Kompe Skrevet 28. april 2011 Rapporter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) God kveld! Har ganske nylig skaffet meg kamera, forøvrig et Pentax K-r, og jeg prøver å bli kjent med kit-objektivet. Er mitt første speilrefleks, og kunnskapene er derfor ikke helt på topp. Trenger derfor all den hjelp jeg kan få! Jeg hadde lyst til å sjekke ut hvordan objektivet fungerte på litt nærere hold, vel vitende om at det ikke akkurat er noe makromonster. Likevel synes jeg det var moro å holde på, og mulighetene til å prøve seg fram med innstillinger og all verdens er jo noe helt annet enn hva jeg er vant til fra mitt tidligere kompaktkamera. Jeg fant meg et fint sted langs Nidelva i Trondheim og fotograferte det jeg kom over. Synes spesielt ett motiv var stilig, og det er det jeg har tenkt å vise fram med to bilder. Holdt meg i Av-modus under hele seansen, satte kameraet til 55 mm og manuell fokus til nærmeste avstand. Beveget meg så bare fysisk fram til motivet kom sånn noenlunde i fokus. Jeg hadde også et ønske om å teste ut dybdeskarpheten. EXIF-data Bilde nr. 1: 55 mm f/13, lukkerhastighet 1/30, ISO 100 Bilde nr. 2: 55 mm f/5.6, lukkerhastighet 1/125, ISO 100 Fyr løs med kritikk! Jeg tåler å høre det, men ha i tankene at jeg er en skikkelig nybegynner Mine egne tanker er at det brunsvidde bladet midt i bildet ødelegger roen en del. Liker nok best det som er tatt på f/13 - det på 5.6 er litt vel uskarpt føler jeg. Jeg synes også fargene ble ganske gyldne og slørete, spesielt 5.6-bildet, men jeg synes forsåvidt ikke det trekker så veldig ned. Hva burde jeg gjort annerledes? Jeg har ikke etterbehandlet med noe redigeringsprogram, så har dere noen tips til hva jeg kunne gjort der? Er det mye mer å hente ut på nærfoto med dette objektivet? Er takknemlig for alle tilbakemeldinger! Endret 29. april 2011 av Kompe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. april 2011 Rapporter Del Skrevet 29. april 2011 (endret) På begge bildene er bakgrunnen rotete og forstyrrer hovedmotivet, så bildene i seg selv sånn som dem fremtrer nå inngir ingen direkte opplevelse/historie. På bilde en blir hovedmotivet totalt forstyrret av den hvite bakgrunnen som jeg først trodde var motivet, man burde passe på at bakgrunnen ikke stjeler oppmerksomheten fra motivet. Bilde to er bakgrunnen mer utvisket og stjeler ikke så mye oppmerksomhet, men hovedmotivet har en veldig liten plass i bildet og blir på en måte borte, her burde du gått nærmere eller klippet/kuttet mer i bildet i etterkant. Det du også burde tenke litt på er komposisjon, hvor i bilde vil/burde hovedmotivet være, plantene du vil fokusere på har for lite luft over, Grunnen er at de strekker seg oppover og du har stoppet den muligheten, det blir akkurat på samme måte som et portrett der vil man helst ha mye luft den veien øynene ser og over hodet. Fargene og skarpheten i bildene fungerer greit for meg så noe har du klart , det er bare og fortsette og ta bilder vurdere dem kritisk, prøve og se i bildene hva du synes virker riktig/naturlig og fremheve. Lær deg litt mer om komposisjon, kjøp gjerne en god fotobok og studer andre sine bilder du liker, prøv og se hva som gjør akkurat de bildene så fine. Endret 29. april 2011 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Kompe Skrevet 29. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2011 Skikkelig bra og utfyllende tilbakemelding, takk skal du ha! Er helt enig med deg i bakgrunnen, den ødelegger ganske mye faktisk. Bakgrunnen var noe jeg ikke tenkte mye på da jeg gikk rundt og tok bilder, og først la merke til da jeg lastet bildene opp på dataen. Det er jo litt for seint kan en si! Bør nok kjøpe meg ei fotobok, og få lært meg litt mer om komposisjon. Har ofte en tanke på hvor jeg vil ting skal være i bildet, men det du sier med luft over f.eks planter og portrettbilder er noe jeg aldri har tenkt over, og garantert aldri hadde funnet ut av på egenhånd. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 29. april 2011 Rapporter Del Skrevet 29. april 2011 Hei. Tenkte å legge igjen noen ord om disse bildene. Det første som slo meg var at selv om du sier å ikke ha særlig peiling er du målbevisst, har lagt en "plan for turen" og har selv evne til å se at bildene som man kanskje har litt tro på, ikke nødvendigvis er feilfrie. Bra! Jeg har jo selvfølgelig også sansen for at du bruker Pentax :!: Jeg vil påstå at du med disse bildene -kanskje ubevisst, men dog- viser oss de optiske svakhetene på åpen blender med 18-55mm DA L (ved 55mm og f/5.6). Det ser nesten ut som det er dette bildet som har lukkertid 1/30sek, og ikke det andre... 1/125 men det ser nesten ut som for lang lukkertid for håndholdt, men det kan være pga åpen blender også. Komposisjon blir nevnt. Jeg mener det er viktig og huske på at når man skal ta bilder av noe slikt som her, bør man gjøre det enkelt, ikke ta med masse uforstyrrende elementer. Bakgrunnen her er jo nokså forstyrrende. Jeg gir deg en liten utfordring til ditt neste bildekritikk-bilde; prøv å isolere ett element du finner interessant, gå nærmest mulig akkurat den ene detaljen og beveg deg rundt denne til du finner en bakgrunn som du tror kan harmonere med det du tar bilde av. Et tips her kan være enten en dus bakgrunn i form av kveldskyer, en ren gresslette, blå himmel, vann, ren stein (altså ikke et surr av masse forskjellige steintyper og farger) etc. Prøv å blende ned objektivet til f/8 (som regel gode resultater med dette objektivet såpass nedblendet) og ISO 100 -som jeg ser du brukte på disse bildene-. Lukkertiden bør ikke ved bruk av 55mm brennvidde på våre bildestabiliserte Pentaxer være lengre enn ca 1/50sek. Noen klarer lett lengre -jeg går iallefall ikke lengre enn 1/30 sek håndholdt- men du ser jo selvfølgelig 100% innzoomet på previewen etter bildet er tatt hva din grense er Gå ned på bakkenivå, akkurat som du har gjort her, og bli forbløffet over hvor skarpe bildene blir Et annet tips er om du har god tid; bruk liveview på dette kameraet for mye bedre kontroll på fokuset! Pentamirror-søkeren er i mine øyne nokså unøyaktig og man kan komme hjem skuffet om man ikke er obs på dette. For etterbehandling av bildene; mange vil sikkert anbefale Photoshop, men for mitt (og veldig mange andre sitt) hobbybruk er det beste alternativet Lightroom. Dette laster du lovlig gratis ned på adobe sin hjemmeside og du får prøve det gratis i 30 dager før du evt må betale eller la være å bruke det. Det er spesielt egnet til bruk av etterbehandlig av råfiler, men det er -om du ikke fotograferer i RAW "ennå", fullt mulig å etterbehandle JPEG-filer der. Det spesielt fine med dette programmet er den enkle layouten, ikke alt for mange muligheter som man aldri benytter seg av, støyfjerningsdelen, beskjæringsdelen, hvitbalansejustering, eksponeringsjustering og fjerning av unødvendige elementer (som f.eks støv på sensoren som vises som prikker på bildet e.l) for å nevne noe. Der fins mange såkalte tutorials om LR3 ute på f.eks youtube også, om man vil kikke nærmere på det. Det var alt jeg kom på for nå... Håper å se mer til bildene dine. Ha en god helg Lenke til kommentar
Kompe Skrevet 30. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. april 2011 Hei Larsenio, og tusen takk for super tilbakemelding! Mye lærdom å ta av her Det med lukkertid har jeg ikke tenkt så alt for mye på egentlig. Er klar over tommelfingerregler som ca. 1/brennvidde for håndholdte bilder, men det var ikke noe jeg brukte alt for mye tid på under den lille turen min. Likevel burde jeg nok gjort det siden jeg ønsket å ta bilder med lavest mulig ISO. Det gjelder jo egentlig generelt, føler jeg - så lav ISO som mulig? Uansett hadde det kanskje ikke vært noe problem å ta den opp til 400-800 for å få kortere lukkerhastighet. Dette med eksponering har jeg et par spørsmål til. Når jeg setter kameraet i Av eller Tv (stort sett de jeg bruker for tida) lar jeg jo kameraet styre det andre selv (jeg pleier likevel gjerne å låse ISOen på en verdi) for å få et riktig eksponert bilde. Hvor mye stoler du på at kameraet får til dette på egenhånd? Merket seinest i går at kameraet undereksponerte litt da jeg skulle ta bilde av to ender langs vannkanten. Sola skinte i vannet og skapte et sterkere lys, noe som førte til at endene ble for mørke. Burde jeg her valgt f.eks +1 på eksponeringstallinja (eller hva den skal kalles)? I M-modus, velger du da å følge kameraets eksponeringstallinje slavisk, eller mer som ei rettleding? Tror iallfall aldri jeg kunne klart meg uten den Takk for tipsene med blendertall, lukkerhastighet og fokus i liveview - det skal prøves ut! Tar også utfordringa di på strak arm. Får prøve å legge ut et bilde til iløpet av helga! Lightroom, det får jeg kanskje teste ut - men ser at en pris på over 2500 er uaktuelt å betale, iallfall nå, med nykjøpt kamera og studentøkonomi. Da legger jeg heller de pengene i et objektiv. I og med at jeg bruker Mac, tester jeg ut Aperture 3 i prøveversjon. Det koster jo også bare litt over 400 fra App Store, som er langt mer overkommelig...men jeg får se hva jeg liker best Så forresten i portfolien din, der var det søren meg mye snadder...jeg skal være fornøyd om jeg får til noe slikt ei gang i tida! Også kult å se at du bruker Pentax - det gjør meg trygg på at jeg kan ha mye glede av mitt kamera i mange år framover. God helg! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. april 2011 Rapporter Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Til normalt så bruker jeg blender-prioritert innstilling "AV" og lavest iso som utgangspunktet, får jeg ikke korte nok lukkertider i forhold til motivet/blender øker jeg iso. jeg bruker lukkerhastigheten "TV" hvis jeg tar bilder av motiver i bevegelser, manuelt "M" bruker jeg kun i samsvar med blits. Jeg er like mye opptatt av fokuspunkter/et fokuspunkt, lysmålinger/spot/sentrumveid, hvitbalansen klarer jeg som regel å fikse i etterkant "raw-bildefiler" Har du lest guiden "lukker,blender,iso og sånt" ? Endret 30. april 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 30. april 2011 Rapporter Del Skrevet 30. april 2011 Hei igjen Takk for fine ord om bildene mine! Jeg er enda i "startgropa", har bare hatt dette som seriøs hobby i 3 år og har en laaaang vei å gå for å kunne oppnå målet mitt. Etter en liten stund vil du nok se at bildene du NÅ syns er imponerende, vil føles mulige å ta selv, og muligens etterhvert ikke skjønne hvorfor i det huleste du syntes akkurat dèt bildet var imponerende ;p Når det kommer til bruk av ISO er jeg litt schizofren... Med konas K-r hadde jeg håpt å kunne øke ISO til rundt 3200 og litt til, men jeg erfarte raskt at forventninger ang høy ISObruk (hadde til da ikke akkurat vært forvent med dette, eide et K10D..) var overdrevent høyt i forhold til hva jeg hadde lest på forhånd om siste generasjoner sensors ytelser! Man mister dynamikk i bildet, fargegjengivelse og skarphet. Nå skal det sies at dette ble da sammenlignet med ISO100-filer fra K10d -noe som er ren klasseforskjell når det kommer til rene bilder, fargegjengivelse og skarphet- her er K10d ennå i særklasse imponerende med sin CCD-brikke Velvel,nå har jeg i iveren pratet meg bort i prat om Pentaxkameraer igjen, det er visst en av mine akilles-hæler Jeg vil, for å prøve å runde av min ISOprat, ikke gå over ISO800 på K-r. Den er nok ikke like kapabel på rene men samtidig høy-ISOfiler som storebror K5 -som jo også i likhet med Nikon D7000 og Sony A-55 (tror det er rett Sony-modell...) deler samme markedsledende småbildekamera-sensor (cirka samme,produsentene har bearbeidet litt for bedre tilpassing SITT kamera men dog er det en 16.2mp Sony-sensor som ligger til grunn. Jo, en ting til om ISO, jeg er nå den heldige eidr av et K20D, som har samme sensor som K7 (ikke akkurat imponerende høy-ISO-resultater her heller...) og er tilbake til å kun bruke ISO100-200. Det blir best resultater da, men dessverre begrenser mulighetene fof hva man kan ta bilder av på denne måten. Men siden jeg har dette som hobby og ikke jobb, ser jeg ikke problemet I tillegg liker jeg å se muligheter, ikke begrensningene ved en utfordring:) Tv er et bra program, men jeg har på K-r brukt det på den måten ved at jeg lar kameraet styre ISO 100-400 og jeg setter eksoneringskompensasjon til +0.7-1.0 konsekvent pga vårt eksemplars tendens til undereksponering i 90% av tilfellene. Bare husk at i Tv vil kanskje blenderen ofte være mer eller mindre full åpning (dvs lavest tall) og du vil ikke få de skarpeste bildene. Dette avhenger selvfølgelig av hvilke resultater objektivet leverer på de forakjellige blendertall, men det gjelder iallefall i høyeste grad DA L-objektiv. Når det gjelder M-modus -som er det jeg bruker mest, mye pga min hang til å kjøpe optikk fra 70-80tallet som ikke kan brukes annet enn på dette moduset- har jeg et tips til deg som du kanskje ikke visste om, den grønne knappen. Den lille enkle knappen ved siden av utløserknappe forenkler hverdagen min utrooooolig mye. Da settes eksponeringen til hva kameraets lysmåler fanger opp akkurat der du peker. Den er veldig nøyaktig og du kan også her bruke eksponeringskompensasjon om du ikke får tilfredsstillende resultat Lenke til kommentar
Kompe Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2011 Uten å vite hva du har som mål, ser det iallfall for meg ut til at du er godt på vei! Du skriver mye bra om ISO som jeg skal ta med meg videre. Supert! Det er også greit å vite litt om særegenhetene ved mitt kamera. Prøver uansett å holde meg på så lave verdier som mulig, og det at du ikke anbefaler noe særlig mer enn 800 på K-r er notert. Gleder meg også til jeg etterhvert skaffer meg noe lyssterke godsaker. Kikker på Sigma 30mm 1.4 som virker veldig bra ift. pris. Tror nok det blir en slik på meg etterhvert. Så det er det den grønne knappen kan brukes til ja! Det at du kjøper mye brukt, gammel optikk er jo dritkult. Det er også noe jeg så litt etter på eBay tidligere, men skjønte aldri helt hvilke som kunne passe til vår fatning, og om det var nødvendig med adapter eller ikke...for ikke å snakke om at jeg overhodet ikke har peiling på hva som var god optikk eller ikke lenge før jeg ble født, hehe! Takk for alle tips, og takk for at du tok deg tid til å skrive så mye, og så bra, til en nybegynner som meg! Bildet jeg skulle komme med blir nok litt forsinka, men etterhvert skal jeg nok få tatt blinkskuddet Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 1. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2011 Ingen problem, liker å forklare ting og er kanskje litt veeeeel pirkete og kronglete til tider Men godt uansett at du setter pris på mine ord. Målet mitt..? Tja... Kanskje å bli etablert portrettfotograf eller der i området. Jeg har iallefall en plan om å tjene mer av denne (ekstremt avhengighetsdannende) hobbyen etterhvert. Husk bare at dette er èn manns mening, og du kan godt ha funnet ut at til ditt bruk er det helt andre parametre som gjelder og gir best resultater Når det gjelder optikk kan du bruke alt som heter K-mount. her er et lite knippe av objektiver du kan bruke til ditt kamera... Legg spesielt merke til at der er to faner. Genuine Pentax lenses og third party lenses. (Dvs Sigma/Tamron/Ricoh/Zeiss etc) For original Pentaxoptikk eldre enn 1975 må man bruke adapter som heter K-mount-M42. Det er også mange andre produsenter som bygde objektiv med M42 gjenger som tilkobling, den får du f.eks tak i her. Så jeg håper du skjønner at du har valgt rett merke :!: Vi er så heldige å kunne kjøpe gamle 70talls portrettobjektiv for noen få hundrelapper (som ikke holder noe tilbake for mesteparten av dagens optikk -om man ser bort fra de høyere prisklasser...) og så er de i tillegg stabilisert Gleder meg til å se din fremgang Lenke til kommentar
Kompe Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2011 Vanedannende hobby, hehe - det kan jeg se for meg at det muligens ender opp som! Men portrettfotograf - gå for det Virker fantastisk å kunne ta de flotteste bilder av mennesker...tror nok likevel jeg skal holde meg til de litt enklere motivene i første omgang Fantastisk at vi kan ta i bruk så mye forskjellig optikk! Visste at Pentax støttet mye gammelt, men ikke så masse! Skjønner nå at jeg har valgt riktig merke ja Får se om jeg kanskje får tak i noen lekre objektiver etterhvert..linken du gav hjelper meg nok mye på veien. Det at vi har innebygd stabilisator var absolutt et viktig punkt som trakk meg mot Pentax, og det er jo virkelig genialt med eldre objektiver. Er klar for å lære masse om foto, og da er jo dette forumet perfekt. Kommer nok til å bruke en del tid her inne! Hyggelig velkomst iallfall Lykke til med portrettfotograferingen din! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå