Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye bør man drikke første gang?

Anbefalte innlegg

Regner med at det blir fest til helgen. Er 17, og har hittil holdt meg borte fra alkohol. Nå er jeg derimot klar for å begynne å drikke litt, men er veldig lite kin på å bli "drita".

Hvor mye/lite bør jeg drikke for å bare bli litt brisen?

Kjønn: Gutt

Høyde: 170cm

Vekt: 60kg

Drukket før: Nei

Når starter festen: Usikker, men vil tro at det starter i 8-9 tiden.

"Mål": Bli småbrisen, ikke mer enn det.

Postet av anonym: 91b1ec3ba7947426e8c5ab5d14977f8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok holdt meg til øl, føler det er litt lettere å kontrollere hvordan utfallet blir kontra å drikke sprit osv. Spis et godt måltid før du drar, ta deg et par øl når du ankommer festen og føl hvordan kroppen din tar det. Begynner du å miste kordinasjonen og sjangler mye, har du drukket for mye og kan gjerne gå over til vann. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synd du føler du må drikke siden du nå er blitt hele sytten år.

x2.

Er i mitt 21 år som avholds, går greit. Er ikke kristen eller noe slikt, bare har valgt å ikke drikke. Er med på fest og slikt, men drikker bare ikke, føler jeg klarer å kose meg uten. Sparer penger og helsen, noe som er veldig positivt. Alt handler om å bare slippe seg løs så er du ofte på samme "nivå" som de som drikker når det gjelder å ha det morro.

Heller ta soft drugs enn hard drugs som alkohol..

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

All respekt for dem som velger å ikke drikke alkohol, men jeg føler det har blitt litt sånn at de mener man ikke kan hygge seg med én øl fordi da må man ofte drikke to, tre, fire og fem til.

Jeg ser i hvert fall gleden av å nyte en enkelt øl av god kvalitet fordi det smaker godt. Imho mye bedre det, enn å dytte seg full av cola og annen sukkerstas.

• Liker 1
Lenke til kommentar

x2.

Er i mitt 21 år som avholds, går greit. Er ikke kristen eller noe slikt, bare har valgt å ikke drikke. Er med på fest og slikt, men drikker bare ikke, føler jeg klarer å kose meg uten. Sparer penger og helsen, noe som er veldig positivt. Alt handler om å bare slippe seg løs så er du ofte på samme "nivå" som de som drikker når det gjelder å ha det morro.

Det er alltid like underholdende å høre avholdsfolk fortelle om hvordan rusen oppleves ...

(Nesten like underholdende som å høre levende mennesker fortelle om livet etter døden.)

Til Trådstarter: Ta det rolig. "Fort ned = fort opp." Ikke drikk øl som du ville drikke en tørstedrikk. Ta en slurk, smak på den, og la den få tid til å renne ned før du gyver løs på neste. Det er lov å sette fra seg øl'en mellom slurkene - såfremt det ikke er risiko for å velte den, da. Legg gjerne inn en "vannepause" etter den andre ølboksen (- hint: alubokser veier mye mindre enn glassflasker -) og kjenn litt på stemningen, før du eventuelt knekker en boks til.

Et moderat alkoholforbruk er faktisk bra for helsen for friske mennesker.

Lenke til kommentar

Første gang jeg drakk (16år, men veier betydelig mer enn deg wink.gif) tok det 4 øl for å bli brisen, drukket over en 2 timers periode ca. Regner med noe lignende kan fungere for deg, forresten kan du ikke regne med øl smaker godt første gang :) Det gjorde ihvertfall ikke det for meg blush.gif

(kan forsåvidt nevne at dette var i Tyskland og derfor lovlig)

Lenke til kommentar

x2.

Det er alltid like underholdende å høre avholdsfolk fortelle om hvordan rusen oppleves ...

(Nesten like underholdende som å høre levende mennesker fortelle om livet etter døden.)

Sier ikke noe om hvordan rusen oppleves for de som drikker vel? Her har du missforstått meg.

Mange drikker for å kunne "ta av", slippe seg løs, og så videre, det er denne følelsen jeg mener en kan oppnå på samme nivå uten rus. En trenger ikke sitte i et hjørne for seg selv bare fordi en er avholds, en kan like gjerne være i midten av gruppa eller på dansegulvet.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg nyter godt av å ha vært totalavholds, når jeg ikke vet hva jeg går glipp av føles det ikke ut som jeg går glipp av noe, er på fest og har det gøy som alle andre, sparer litt penger og slipper å få de ulempene som drikking kan medføre.

Ulemper er jo selvfølgelig folk som automatisk kommer i forsvarsposisjon og er krasse med deg, og behandler drikking som noe du bare MÅ oppleve for å få lov til å ha en mening (som han over, men jeg bare spør: må du prøve narkotika for å ha en mening?) og selvfølgelig drikkepress som kan føles slitsomt i tide og utide.

Er du derimot avholds på en okey måte der du ikke dømmer folk fordi de drikker (det er tross alt et persnolig valg) og tør å slippe deg litt løs så kan du kose deg for litt mindre penger, og med litt mindre helserisiko om det er viktig for deg.

Klarer du ikke å slippe deg løs uten rus, eller rett og slett liker å kose deg med alkohol så anbefaler jeg selvfølgelig at du ikke blir avholds, alle fortjener å ha det gøy på fest med eller uten hjelpemidler, og ingenting er så dumt at det ikke er godt for noe - viktigere å kose seg med alkohol enn å gå et helt liv der en nekter seg selv denne kosen.

Lenke til kommentar

Mange drikker for å kunne "ta av", slippe seg løs, og så videre, det er denne følelsen jeg mener en kan oppnå på samme nivå uten rus.

Og det er her jeg ikke følger deg: Hvordan kan du vite noe om denne følelsen uten å ha kjent den selv?

Du gjetter på hvordan det er, men du kan egentlig ikke vite.

Jeg har ikke noe problem med avholdsfolk generelt eller i et "lystig lag", f.eks. når kollegene på jobben av og til samles til et måltid med nogo attåt. Jeg opplever at både de med og uten alkohol i glasset trives. Men så er da heller ingen som sier noe om at det er synd at andre drikker, eller synd at andre spiser kjøtt, eller synd at andre spiser frukt fra et visst land, eller ... (Ikke for det, når man sitter og prater med folk man kjenner godt, så er det nesten ikke grenser for hvilke temaer man kan diskutere. Med eller uten øl.)

Lenke til kommentar

Mange drikker for å kunne "ta av", slippe seg løs, og så videre, det er denne følelsen jeg mener en kan oppnå på samme nivå uten rus.

Og det er her jeg ikke følger deg: Hvordan kan du vite noe om denne følelsen uten å ha kjent den selv?

Du gjetter på hvordan det er, men du kan egentlig ikke vite.

Jo, du har vel kanskje rett der. Jeg skal ikke si jeg oppnår samme følelse i kroppen min som de som drikker, men det jeg snakker om er å kunne delta på det som skjer og slippe seg løs, noe som tross alt er grunnen til at mange drikker, og akkurat der kan man stille like sterkt om en vil.

Men så er da heller ingen som sier noe om at det er synd at andre drikker, eller synd at andre spiser kjøtt, eller synd at andre spiser frukt fra et visst land, eller ...

Vet ikke helt hva du mener med dette. Desverre tror mange at vi avholdsmenn er slik, at vi dømmer de som velger å drikke, for min del stemmer ihvertfall ikke dette, og det er kjipt at enkelte automatisk blir på defansiven når de hører jeg ikke drikker.

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

Men så er da heller ingen som sier noe om at det er synd at andre drikker, eller synd at andre spiser kjøtt, eller synd at andre spiser frukt fra et visst land, eller ...

Vet ikke helt hva du mener med dette. Desverre tror mange at vi avholdsmenn er slik, at vi dømmer de som velger å drikke, for min del stemmer ihvertfall ikke dette, og det er kjipt at enkelte automatisk blir på defansiven når de hører jeg ikke drikker.

Neeei, var det ikke et par kommentarer her tidligere i tråden, da, der noen ytret seg om at det var "synd" at TS ville drikke? Han spurte hvordan han burde "angripe saken" - han ba ikke om argumenter for og mot. Likevel kom de.

Hadde dette vært din tråd, der du følte deg "angrepet" som avholdsmann, så kunne jeg ha skjønt poenget ditt. Jeg befinner meg av og til i situasjoner der jeg er en av få som ikke drikker, og det er lite som er mer irriterende enn fulle folk som ikke kan forstå at jeg ikke skal ha en liiiiten knert. Heldigvis skjer det ikke ofte. (Men det burde ikke være nødvendig å vifte med bilnøklene for å få folk til å gi seg. Det burde holde at man sa "nei takk".)

Lenke til kommentar

Synes ikke du trenger å trekke tilbake det du sa, Deneb. Du snakker jo ikke om hvordan det "føles" å drikke, men hva folk bruker som grunn for å drikke. Jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har hørt folk klage på at de ikke er "fulle nok" på byen, så jeg vil også påstå at folk flest drikker for å klare å slippe seg løs.

Jeg drikker jo selv, sikkert mer enn de fleste, men jeg vil ikke at det skal være sånn at jeg må være full for å kunne gå bort å snakke til noen ukjente. Da har det gått for langt. Helserisiko er det selvfølgelig med alkohol, men jeg vil si den største risikoen er at det kan gjøre deg jævlig innadvendt når man ikke er på fylla. Norske-fylla med å drikke en gang i uka og bli møkk drita vil jeg kalle en ukultur, da er det bedre å nyte alkohol oftere sånn at man er lystig og ledig men ikke snubler og er jævlig.

Back on topic; mye bra hint her. Ta med deg en sixpack (glass) kanskje, spis en ordentlig middag først og drikk i eget tempo. Hold deg unna sprit, det går fort galt første gangen. Øl har såpass lav alkoholprosent at hvis du føler deg full er det bare å slutte å drikke så vil promillen gå rolig nedover igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

x2.

*snip*

*snip*

*snip*

Er du derimot avholds på en okey måte der du ikke dømmer folk fordi de drikker (det er tross alt et persnolig valg) og tør å slippe deg litt løs så kan du kose deg for litt mindre penger, og med litt mindre helserisiko om det er viktig for deg.

*snip*

Snakk om å kaste stein i glasshus.

Men jeg har fått svar på det jeg lurte på, så takk til alle dere som svarte på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar

x2.

*snip*

*snip*

*snip*

*snip*

Snakk om å kaste stein i glasshus.

Men jeg har fått svar på det jeg lurte på, så takk til alle dere som svarte på en ordentlig måte.

Nå må du klare å skille mellom det å dømme enkeltpersoner, og rett og slett syns det er synd at kulturen i norge har blitt slik at en føler en må drikke når en er 17. Det er rett og slett den norske drikkekulturen som ikke henger på greip(som er nevnt her oppe). Syns ikke det å foreslå å være avholds ikke er å svare på en ordentlig måte, men det kan du få syns.

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

Om man drikker seg kanon dritings og ligger i grøfta flere helger på rad, er det ingen som stusser over det. "Dritings igjen? Haha".

Om man velger å være edru, får man bare rare blikk, mange spørsmål og en negativ interesse. "Er du kristen eller?"

Men hvor mye bør man drikke? Ta det veldig rolig, lær deg selv å kjenne hva som fungerer og ikke fungerer. Om ølen ikke vil ned, bytt ut med rusbrus eller lignende. Målet er å ha gøy (med eller uten alkoholkonsum), ikke å spy dassen full av skit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...