Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Det å gjøre motstand mot tvang og autoritet er ikke primitivt! Det er heller ikke hevn! Men la oss ikke kun snakke om det. Det var en av faktorene som ødela den forrige tråden. Det e rslik jeg mene relever bør reagere hvis lærerne prøver seg først.

 

Ja, noe tvang har jeg sagt er nødvendig. Men samtidig vil jeg ha mindre av den og flere valg og dermed forhåpentligvis mer ansvar. Dessuten skal maktnivået mellom elever og lærere gjevnes ut og elever skal få betalt for jobben de gjør. Og det er for alvor på tide at dette landet dropper den tåpelige greia med medbrakte matpakker på skolen og får kantiner hvor det serveres varmlunsh. Jeg ønsker et system der elevene skal bli mer innstilte på å møte opp og gjøre en innsats på skolen. Og for å få det til kreves det forandringer både i forholdet mellom elever og lærere samt i skolesystemet generelt. Det kreves også flere krav til lærerne og at de holder seg til dem. Skal elevene fungere i skolesystemet må det være et system de trives med. Og det igjen vil også gjøre at lærere og administrasjon vil trives bedre. Det er utelukket noe alle er tjent med.

 

Etter å ha lest hele denne tråden er jeg mildt sagt sjokkert over holdningene til enkelte. Jeg er ikke uenig i alt som sies, det hadde vært kjempeflott om elevene kunne fått flere valg når det gjelder fag, men så klart til en viss grad.

 

For eksempel: Så mange unge mennesker i dag er ikke i stand til å regne helt enkel prosent uten å bruke kalkulator. Tenk om alle barn som misliker matematikk får velge selv om de vil ha det eller ei? Men så bestemmer de seg i senere alder for at de vil bli arkitekter/økonomer/ingeniører eller andre fag hvor matematikk er nødvendig, hva da?

 

Etter å ha svinset rundt på den FRIVILLIGE videregående skolen og diverse universiteter og høyskoler har jeg i en alder av 25 år startet på mitt andre år i lektorprogrammet for historie. Jeg har også 60 poeng i pedagogikk fra tidligere. Jeg har selv hatt fantastiske lærere og veldig dårlige lærere. De har ALDRI vært dårlige fordi de har vært for strenge. En lærer var rett og slett for snill og lot oss gjøre alt vi ville, noe som førte til at da eksamensdagen for det faget kom hadde vi en enorm strykprosent(Ja, en kan selvsagt begynne å diskutere vurderingsformer. Selv er jeg i mot sluttvurderinger som eksamen og syns en skal bli vurdert i både innsats og resultat hele veien, dette krever igjen så klart mer ressurser og større kartlegging). En annen lærer var rett og slett for flink i faget sitt og glemte hele veien at vi var en klasse på grunnkurs og ikke ferdigutdannede professorer, men vi hadde likevel en god dialog med læreren og han tilpasset seg til vårt ferdighetsnivå.

 

De beste lærerne jeg har hatt har vært de som har hatt en klar kontroll på både oss og stoffet, som var engasjerte i både fag og når det gjaldt elever og som i tillegg var det en kan kalle demokratiske. Disse er vel i den klassen som kalles autorative ledere, og som de fleste mener er de beste lederne. For en lærer er en leder.

 

Ikke kom her og tro at det å være lærer er en slags drømmejobb hvor de får betalt for å sitte på stolen sin mens elevene gjør all jobben. Det er ikke kun i klasserommet lærerens jobb er. Det er mye papirarbeid, samarbeid med både andre lærere, andre institusjoner og ikke minst foreldrene! Det at du sier at en ikke kan blande inn foreldre i forholdet mellom elev og lærer er bare tull. Etter min mening er det for mye frihet i skolen, for lite oppdragelse.

 

En historie en av mine lærere har brukt som eksempel, som er hentet fra hennes erfaring da hun underviste på en barneskole; Elevene hadde fått beskjed om å lese i ro for seg selv og gjøre oppgaver etterpå. De kunne prate litt med sidemannen, men holde det på et lavt støynivå. En av elevene begynte etterhvert å bråke veldig, han stilte seg blant annet opp på pulten for å synge høyt og forstyrret dermed de andre elevene. Læreren forklarte situasjonen til elevens mor, og moren ble rasende og sa at sønnen var en kunstnersjel som måtte få lov til å utfolde seg.

 

Så han skal da få lov til å forstyrre alle de andre? Læreren sa ikke fra fordi hun ville være slem mot eleven, men fordi hun har et ansvar for alle elevene. En av mine lærere på ungdomsskolen kom en dag inn i til timen vår, hvor vi var veldig bråkete og ikke brydde oss noe særlig. Han gikk da ut igjen og kom tilbake med en avis og satte seg ned ved kateteret sitt. Vi ble etterhvert stille da vi ikke helt skjønte hva som foregikk. Da sa han; "Bare fortsett om dere vil. Det er dere som taper på å bråke, ikke jeg, jeg tjener like mye uansett hva dere gjør. Om dere ikke vil lære, så gidder ikke jeg lære dere noe." Dette er forresten en av de bedre lærerne jeg har hatt, og etter denne hendelsen var vi alltid rolige, og det fikk oss til å tenke over at ja, hva vi gjorde med tiden på skolen var helt opp til oss selv, men vi ville jo helst få best mulig utbytte av mulighetene vi hadde.

 

Jeg skammer meg nesten når jeg ser hvor uoppdragne mange unge på rundt samme alder og yngre enn meg er. Du nevner at banning blir mer og mer vanlig...Jaha, og derfor bør det være lov å bruke det som en vil? Det handler om folkeskikk. Det er ikke bare fag som skal læres på skolen. Det er etikk og moral. Det er sosialisering og etter hvert med elevråd og lignende demokrati. Nå husker jeg ikke helt ordrett, men det er vel noe som heter at vi skal utdannes til å bli demokratiske MEDborgere? Og i det innebærer også respekt og ansvar for andre, ikke bare en selv. Akkurat det prinsippet syns jeg at vi skal holde fast ved uansett hvilke reformer som kommer i framtiden.

 

Du bør se på deg selv som heldig som i det hele tatt får gå på skole. Nei, den er ikke perfekt(Er andre skolesystemer perfekte? Slik som steinerskolen?). Lærerne flest er ikke perfekte. Men det er ikke barebare å endre på ting. Det er politikk i bildet, foreldrene skal si sitt, lærerne skal si sitt, forskere skal si sitt. Hadde ikke du blitt "tvunget" til å gå skole ville du ikke vært i stand til å skrive de innleggene du kommer med, ihvertfall ikke med såpass god grammatikk og punktsetting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, greit. La oss leke med den tanken.

 

Dette er ingen lek.

 

Hvem er det egentlig som bør ta den avgjørelsen om hvorvidt et fag er viktig eller ikke? De som faktisk jobber innenfor skolesystemet, som jobber med lærere, rektorer og skoler over lengre tid?

 

Enn selv som selv vet hva man vil. Ingen er kompetent til å bestemme hva som er best for andre selvom de kan vise til papirer hvor det står nedskrevet forskjellige grader. Lærere, lektorer, undervisningsinnspektøre og rektorer (kort sagt dem som jobber i skolen) er den laveste livsformen som finnes sammen med insekter!

 

Eller du, som.. var stygg med lærere og endte opp arbeidsledig?

 

1) Jeg behandlet lærerne akkurat slik de fortjente.

 

2) Aner du om jeg er i jobb eller ikke?

 

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor du snakker varmt om engelsk som fag. Hvorfor er det viktigere enn for eksempel norsk eller matte? Eller samfunnsfag? Eller naturfag?

 

Jeg anbefaler deg å se på første side i tråden. I åpningsinnlegget skriver jeg ikke noe spesielt om det, men i mitt andre innlegg skriver jeg klart og tydelig både hva jeg mener om forholdet mellom lærere og elever samt hva jeg mener om skolesystemet generellt. Men for å ta et av eksemplene du kommer med så la oss konsentrere oss om matte: Joda, alle trenger å kunne litt matte i dagens samfunn. Men spør deg nå, ved mindre du jobber med noe der høyere matte er nødvendig, trenger du å kunne noe mer enn pluss, minus, gange og dele?

Lenke til kommentar

jeg vil si at norsk, engelsk, matte, samfunnsfag og naturfag er de fagene man trenger for å fungere i dagens samfunn. fag som musikk og mat og helse har ikke særlig stor nytteverdi.

 

Å lære litt om matlaging er ikke dumt da alle trenger mat for å overleve. Nå er det heller ikke slik at man bor hjemme til evig tid så det er like greit å kunne annet enn å steke en ferdigizza. Nå har jeg aldri opplevd å ha helse som et fag selv. Musikktimene er ikke svære greia nei. mest å regne som en kosetime. På barne skolene kan det alltids være greit å ha det siste time på fredag så klassen kan ha det litt hyggelig før helgen. Vil også nevne gym. Gym synes jeg er viktig alt fra barneskolen av da man for enhver pris må unngå å ende opp som overvektig alt som barn. Faktisk er det et langt mer nødvendig fag enn det blir prioritert. At man har litt friere timer enn fag der man bare sitter ved pulten er også viktig synes jeg.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Dette er ingen lek.

 

Med dine holdninger og slik du diskuterer er det ingen grunn til å ta deg seriøst. Om du har klart å innbille deg at dette er en seriøs disksjonstråd hvor vi løser verdensproblemer, så trenger du en liten oppvekker. Heldigvis er du bare en pistrete liten stemme på et diskusjonsforum, en alle ler av. Med mindre du tar en Breivik, så kommer det ikke til å forandre seg.

 

Enn selv som selv vet hva man vil. Ingen er kompetent til å bestemme hva som er best for andre selvom de kan vise til papirer hvor det står nedskrevet forskjellige grader. Lærere, lektorer, undervisningsinnspektøre og rektorer (kort sagt dem som jobber i skolen) er den laveste livsformen som finnes sammen med insekter!

 

Når går grensen her, egentlig? Syns du dagens femåringer som nettopp begynte på skolen skal ta avgjørelser som får konsekvenser for resten av livene deres? Jentene som vil bli prinsesser, skal de bare drite i all undervisning fordi krompen kommer til å gifte seg med dem? Guttene som skal bli politi eller brannmann eller dinosaur, skal de bare gjøre det godt i gym og fint lite annet? Eller skal det begynne på ungdomskolen? Eller videregående?

 

1) Jeg behandlet lærerne akkurat slik de fortjente.

 

2) Aner du om jeg er i jobb eller ikke?

 

1.

 

2. Du har tidligere skrevet at du var arbeidsledig. Men, du må gjerne oppdatere oss. Hva har du gjort med livet ditt? Er du et godt eksempel på at ingen utdanning ikke er et hinder for en kanonbra betalt jobb?

 

Jeg anbefaler deg å se på første side i tråden. I åpningsinnlegget skriver jeg ikke noe spesielt om det, men i mitt andre innlegg skriver jeg klart og tydelig både hva jeg mener om forholdet mellom lærere og elever samt hva jeg mener om skolesystemet generellt. Men for å ta et av eksemplene du kommer med så la oss konsentrere oss om matte: Joda, alle trenger å kunne litt matte i dagens samfunn. Men spør deg nå, ved mindre du jobber med noe der høyere matte er nødvendig, trenger du å kunne noe mer enn pluss, minus, gange og dele?

 

Jeg jobber som kokk, og selv om det er et ganske praktisk fag, så er det mye matte involvert.

 

Skal jeg finne ut hvor mange kilo protein jeg trenger på et selskap, så bruker jeg matte. Enkelte proteiner har en svinnprosent som må være med i beregningen, f.eks. en entrecôte har mer bindevev og hinner enn en ytrefilet. Det må skjæres bort, men hinnene er inkludert i prisen fra leverandør. Skal jeg skrive en kalkyle for en rett, så må slike ting være med, sammen med produksjonskostnader (tidskostnader (timelønn/tid brukt) + råvarekostnader (innpris pr kg - svinn = salgbar råvare). Skal jeg bli kjøkkensjef, er sånne ting en del av hverdagen, sammen med regnskap.

 

Skal et selskap ha en fem-retter istedenfor tre-retter, så justerer vi porsjonsstørrelsene slik at folk ikke blir sprekkeferdige. Dette følger en viss mal, og må reflekteres i summen kunden betaler. Her brukes kalkyle igjen.

 

Skal jeg justere en oppskrift fra å mette 10 til 26 personer, så bruker jeg prosent.

 

Jeg bruker ikke brøk eller ligninger i arbeidet mitt, men det var heller aldri en stor del av undervisningen min. Det var noe vi var innom på videregående, og det er tre år av 12. Jeg har hatt god nytte av den matteundervisningen jeg fikk, og jeg gjør arbeidet mitt 99% av tiden uten kalkulator. Jeg hadde ingen planer om å bli kokk da jeg var 19 og var ferdig med skolen, og absolutt ingen planer om det da jeg var 5 og begynte på førskolen. Jeg gjorde det heller aldri sinnsykt bra i matte, men jeg fikk det grunnleggende, og det har jeg hatt god nytte av.

Endret av psilocybe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tre av fire skoler trenger oppgradering

 

Rektorer etterlyser 28 milliarder kroner til oppussing.

 

Nesten 74 prosent av rektorene mener skolebygningene har behov for oppgradering.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/30/nyheter/politikk/utdanning/valg11/17882617/

 

Virkelig patetisk at dårlig standard ved skolene stadig rulles opp enten det gjelder lærerne eller byggningene...

Lenke til kommentar

Etter å ha lest hele denne tråden er jeg mildt sagt sjokkert over holdningene til enkelte. Jeg er ikke uenig i alt som sies, det hadde vært kjempeflott om elevene kunne fått flere valg når det gjelder fag, men så klart til en viss grad.

 

Jeg er også dypt sjokkert! I både denne og den forrige tråden har enkelte snakket om å gjeninnføre fysisk avstraffelse. I begge trådene vil også et klart flertall holde barn og tennåringer som aldri har bedt om å komme til verden og bli født inn i alle disse latterlige lovene og reglene under streng kontroll som minner om et diktatur og tvinge dem til skolen der de ikke skal ha noen rettigheter eller privilegier mens lærerne derimot skal ha alt!

 

For eksempel: Så mange unge mennesker i dag er ikke i stand til å regne helt enkel prosent uten å bruke kalkulator. Tenk om alle barn som misliker matematikk får velge selv om de vil ha det eller ei? Men så bestemmer de seg i senere alder for at de vil bli arkitekter/økonomer/ingeniører eller andre fag hvor matematikk er nødvendig, hva da?

 

Om man ikke jobber med noe som krever matematikk i noen spesiel grad trenger man ikke å kunne mer enn pluss, minus, gange og dele. Om man ønsker å drive med noe som krever mer avansert matte for man jobbe mer med matte. Men de som ikke har tenkt å drive med noe som krever mer avansertt matte trenger ikke å kaste bort tiden med mer enn det grunnleggende heller. Man bør heller bruke tiden på det som faktisk er relevant for enn senere i livet.

 

Etter å ha svinset rundt på den FRIVILLIGE videregående skolen og diverse universiteter og høyskoler har jeg i en alder av 25 år startet på mitt andre år i lektorprogrammet for historie. Jeg har også 60 poeng i pedagogikk fra tidligere. Jeg har selv hatt fantastiske lærere og veldig dårlige lærere. De har ALDRI vært dårlige fordi de har vært for strenge. En lærer var rett og slett for snill og lot oss gjøre alt vi ville, noe som førte til at da eksamensdagen for det faget kom hadde vi en enorm strykprosent(Ja, en kan selvsagt begynne å diskutere vurderingsformer. Selv er jeg i mot sluttvurderinger som eksamen og syns en skal bli vurdert i både innsats og resultat hele veien, dette krever igjen så klart mer ressurser og større kartlegging). En annen lærer var rett og slett for flink i faget sitt og glemte hele veien at vi var en klasse på grunnkurs og ikke ferdigutdannede professorer, men vi hadde likevel en god dialog med læreren og han tilpasset seg til vårt ferdighetsnivå.

 

Lærere som tror de kan være strenge og slippe unna med det er bare patetiske uansett! Man har ikke bedt om å komme hverken på barne eller ungdomsskolen. Det er først videregående at folk søker og dermed er der frivillig. Om lærerne tror de kan få respekt og autoritet ved å være strenge så bør man bare boikotte mot dem eller ta igjen hver gang de våger å heve stemmen!

 

De beste lærerne jeg har hatt har vært de som har hatt en klar kontroll på både oss og stoffet, som var engasjerte i både fag og når det gjaldt elever og som i tillegg var det en kan kalle demokratiske. Disse er vel i den klassen som kalles autorative ledere, og som de fleste mener er de beste lederne. For en lærer er en leder.

 

Lærerne har null krav på å ha kontroll på en eneste elev! Lærere er heller ikke ledere, men maktsyke diktatorspirer! Den eneste gangen det er verdt å høre på en lærer er om vedkommende er karrismatisk og engasjert slik at folk er interesserte i å følge med og samtidig lærer noe av det. Desverre er det få slike lærere.

 

Ikke kom her og tro at det å være lærer er en slags drømmejobb hvor de får betalt for å sitte på stolen sin mens elevene gjør all jobben. Det er ikke kun i klasserommet lærerens jobb er. Det er mye papirarbeid, samarbeid med både andre lærere, andre institusjoner og ikke minst foreldrene! Det at du sier at en ikke kan blande inn foreldre i forholdet mellom elev og lærer er bare tull. Etter min mening er det for mye frihet i skolen, for lite oppdragelse.

 

Nå er jeg virkelig interessert i å høre hva slags jobb lærerne liksom gjør... Og det du sier om oppdragelse er komplett latterlig! Lærerne er ikke foreldrene til elevene (har opplevd det en eneste gang og det var på videregående) og har dermed ingen ting med å prøve å oppdra dem!

 

Enkelt og greit! Hever en lærer stemmen til enn brøler man tilbake! Tar en lærer på enn smeller man vekk hånder deres på sekundet! Prøver læreren å ta i enn enda en gang smeller man til læreren! Da gjerne med en stol eller en passer eller en saks eller noe slikt. Da forstår læreren at det ikke bare er å komme å leke tøff!

 

Nå er jeg litt usikker på hva du mener med å blande inn foreldrene. Sikter du til det jeg skrev om at det er umulig å ha slik tett foreldreoppfølging på skolen som en annen her i tråden skrev om? Lurer på om det ikke var Runar.

 

En historie en av mine lærere har brukt som eksempel, som er hentet fra hennes erfaring da hun underviste på en barneskole; Elevene hadde fått beskjed om å lese i ro for seg selv og gjøre oppgaver etterpå. De kunne prate litt med sidemannen, men holde det på et lavt støynivå. En av elevene begynte etterhvert å bråke veldig, han stilte seg blant annet opp på pulten for å synge høyt og forstyrret dermed de andre elevene. Læreren forklarte situasjonen til elevens mor, og moren ble rasende og sa at sønnen var en kunstnersjel som måtte få lov til å utfolde seg.

 

Og? Læreren hadde bare godt av å ikke bli respektert!

 

Så han skal da få lov til å forstyrre alle de andre? Læreren sa ikke fra fordi hun ville være slem mot eleven, men fordi hun har et ansvar for alle elevene. En av mine lærere på ungdomsskolen kom en dag inn i til timen vår, hvor vi var veldig bråkete og ikke brydde oss noe særlig. Han gikk da ut igjen og kom tilbake med en avis og satte seg ned ved kateteret sitt. Vi ble etterhvert stille da vi ikke helt skjønte hva som foregikk. Da sa han; "Bare fortsett om dere vil. Det er dere som taper på å bråke, ikke jeg, jeg tjener like mye uansett hva dere gjør. Om dere ikke vil lære, så gidder ikke jeg lære dere noe." Dette er forresten en av de bedre lærerne jeg har hatt, og etter denne hendelsen var vi alltid rolige, og det fikk oss til å tenke over at ja, hva vi gjorde med tiden på skolen var helt opp til oss selv, men vi ville jo helst få best mulig utbytte av mulighetene vi hadde.

 

På både barne og ungdomsskolen jeg gikk innførte den ene læreren etter den andre taktikken med å bare forlate timen til slutt. Aner ikke hvor mange ganger det skjedde. I løpet av barneskolen ødela vi tre lærere og en undervisningsinnspektør! I løpet av ungdomsskolen ødela vi fem lærere! :evil:

 

Jeg skammer meg nesten når jeg ser hvor uoppdragne mange unge på rundt samme alder og yngre enn meg er. Du nevner at banning blir mer og mer vanlig...Jaha, og derfor bør det være lov å bruke det som en vil? Det handler om folkeskikk. Det er ikke bare fag som skal læres på skolen. Det er etikk og moral. Det er sosialisering og etter hvert med elevråd og lignende demokrati. Nå husker jeg ikke helt ordrett, men det er vel noe som heter at vi skal utdannes til å bli demokratiske MEDborgere? Og i det innebærer også respekt og ansvar for andre, ikke bare en selv. Akkurat det prinsippet syns jeg at vi skal holde fast ved uansett hvilke reformer som kommer i framtiden.

 

Som sagt: Skolen har ingen ting med oppdragelse å gjøre!

 

Du bør se på deg selv som heldig som i det hele tatt får gå på skole. Nei, den er ikke perfekt(Er andre skolesystemer perfekte? Slik som steinerskolen?). Lærerne flest er ikke perfekte. Men det er ikke barebare å endre på ting. Det er politikk i bildet, foreldrene skal si sitt, lærerne skal si sitt, forskere skal si sitt. Hadde ikke du blitt "tvunget" til å gå skole ville du ikke vært i stand til å skrive de innleggene du kommer med, ihvertfall ikke med såpass god grammatikk og punktsetting.

 

Du glemte den viktigste delen: Elevene skal si sitt!

Lenke til kommentar

Lærerne bestemmer ikke hva du skal lære. Hadde du fulgt med på skolen ville du kanskje forstått såpass grunnleggende ting, og ikke bare vært en belastning for samfunnet.

 

Det er lærerne som prøver å praktisere det og ta ledelse så da får de også ta konsekvensene!

 

Spar meg for slike idiotiske kommentarer. Belastningen for samfunnet er nok heller deg! Innbiller du deg virkelig at enhver som ikke tar lekeskolen og all propagandaen rundt den på alvor er en belastning for samfunnet? :!: Se heller inn i virkelighetens verden. Samfunnet har forandret seg svært mye med årene. Det som henger igjen og forskinker samt ødelegger er først og fremst skolen!

Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke din oppdragelse. Eller mangel på dette.

 

Fantastisk! :!: Som sagt så blir lærerne møtt med den behandlingen de fortjener! De lærerne og den undervisningsinnspektøren det er snakk om her lekte litt for tøffe til at vi gadd å respektere dem. Og gjett hva som hendte med elevene senere... Alle sammen kom seg fint ut i arbeidslivet og flere av dem har nå familier. Det var en, eneste en det gikk galt med. Han ble ungdomskriminell og havnet virkelig galt ut og har vært i fengsel noen ganger. Men han hadde en noe underlig familie så innsatsen hans på skolen er ikke det man kan klandre.

Lenke til kommentar

Bli hjemme, du kan trekke ned skolens test-resultater

 

Det er beskjeden svake elever skal ha fått før nasjonale skoleprøver.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/24/nyheter/skolepolitikk/innenriks/barn/17792840/

 

Forskjellsbehandling og diskriminering er en høyst relevant del av skolen... Godt at det som har skjedd i det skjulte nå virles opp.

 

Så kommer flere detaljer fram:

 

Datteren gråt i garderoben da klassen ble testet

 

Det forteller denne mora på Oslos vestkant.

 

Nå forteller hun om hva som skjedde da datteren høsten 2009 skulle ta en nasjonal prøve i norsk i femte klasse. Mens de andre elevene tok prøven, ble hun sittende alene og gråte i garderoben.

 

Holdt unna prøven

- De hadde ikke tro på henne, og mot sin vilje ble hun holdt unna prøven, sier hun.

 

Reglene tilsier at elever i noen tilfeller «kan» fritas fra nasjonale prøver, men ikke at de «skal» fritas. Forskriftene til opplæringsloven sier dessuten at «eleven sjølv eller foreldra eller dei føresette kan likevel bestemme at eleven skal ta prøvene».

 

Hendelsen gjorde at datteren skiftet skole rett etterpå.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/30/nyheter/skolepolitikk/innenriks/utdanning/barn/17838343/

 

Skolen er jo virkelig innspirerende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...