Gå til innhold

hei, bygd ny maskin, men piper bare

Anbefalte innlegg

hei, jeg har bygd ny maskin.

ok, alt satt sammen.. prøver å slå på... da starter den å pipe.

ingen signal til skjermen. først trodde jeg det var rammen, så jeg skaffet ram (400mhz). satt den i, samme reaksjon. da ga jeg opp... en månere senere sitter jeg og en kamerat her. finner ut at jeg skal ta en titt.. da merker jeg at skjermkortet ikke står helt i, pga at hovedkortet var for langt ned eller noe sånt.. anyway, får satt det ordentlig i. piper enda.. da spør jeg online om noen har peiling på om jeg har riktig ram. finner ut at jeg hadde riktig ram først, så dette fikk jeg tak i. nå har jeg apacer 333mhz ram, og i teorien burde det virke.. tenkte kanskje at grafikk kortet var svidd, men jeg kjører nå kortet i denne maskinen, og det virker supert... prøvde med mitt gamle grafikk kort, samme reaksjon.. så eneste løsningen jeg kan tenke meg er at det er noe feil med rammen/hovedkortet...noen som har peil? takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjønner at du er litt ny, men det kan lønne seg å gjøre litt forarbeid.

Skriv hva slags hardware det dreier seg om (merke modell specs osv.)

Vi på forumet vil vite mer så vi kan hjelpe deg lettere. Hvis du skriver at du ikke får sjekket e-posten din så er det ikke lett, men når du sier at du ikke får sjekket den fordi maskina ikke slår seg på - blir det litt lettere. Da slipper vi å lære deg om SMTP og POP3, right? :wink:

----

"Vi" har lyst å vite følgende:

Hovedkort - (merke og modell [amd eller P4])

CPU

RAM

Skjermkort

samt hva du vet IKKE FUNKER....

Lenke til kommentar

hehe vet hva jeg trenger om SMTP og POP3 ;)

jepp helt rett i at jeg er noob på pc bygging, har bygd en maskin før, og da måtte jeg ha den inn på pc sjappe, fordi jeg ikke visste at du måtte ha ingen jumper på hdden hvis den sitter aleine på ide kabel'n.. :x

Hovedkort: Asus P4PE (p4 544mhz fsb, 10/100/1gbit nettverksk., firewire, usb2.0 osv..)

CPU: Intel P4 2.4Ghz, 533mhz etellernannet..

Ram: 2x Apacer 333mhz 512mb brikker, er ikke helt sikker på modellnr, hvis det teller..

Skjermkort: Ati Radeon 9500

bare spørr hvis det er mer du vil vite..

det er ingenting som jeg veit ikke virker... alt burde være i skjønneste orden.. grafikk kortet bruker jeg nå, rammen har blitt testa i en kamerat sin maskin, så syndern kan kanskje være hovedkortet?

eneste mulighet er da vel å få den inn på pc sjappe for å konstatere dette, men prøvde litt å unngå dette da :)

Lenke til kommentar

hmmm.........

Det du skal lære nå heter feilsøking:

-punkt 1: du finner ut hva pipingen betyr.

DVS. du slår opp i manualen og sammenligner med de måtene pipingen kan komme på.

-punkt 2: der står det ikke noe vettugt siden asus har post reporter

-punkt 3: du aktiverer on-board lydkortet og plugger i høytaleren.

-punkt 4: da får du høre hva som er galt.

_________

hvis dette skjærer seg, si i fra, men du kan også prøve dette:

ta av ALT av hardware på hovedkortet.

Sett inn CPU'en. Sørg for at den sitter skikkelig i socketen sin.

Sett på kjøleribben og monter RAM, evt. Monter RAM først (hvis det er snakk om fysiske konflikter)

Trykk RAM'en skikkelig NED i socketen.

Sett i skjermkortet. Sørg for at det står skikkelig i socketen.

CLR_RTC. (side 2-17 i manualen). Den sørger for at du får en clean boot. Husk å flytte jumperen tilbake da ;)

Plugg inn høytalerene også da, kan jo være en ide :D slik at du får høre post reporteren.

Sørg for at skjermkabelen sitter på skjermkortet slik at du får bildet hvis det kommer da :woot:

|okk^ay: skjermkabelen skaper piping :lol:

Kofferten min booter hele tiden uten skjermkabel den. Kjører på kun to kabler: strøm og ethernet.

Lenke til kommentar

Hei!

Eg og gjorde den feilen med GFX-kortet ein gong. Skjønte ikkje kva det var, men fant ut av det til slutt.

Anyway; Eg opplevde ein slik piping på eit anna HK (hugsar ikkje kva HK det var). Då hadde eg kobla til eit nytt modem (intern)...

Skjønte ikkje kva det var. Av ein eller anna grunn så prøvde eg å ta ut minnet. For så å berre sette i ei brikke fyrst. Då kom den. Derretter skrudde av igjen og satte inn den siste brikka. Då virka alt som det skulle. Eg er heilt sikker på at minne ikkje hadde vert borti minnet, men av ein eller anna grunn så måtte eg ta det ut og sette det inn igjen. Kan jo vere verdt å prøve.

-Green-

Lenke til kommentar

hei takk for mange svar, skal prøve ut litt forskjellig... har ikke floppy da, og kan ikke tenke meg at det skulle ha noe å si :)

og det går ikke ann å sette i cpu feil vei :lol:

lurte bare på om noen som har opplevd eksakt det samme, altså lik piping (5 først, pause, så ueendelig..)?

takk takk :woot:

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe lignende problem på mitt gamle KT7-Turbo2 HK. Bortsett fra at det ikke pep eller noe lignende. Fikk iallefall ikke skjermbilde, pcen bootet greit og cpu-viften snurret, men ikke noe fordømt skjermbilde. Skiftet hk, men det viste seg at det ikke var det som var synderen. Det var CPU, som plutselig hadde bestemt seg for å slutte å virke(eller evt. et mikroskopisk hakk langs kanten på kjernen). Prøv med en annen cpu!

Lenke til kommentar

hvis du sedder f.eks tastatur ps/2 kabelen feil i( at en av de metalgreiene inn i brekker eller bøyer seg) kan pc'en begynne å pipe å ikke boote skikkelig....en kompis av meg var helt fortvila fordi han satt den feil i :lol:

kan være en av de metallgreiene på skjermkortuttaket som har bøyd seg? :wink:

Lenke til kommentar
hei, jeg har bygd ny maskin.

ok, alt satt sammen.. prøver å slå på... da starter den å pipe.

ingen signal til skjermen. først trodde jeg det var rammen, så jeg skaffet ram (400mhz). satt den i, samme reaksjon. da ga jeg opp... en månere senere sitter jeg og en kamerat her. finner ut at jeg skal ta en titt.. da merker jeg at skjermkortet ikke står helt i, pga at hovedkortet var for langt ned eller noe sånt.. anyway, får satt det ordentlig i. piper enda.. da spør jeg online om noen har peiling på om jeg har riktig ram. finner ut at jeg hadde riktig ram først, så dette fikk jeg tak i. nå har jeg apacer 333mhz ram, og i teorien burde det virke.. tenkte kanskje at grafikk kortet var svidd, men jeg kjører nå kortet i denne maskinen, og det virker supert... prøvde med mitt gamle grafikk kort, samme reaksjon.. så eneste løsningen jeg kan tenke meg er at det er noe feil med rammen/hovedkortet...noen som har peil? takk på forhånd :)

sett inn strøm kabeln til skjermkortet, det var mitt problem :wink: prøv det du

Lenke til kommentar

ok, det var så enkelt som å sette i høytaler pluggen og høre etter hva datadamen sier :)... "no cpu installed, no cpu installed"..

etter å ha tatt cpu vifta ut, og cpu'n ut, og satt alt tilbake igjen, piper den ikke lenger..... men har nå fått et nytt problem...

alt starter opp fint, viftene begynner å vifte osv... men etter 5 sek slår den seg av igjen... (har prøvd å plugge inn monitor.. , ... betyr det noe at jeg ikke har harddisk i den akkurat nå? )

hjelp :shrug:

*poke* :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...