Stigah Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) God kveld. Har i det siste fått veldig sansen for såkalte "text adventures", der vi bare skriver inn kommandoer for å komme videre i spillet. Jeg er ikke særlig flink med Python, og den beste måten jeg lærer på, er å lage ting. Har laget fult av forskjellige scripts igjennom tiden. De fleste av dem er bare tull, men som sagt, så lagde jeg dem for å lære, ikke for å få noe seriøst utav det. Men nå har jeg faktisk veldig lyst til å lage et "text adventure", og lurte litt på hvordan jeg kunne gjøre dette. Det finnes nok ufattelig mange metoder, og det er derfor jeg spør her. Lurer litt på hvordan dere ville satt det opp, hvilke kommandoer jeg må bruke for å lage det, osv, osv. Har begynt såvidt, og det jeg har laget til nå, ser slik ut: # -*- coding: cp1252 -*- # -*- coding: utf-8 -*- rom1 = ('Test1', 'Test2') rom2 = ('Navn', 'Beskrivelse') rom3 = ('Navn', 'Beskrivelse') transitions = { rom1: (rom2, rom3,), rom2: (rom1,), rom3: (rom1,), } location = rom1 while True: print location[1] print 'Du kan gå til disse stedene:' for (i, t) in enumerate(transitions[location]): print i + 1, t[0] choice = int(raw_input('Velg en: ')) location = transitions[location][choice - 1] Har så vidt lært meg dictionary (Er det ikke det det heter?). Så litt mer ryddigere ut nå, enn før. Men som sagt, er det noen her som kunne ha hjulpet meg litt i gang? Hvilke viktige kommandoer jeg trenger for å lage det i det hele tatt, hvordan jeg skal sette det opp videre, osv, osv. Håper virkelig noen kan hjelpe meg, og jeg takker og bukker på forhånd! Endret 28. april 2011 av stigah Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Som en start ville jeg satt dette opp grafisk. Finn deg noen ark eller kjøp deg en litt stor bok med blanke ark, og tegn opp hvert steg og de mulighetene som skal finnes der. Trenger ikke være veldig detaljert eller komplett. Kun for å gi deg selv en start. Så kan du utvide etterhvert som du jobber med selve programmeringen. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hmm ser gøy ut, må prøve dette selv også Selv ville eg heller tegnet i GIMP eller annet tegneprogram, da ark i virkeligheten koster penger, tar lengre tid å finne fram osv. Hvordan skal det bli da? Sånn at du er en skattejeger og skal finne en skatt, eller skal dete vere sånn at du har gått deg vill og skal finne veien ut igjen? Last det opp her når du er ferdig sånn at eg/vi kan laste det ned og teste Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Huff. Glemte helt av denne tråden :/ Takker for tipsene! Har vært veldig opptatt i det siste, og har ikke fått særlig mye tid til å lage spillet. Holder dog fortsatt på å lærer meg mer Python, så begynner på spillet snart! Er neimen ikke sikker på hvordan det skal være. Tenkte litt på at du har gått deg vill, og skal finne veien ut, og at du får hindringer på veien, osv. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Kom gjerne til #Python-no på Freenode også Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Takker så meget for tipset! Men så har det seg slik at jeg ikke er så særlig flink med IRC. (Antar at det er IRC vi snakker om her? ) Hva må jeg skrive inn på mIRC for å joine #Python-no? Har ikke IRC her akkurat nå i skrivende stund, så er litt usikker. Men skal absolutt joine #Python-no! Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Er vell noe mer enn det jeg må skrive inn? Er bokstavlig talt helt ny med IRC. Prøvde å trykke på File, new server. Klikket på add, og skrev inn Freenode i "IRC Server:" Skrev inn det samme i "Description:" Men ser ikke ut til å funke det. Går heller ikke an å bare skrive /join #Pythin-no EDIT: Fikk det til! Endret 7. august 2011 av stigah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå