Drcax Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Hei ! Jeg har en kompis som har en laptop av typen HP som har vært levert in på reperasjon gang på gang. Synes og huske at den tredje gangen så får brukeren nytt produkt eller valget til og heve kjøpet. Han fikk da beskjed om at han skulle få ny laptop, noe han IKKE fikk. Han fikk tilbake datamaskinen som da virket i ca 1 måned før den måtte in på reperasjon 2 ganger til i kommende tid. Han sa da til Elkjøp at han ikke gadd dette mer og krevde ny laptop eller pengene han ga for den. Han fikk beskjed om at HP ikke hadde ansvaret for skade av datamaskinen.Ettersom de klarte og finne en feil på laderen som HP hadde levert med datamaskinen. Er dette seriøst?? Er det mulig og bli så jævla skrullette og si at vi har ikke erstatningsplikt til deg for det va laderen som gjorde at datamaskinen ble ødelakt? Noen som vet noe om dette? Synes det høres helt høl i hue ut jeg.. Hilsen DrCax ! Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Så lenge det er snakk om orginal HP lader som ble levert med maskinen så må Elkjøp/HP ordne opp i dette. Elkjøp verksted lirer av seg mye rart for å bli kvitt et problem, men her må man være bestemt og eventuelt trekke inn Forbrukerrådet. Tro meg, de bruker kunders uvitenhet om kjøpsloven for alt det det er verdt. Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Hei og takk for svar! Ja det er en helt original HP lader som har blitt brukt. Regner med at de bare leter etter drittproblemer så de kan bruke min/hans uvitenhet for og ungå heving av kjøpet evt. nytt produkt. DrCax Lenke til kommentar
Nator Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Skurker! De burde vært kjølhalt hele gjengen. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Grunnregelen for nytt produkt/heving av kjøp er 3 ganger for samme feil eller 4 ganger totalt. Reparasjonene MÅ bestå av deler så ble byttet, f.eks SW oppdatering teller ikke. Om det er original HP lader er jo veldig lett å se da det faktisk står HP(eventuelt Compaq) på laderen, så dette er et ankepunkt som enten er bunnsolid eller forsvinner bort med en gang. At Elkjøp vrir seg unna vil jeg ikke være helt enig. Jeg har jobbet der selv og det var sjeldent vi ikke gav kunden det de hadde krav på. Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Liker at dere tar dere tid til og svare! Feil nr 1. Laptopen ble for varm og skjermen ble til slutt svart. Feil nr 2. Laptopen smeltet faktisk der varmluften kommer ut. Feil nr 3. Skjermen virker ikke. Feil nr 4. Laderen skal ha lakt problemet Feil nr 5. Touch panel virker ikke. Liker at den 5 gangen så drar Elkjøp fram at pga laderen skapte problemet den 4 gangen så vil de ikke erstatte eller oppheve kjøpet. Bra folk! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Hva har verkstedet gjort da? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Jeg hentet pcen min fra verksted for to dager siden, da hadde den vært på service helt siden 1. mars !!! - og problemet var en mørk skjerm som kom av-på som den ville, ble fortalt at det var usannsynlig at det ville ta mer enn to uker! - Jeg leverte den først inn, men pga feil i systemet til verkstedet ble pcen etter to uker sendt i retur med avslag om reklamasjonsrett. Pcen ble sendt tilbake - jeg fikk ingen beskjed og ble litt satt ut da jeg sjekket service status på nettsiden og så at pcen var utlevert!! Jeg måtte selv ta kontakt med elkjøp for å finne ut av hva som var skjedd... Pcen ble sendt tilbake og flere uker gikk. Da jeg fikk den tilbake hadde de byttet hele skjermen - men skjermen hadde mistet ca 50% av lysstyrken, så det endte med at jeg sendte den tilbake. Denne gangen med videobevis. Jeg ble forklart at det generellt kunne være vanskelig å finne feilen for de som skulle reparere. Uansett så gikk tiden igjen og jeg har nå endelig fått tilbake pcen. Denne gangen ble det byttet en flush lcd modul (??) - mannen på elkjøp visste ikke hva dette var. På tross av at jeg gjorde dem oppmerksomme på den lange tiden det tok og hvor mye tull det har vært, fikk jeg absolutt ingen beklagelse. Ikke fra butikken der jeg leverte pcen, ikke fra serviceavdelingen hvor jeg hentet den og heller ikke fra mail-support... Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Sitter og ser på kopier av alle service heftene som han har fått 5.stk Står ingenting om hva Elkjøp har gjort men hvilke problemer de fant. Ser på datoen på disse service heftene at det har godt over en lengre periode, så det er ikke akkurat en ny laptop vi snakker om. Men han burde da få heve kjøpet eller få bruke pengene han betalte for, den til og kjøpe et nytt produkt etter at den må på reperasjon for den femte gang? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Kunden har rett til å heve kjøpet når det er oppstått 4 ulike feil, eller 3 like feil. Gitt at feilene er rapportert inn, og gjenstanden har vært på service. Om du har en PC som både hyler, skjermen blinker og touchpaden ikke virker, så teller dette bare som en reparasjon når du først leverer den inn... Din venn må be om å få heve kjøpet, fordi det har vært så mye tull med PCen. Det er brukt medfølgende lader, og om feilene skyldes laderen, så er ikke det lenger ditt problem. Det skulle de oppdaget ved første reparasjon. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Jeg har jobbet der selv og det var sjeldent vi ikke gav kunden det de hadde krav på. Kan du utdype dette? Valgte kundene å ikke få det de hadde krav på selv om de var fullstendig klar over hva de hadde krav på? 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Feil skjer og det er som regel ganske store mengder maskiner og artikler som går mellom butikk og verksted i tillegg har de ansatte langt flere arbeidsoppgaver enn kun reparasjon av produkter. I tillegg er hukommelse en ting som lett kan svikte Med tanke på at du står på forbruker siden, så tar jeg alt med en klype salt da det ofte oppleves verre enn det er, samt det ikke alltid er butikken sin feil heller. MEN en beklagelse for at det tok så lang tid er på sin plass og det ville du fått der jeg jobbet. 14 dager er "offisiell" standard reparasjons tid, men det er veldig mange faktorer som spiller inn i denne tiden. Hadde verkstedet hatt full bemanning, ferdig godkjenning fra produsent samt deler på lager OG transport tid på et minimum ville det ikke vært noe problem å få reparert produktene på 14 dager. Men som du ser, det er mange ledd som får dette til å ta lengre tid. Siden du fikk avslag på reklamasjon vil jeg tro at maskinen din er over 2 år gammel, reklamasjon er som sagt en norsk forbrukerrett noe som gjør at produsentene har en litt mer tungvint metode for å få slikt godkjent. I tillegg så hadde du en periodisk feil som kan være vanskelig å fremprovosere med en gang (dvs tid til testing) Den Flush Modulen er en overgang, vil tro noe av det samme som inverteren gjør (vill gjetting) men det er heller ikke relevant om personen bak skranken vet hva det er snakk om. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Jeg tolket det slik at dersom kundene var klar over hva de hadde krav på, så fikk de stort sett det av Elkjøp. Noen ganger var de vanskelig, mest på trass, fordi ellers ville de ikke tjene penger. Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Jeg hentet pcen min fra verksted for to dager siden, da hadde den vært på service helt siden 1. mars !!! - og problemet var en mørk skjerm som kom av-på som den ville, ble fortalt at det var usannsynlig at det ville ta mer enn to uker! - Jeg leverte den først inn, men pga feil i systemet til verkstedet ble pcen etter to uker sendt i retur med avslag om reklamasjonsrett. Pcen ble sendt tilbake - jeg fikk ingen beskjed og ble litt satt ut da jeg sjekket service status på nettsiden og så at pcen var utlevert!! Jeg måtte selv ta kontakt med elkjøp for å finne ut av hva som var skjedd... Pcen ble sendt tilbake og flere uker gikk. Da jeg fikk den tilbake hadde de byttet hele skjermen - men skjermen hadde mistet ca 50% av lysstyrken, så det endte med at jeg sendte den tilbake. Denne gangen med videobevis. Jeg ble forklart at det generellt kunne være vanskelig å finne feilen for de som skulle reparere. Uansett så gikk tiden igjen og jeg har nå endelig fått tilbake pcen. Denne gangen ble det byttet en flush lcd modul (??) - mannen på elkjøp visste ikke hva dette var. På tross av at jeg gjorde dem oppmerksomme på den lange tiden det tok og hvor mye tull det har vært, fikk jeg absolutt ingen beklagelse. Ikke fra butikken der jeg leverte pcen, ikke fra serviceavdelingen hvor jeg hentet den og heller ikke fra mail-support... Elkøp på sitt beste! Du skal ha bra tolmodighet om du skal få noen fikset skjønner jeg. Men jeg tror og HÅPER at det ikke er slikt i alle tilfeller ved reperasjon. Men virker som om det er mangen som er misfornøyd med servicen og tiden Elkjøp bruker på og fikse produktet. =( 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Noen kunder har selvsagt mindre peiling på hva de har krav på og vi prøvde selvsagt å gi en bruker nytt produkt/gavekort kontra penger tilbake. Hadde en sak hvor en hadde en maskin som var nesten 5 år gammel som ble stående på reparasjon så lenge at kunden hadde krav på ny maskin (uten at vil fikk godkjent retur fra produsent), han hadde brukt 35 000,- på maskinen i sin tid og etter mye frem og tilbake måtte vi gi han dette i kontanter = direkte tap på 35 000! Dette ville vi selvsagt gjøre alt vi kunne for å unngå. Men gi gav alltid beskjed om når kunden kunne søke om heving av kjøp for 3/4-gangs rep, men hvis vi kunne sitte igjen med tapet ville vi selvsagt unngå dette (produsent ikke godkjente retur osv..) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Grunnregelen for nytt produkt/heving av kjøp er 3 ganger for samme feil eller 4 ganger totalt. Reparasjonene MÅ bestå av deler så ble byttet, f.eks SW oppdatering teller ikke. Lovverket sier 3 ganger samme mangel, mens bransjenormen, som ikke er en lov, sier 4 ganger totalt. Sistnevnte er en frivillig ordning fordi forbrukerkjøpsloven har en rund regel om at avhjelp skal foregå innen rimelig tid. Greit å skille på dette. Når det gjelder at det må være deler som er byttet så er eg uenig. Lovverket sier ingenting om at det må være en fysisk komponent som er byttet for at det skal være avhjelp. Det kan godt være en firmwareoppdatering, softwareoppdatering(som kanskje kunden ikke har tilgang til å gjøre selv) osv. Så om en maskin er to ganger inne på reparasjon hvor det blir utført avhjelp uten at deler blir byttet, så har kunden fortsatt krav på å heve kjøpet tredje gang ved samme mangel. Lenke til kommentar
Drcax Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Heftig med tilbakemeldinger. Like it. Men når det kommer til heving av kjøpet er det noen som har peiling på om han får tilbake hele beløpet han brukte på laptopen? Er som sakt ikke en ny datamaskin er 3-4 år gammel og kostet 12.000kr ny. Eller vil de finne verdien den vil ha i dag og si at han kan få bruke det beløpet på et nytt produkt ? Drcax Endret 29. april 2011 av Drcax Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Stemmer, det var en regel hos oss, så glemmer for at den 4 gang totalt er mer goodwill enn lov Tror du skal slite med å få den godkjent nomore. Firmware kan jeg under tvil være enig i, men software oppdatering kan alle gjøre selv og er derfor ikke noe verksted/produsent vil kalle en garanti reparasjon. Men dette er noe de fleste som tar i mot produktet kjenner til og vil opplyse om slik at brukeren får mulighet til gå å gjøre dette før innlevering. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Ved heving av kjøp er det to mulige utfall av tilbakebetaling av penger: - Tilbakebetalt hele kjøpssummen, uavkortet og uten tillegg. - Kjøpssummen - bruksfradrag + renter fra kjøpsdato. Førstnevnte er enkel å forholde seg til. Sistnevnte krever en liten vurdering av bruksfradraget samt å beregne renter fra kjøpsdato(ikke komplisert). Noen ganger får kjøper mer penger tilbake, andre ganger mindre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Tror du skal slite med å få den godkjent nomore. Firmware kan jeg under tvil være enig i, men software oppdatering kan alle gjøre selv og er derfor ikke noe verksted/produsent vil kalle en garanti reparasjon. Men dette er noe de fleste som tar i mot produktet kjenner til og vil opplyse om slik at brukeren får mulighet til gå å gjøre dette før innlevering. Er litt uenig her. Er det en mangel som skyldes feil i softwaren så er det fortsatt en mangel, så lenge den ikke er selvforskyldt. Dvs, en maskin som leveres med en softwarepakke skal kunne fungere i hele sin levetid uten å måtte oppdatere softwaren. Et eks: Om for eks lyden skurrer når man surfer på internett så er dette åpenbart en feil. At det kan løses enten ved å oppdatere skjermkortdriveren eller lydkortdriveren er det langt i fra alle som er kompetente til å finne ut av, langt mindre finne korrekt lydkortprodusent, chipversjon og deretter korrekt driver. For, ironien er, om kunden da laster ned feil driver, lager mer problemer og så leverer den inn, så er feilen selvforskyldt og ikke lenger noe kunden kan reklamere på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå