Gå til innhold

Hvordan er ruteroppsettet i BKK sin hjemmesentral? (altibox fiber)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe fiber (altibox) fra BKK, men lurer litt på hvordan oppsettet i hjemmesentralen deres er. Jeg har hørt rykter om at BKK ikke lar deg endre noen innstillinger som helst i hjemmesentralen, og at de bare har satt opp en fast DMZ-adresse på LAN-siden som man må benytte hvis man skal forwarde porter, slik at man setter opp egen ruter med DMZ-adressen som statisk IP på WAN-porten.

Stemmer dette? Er det ikke muligheter for å på en eller annen måte sette hjemmesentralen i "bridge-modus", eller få NATen i hjemmesentralen til å være 100% "state-less" eller "one to one NAT", altså at den innebyggete ruteren ikke sitter og overvåker hvilke forbindelser som er aktive osv, men bare sender pakker gjennom uten å endre på kilde/destinasjonsport? Om den endrer IP-adresse er ikke så farlig, sålenge den ikke tukler med porter og husker på hvilke tilkoblinger som er aktive.

Jeg er ikke noe fan av å kjøre NAT inni NAT, selvom BKK-ruteren er satt i DMZ, og det "nesten" gjør samme nytten. Noen som kan gi meg noen tekniske opplysninger om hvordan dette er satt opp?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar. Det er ihvertfall bra å se at det er mulig å gjøre noen enkle endringer i hjemmesentralen, og at de fastlåste innstillingene bare gjelder ADSL.

Men videre lurer jeg også litt på hvordan IP-telefoni og TV er satt opp, vil omkonfigurering av internettforbindelsen kunne gjøre at TV og telefoni ikke fungerer, eller bruker disse helt separate innstillinger som ikke har noe innvirkning på hvordan internettforbindelsen er satt opp?

Vet du forresten noe om hvilke protokoller som brukes ut mot BKK for å få forbindelse, og tildele IP-adresse til WAN-interfacen på hjemmesentralen? (Jeg tenker da uavhengig av hvordan hjemmesentralen i seg selv er konfigurert lokalt med NAT osv) Er det snakk om PPP slik som på f.eks nextgentels ADSL, eller bare ren ethernet og DHCP-server som gir ut IP-adresse uten å bruke PPP slik som enkelte kabel-ISPer leverer (og som Tele2 gjorde på ADSL i sine glansdager :( (RIP)) Eller kanskje et annet oppsett?

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Telefoni og TV er helt separat fra de instillingene du kan gjøre på hjemmsentralen.

Altibox hjemmesentralene får IP adresse automatisk fra ISP'en. Ikke PPP altså :)

EDIT: kan forøvrig nevne at jeg alltid får tildelt samme IP, med mindre jeg ber om ny(DHCP release).

Du kan forøvrig også konfigurere hjemmesentralen til å bare fungere som et modem, slik at du kan koble til en egen router etter sentralen. Da har du i alle fall FULL kontroll på instillingene :)

Endret av tombayo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...