Gå til innhold

Reiseforsikring

Anbefalte innlegg

Jeg har en reiseforsikring privat, og en fra min arbeidsgiver.

Ved f.eks tap av bagasje på utenlandstur, er det da mulig å benytte begge forsikringene?

Jeg er ikke ute etter å snylte, men lurer på hva som er vanlig. Jeg betaler jo fullt for den private forsikringen, og blir trukket et fast beløp for jobbforsikringen, så begge forsikringene er jo reelle.

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som så mange andre er du unødvendig dobbeltforsikret. Å kreve erstatning fra flere forsikringer på samme skade er svindel.

http://www.aftenposten.no/reise/article3131375.ece

"Et av de viktigste tiltakene mot forsikringssvindel er Forsikringsselskapenes Sentrale Skaderegister (FOSS). Alle skader meldt til et forsikringsselskap blir registrert her. Dette for bl.a. å hindre at samme skade blir meldt til flere selskaper."

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Tror det bare vil gjøre saken mye mer komplisert å ha to selskap som dekker deg på reise. Da skal vel et eventuelt erstatningskrav deles mellom de to selskapene, og ting vil ta lengre tid.

Du kan tro hva du vil, men det er ikke lov å kreve erstatning på en skade fra flere selskaper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan tro hva du vil, men det er ikke lov å kreve erstatning på en skade fra flere selskaper.

Her må man lese betingelsene for hvert selskap, og utforme kravene slik at man ikke krever erstatning for nøyaktig det samme flere steder. Ved en forsinkelse under reise fikk jeg dekket påløpte utgifter hos selskap A, og fikk i tillegg en fast timeerstatning fra selskap B (som ikke dekket påløpte utgifter).

Lenke til kommentar

Hei.

A:

Jeg er ikke unødvendig dobbeltforsikret. Ved å ha reiseforsikring privat får jeg en lavere forsikringspremie grunnet antallet forsikringer. Det jeg trekkes fra arbeidsgiver for jobbforsikringen er uansett minimalt.

B:

Jeg har snakket med Tryg. De sier at det jeg skisserer er svært vanlig. Vanligvis er det ikke mulig å bruke flere forsikringer, f.eks ved tap av bagasje. Men ved bagasje som er forsinket så kan man gjøre følgende:

Hvis man f.eks skal i et bryllup og har dyre klær som er forsinket, og man får utlegg på f.eks 5000 kr, så vil den ene reiseforsikringen dekke det maksbeløpet som er der (2500 i Trygs tilfelle) og resten vil bli sendt til det andre selskapet.

Selvsagt kan man ikke lure dem ved å bruke mye penger på dyre parfymer og vesker, men prinsippet med å bruke to selskaper på forsinket bagasje er ikke bare legalt, men svært vanlig.

Har man i tillegg benyttet mastercard til å betale reisen kan man også benytte forsikringen som evt. er i det kortet.

Mao, man kan i praksis benytte tre forsikringer ved forsinket bagasje.

Lenke til kommentar

Det som ihvertfall er helt lov er å "shoppe" betingelser. Har du flere forsikringer som dekker reisen er det fullt mulig å se hva slags skade du har og så kontakte det selskapet som har de beste betingelsene. Noen har høye bagasjeverdier, andre har høye medisinske kostnader, noen dekker mye ved forsinkelse osv. Alt avhengig av hva slags skade du har fått er du selektiv med hvem du kontakter.

Cobos

Lenke til kommentar

Tror det bare vil gjøre saken mye mer komplisert å ha to selskap som dekker deg på reise. Da skal vel et eventuelt erstatningskrav deles mellom de to selskapene, og ting vil ta lengre tid.

Tja, jeg hadde en skade på reise for noen år siden. Da var reisen betalt med kort som ga meg forsikring på reisen. I tillegg hadde jeg reiseforsikring fra før av, så da endte det med at erstatningskravet ble fordelt mellom de to selskapene, noe som gjorde at prosessen tok unødvendig lang tid.

Men en kan selvsagt ikke kreve full erstatning i fra flere selskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...