Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Finner ikke disker etter bytte av HK og PSU.

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig helt nytt Sandybridge oppsett. p8p67deluxe, i72600k, crucial ssd systemdisk + diverse.

Hadde fra før en strømforsyning på 1000W.

En dag så gikk sikringen på kursen jeg hadde koblet PC'n til. (forøvrig 16A)

Byttet til en 650W forsyning midlertidig i påvente av ny.

Hovedkortet tok så fyr når jeg koblet maskinen opp på nytt. (Begynte å brenne i en SATA port)

Lang historie kort. Har nå montert et ASUS Maximus IV og en 1200W PSU i toweret mitt.

Problemet mitt nå er at maskinen finner ingen av hardiskene mine. Hverken SSD disken min eller min gamle hardisk.

Alt av kabler er nytt, både strøm og SATA kabler.

Har testet diskene på forskjellige SATA porter med forskjellige kabler. Også strøm messig.

Maskinen klarer å detecte DVD rommen min, men ingen hardisker. Prøvd samme tilkoblingene som fungerer på dvd rom på hardiskene, men ingen respons..

Har enda ikke fått testet om hardiskene mine fungerer på en annen maskin, men jeg syntes det høres veldig merkelig at begge hardiskene mine skal ha tatt kveld samtidig.

Ingen av hardiskene var tilkoblet sata porten som tok fyr. (SATA porten som tok fyr var tilkoblet "hotswap" brønnen på HAF-X toweret..

Begynner å bli frustrert. Dersom det er noen vodoo triks jeg ikke har husket på, så ville jeg vært takknemlig for hjelp. :)

Har prøvd meg litt fram og tilbake i BIOS også uten suksess. :(

Maskinen booter helt fint fra DVD rommen også, og starter Windows installasjon, men stopper naturligvis opp da den ikke finner noen partisjoner å installere seg på.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var å rota litt i gammelt datautstyr og fant fram en gammel WD 320GB hardisk.

Sannelig min hatt så vises den i BIOS og jeg har muligheter å boote fra den.

Med andre ord så ser faktisk ut som om BEGGE hardiskene mine tok natta når jeg hadde problemer med HK mitt. :(

Den ene disken er nok innenfor garanti/reklamasjon. Lagringsdisken er jeg litt usikker på hvor jeg har kjøpt.

Kan jeg søke "erstatning" av denne disken fra leverandør jeg kjøpte HK til, da det er HK sin skyld dette?

Lenke til kommentar

Nei. Diskene vises ikke i BIOS.

DVD-Rommen vises i BIOS, men ingen av hardiskene vises selv om jeg benytter samme tilkoblingene som DvD rommen vises på. :(

Hei!

I setup hos deg, kan du gå inn der og sette den til auto, slik at den finner alt selv?

Prøv å sett den til manuell og skriv så inn syl, sec osv. som din HD har. Se om noe skjer da?

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar

Du sier at du har 2 disker, 1 SSD og 1 vanlig snurredisk.

Prøv å kople til kun snurredisken (uten å kople til SSD) først, og se om BIOS finner den først.

Har prøvd dette.

Den finner hverken den gamle snurredisken min alene eller ssd disken alene tilkoblet.

Den fant min gamle 320GB snurredisk tough.

Har ikke prøvd å skrive inn dataene på disken(e) manuelt. Får gi det et forsøk..

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kople den snurredisken til PSU med egen kabel? Altså slik at den ikke deler kabel med din DVD?

Må bare spørre siden det jo finnes de som gjør dette, og det er jo vanligst å ha disken på egen kabel og DVD på egen kabel.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Har du prøvd å kople den snurredisken til PSU med egen kabel? Altså slik at den ikke deler kabel med din DVD?

Må bare spørre siden det jo finnes de som gjør dette, og det er jo vanligst å ha disken på egen kabel og DVD på egen kabel.

Ingenting som deler kabler nei. Egne kabler på både dvd og disker.

Lenke til kommentar

Jeg også synes vel det er litt merkelig at begge diskene dine røyk, men hvis de har røket så gjorde de vel det når sikringen gikk tenker jeg. Det at du får detektert din gamle 320GB snurredisk tyder jo på det. Hvis BIOS ikke finner den nye selv etter at du manuelt har lagt til syl og sec osv - så vil jeg tro at de har røket ja.

Lenke til kommentar

Da var tålmodigheten min slutt!

Dro på butikken og hentet ut en ny ssd disk. 128GB Kingston disk.

Kjøpte forøvrig en 2TB WD også for lagring.

Maskinen finner begge diskene tvert, og jeg installerer windows i dette øyeblikk på SSD disken min.

Snakket med komplett og meldt retur på min gamle ssd disk, slik at de sender meg en ny disk også.

Det jeg lurer på er følgende, og litt "offtopic" i forhold til problemet mitt da det er løst.

Fra før hadde jeg en Crucial C300 128GB ssd disk. Jeg har nå en Kingston 128GB ssd disk.

Bør jeg be Komplett om å sende meg en Kingston disk i erstatning istedet for C300 disken med tanke på RAID?

Eller kan jeg fint kjøre kingston disken og Crucial disk i RAID?

Prislappen på SSD diskene er den samme, men mener jeg har hørt at det er fordeler å benytte identiske disker ved RAID oppsett.

En ting til, Kan jeg videre fullføre installasjonen av Windows for så å sette diskene opp i RAID når jeg mottar erstatningsdisken min?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618102 (Kingston Disk jeg har kjøpt)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590488 (Crucial Disk jeg har reklamert på)

Endret av Valldemar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...