Gå til innhold

Automatisk eksponeringsbracketing

Anbefalte innlegg

Etter litt prøving og feiling med manuelle innstillinger, hvor bildene fort blir litt for lyse eller mørke, kom jeg over dette som forkortet kalles AEB, og tenkte at det må jo være den geniale løsningen for å øke treffprosenten.

I manualen står det at det kommer tre bilder, hver med forskjellige eksponering. Da jeg testet dette i går, fant jeg allikevel bare ett bilde på minnekortet.

Er det noe feil med kameraet, eller gjør jeg noe feil, eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne funksjoner har det med å bli implementert på forskjellig måte av ulike kameraprodusenter, og noen av produsentene har forandret implementasjonen fra modell til modell. Det jeg vil fram til er at det er lurt å fortelle hvilket kamera du snakker om.

På E-P1 må jeg trykke utløseren tre ganger hvis kameraet står i enkeltbildemodus, eller holde utløseren nede til kameraet er ferdig med å ta tre bilder i seriemodus. I seriemodus stopper kameraet etter tre eksponeringer, i stedet for å begynne på neste runde.

En mer fornuftig implementasjon, i følge meg, ville være at enkeltbildemodus med bracketing slått på tok alle versjonene straks (Ett bilde, tre eksponeringer). Seriebildemodus burde fortsatt med nye runder til man slapp utløseren opp igjen.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

En mer fornuftig implementasjon, i følge meg, ville være at enkeltbildemodus med bracketing slått på tok alle versjonene straks (Ett bilde, tre eksponeringer).

Helt enig, det er slik jeg intuitivt oppfattet at det virket. Når jeg leser i manuelen til 7D'en, så står det:

3. Tag billedet.

Fokuser, og tryk udløserknappen helt ned. De tre

bracketoptagelser tages i følgende rækkefølge:

Standard, reduceret eksponering og øget eksponering.

Står ingenting om å trykke 3 ganger, eller holde knappen nede. Men nå er det tross alt bare en manual ;)

Lenke til kommentar

På Canon tar den 3 bilder "av seg selv" hvis den står på selvutløser.

Etter litt prøving og feiling med manuelle innstillinger, hvor bildene fort blir litt for lyse eller mørke...

Tar du bildene i RAW? Da er det relativt enkelt å fikse dette i en raw-converter.

Lenke til kommentar

Seriøst? :ermm: Da tror jeg at jeg foretrekker Olympus sin pussighet.

Etter litt prøving og feiling med manuelle innstillinger, hvor bildene fort blir litt for lyse eller mørke...

Tar du bildene i RAW? Da er det relativt enkelt å fikse dette i en raw-converter.

Jeg vil ikke støtte en anbefaling om å bruke raw til å slutte å tenke på korrekt eksponering. Det er fint å kunne hente ut litt, men å basere seg på stadig å måtte det for å "redde" bildet er ikke noe lurt.

Jeg vil anbefale å droppe M til du vet hvorfor du setter den i M og hva du vil der. Program er ikke så dum, selv foretrekker jeg blenderprioritet (A) eller lukkertidsprioritet (T eller S). Med en av de tre så er det i hvertfall alltid et rimelig forhold mellom tilgjengelig lys, lukkertid, blender og iso. Hold likevel øye med histogrammet og korriger eksponeringen.

Lenke til kommentar

Seriøst? :ermm: Da tror jeg at jeg foretrekker Olympus sin pussighet.

Tja, er jo egentlig ikke så dumt,ved f.eks HDR er det jo kjekt å slippe å trykke ned utløseren for hver gang.

Lenke til kommentar

Må ikke ha selutløser for bracketing.

Kan bare sette den på kontinuerlig og holde knappen inne. Da tar den 3 bilder så fort etterhverandre det bare kan.

Men setter du på selvutløser 2 sek. Da tar den alle tre bildene i en "serie".

Lenke til kommentar

Det var bra. Noe annet ville vært rart. Men, når du har den på serie og bare fortsetter å holde utløseren nede, fortsetter den å ta nye aeb-serier da? Eller må du slippe utløseren og trykke igjen?

Du må slippe og trykke igjen. Ikke helt opp med knappen, men må opp til halvt inntrukket knapp før du kan trykke igjen.

Lenke til kommentar

Hm. Litt pussig, virker ikke spesielt godt gjennomtenkt. Men, jeg bruker veldig skjelden bracketing, og ganske skjelden serie for den saks skyld, så jeg har ikke egentlig savnet det. Men det er sånne mangler på konsistens og enkel logikk i betjeningen som gjør bruk av avansert utstyr til svart magi, og oss superfotografer til magikere, så kanskje det er godt for noe.

Nei. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg mender da at det er et veldig godt gjenomtenkt.

Da du skjelden bruker to forsøk på å ta en slik braketing. (jeg vil ikke se noen hendniger du vil bruke to rett etterhverandre, Husk at 7D har 8bps og du da fort ender opp med to braketinger da på et sek)

Når jeg da er ute å skal ta så er jeg alltid sikker jeg har fått alle de tre bildene som jeg skal ha i braketing. Og jeg vet også at det da er klart til jeg skal finne noe nytt å ta braketing på. Ikke være redd for at jeg er midt inne i en serie og det blir rot i mellom de.

Lenke til kommentar

Stopper etter tre eksponeringer, så må løfte og trykke på nytt for en ny serie.

Stemmer. Holdt knappen inne og den tok etterhvert 3 bilder. Hvert bilde med innstilt eksponering før og etter hovedbildet.

Lærte jeg noe nytt i dag også :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke støtte en anbefaling om å bruke raw til å slutte å tenke på korrekt eksponering. Det er fint å kunne hente ut litt, men å basere seg på stadig å måtte det for å "redde" bildet er ikke noe lurt.

Jeg vil anbefale å droppe M til du vet hvorfor du setter den i M og hva du vil der. Program er ikke så dum, selv foretrekker jeg blenderprioritet (A) eller lukkertidsprioritet (T eller S). Med en av de tre så er det i hvertfall alltid et rimelig forhold mellom tilgjengelig lys, lukkertid, blender og iso. Hold likevel øye med histogrammet og korriger eksponeringen.

Helt enig med Kaian. RAW er fantastisk, men fortsatt ingen unskyldning for å ikke treffe på eksponeringa...

Manuel modus (og spotmåling) er det jeg personlig foretrekker - stortsett treffer jeg ganske greit på eksponeringa uten å engang se på lysmåleren. Etterhvert blir man veldig flink til å se ann lyset før man trykker på utløseren om man venner seg til manuell modus. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mender da at det er et veldig godt gjenomtenkt.

Da du skjelden bruker to forsøk på å ta en slik braketing. (jeg vil ikke se noen hendniger du vil bruke to rett etterhverandre, Husk at 7D har 8bps og du da fort ender opp med to braketinger da på et sek)

Når jeg da er ute å skal ta så er jeg alltid sikker jeg har fått alle de tre bildene som jeg skal ha i braketing. Og jeg vet også at det da er klart til jeg skal finne noe nytt å ta braketing på. Ikke være redd for at jeg er midt inne i en serie og det blir rot i mellom de.

Jeg liker å ha litt kontroll. Jeg liker at kameraet støtter det, heller enn at jeg må huske på pussige små forskjeller i måten ting er implementert.

For meg, når jeg slår på bracketing, så er hver bracketingserie tre tredjedeler av et bilde. Det er tre filer, ja, men de er til ett bilde. (De som designet) Kameraet oppfatter det som tre bilder og her oppstår forskjellen i hva som er logisk. Hvis de som jeg oppfattet det som tredjedeler av ett bilde kunne de ha hjulpet med å sørge for at det alltid blir tre eksponeringer når bracketing er på, og filnavnet eller en exiftag kunne gjort det enkelt å holde triplettene sammen. Så, i enkelbildemodus, ett bilde / tre eksponeringer for hvert trykk. I serie gjøres siste triplet ferdig i det du løfter fingeren fra utløseren. Da ville det vært to rene konsepter som smeltet lett forutsigbart sammen.

Lenke til kommentar

Synes selv det er ok med sånn bracketing-funksjonalitet.

Når jeg skrur på seriemodus kan jeg skyte en så lang serie jeg vil eller bare ha et kort trykk for enkeltskudd - ett trykk setter ikke i gang serieopptak til bufferet er fullt.

Bracketing som fungerer på samme måte er for meg helt ok - jeg kan ved å variere lengden på trykket selv variere antall bracketing-skudd - om jeg vil ha bare hovedskuddet eller alle tre - akkurat som skudd i seriemodus. Jeg kan til og med justere fra menyen hvilken rekkefølge jeg vil ha hvilke eksponeringer i.

At det er annen oppførsel på stativ med tidsutløser synes jeg er helt fint - akkurat som med speillås. I håndholdt modus skal jeg styre bracketing og speillås med utløserknappen, hhv med å holde den inne og å trykke flere ganger, mens begge to med tidsutløser på stativ gir meg "full pakke" ved et enkelt trykk.

Ser ikke det helt store problemet her.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...