nøyaktig hvordan du bygger setninger. Jeg er ikke alene på at jeg ville ha strøket på å bøye norske verb vis jeg ikke haddde fått 1 eksempel.

[*]Det er ikke nok gym i skolen, noe som trengs å gjøres noe med

[*]Historiefaget på ungdomskolen er ikke dypt nok

[*]Få inn mer harde realfag på barneskolen, sett en standard som er mulig å nå, og

[*]Det mangler fortsatt per dags dato et organ for å overstyre skoleverket annet enn domstolene. Vis en rektor f.eks vet at det er mobbing på skolen, og de løser ikke problemet, burde rektoren få bot samt miste jobben. Det gjelder også alle lærere som er ansvarlig for å ikke rydde opp.

[*]Det samme organet burde også brukes til å spore opp lærere som ikke kan å undervise, eller skoler hvor standarden ikke blir fulgt.

[*]Det skal under ingen omstendigheter lagens en nasjon prøve som alle skal bestå, gjør man dette vil alle skolene forandre undervisningsmetode til pugging KUN for å bestå denne

[*]Skolemat må gjenninføres

[*]Skoleuniformer kan gjeninnføres

[*]Fjern det 10'ende skoleåret, behold det kun vis det blir nok fagelig innhold til å justifisere det. Min erfaring var at vi ikke gjorde noe som helst det året

[*]Ingen elever skal under noen omstendigheter bli holdt tilbake av at klassen deres ikke er på høyt fagelig nivå

[*]Skolereformene må bort, heretter skal det kun være vage retningsliner. Skolereformene er ekstremt problematisk fordi hver gang vi bytter poltisk parti med makten så blir det en ny reform

[*]Og mye mer, men jeg husker ikke stort mye mer

Endret av Nytenker26
Lenke til kommentar

Hei alle sammen! Jeg er ny på dette forumet og veldig opptatt av hva skoleelever får av undervisning helt fra barnetrinnet. Jeg mener at tida er inne for å diskutere innholdet i undervisninga mer dypgående. Mener at mye av det som elevene lærer bare er nyttig for de få seinere i livet, som f.eks innenfor matematikk, som algebra og geometri. Hva med å undervise den oppvoksende slekt i verdinormer og tanker? Eksempler på dette er forskjeller og likheter, toleranse, ærlighet og ansvar, hva er makt og fredelige konfliktløsninger. Jeg har hørt at noe av dette snakkes om enkelte fag, som samfunnsfag. Ellers hadde det ikke vært så dumt å lære barna oppmerksomhetstrening(mindfulness) mellom leseøktene for å hjelpe på fokuset i timene. Skolen er den mest hensiktsmessige arenaen å gjennomføre disse prosjektene i. Fint om andre har synspunkter på dette.

 

Ung mann fra Oslo

 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mye forskjellig e lærere mens jeg gikk på skolen, og min oppfatning er at noen lærere tror de er bedre, smartere og flinkere enn elevene til alt, og snakker ned til elevene sine, slike lærere har ingenting i læreryrket å gjøre. Jeg har og vært i den heldige posisjonen at jeg har vært flinkere enn lærerne mine, (det er MYE verre); Når jeg gikk VK1 IKT-driftsfag ble hadde jeg 3 lærere i "IKT-fagene" og en av dem hadde ikke peiling og leste bare fra boka, men han var ærlig og sa at han ikke gjorde noe annet. Men var to kvinnfolk eller mine "nemesēs" som jeg kalte dem wink.gif. Begge hadde jobbet med programmering på tidlig 90-tallet og hadde den holdningen at de var "gud", men det var de så absolutt ikke, jeg hadde bedre innsikt i datamaskiner enn de, kunne bruke et operativsystem (de hadde ikke forståelse for at ikke alle liker menyen i WIN og bruker CMD istede), jeg fikk så mye ufortjent kjeft for å ha løst oppgaver på "feil" måte i deres hoder at jeg flere ganger var til rektor å klagde (som elevrådsleder hadde jeg rektors øre).

 

Noen vil si at det er meg som har et holdningsproblem, men jeg var ikke den eneste datanerden i klassen som ble behandlet dårlig bare fordi jeg viste et talent for datamaskiner disse "lærerne" kunne bare drømme om å oppnå.

 

Lærere burde ta å jekke seg ned og behandle elevene sine som voksne, hvis man setter voksne standarder til barn, og unge vil de modnes fortere, og når man kommer på videregående bør man se på elever med potensiale som ressrser. Det å ha en hjelpende hånd fra en av de flinkere elevene er noe lærere kan bruke til stor hjelp, men lærerne er sjeldent så fornuftige at de tillater dette. Når jeg gikk GK hadde jeg en ivrig mattelærer og han hadde de fire-fem flinkeste til å hjelpe de andre, for vi forstod hva han årøvde å lære oss men en del i klassen slet veldig med å forstå så vi hjelp den, forklarte, og brukte tiden vår på å lære de andre enn å gjør oppgaver. Jeg tror vi som skjønnte det fort ble enda flinkere av å lære bort.

 

Jeg er av den oppfattelsen av at skolesystemet har 2 svakheter: 1 vi straffer ikke hardt nok bråkmakere og bøller, 2 vi har ikke fritt valg av videregående linje.

 

den første er rett fram egentlig, unge (oftest gutter) som får glede av å terrorisere andre har kan gjør dette, og det værste som ksjer et kanskje et par dagers utvisning, men slike bør slås hardt ned på, selv er jeg ivrig på å innføre spanskrøret som straff mot mobbere og folk som driver med vold og narko på skolen. Ellers er det slik akkurat nå at de fleste skolene har en "vi må bare være venner å synge kombaya" uansett hva man har gjort. dette må vi få slutt på, ALLE forbrytelser bør straffes på videregående med utestengelse (resten av skoleåret, men man kan gå opp til eksamen), alle "forseelser" som spytting, dytting, og andre ting som går under "legemsfonærmelse" skal anmeldes, dette gjelder og sjikane.

 

 

jeg tror jeg slutter min rant her jeg med å si at skal man ha et fornuftig skolesystem MÅ man kunne bli det man ønsker og ikke hva karakterene sier, så fritt valg av VG1.

Jeg er også kritisk til for utstrakt bruk av tallkarakterer. Et god relasjon mellom elev og lærer er viktig for et fruktbart samarbeid med spennende læring. Vold skal anmeldes uansett om det skjer i skolen eller ikke. Jeg personlig fikk bedre kontakt med lærerne ved mitt andre forsøk på VGS. Tok opp igjen enkelte fag. Samtidig er jeg kritisk til den type holdninger som de to kvinnelige lærerne du hadde til læreryrket.

Lenke til kommentar

Du søker frivillig på en jobb. Og du søker på det som interesserer deg mest. Så jo, jobb er frivillig. Man kan velge om man vil jobbe eller ikke selvom alternativer blir heller stusslig. Når man er voksen kan heller ingen tvinge enn slik som når man er barn. Og som voksen har man langt flere rettigheter.

 

Grunnskolen er tvang og ikke noe mer! Ikke engang halvparten av alt det tøvet som foregår der har man noen bruk for! Og det gjelder uansett hvor man går og enten det er offentlig skole er steinerskolen som du sikter til her.

 

 

Hva vet du om undervisninga som gis på Steinerskolen egentlig?(Siden du nevner den i samme ordelag som den offentlige skolen) Enig med deg at mye av det som foregår/foregikk i den offentlige skolen, kanskje spesielt grunnskolen ikke er noe særlig nyttig. Et eksempel er algebra i matematikken. Dette burde heller være et tilbud til de som ønsker det. Tradisjonell tavleundervisning skjærer jo hele klassen over en kam.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor ivrig jeg er på at skolen skal drive mer "verdinormer og tanker" og "toleranse, ærlighet og ansvar". Skolen bør lære om forskjellige tankesett osv. men om man drar dette særlig mye lengre enn i dag er vi over på indoktrinering, og det har jeg lite til overs for.

 

Angående matematikken, så tenker jeg at det som listes opp over burde være ett minimum av matematikk som skal læres i grunnskolen. Ekstremt enkel algebra og geometri, som den man har i grunnskolen burde absolutt ikke skjæres vekk. Om noe, så har "koseskolen" der de "harde" fagene blir nedprioritert gått alt for langt, og realfagene burde vektlegges i større grad.

 

Jeg vet det skjærer i manges hjerter å høre, men det er først og fremst realister vi trenger.

Lenke til kommentar

Vel, vis man leser tråden, så sier jeg det igjen: Mattematikken på grunnskolen mangler. Algebra kan gjærne være frivillig, men grunnskolen må tilby dette først.

 

 

Problemet jeg ser med det er at du da setter veldig unge barn i en posisjon der de risikerer å melde seg helt ut underveis. Geometri har man allerede på barneskolen, og grunnleggende algebra så tidlig som de første årene på ungdommskolen. Om eleven allerede da melder seg av disse fagene, og i steden tar "tøysefag" som de aldri får nytte av vil det gjøre det nærmest uoverkommelig å skulle begynne med realfagene igjen senere om de ombestemmer seg.

 

Grunnskolen skal gi ett minimum av kunnskapen man trenger til videre studier. Tar man vekk for mye så har man strengt tatt ikke dette grunnlaget.

Lenke til kommentar

Grunnleggende algebra går aldri til det punktet hvor det blir reel algebra, og geometry stopper før det begynner på noe som er betydlig, samtidlig som at du mangler fysikkbiten som gjør den relevant for læring.

Men jeg er enig i at grunnskolen må være betydlig.

 

 

Mulig vi snakker litt rundt hverandre. Nevnte algebra og geometri fordi han over mente dette burde ut av grunnskolen. Om vi legger nivået så lavt at ikke en gang det som er pensum i dag skal være minimum, og nærmest ender opp med kun de fire regneartene tror jeg resultatet vil bli enda mye dårligere matematikkferdigheter hos elevene, og elever som er elendig forberedt på matematikk for VGS og universitetet.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor ivrig jeg er på at skolen skal drive mer "verdinormer og tanker" og "toleranse, ærlighet og ansvar". Skolen bør lære om forskjellige tankesett osv. men om man drar dette særlig mye lengre enn i dag er vi over på indoktrinering, og det har jeg lite til overs for.

Er det indoktrinering å undervise barn i hvordan man tenker? Jeg mener det er vel så viktig å lære og diskutere hvordan man mest hensiktsmessig lever i dette samfunnet, enn faktaundervsining. Selvfølgelig er sistnevnte også viktig. Skjønner du forresten begrepene jeg legger fram? Et annet fag jeg mener kunne vært interessant å innføre i skolen er "hva er et ekte vennskap" ;-) Så mye mobbing som fortsatt foregår i skolen. Ellers forstår jeg deg med tanke på premissene du legger. Hvorfor kunne ikke matematikk vært et eget valgfag? Spesielt de mer avanserte delene/trinnene av faget, som likning og algebra.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor ivrig jeg er på at skolen skal drive mer "verdinormer og tanker" og "toleranse, ærlighet og ansvar". Skolen bør lære om forskjellige tankesett osv. men om man drar dette særlig mye lengre enn i dag er vi over på indoktrinering, og det har jeg lite til overs for.

 

Angående matematikken, så tenker jeg at det som listes opp over burde være ett minimum av matematikk som skal læres i grunnskolen. Ekstremt enkel algebra og geometri, som den man har i grunnskolen burde absolutt ikke skjæres vekk. Om noe, så har "koseskolen" der de "harde" fagene blir nedprioritert gått alt for langt, og realfagene burde vektlegges i større grad.

 

Jeg vet det skjærer i manges hjerter å høre, men det er først og fremst realister vi trenger.

Jeg synes det er viktig å være åpen for nye ideer og muligheter for en mer helhetlig skolegang. Spesielt fra tidlig alder. Elevene tilbringer mesteparten av tida si på skolen og da er det vesentlig hva de får av undervisningsopplegg og hvordan pedagogikken er. F.eks er det fint å lære barn logisk og kritisk tenkning. Ikke at lærerne skal diktere for mye. Det er egentlig punkter på læreplanen og pensum vi diskuterer nå. Hva legger du i "koseskolen"? Jeg synes forresten at debatten som innledet denne tråden drar fokuset bort ifra viktigere saker. Bør jo være selvsagt at man fremelsker et mest mulig harmonisk relasjon mellom lærere og elever. Voldelige elever kan delvis være et tegn på at undervisningen oppleves kjedelig og meningsløs. Realfag bør i større grad bli mindre obligatorisk i mine øyne, men samfunnsmodellen vår er bygd opp på denne måten...

Lenke til kommentar

 

Men hva er det du vil fram til. Hvis poenget ditt er at oppdragelse ikke er skolens sak er jeg enig.

 

 

Skolen og skolesystemet bør være det mest hensiktsmessige stedet å oppdra og gi barna opplæring som er relevant for en kommende samfunnsborger. Der er jeg veldig uenig med deg. At lærerutdanninga og kravene til lære og deres kompetanse både sosialt(hvordan omgås unge mennesker) og faglig bør være bestemmende for hvem som kan bli lærer og ikke...altså skikket og egnet til jobben. Mulig det er vanskelig å få til en sånn type ordning i praksis. På den måten vil læringsmiljøet støttes og styrkes, etter min mening. En eller annen form for utdannelse går det vel ikke an å unngå i dette samfunnet...?

Lenke til kommentar

Er det indoktrinering å undervise barn i hvordan man tenker? Jeg mener det er vel så viktig å lære og diskutere hvordan man mest hensiktsmessig lever i dette samfunnet, enn faktaundervsining. Selvfølgelig er sistnevnte også viktig. Skjønner du forresten begrepene jeg legger fram? Et annet fag jeg mener kunne vært interessant å innføre i skolen er "hva er et ekte vennskap" ;-) Så mye mobbing som fortsatt foregår i skolen. Ellers forstår jeg deg med tanke på premissene du legger. Hvorfor kunne ikke matematikk vært et eget valgfag? Spesielt de mer avanserte delene/trinnene av faget, som likning og algebra.

 

Det er helt avhengig av hva det dreier seg om. Skolen lærer allerede i dag barn om forskjellige verdier og toleranse, samt kildekritikk og former for logikk, men om vi for eksempel skal lære barn "hvordan de skal tenke" mener jeg det er å dra det for langt.

 

Det fine med "faktaundervisning" er at den er betydelig mer objektiv enn ett fag der man eventuelt lærer folk hvordan de skal tenke, eller at de må tolerere forskjellige ting. At skoleverket skal definere og påtvinge en definisjon av vennskap er jeg også kritisk til. Jeg er helt sikker på at alt dette er veldig godt ment, men det virker som det du foreslår i stor grad går ut på å trekke en virkelighetsoppfatning og personlighet ned over hodet på elevene, og samtidig lære dem betydelig mindre faglig.

 

Angående matematikken i grunnskolen så er ingenting av det avansert. Alt er på ett veldig lavt nivå, og om man skulle legge lista enda lavere, å si at en norsk elev etter ungdomsskolen ikke en gang trenger å kunne løse en enkel ligning tror jeg du vil ende med veldig mange elever som får ett fryktelig dårlig utgangspunkt videre i livet. Grunnen til at grunnskolen har den matematikken den har i dag er fordi det er ett absolutt minimum av hva man bør kunne forvente av ett voksent menneske, og er ett viktig fundament for all videre naturfaglig utdannelse. Det vil da bli fryktelig vanskelig for en elev å komme inn igjen når han plutselig oppdager at "ta og føle på" ikke gir han noen meningsfull utdannelse eller jobb.

 

Jeg synes det er viktig å være åpen for nye ideer og muligheter for en mer helhetlig skolegang. Spesielt fra tidlig alder. Elevene tilbringer mesteparten av tida si på skolen og da er det vesentlig hva de får av undervisningsopplegg og hvordan pedagogikken er. F.eks er det fint å lære barn logisk og kritisk tenkning. Ikke at lærerne skal diktere for mye. Det er egentlig punkter på læreplanen og pensum vi diskuterer nå. Hva legger du i "koseskolen"? Jeg synes forresten at debatten som innledet denne tråden drar fokuset bort ifra viktigere saker. Bør jo være selvsagt at man fremelsker et mest mulig harmonisk relasjon mellom lærere og elever. Voldelige elever kan delvis være et tegn på at undervisningen oppleves kjedelig og meningsløs. Realfag bør i større grad bli mindre obligatorisk i mine øyne, men samfunnsmodellen vår er bygd opp på denne måten...

 

 

Man skal være åpen for nye ideer, men samtidig skal man ikke gå seg bort i disse. Jeg har allerede nevnt en del om matematikken, og da jeg gikk på skolen var allerede kildekritikk en del av pensumet. Hva logikk angår ser man årsakssammenhenger og følger i en rekke fag, og jeg vil påstå at få fag er så logiske som matematikken, og mer anvendelig enn de fleste tror.

I "koseskolen" legger jeg at fokuset i alt for stor grad blir på de myke og enkle fagene, samtidig som de viktige fag, i hovedsak realfagene, fort havner i bakgrunnen. Jeg valgte selv bort matte i den grad jeg kunne fordi jeg likte best historie, samfunnsfag og gym. Men når alt kommer til alt trenger vi ikke så mange historikere, samfunnsvitere og sosiologer trenger vi heller ikke mye av og de skaper særdeles lite, og de færreste ender opp i idretten. Da var det fort en tung vei for å jobbe inn igjen all den kunnskapen jeg burde hatt fra skolen, og jeg grøsser ved tanken på om jeg i grunnskolen ikke en gang hadde hatt den ekstremt enkle matematikken som alle skal ha. Det er faktisk mennesker med utdannelse i de "tunge" fagene vi trenger. Ingeniører, naturvitere, økonomi osv.

Lenke til kommentar

 

Det er helt avhengig av hva det dreier seg om. Skolen lærer allerede i dag barn om forskjellige verdier og toleranse, samt kildekritikk og former for logikk, men om vi for eksempel skal lære barn "hvordan de skal tenke" mener jeg det er å dra det for langt.

 

Det fine med "faktaundervisning" er at den er betydelig mer objektiv enn ett fag der man eventuelt lærer folk hvordan de skal tenke, eller at de må tolerere forskjellige ting. At skoleverket skal definere og påtvinge en definisjon av vennskap er jeg også kritisk til. Jeg er helt sikker på at alt dette er veldig godt ment, men det virker som det du foreslår i stor grad går ut på å trekke en virkelighetsoppfatning og personlighet ned over hodet på elevene, og samtidig lære dem betydelig mindre faglig.

 

Angående matematikken i grunnskolen så er ingenting av det avansert. Alt er på ett veldig lavt nivå, og om man skulle legge lista enda lavere, å si at en norsk elev etter ungdomsskolen ikke en gang trenger å kunne løse en enkel ligning tror jeg du vil ende med veldig mange elever som får ett fryktelig dårlig utgangspunkt videre i livet. Grunnen til at grunnskolen har den matematikken den har i dag er fordi det er ett absolutt minimum av hva man bør kunne forvente av ett voksent menneske, og er ett viktig fundament for all videre naturfaglig utdannelse. Det vil da bli fryktelig vanskelig for en elev å komme inn igjen når han plutselig oppdager at "ta og føle på" ikke gir han noen meningsfull utdannelse eller jobb.

 

 

Man skal være åpen for nye ideer, men samtidig skal man ikke gå seg bort i disse. Jeg har allerede nevnt en del om matematikken, og da jeg gikk på skolen var allerede kildekritikk en del av pensumet. Hva logikk angår ser man årsakssammenhenger og følger i en rekke fag, og jeg vil påstå at få fag er så logiske som matematikken, og mer anvendelig enn de fleste tror.

I "koseskolen" legger jeg at fokuset i alt for stor grad blir på de myke og enkle fagene, samtidig som de viktige fag, i hovedsak realfagene, fort havner i bakgrunnen. Jeg valgte selv bort matte i den grad jeg kunne fordi jeg likte best historie, samfunnsfag og gym. Men når alt kommer til alt trenger vi ikke så mange historikere, samfunnsvitere og sosiologer trenger vi heller ikke mye av og de skaper særdeles lite, og de færreste ender opp i idretten. Da var det fort en tung vei for å jobbe inn igjen all den kunnskapen jeg burde hatt fra skolen, og jeg grøsser ved tanken på om jeg i grunnskolen ikke en gang hadde hatt den ekstremt enkle matematikken som alle skal ha. Det er faktisk mennesker med utdannelse i de "tunge" fagene vi trenger. Ingeniører, naturvitere, økonomi osv.

Jeg er delvis uenig med deg. Samtidig enig med Gimli om at den mest grunnleggende matematikk som pluss, minus, gange og dele fortsatt skal gjelde og læres bort. Se på verden hvordan den ser ut i dag? Dette er i størst grad på bakgrunn av hvordan undervisninga i skolen er lagt opp. "Hvordan de KAN tenke" er en formulering som tjener hensikten mer. Toleranse, rettferdighet og ansvar er konsepter som gjerne bør vurderes å innføre som egne fag. Ingen vits i å legge overdreven vekt på pugging av fakta. Å la barn få tenke selv og reflektere vil ikke jeg si er å tre en virkelighetsoppfatning over hode på dem, men å tilby dem noe. Så får de tenke mest mulig selv. I gymmen foreslår jeg at man også legger vekt på avspenning og mindfulness, vel så mye som fysisk aktivitet og idrettsgrener. Jobber eller har du jobba i den offentlige skolen? Hvor mye kreativitet består den av? Jeg er mer tilhenger av at verdier kommer på dagsorden i større grad enn den gjør i dag. Mye av dette kunne også blitt innlemmet som pensum i livssynsfaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...