Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny bygd pc. får ikke startet opp

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har støtet på et problem med min nybygde pc, jeg er ikke veldig proff akkuratt men prøvde likevel å sette den sammen selv.. kanskje veldig dumt gjort...

Problemet er at når jeg skal starte opp pcen for første gang så lyser vga lampa og boot device lampa på hovedkortet. og pcen piper lenge etterfulgt av 4 raske pip, instruksjons boka til hovedkorter står det Hardware component failure.. er noe ødelagt da?

Noen som har en ide om hvor feilen ligger å evt hva jeg må gjøre?

dette er pcen:

SAMSUNG SYNCMASTER BX2335 23" WIDE TFT LED

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

ASUS RADEON HD6970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

ASUS P8P67 PRO B3 P67 S-1155 ATX

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

takker for hjelp

Endret av Cossi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du husket strøm til cpu? å til hk å til skjermkort?

ja ganske sikker på det. litt usikker på skjermkortet om både den "8pins" og "6pins" skal brukes eller bare en av dem? cpu og hk strøm er vel de 2 "hoved" kablene fra strøm forsyningen?

Lenke til kommentar

Det skjer stadig vekk at komponenter man får er DOA (dead on arival). Prøv med andre skjermkort, kun en RAM brikke osv.

When all else fails, send til reprasjon :)

Prøv også å hold denne tråden posted med så mye som mulig info, sa skal vi klare å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Du husket vel å ''jorde'' deg selv før du begynte ?

ellers kan du risikere å kortslutte komponenter.

brukte tynne hansker.. vet ikke om det hjelper akkuratt men...

Ikke helt sikker på dette selv , kansje noen andre vet det?

Og det kan også være som han over her sier, DOA kan være riktig.

Lenke til kommentar

Det skjer stadig vekk at komponenter man får er DOA (dead on arival). Prøv med andre skjermkort, kun en RAM brikke osv.

When all else fails, send til reprasjon :)

Prøv også å hold denne tråden posted med så mye som mulig info, sa skal vi klare å hjelpe deg :)

hmm kan jo prøve det gamle kortet, riktig nok et radeon 9800pro så smule utdatert:P men burde vel funke..

Lenke til kommentar

9800pro var bare å glemme ivertfall passa jo ikke i hovedkortet.. arg

er ikke akkuratt bare å finne et annet skjermkort. hmm

Har hovedkortet ditt et innebygd skjermkort? Noen ganger (som på mitt eget) finnes det et lite standard skjermkort som funker ivertfall så du får på pc'en :p Denne brukes vis du ikke har noe anna skjermkort som funker. Og foresten , så du hadde et spørsmål om du skulle bruke både 8pin og 6pin , svaret er ja, du skal bruke begge

Lenke til kommentar

Nå fjærnet jeg 1 ram brikke.. og da startet pcen, er i bios nå.. men vil dette si at jeg ikke kan bruke begge ram brikkene?? er det mulig å få i gang begge brikkene?

takker for all hjelp. utrolig bra

Lenke til kommentar

Se på dette bilde her.

Husket strømmen til cpu? Se oppe til høyre i bilde der det står 8pins +12V til CPU.

Åsså nede den dere 24pins?

http://images.gfx.no/392/392144/hovedkort_oversikt.jpg

Ang skjermkort, så skal du ha 1 stk 6pins og 1 stk 8pins strøm i skjermkortet :) Du ser at det går da.

Er bare å bruke sun fornuft :)

Anbefaler deg å lese denne guiden, er norsk: http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/1

Lenke til kommentar

hmm oki.. skal prøve å bytte om brikkene å se om den er ødelagt.

angående Boot device.. jeg vet det har noe med sata disker å gjøre.. men jeg har ikke noe form for disket stasjon.. vet jeg har brukt det tidliger for å lage en boot disk.. men er det en annen måte å orde så de funker... kan ikke komme lenger en bios nå

Lenke til kommentar

Prøv den andre da, se om den funker alene. Evt. bytt om hvilke spor brikkene sitter i.

Btw, allymos, Go outside, the graphics is are amazing! :p

nå har jeg prøvd begge ram brikkene og begge fungerer. prøvde begge samtidig 1 gang til også og nå funker det faktisk.. vet ikke hvorfor..

så nå sliter jeg bare med boot device problemet.. noe ide'er?

Endret av Cossi
Lenke til kommentar

Let's get things straight.

Jeg og en kompis hadde akkurat det samme problemet da vi bygget hans PC. Og å fjerne en RAM-brikke løste problemet. Vi gikk ned på Digital Impuls og forhørte oss, og de sa at Corsair sine minnebrikker har kompatibilitetsproblemer med det nye P67-brikkesettet. Dette skyldes at minnebrikkene var spesialtilpasset i7-prosessorer av X58-brikkesett, og var ikke konstruert for samkjøring med P67. Brikken er derfor mest sannsynlig ikke død, som allymos hevdet.

Det jeg foreslår at du gjør nå er å bytte ut med Kingston HyperX. God RAM til en billig penge.

Og det med boot device skal ikke hindre deg i å komme inn på BIOS, da vi ikke hadde kjøpt DVD-brennern riktig enda da vi bootet første gang, og fikk overklokket den til og med.

- kazual

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...