Gå til innhold

Dat-4002, Erfaringer?

And-reas

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 8 måneder inne i læretiden og har om en måned den eksamen VG3 data og elektronikk eller Dataelektroniker har (DAT4002). Det jeg lurer på er hvordan jeg best kan forberede meg til en slik eksamen da jeg ikke har hatt noen siden ungdomskolen. Blir også veldig glad hvis andre her som evt har hatt eksamen kan fortelle hvordan de valgte å løse det og hvordan det gikk?

her er link til det jeg forstår er fjorårets eksamen:

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_yrkesfag/V10/DAT_4002_Dataelektroniker_VG3_V10.pdf

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde den eksamenen du linker til i fjor, så det stemmer nok.

Dataelektroniker er et ganske åpent fag på skolen, så det er vanskelig å dekke alle mulige system. Når du går VG3 Dataelektronikerfaget så velger du ett eller flere områder du spesialiserer deg innen, og det kan jo være hva som helst i elektronikk-verdenen. Derfor er det vanskelig å lage en eksamen som dekker alle, og dermed blir det en ganske åpen eksamen som du ser i eksempelet ovenfor.

Litt erfaring jeg har fått, fra meg selv og andre som har tatt eksamenen:

• Les oppgaven nøye! F.eks. "Et apparat i system1 har en termisk feil. Du skal finne og rette feilen." Har blitt fortalt av lærer som også var sensor for andre elever at mange her hadde oversett ordet "termisk". Det trekker mye.
  • Det er ikke nødvendigvis den som skriver mest som får best karakter. Ikke skriv for lite heller. Det som er viktig å få med er dokumentasjon, gjerne med bilder/tegninger og så bør du alltid nevne noe om hva slags regelverk/lover/normer som gjelder for det du utfører.
  • Se over teksten, og se om du kanskje kunne formulert deg bedre noen plasser. Jeg fikk selv 5 på denne eksamenen, men hadde blitt trukket ned fra 6'er pga. EN setning som var dårlig formulert, noe som førte til at det kunne virke som om jeg ikke hadde peiling på det jeg skrev om. Litt surt, men 5 var over snittet.
  • Komponentnivå. Jeg vet ikke hva du jobber med (som sagt, kan være hva som helst innenfor data/elektronikk), men om oppgaven tilsier det, bør du ha med noe om ren elektronikk. Kretskort/resistorer/dioder .. you know. I denne eksamenen, gjerne i det apparatet med termisk feil.
  • Feilsøking. Når du skal skrive om hvordan du vil feilsøke, bør du nevne, og fortelle litt om feilsøkingsmetoden du bruker. (Halveringsmetoden, signalfølgemetoden osv).
  • Reflektering. Er et pluss om du forteller om andre metoder du kunne løst problemet på, og fortelle hvorfor du valgte den måten du gjorde. Fortell også om du kunne gjort noe på en bedre måte.

Lykke til!

Lenke til kommentar

det jeg holder på med er drift av nettverk og reprasjon av maskiner så det blir en del servere, datamaskiner, multifunksjonsprintere, svitsjer,trådløse aksesspunkt osv, men lagde du en faktisk dokumentasjon eller skrev du bare hva du ville hatt med i dokumentasjonen om du skulle lagd en? Må vel begrunne valgene jeg tar med tanke på økonomi og men er det nødvendig å ta med lover om HMS, Kjøp og salg eller sånt?

Takk for fint og overskikelig svar, Hole :)

Lenke til kommentar

Dokumentasjon er veldig viktig i dette faget, og det er jo det som teller mest når du skal ha fagprøve.

Hvis vi ser på eksamenen fra ifjor, så trenger du ikke å dokumentere alt sammen, men se f. eks. oppgave 4:

System 2 hos ein annan kunde skal moderniserast. Du skal utføre

moderniseringa

Da skal du ha med "å planlegge, montere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke på og dokumentere

data- og elektronikksystemer".

Alt dette er ting du bør skrive om i oppgaven. Nå skal du ikke gjøre koblingen fysisk, men du bør late som om du har gjort det, og dokumentere hvordan du ville gjort det.

Ingenting er "nødvendig" å ta med, men jo mer sånt du har, jo større pluss er det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...