Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal sies at jeg ikke har lest gjennom de 18sidene i tråden her, så vil bare si det jeg har inntrykk av,

 

Det er at skolen er tilrettelagt jentene, ser flere andre har nevnt det også.

Men lar ikke gutter være gutter. Det er nok derfor man får en del bråkmakere.

I dagens samfunn skal man gjemmebort forskjellen på kjønnene i stede for å heller dyrke de.

Så det er noe grunnleggende feil i læringsplanen.

 

Evalueringsmåten med eksamen er også ganske håpløs.

Var litt morsomt da min søster skulle ha eksamen i vinter (hun går på pedagogikk på Blindern) der fikk hun en oppgave hvor hun skulle forklare hvorfor nettopp eksamen er en dårlig evalueringsmåte :p

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke ekstremt mye om skole og utdanning, men likevel har jeg noen meninger om det. Stort sett gjort ut fra egne erfaringer, men også mye ideer jeg har lest litt om.

 

Slik jeg ser det er det noe grunnleggende feil med skolene og skolesystemet. Problemet er ikke lærerne eller elevene, men læreplaner, tester, prøver, enda flere prøver, man tvinges til å lære noe man ikke er interessert i, man har ingen kontroll over hva som skjer på skolene, gruppene settes foran individene osv.

 

Løsningen er demokrati. La elevene og lærerne styre skolene sammen med like mye å si. La læringen være frivillig. La elevene fordype seg i det de synes virker interessant. La læring være noe man aktivt deltar i og ikke slik som i dag hvor man sitter bak en pult og gjør noe på PCen mens læreren snakker eller selv sitter på PC.

 

Hvor mange ganger har jeg ikke sett flinke, dyktige personer som får dårlige karakterer i fag fordi de ikke har noen interesse i et fag? Det er trist. Det er ikke personer som ikke bryr seg om noe, men de passer ofte ikke inn i dagens system. De har ikke viljen eller ser ikke interessen med å lære seg noe som de ikke ser meningen med eller ikke er interessert i. Ganske forståelig, de er ikke annet enn mennesker - som alle andre.

 

Man må fremheve individene, og ikke gjøre alle til det samme produktet gjennom umennesklige prosesser.

 

http://en.wikipedia..../Sudbury_school

 

Vil anbefale disse korte filmene:

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Løsningen på skolen er å legge ned skolen i sin nåværende form.

Målet er å skaffe mat på bordet, deretter hele maslow ned til selvrealisering.

Undervisning skal hjelpe deg til å få mat på bordet, deretter sørge for at du får holde på med det du syns er gøy.

 

Jeg har brukt nesten hele livet mitt på å dilte etter hva samfunnet har diktert jeg må kunne, for å få lov til å jobbe. Etter noen år, hvis ting går etter planen, er det eneste jeg kommer til å drive med, er å gjøre et snitt i brysthuden, og implantere pupper på damer.

 

Jeg tør påstå at samfunnet har frarøvet meg hvertfall 10 år med inntekt. Dere kommer til å stjele ytterligere 10, fordi jeg må hoppe fram og tilbake, før jeg kan få muligheten til kanskje å være ass.lege i plastikkirurgi. Selv om jeg allerede per idag kanskje er norges mest erfarne turnuslege på sårskader og sying.

 

Samfunnet er fucka. Det er jævlig, fucka, verdt å forakte. Lærere fortjener å bli spytta på. Det føles absurd at jeg treffer på så mange hyggelige lærere i hverdagen som turnuslege. Jeg er ikke vant til å bli behandlet bra av lærere. Men uansett hvor hyggelige de er, så gjør deres eksistens at skolesystemet, slik det er per i dag, legitimeres. Utvelgelseskriteriene må vekk. Utdanningsinstitusjonene må få lov til å velge folk selv, og da på bakgrunn av f.eks private prøver, enten realfag, kunstprøver, humanoria, osv. Sentralismen som eksisterer nå er ond, syk, fucked-up, jeg blir syk og kvalm av å tenke på hvor ondt og jævlig samfunnet vårt er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan mener du at de nekter å gjøre jobben sin?

 

Kan du komme med en solskinhistorie der lærer og rektor bestemmer seg for å GJØRE JOBBEN SIN i forhold til mobbing?

Ikke noen kunstige spørreundersøkelser, eller påstander om at noe ble gjordt, men at noe faktisk ble gjordt. Mobberen permanet utvist, og sendt til full evaluering hos psykolog, og sanksjoner mot mobberens krets som tillater svinet å fortsette å hakke på andre bare fordi de lider av kjedelighet i en bizzar form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en liten stund siden leste jeg om noen lærere som var misfornøyde med at elevene satt og surfet på nettet under undervisningen. "Men da må dere bare gjøre undervisningen mer interessant!" sa politikerne. Latterlig!

 

Jeg mener de burde blokkere alle nettsider som ikke har noe med utdanning å gjøre, altså en hvit-liste. På skolen jeg gikk på innførte de aldri noe slikt system, siden det var visst "for dyrt". Dermed ble en rekke av mine medelever sittende på Facebook i timene, mens de samtidig ødela for sin egen framtid. Skal ikke legge skjul på at jeg surfet en smule på nettet selv, noe jeg angrer på

Lenke til kommentar

Skolebyråden vil ha mer åpenhet rundt Oslo-elevenes prestasjoner:

 

Slik sjekker du din skole

 

Aldri før har resultatene vært mer tilgjengelig, jubler Oslos skolebyråd Torger Ødegaard (H). Tallene forteller langt fra alt, mener Andreas Halse (Ap).

 

 

Den såkalte kvalitetsportalen er ikke ny, men byrådet i Oslo har nå lagt ut mer informasjon og systematisert skolesidene, slik at foreldre, elever og andre bare skal være et tastetrykk unna sentrale resultater for sin skole.

 

- Vi er den eneste kommunen i Norge som har så mye informasjon om hvordan elevene presterer på hver enkelt skole, sier Ødegaard.

 

http://www.aftenpost...le-6795815.html

 

Hva mener dere, er dette positivt eller negativt? Er det noe poeng i det i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Dette er meningsløst uten noe stateistisk manipulering for å få frem de virkelige tallene: Det egentlige prestasjonsnivået.

De burde ikke bruke karakter, men "forbedring i karakter i forhold til hvor mye som fåes", en skole med bare 6er elever er ubrukelig vis det bare er for et år, eller for en liten bit av klassen. Det som burde publiseres er bunnsnittet(hva elevene gjør det verst i), og skolene burde ha et tall som er en pluss eller minus, alt etter om elevenes prestasjoner går opp eller ned.

 

Altså:

-Først må vi har karakterene til de 25% dårligste elevene.

-Så klassifiserer vi fagene inn i pedagogiske grupper(realfag, sosialfag, lærerstårogleserfraenboki8månederfag, praktiskefag, lærerensinntrykkeraltikarakterfag)

-Så får vi gjennomsnitter for hvert elev i hver gruppe, en karakter fra et fag kan godt være i flere grupper

-Så måler vi om karakter går opp eller ned, mellom hvert halvår, og legger sammen snittet, og så måles snittet over 10 perioder(5 år), gjerne gjenbruke de eksiterende karaktene som data, så vi slipper å vente 5 år på å starte

Da har vi da 2 tall:

-Klassens gjennomsnittkarakter

-Hvor mye er det faktisk blitt forandet hos de 1/4 dårligste elevene?

Den første er kun hva vi får i dag, og den er enkel å jukse til for å virke enklere(trene opp de dårligste til prøvene, inflaere opp karakterene med halvt poeng, overtale en annen skole til å ta i mot de som drar snittet ned, sette de dårligste på spesialundervisning så man slipper at de drar ned klassen, etc.

Den andre derimot viser hvor elendig en skole er. Den enkleste måten å få den opp på er å få skaffe elever fra andre skoler med elendige karakterer, og få dem opp i snitt, men da vis de kommer seg opp i snittet så kan de ikke lengre måles.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Se hva slags forhold elever blir tvunget til å være under:

 

Ny moderne skole – med råte og mugg

 

– Du vil ikke tro det. Fire og et halvt år gammel skole, og det er bare trøbbel, sier rektor Torkil Evensen, idet han viser oss inn på personalrommet.

Taket og veggene er tydelig preget av vannskader.

 

 

– Når det regner, drypper det vann i flere av rommene her, forteller rektoren ved Mæla ungdomsskole i Skien.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.8120731

Lenke til kommentar

Se hva slags forhold elever blir tvunget til å være under:

 

Ny moderne skole – med råte og mugg

 

– Du vil ikke tro det. Fire og et halvt år gammel skole, og det er bare trøbbel, sier rektor Torkil Evensen, idet han viser oss inn på personalrommet.

Taket og veggene er tydelig preget av vannskader.

 

 

– Når det regner, drypper det vann i flere av rommene her, forteller rektoren ved Mæla ungdomsskole i Skien.

 

http://www.nrk.no/ny...emark/1.8120731

 

Jeg blir så sykt provosert av de lærerne som driver å lager hull i taket slik at vann renner inn bare for å plage elevene mest mulig. Jeg tror ikke det er en eneste skole igjen i Norge som ikke lærerne har ødelagt slik. De sørger for å holde vannet unna lærerverelset da slik at de kan sitte der i de gode stolene sine og drikke kaffe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se hva slags forhold elever blir tvunget til å være under:

 

Ny moderne skole – med råte og mugg

 

– Du vil ikke tro det. Fire og et halvt år gammel skole, og det er bare trøbbel, sier rektor Torkil Evensen, idet han viser oss inn på personalrommet.

Taket og veggene er tydelig preget av vannskader.

 

 

– Når det regner, drypper det vann i flere av rommene her, forteller rektoren ved Mæla ungdomsskole i Skien.

 

http://www.nrk.no/ny...emark/1.8120731

 

Jeg blir så sykt provosert av de lærerne som driver å lager hull i taket slik at vann renner inn bare for å plage elevene mest mulig. Jeg tror ikke det er en eneste skole igjen i Norge som ikke lærerne har ødelagt slik. De sørger for å holde vannet unna lærerverelset da slik at de kan sitte der i de gode stolene sine og drikke kaffe!

 

hehe sant. Lærere og hester er fæle folk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at lærerne saboterer norske skoler?

 

Har du ikke lært noe av denne tråden? Selvsagt ødelegger lærerne norske skoler. De gjør jo alt de kan for å plage elevene, mens de selv sitter å drikker kaffe i godstolene sine og ler hånlig av elevene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva nøyaktig mener du lærere gjør da?

 

Og ikke si at de brenner for et fag og vil lære fra seg for elevene er der under tvang i både barne og ungdomsskole mens lærerne er der frivillig og får betalt for det!

 

Lærerne går på lærerskolen for å lære hvordan de kan plage elevene mest mulig såklart. Det er jo det de blir ansatt for å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...