Gå til innhold

Sykkeltur nedover Europa - Noen erfaringer og tips!?

Bone

Anbefalte innlegg

Nei, her er det kun 1 syklist og 1 sjåfør som får være med:) Loire siden vår begynte egentlig som en reiseblogg mens vi var der, men den har vel blitt utvidet til en slags infoside for andre som har tenkt seg til Loire også. Og den er ikke ferdig heller. Det vi fant ut når vi lette etter info om Loire var at det var vanskelig å finne bra informasjon på nettet, de store attraksjonene står det en del om, men mange av de små perlene finner du kun ved å utforske selv. Og det var motivasjonen for å lage en egen hjemmeside om Loire.

Nord i Tyskland har jeg bare vært innom noen få steder på motorsykkel for x antall år siden, og Belgia og Nederland står fortsatt bare på ønskelisten. Så der kan jeg dessverre ikke bidra så mye.

Lykke til hvor enn dere måtte havne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei! Vi er tre gode kolleger i midten av femtiårene som starter vår tur nedover 31. mai fra Kiel. Planlagt endestopp er Malaga. Alle tre har drevet med litt sykling opp gjennom årene, men noen superatleter er vil vel ikke. Dagsetappene er planlagt å være ca 120 km. Ser for oss 4 mil sykling, 1 times pause, så 4 mil sykling osv. tilsammen 9/10 timer på sykkelen. Ivar Kloster, som syklet motsatt vei i fjor, ga meg et godt råd, start sakte de første milene med så lav puls så mulig, da får du et mye bedre tur senere på dagen. Og husk, spis og drikk godt, men forbrukes mange kalorier underveis. Stort sett skal vi bo på pensjonat/enkle hoteller, men vi har også med oss et lite telt og sovepose i tilfelle. Har sjekket priser på overnatting tilfeldige steder og det ligger på 7-800 kroner natten for tre stk. Vi skal ha med oss to BOB-hengere (etthjulshenger), har god erfaring med dette etter sykkelferie i Danmark. Bagasjen ellers skal være så lite som mulig, to sykkelshorts, 2 skjorter, sykkelsko, lett vindjakke, sandaler/t-skjorter/shorts/bukse samt sokker og boxer, så lett som mulig. Det er vanskelig å skaffe gode kart i Norge, har brukt en Europaatlas planlegging, men dette har for stor målestokk men er et godt utgangspunkt for planlegging. Det anbefales å kjøpe kart under veis på bensinstasjoner, disse er mye bedre og kan kastes etter bruk. GPS er jo også greit, men etter å innhentet erfaring fra andre som har gjort samme turen er ikke bruk av GPS opptimalt, bare et godt tillegg. En skal sykle med racer og de to andre med Hybrid. Vi regner med (og planlegger) at det skal være sol alle dager på turen. Som sgat starter vi fra Kiel og sykler rett nedover til Montpellier og så langs kysten til Malaga. God tur!

Endret av Jan F
Lenke til kommentar

Hei Jan, og tusen takk for flott svar! :)

Dette var en post jeg likte godt, siden den traff veldig i blinken på de samme momentene vi skal ut på.. Vi drar jo 20. juni og har til 15. juli å være tilbake på. Vi regner med at vi tar fly tilbake? Dere har planer om det samme? 120 km per dag høres kanskje ut som litt mer enn hva vi kommer til å gjennomføre.. det blir nok billige hotel/hostel/pensjonat og sånn på oss også, da vi ikke har planer om å ta med telt! Det blir bare meg som trekker vogn, en Burley Nomad (som jeg tror tar ca 50 kg: http://www.burley.com/home/bur/page_454/nomad.html ). Vi har ikke veid hvor mye det vi skal ha med veier, enda. Hva tror du at dere kommer til å ta med dere i kilo? Takk også for tips angående reisestart og og kart, osv.. dette er små og gode tips som nok er veldig viktig! På klessiden er dette akkurat det vi har tenkt på selv.. Har ellers tenkt å snakke med Syklistenes Landsforening angående kart, da de visstnok skal ha noen gode tilrettelagt for sykling!? Men, i de europeiske sykkelnasjonene og langs sykkelrutene, så er kanskje dette kart man får "over alt"!? Som du sikkert har lest, så starter vi også i Kiel, men har et ønske om å sikte litt vestover og få med Nederland, videre sørover, og så ende opp i Frankrike et sted.. Vi har aldri vært på en slik tur før, vi har hørt at det kan være hardt, men etter å ha sett og hørt om andre som har lagt ut på en sånn stor tur (folk i alle aldre og form, både veldig unge og veldig gamle), så har vi ikke fått noen indikasjon på at ikke vi også skal klare dette nokså bra! Men, vi altså ikke hvor langt vi kommer, eller har mulighet til å komme, så vi har ikke satt noen "endestasjon", men om vi klarer å komme midt i Frankrike et sted, så skal jeg si meg fornøyd!? Kanskje vi kan komme lengre, kanskje kortere!? Vi får bare se.. ta en etappe om gangen! :) Hvor lang tid har dere på dere?

Takk igjen for fin post!

Og takk til deg også, Kristin! Det har vært en lengre periode nå hvor jeg ikke har tenkt så mye på denne sykkelturen.. det vil si, jeg tenker på den nesten hele tiden, og gleder meg, men, selve undersøkelsene og tankene rundt det praktiske har i det siste måtte vike for eksamen, etc..

Takk igjen, alle sammen!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...