abedatt Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Er en av sikkert mange som har alt for dårlige rutiner med hensyn til Backup. Har laget ett system med backup av blant annet uvurderlige bilder og video fra mange år tilbake, men føler at dette ikke er godt nok. Har sett på en slik NAS, en synology og lest en del omtaler og tester. Lurer derfor på om en slik maskin går hele tiden, det vil si spinner harddisken rundt absolutt hele tiden. Ved min bruksmåte vil denne kanskje brukes ett par ganger i måneden og jeg ønsker ikke at denne skal stå å gå hele tiden når jeg ikke bruker den. Hvis det går an å stille inn slik at den kun starter harddisken når jeg går inn på den fra en av pc`ene i huset, hvor lang tid tar det fra jeg klikker til jeg ser innholdet på pc? Ser at det er USB i fronten på denne og går ut fra at jeg kan ta en ekstern harddisk å backe opp hele innholdet for flytting til annet fysisk sted. Stemmer dette? Har sett i diverse forum at mange plages med Netgear NAS og ikke får det til å virke. Er det samme problemer med Synology eller bunner det hele ut i "fingertrøbbel" med Netgear/NAS? Noen som kan hjelpe med å svare? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 At disken går hele tiden er lite å bekymre seg over. De tåler det utmerket. Har selv 6 - 8 disker hjemme som har gått døgnet rundt i mange år. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Mange NAS har forskjellige strømsparingsfunksjoner, min DS211j slutter å spinne etter ca 20 min inaktivitet. Tar kanskje 5 sek å få den på igjen. Ellers kan du jo også slå av den helt av om du ikke skal bruke den på noen dager/uker... Lenke til kommentar
abedatt Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Mange NAS har forskjellige strømsparingsfunksjoner, min DS211j slutter å spinne etter ca 20 min inaktivitet. Tar kanskje 5 sek å få den på igjen. Ellers kan du jo også slå av den helt av om du ikke skal bruke den på noen dager/uker... Takk for svar! Det er nettopp en Synology DS211J jeg har sett på. Synes at 5 sekunder oppstart er helt ok. Ønsker å kunne stille inn slik at HD slår seg av etter ett gitt tidsrom. Hvilke harddisker har du kjøpt til din? Tenkte på Samsung 2TB som ikke er så altfor dyr, men er noe betenkelig med at den kun kjører 5400 rpm. Men stort sett er det backup jeg skal kjøre. Vet ikke om HD med 5400 rpm vil ha problem med å streame? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Streame med 5400 disker går bra. Jeg har foreløpig bare en Samsung F3 1TB, men de støtter opptil 2*3TB så er bare å kjøre på Du kan stille HDD dvale fra mellom 10 minutter til 5 timer inaktivitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå