mhg9 Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Her om dagen kjørte jeg og min samboer retning Drammen. Da vi kjørte gjennom Engersand kjørte vi forbi i en slakk svingete vei, og før vi vet ordet av det er det blålys, så vi svinger av i busslommen. Da fikk vi nemlig en bot på 5200 + to prikker grunnet 'stygg forbikjøring'. Det er ingen forbikjøring forbudt skilt, og heller ikke sperrelinjer. Så det jeg lurer på er om de har lov til og gi oss bot da det ikke er opplyst om at det er ulovlig og kjøre forbi der? Legger også ved et bilde av der vi kjørte forbi, for og vise den 'svingete' veien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Forbikjøringen kan være stygg selv om det er lov til å foreta forbikjøringer på strekningen Lenke til kommentar
mhg9 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Forbikjøringen kan være stygg selv om det er lov til å foreta forbikjøringer på strekningen var vell ikke igrunn det jeg lurte på. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Ja. Det er lovlig å gi deg bot. En forbikjøring kan være stygg uavhengig av om hvor lovlig det er å gjøre det. Lenke til kommentar
opar Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg velger å ikke uttale meg om forbikjøringen din før jeg har sett bildet du skulle laste opp. Men på generelt grunnlag har de lov til å gi bot. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Vel er jo en relativt svingete vei det er snakk om, i tilegg er det 50. På den aktuelle strekningen, Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Sikker på at du ikke fikk bot for ulovlig forbikjøring? Her er lovverket om forbikjøring: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#12 Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Samtykket du til bot/forenkla forelegg? Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hvor blir det av bildet? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Det kan jo bli interessant å se hvor slak denne svingen er... Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Lekte meg litt med Google Map. Såg litt på veier til Drammen via Engersand. Og brukte mine leet Paint skills til å tegne litt ;P Tviler på at det stemmer men men, noe må jeg da ha å gjøre på jobben. Orginal link til googlemap Lenke til kommentar
Patience Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Har zoomet inn på kartet - og jeg må si meg enig med politiet.. Det er ikke en oversiktlig strekning. Med retning Drammen så har du dårlig oversikt i den svingen. Det kan komme en motorsykkel for eksempel. Og gjerne en fartskåt en også. Eller rett og slett bare en bil i full fart. Jeg kjører aldri forbi i svinger iallefall. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Paragraf 3 i vegtrafikkloven: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Denne var det du brøyt. Den tilsier det at du skal bruke hodet og tenke før du handler i trafikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå