Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angåande Bil Dynamo/Generator, og 240 volt vekselretter.


MPC

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat fått meg ein 300 Watt 240 Volt Vekselretter til bilen, som eg skal bruke til å lade bærbaren under lange kjørereiser (Vest-Norge til England).

 

Men har lyst å vite om det er fult mulig å bruke vekselrettaren heile tida under bilreisen når bil dynamoen/generatoren er på. Har ikkje lyst å finne ut under reisen, at bil dynamoen/generatoren ladar bil batteriet saktare enn vekselrettaren bruker det opp.

 

Så har lyst å spørre om ein normal 24 Volt Caravelle blir lada fort nok av dynamoen under bilreiser for at det skal ha nok strøm til både bilen og vekselrettaren samtidig og heilt til reisen er slutt (varar rundt 21 timer)

 

Takker for alle svar!

Endret av MPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil neppe klare å trekke mer strøm gjennom vekselretteren enn det dynamoen lader batteriet.

Kommer jo ann på hvor mye du belaster, og om det er bærbar pc er det vel maks ca 100W, og da kanskje ca 20-30W normalt når PCn er fulladet.

Er selvfølgelig litt svinn i PC power supply, og en god del svinn i vekselretteren også, så du vil jo brenne opp en del i varme også, men likevel er det neppe noe problem.

 

Hva gjelder 24 Volt Caravelle - skjønner jeg ikke spørsmålet - mine Caraveller har alle 12V...

Ellers gjelder det det samme der - en bærbar PC skal du altids klare å lade/vedlikeholdslade underveis.

 

Husk at din "300W" vekselretter sikkert er maks 300W - sansynligvis er det vel maks 150W kontinuerlig, og 300W i kort tid - ellers brenner vekselretteren opp.

 

Det som normalt tapper betteri på biler er jo oppstart - en startmotor drar mye strøm, gløding av dieselbiler dra mye strøm. Derfor - mye start og stopp er et problem - da rekker du ofte ikke lade batteriet like mye under kjøring som det du bruker på start. Ved langkjøring er det da aldri noe problem om det elektriske i bilen er i orden.

 

For sikkerhets skyld kan du jo teste - sett på PCn/vekselretteren og mål batterispenning mens bilen står på tomgang en liten stund. Synker batterispenningen har du et problem - er den stabil eller stiger - flott - no problem.

Lenke til kommentar

Kobler du den inn via sigarettenneradapter er det umulig å gjøre noe problem for ladingen, siden den ikke kan levere noe særlig med strøm uansett (100-200W maks). En vanlig bilgenerator produserer mellom 1000 og 1500W.

 

Til sammenligning er f.eks en bakrutevarmer på ca. 350W. Et sett med nærlys eller tåkelys er 120W hver.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...