padda Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Satt og spilte på maskinen her om dagen da den plutselig bestemte seg for å slå seg av. Da jeg prøvde å slå den på igjen, kommer det ikke noe bilde på skjermen. Det høres ut som om den går litt stillere, men jeg har sjekket at alle vifter starter opp, og jeg mener at HD også starter opp. Det kommer ingen pip under oppstart med feilmeldinger, noe jeg tolker som at minne, CPU og disk fungerer normalt, men skjermen får altså ikke noe signal. Jeg regner med at skjermen fremdeles virker, ettersom jeg kan få opp kalibreringsinnstillingene til skjermen. Har prøvd å resette CMOS på HK, men der var det ingen forskjell. Noen som har noen gode idéer? Kan det være skjermkortet som feiler? Burde det ikke da kommer signal ved boot? Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Du kommer da selvsagt ikke inn i BIOS heller? Prøv å ta ut strømkabelen og hold inne på knappen i 30 sekunder. Det kan høres ut som det er skjermkortet ja, har du mulighet til å låne et? Noen ganger failer skjermkort uten at du har gjort noe feil. Virker det ikke med et annet skjermkort kan det være strømforsyningen. Endret 28. april 2011 av kidio007 Lenke til kommentar
padda Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Takk for svar! Jeg kommer ikke inn i noen ting nei, får aldri opp bilde på skjermen, den står bare i power saving mode.. Har nå prøvd å sette i det forrige skjermkortet mitt, men der var det ingen forskjell. Er det noen måte jeg kan sjekke strømforsyningen, evt andre ting, uten å måtte ha en ny strømforsyning? Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Vet ikke hvor mange ram brikker du har, men har du prøvd og ta ut en av de og prøve de hver for seg? Ta og ut alle USB dingser du har, alt som ikke trengs være der når du bare skal boote maskinen. Du kan teste PSUen med ett multimeter for å sjekke volten. Har du og tatt ut og inn igjen alle kablene på hovedkortet? Det er vel enten PSU, en ødelagt CPU eller hovedkortet som ikke fungerer som de skal. Endret 29. april 2011 av kidio007 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Sjekk strømkabelen til dataskjermen, jeg har ofte hatt problemer med det. Boot pc-en, dytt strømkabelen til skjermen og hold den hardt i. Hvis skjermen funker da, men ikke når du slipper kabelen, kan det være at du enten må ha ny skjerm, eller så kan du "bare" bytte ut kabelen og/eller stikkontakten i skjermen. Hvis du har flere skjermledningsinnganger på datamaskinen, prøv alle disse. Mens du prøver de, gjør det samme: Dytt inn ledningen til skjermen! Du kan også dra ut strømledningen til datamaskinen, og vente i minst 1 minutt. De fleste kretskort nullstiller seg (nei, ikke noe filtap!), og det kan da kanskje funke. Etter 1 minutt, plugg i kontakten og trykk start-knappen. Hvis du har lest alt dette, og har en laptop uten ekstern skjerm, da har du lest 8 unødvendige setninger. Lenke til kommentar
padda Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 Takk for tipsene, har prøvd litt forskjellig nå, men til ingen nytte. Prøvde først å koble skjermen til en annen maskin, og den virket. Var dog en annen inngang på skjermen, men tror ikke det har noe å si i dette tilfellet. Tok så og koblet ut alt på maskinen utenom 1 RAM og skjermkort, men fremdeles verken bilde eller feilmeldingspip. PSUen har jeg ikke fått sjekket, da jeg ikke har multimeter. Hovedkortet som står i er et MSI P55-GD65, akkurat halvannet år gammelt. Ligger vel an til at det er der feilen er.. Regner med at jeg kommer til å levere maskinen inn til service nå. Har prøvd alt det jeg kan tenke på, og vil ikke bruke penger på å bytte ut fungerende deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå