ShadowMaster Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Stemmer, det var en regel hos oss, så glemmer for at den 4 gang totalt er mer goodwill enn lov Tror du skal slite med å få den godkjent nomore. Firmware kan jeg under tvil være enig i, men software oppdatering kan alle gjøre selv og er derfor ikke noe verksted/produsent vil kalle en garanti reparasjon. Men dette er noe de fleste som tar i mot produktet kjenner til og vil opplyse om slik at brukeren får mulighet til gå å gjøre dette før innlevering. Om verkstedet oppdaterer software i et forsøk på utbedring av feilen er det et avhjelpsforsøk og regnes som en reparasjon så vidt meg bekjent etter loven. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Feil skjer og det er som regel ganske store mengder maskiner og artikler som går mellom butikk og verksted i tillegg har de ansatte langt flere arbeidsoppgaver enn kun reparasjon av produkter. I tillegg er hukommelse en ting som lett kan svikte Jeg regner med at Elkjøp benytter en eller annen form for CMS. Hvis ikke så er det jaggu på høy tid. 14 dager er "offisiell" standard reparasjons tid, men det er veldig mange faktorer som spiller inn i denne tiden. Hadde verkstedet hatt full bemanning, ferdig godkjenning fra produsent samt deler på lager OG transport tid på et minimum ville det ikke vært noe problem å få reparert produktene på 14 dager. Men som du ser, det er mange ledd som får dette til å ta lengre tid. Dette er ikke kundens problem. Dette er intern problematikk hos den som leverer produktet. Irrelevante bortforklaringer altså ... I tillegg så hadde du en periodisk feil som kan være vanskelig å fremprovosere med en gang (dvs tid til testing) Dette er ikke kundens problem og heller ikke kundens ansvar og blir igjen bare bortforklaringer. Den Flush Modulen er en overgang, vil tro noe av det samme som inverteren gjør (vill gjetting) men det er heller ikke relevant om personen bak skranken vet hva det er snakk om. Jo, det er relevant da kunden skal kunne vurdere om dette går under 3 ganger med samme feil. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Den Flush Modulen er en overgang, vil tro noe av det samme som inverteren gjør (vill gjetting) men det er heller ikke relevant om personen bak skranken vet hva det er snakk om. Jo, det er relevant da kunden skal kunne vurdere om dette går under 3 ganger med samme feil. Strengt tatt er det ikke relevant, for kunden er det uansett om feilen oppleves som den samme som skal være avgjørende. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Tror du skal slite med å få den godkjent nomore. Firmware kan jeg under tvil være enig i, men software oppdatering kan alle gjøre selv og er derfor ikke noe verksted/produsent vil kalle en garanti reparasjon. Men dette er noe de fleste som tar i mot produktet kjenner til og vil opplyse om slik at brukeren får mulighet til gå å gjøre dette før innlevering. Er litt uenig her. Er det en mangel som skyldes feil i softwaren så er det fortsatt en mangel, så lenge den ikke er selvforskyldt. Dvs, en maskin som leveres med en softwarepakke skal kunne fungere i hele sin levetid uten å måtte oppdatere softwaren. Et eks: Om for eks lyden skurrer når man surfer på internett så er dette åpenbart en feil. At det kan løses enten ved å oppdatere skjermkortdriveren eller lydkortdriveren er det langt i fra alle som er kompetente til å finne ut av, langt mindre finne korrekt lydkortprodusent, chipversjon og deretter korrekt driver. For, ironien er, om kunden da laster ned feil driver, lager mer problemer og så leverer den inn, så er feilen selvforskyldt og ikke lenger noe kunden kan reklamere på. Selvsagt, hvis dette er en feil produsent har oppdaget og laget en oppdatering for å ordne opp i, vil dette bli dekket på garanti. Nå er det kun pc'er jeg var borti og der forekom det ikke en gang i løpet av min 2 år (pluss litt smått), men det som ofte var løsningen var en recovery/re-installasjon av Windows. Dette er da ikke dekket (heller ei backup..) Feil skjer og det er som regel ganske store mengder maskiner og artikler som går mellom butikk og verksted i tillegg har de ansatte langt flere arbeidsoppgaver enn kun reparasjon av produkter. I tillegg er hukommelse en ting som lett kan svikte Jeg regner med at Elkjøp benytter en eller annen form for CMS. Hvis ikke så er det jaggu på høy tid. 14 dager er "offisiell" standard reparasjons tid, men det er veldig mange faktorer som spiller inn i denne tiden. Hadde verkstedet hatt full bemanning, ferdig godkjenning fra produsent samt deler på lager OG transport tid på et minimum ville det ikke vært noe problem å få reparert produktene på 14 dager. Men som du ser, det er mange ledd som får dette til å ta lengre tid. Dette er ikke kundens problem. Dette er intern problematikk hos den som leverer produktet. Irrelevante bortforklaringer altså ... I tillegg så hadde du en periodisk feil som kan være vanskelig å fremprovosere med en gang (dvs tid til testing) Dette er ikke kundens problem og heller ikke kundens ansvar og blir igjen bare bortforklaringer. Den Flush Modulen er en overgang, vil tro noe av det samme som inverteren gjør (vill gjetting) men det er heller ikke relevant om personen bak skranken vet hva det er snakk om. Jo, det er relevant da kunden skal kunne vurdere om dette går under 3 ganger med samme feil. Joda, mange bortforklaringer på hvorfor ting tar tid, men sånn er det altså. Om kunden velger å være urimelig å ikke forstå dette, så er det sjeldent noe problem for h*n. Tapet er det jo butikken som blir sittende med Det med periodisk feil er absolutt ikke noe butikken kan lastes for, du kan da seriøst ikke mene at verksted skal prøve å reparere eller at butikken skal gi kunden ny maskin pga kunden har sett en feil?! Reparasjon vil jo være å fomle i blinde, gi ny er jo å kaste penger ut vinduet. Og nei, som nevnt over. Det er ikke relevant hva som blir byttet, men ALT det blir byttet en del. Hvis du har samme feil 3 ganger hvor det ble byttet deler hver gang så er det ny maskin/heving.. (Skal nevnes at hos oss opererte vi med at samme del måtte være problemet 3 ganger, ellers var det 4 gangs om tal. Mulig vi lurte folk..) Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Det med periodisk feil er absolutt ikke noe butikken kan lastes for, du kan da seriøst ikke mene at verksted skal prøve å reparere eller at butikken skal gi kunden ny maskin pga kunden har sett en feil?! Reparasjon vil jo være å fomle i blinde, gi ny er jo å kaste penger ut vinduet. Du kan vel ikke mene at en forbruker skal kjøpe et produkt som ikke fungerer skikkelig? Det er jo å kaste penger ut av vinduet. Endret 29. april 2011 av Superslask 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Det med periodisk feil er absolutt ikke noe butikken kan lastes for, du kan da seriøst ikke mene at verksted skal prøve å reparere eller at butikken skal gi kunden ny maskin pga kunden har sett en feil?! Reparasjon vil jo være å fomle i blinde, gi ny er jo å kaste penger ut vinduet. Du kan vel ikke mene at en forbruker skal kjøpe et produkt som ikke fungerer skikkelig? Det er jo å kaste penger ut av vinduet. Da må kunden ha forståelse for at det tar litt tid å finne feilen også! Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Det med periodisk feil er absolutt ikke noe butikken kan lastes for, du kan da seriøst ikke mene at verksted skal prøve å reparere eller at butikken skal gi kunden ny maskin pga kunden har sett en feil?! Reparasjon vil jo være å fomle i blinde, gi ny er jo å kaste penger ut vinduet. Du kan vel ikke mene at en forbruker skal kjøpe et produkt som ikke fungerer skikkelig? Det er jo å kaste penger ut av vinduet. Da må kunden ha forståelse for at det tar litt tid å finne feilen også! Men når samme feilen skjer hver gang og det tar like lang tid og reparere? Det stemmer jo ikke. Viss de allerede har lokalisert feilen og reparert den en gang så burde det ikke ta så lang tid og finne ut hvordan man skifter / fikser det samme problemet? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Men når samme feilen skjer hver gang og det tar like lang tid og reparere? Det stemmer jo ikke. Viss de allerede har lokalisert feilen og reparert den en gang så burde det ikke ta så lang tid og finne ut hvordan man skifter / fikser det samme problemet? Diskusjonen har sporet av og hadde ingenting med ditt konkrete problem å gjøre, beklager dette! Jeg synes det er rart at det ikke står hva verkstedet har gjort for å reparere maskinen. Går forresten ut i fra at kompisen din har sagt når han leverer inn (og fått dette skriftlig på service lappen) av han ønsker å heve kjøpet? Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Men når samme feilen skjer hver gang og det tar like lang tid og reparere? Det stemmer jo ikke. Viss de allerede har lokalisert feilen og reparert den en gang så burde det ikke ta så lang tid og finne ut hvordan man skifter / fikser det samme problemet? Diskusjonen har sporet av og hadde ingenting med ditt konkrete problem å gjøre, beklager dette! Jeg synes det er rart at det ikke står hva verkstedet har gjort for å reparere maskinen. Går forresten ut i fra at kompisen din har sagt når han leverer inn (og fått dette skriftlig på service lappen) av han ønsker å heve kjøpet? Hehe! Ja den sporet litt av Og ja kompisen min har gitt beskjed om at han SKAL ha ny datamaskin. Men vi får se hva som skjer. Takk for engasjerte svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Du skriver hva som har vært problemet med maskinen fra gang til gang, men du skriver ingen ting om hva InfoCare har gjort av eventuelle utbedringer. Det har betydning på om du har krav på heving av kjøp eller ikke. 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Er litt uenig her. Er det en mangel som skyldes feil i softwaren så er det fortsatt en mangel, så lenge den ikke er selvforskyldt. Dvs, en maskin som leveres med en softwarepakke skal kunne fungere i hele sin levetid uten å måtte oppdatere softwaren. Om du skal følge denne logikken, så vil jeg kunne kreve heving av kjøpet for Windows 7 så lenge det kommer oppdateringer fra Microsoft. Jeg vil også kunne kreve heving av kjøpet på hovedkortet mitt siden det har kommet hele 3 BIOS-oppdateringer. Loven snakker om hva du har "grunn til å forvente". Det er almenn kunnskap at software trenger oppdateringer, så du vil nok ikke komme langt med den logikken du legger til grunn der hos FTU. Når du snakker om softwareoppdateringer som ikke er tilgjengelig for deg som sluttbruker er jeg enig. Dersom en feil f.eks. løses gjennom firmwareoppdatering som må gjøres på verksted så er det en mangel. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Nei. Det er forskjell på feil i software som gjør at produktet ikke fungerer, og oppdateringer som gjør produktet bedre. De aller fleste oppdateringene som kommer ut er teknisk sett forbedringer. Forbedret ytelse, forbedret sikkerhet, forbedret integrasjon osv osv. Og Microsoft er ikke fritatt reklamasjonsansvar fordi de lager software. Er det en feil i Windows som gjør at DVD spilleren ikke spiller av film, men fikses med en oppdatering, så ja, da er det en feil kunden kan klage på. Eg har sjeldent vært borti at standard oppdateringer fra Microsoft løser direkte feil som gir kunden problemer med et produkt. Men eg har vært borti feil i hardware/software kombinasjon som gir en feil hvor oppdateringen er tilgjengelig fra Microsoft, men den må aktivt finnes frem til og installeres. Og det er strengt tatt ikke noe som kan forventes av en gjennomsnittlig PC bruker. Microsoft, og de som solgte maskiner, skal være veldig glad for at folk ikke var bevisste på sine rettigheter og at forbrukerkjøpsloven ikke var kommet da Windows Millenium ble lansert. Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Liker at dere tar dere tid til og svare! Feil nr 1. Laptopen ble for varm og skjermen ble til slutt svart. Feil nr 2. Laptopen smeltet faktisk der varmluften kommer ut. Feil nr 3. Skjermen virker ikke. Feil nr 4. Laderen skal ha lakt problemet Feil nr 5. Touch panel virker ikke. Liker at den 5 gangen så drar Elkjøp fram at pga laderen skapte problemet den 4 gangen så vil de ikke erstatte eller oppheve kjøpet. Bra folk! Hørtes ut som 6715b modellen deres! Lenke til kommentar
darket Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Skal være en smal sak å få den reklamasjonen der gjennom hos leverandør, hvis den har vært inne 5 ganger, og kun byttet lader 1 gang. Med mindre 1 eller flere av disse innleveringene er kundens egen feil Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Skal være en smal sak å få den reklamasjonen der gjennom hos leverandør, hvis den har vært inne 5 ganger, og kun byttet lader 1 gang. Med mindre 1 eller flere av disse innleveringene er kundens egen feil Akkurat derfor jeg vil vite HVA som har blitt gjort .. Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Vet ikke nøyaktig hva de har gjort ? Antar at de fikset software problemene med oppdateringer eller hva en de nå gjør. Når det kommer til hardware messig så har de vel byttet kjølingen/laptop kabinettet? (siden den smeltet) Skjermkort har vel blitt byttet eller fikset? Aner ikke hva som de direkte har gjort med datamaskinen. Mer fyldig svar en dette kan jeg desverre ikke gi ... =/ Lenke til kommentar
darket Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 forhør deg med verksted, be de sende deg loggene som kan spores tilbake til serienummer, så skriver du rett ned her hva de har gjort. www.infocare.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå