Gå til innhold

Sykkeltur nedover Europa - Noen erfaringer og tips!?

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Store planer om å foreta en sykkeltur med min mor nedover Europa til sommeren..

Vi har fra ca 20. juni, til og med 15 juli å ta av.

Vi tenkte også å ta ferge fra Oslo til Kiel, og dermed hoppe over sykkellandet Danmark, rett og slett for å spare noen dager, siden Danmark er mer eller mindre nokså velkjent og ønsker slikt sett å bruke dagene på mer ukjente områder!

Det er jo sørover vi tenker oss, og jeg ser for meg at vi sykler mot Nederland fra Kiel, vidre nedover og får med oss Belgia, Luxemburg og Frankrike og de landene der.. Noen som vil anbefale noe annet?

Det vi også lurer på, er gode "sykkelstier"!? Noen som vet om kart eller hvor man kan søke for å finne fine sykkelveier!? Vi kan jo ikke akkurat se hvor vi skal ved å følge Autobahn, om dere skjønner!?

Hvilke steder anbefaler dere at vi bør ta turen innom!?

Noen som har vært på en slik tur før!? Vi har aldri..

Rett og slett, er det noe spesielt dere ønsker å komme med etter å ha lest en slik førstepost!?

Tusen takk for all tilbakemelding!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEI!!!

Dette hørtes ut som en KJEMPEFLOTT ide! Eg er boende i Tyskland for øyeblikket og her har vi utrolig mange flotte sykkelstier! Tyskland og spesielt området her i vest Tyskland er veldig kjent for sine gode sykkelstier!

Eg bor på grensen til Nederland og sykler ofte inn til nedreland (nasjonalparken)

Eg vil anbefale å ta turen innnom Maastricht i nederland om dere har muligheten! En fantastisk flott by!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for oppløftende tilbakemelding, BenjaminGu! :)

Godt å høre at det er gode sykkelveier der, og det er vest i Tyskland vi nok kommer til holde oss.. dette blir en "kosetur", ingen av oss er superspreke (lengre), men vi har nå ikke planlagt enn sånn tur uten tro på at vi skal klare det heller! :) hehe.. Vel, derfor tror jeg at det er best at vi holder oss litt vest, sikkert flatere på den kanten!

Glemte å si at vi har planer om å campere innendørs hver natt. Jeg har telt (og sånn sykkelvogn), men den blir vel brukt til å ha skift og toalettmappe og kamera og sånne småting..

Maastricht er nå satt på huskelisten! ;)

Vet du om det finnes kart over "sykkelveier" i Europa!? Men, regner kanskje med at hvis man først støter på én, så er det bare å følge dem i alle retninger dit man vil!? At alle større (viktige?!) steder han en eller annen form for sykkelvei mellom seg!? :)

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Ja. Tok turen sammen med min far, men dessverre hadde han ikke kapasitet til å sykle helt til Nederland. Det ble derfor en tur rundt Danmark (ble dog rundt 1300 km), så hvordan det står til med fine sykkelveier nedover Tyskland vet jeg dessverre ikke.

Men kan vel si at jeg sterkt anbefaler å ta sykkelen fatt, for det var absolutt en flott tur med mye natur. Det er laget noe som kalles sheltere som er små åpne overnattingshytter man kan sove i langs ruta vi tok. Om det er noe slikt gjennom Tyskland hadde jeg definitivt vurdert det.

Lenke til kommentar

Høres ut som om vi har en flott tur i vente! :) Så sant ingenting går virkelig skeis da..

Det vi også lurer på, som du virker perfekt til å svare på.. siden jeg også skal ha med noen av litt eldre kaliber på tur.. hvor mye, slik i praksis, klarte dere å sykle per dag? Hvor mange timer og kilometer kan man forvente å tilbakelegge/bruke per dag?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Jeg tror vi syklet i gjennomsnitt rundt 70 Km per dag. Noen ganger mer, andre ganger mindre. Nå stoppet vi også svært sjeldent innom attraksjoner, så det ble en del timer på sykkelsete. Vil tro vi brukte rundt en arbeidsdag, typ 9-5, på sykkelen.

Litt vanskelig å svare på hvor mange timer/kilometer man kan forvente å bruke per dag. Kommer helt ann på om dere skal innom severdigheter ol.

Lenke til kommentar

Takk!

Nei, det er jo vanskelig å si.. men, kan nok gå utifra det samme som dere, at noen dager er lengre, andre ikke! Men 7 mil høres ikke så altfor ille ut.. når jeg kalkulerte selv, så hadde jeg kanskje trodd at man kom lengre på en "arbeidsdag", men det var litt derfor jeg lurte, fordi praksis og teori stemmer jo ikke alltid, spesielt ikke når jeg egentlig ikke hadde peil! :) hehe..

Lenke til kommentar

Jeg tror vi syklet i gjennomsnitt rundt 70 Km per dag. Noen ganger mer, andre ganger mindre. Nå stoppet vi også svært sjeldent innom attraksjoner, så det ble en del timer på sykkelsete. Vil tro vi brukte rundt en arbeidsdag, typ 9-5, på sykkelen.

Litt vanskelig å svare på hvor mange timer/kilometer man kan forvente å bruke per dag. Kommer helt ann på om dere skal innom severdigheter ol.

Workin' nine to five ;)

Lenke til kommentar

Det vi også lurer på, som du virker perfekt til å svare på.. siden jeg også skal ha med noen av litt eldre kaliber på tur.. hvor mye, slik i praksis, klarte dere å sykle per dag? Hvor mange timer og kilometer kan man forvente å tilbakelegge/bruke per dag?

Høyrest ut som ein veldig interessant tur!

Når det gjeld kor langt ein kan sykle pr dag er det ikkje alderen, men formen, terrenget og vinden som er avgjerande.

Ellers kan du kanskje finne noko nytting her

Lenke til kommentar

Det er sant! :)

Som sagt, vi er ikke noen superatleter noen av oss.. Jeg er 32, og min mor er i midten av 50-åra.. selv har jeg en lengre skikarriere bak meg, men den har tatt godt slutt for noen år og kilo siden.. allikevel henger "langkjøringsdelen" i meg noe, så jeg er mer skeptisk til min mor! Men, hun driver nå å sykler titt og ofte, godt over en time noen dager i uken.. så, tanken er at vi skal på "kosetur", slappe av.. sykle litt, pause litt, sykle litt videre.. så får vi bare se hvordan det går og hvor langt vi kommer! :) hehe..

Når det gjelder terrenget, så regner jeg litt med at det er relativt flatt (i hvert fall ikke veldig mye fjell og daler) jo lengre vest vi kommer.. derfor er mot Nederland og nedover fra der hovedplanen.. men, der har man jo vind igjen! Og når det gjelder vinden, har jeg faktisk lite peil på hvordan den er der nede, og hvor mye den eventuelt vil plage oss.. !?

EDIT: Takk for linken, den skal jeg kikke på! :)

Takk for tilbakemelding! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Takk!

Nei, det er jo vanskelig å si.. men, kan nok gå utifra det samme som dere, at noen dager er lengre, andre ikke! Men 7 mil høres ikke så altfor ille ut.. når jeg kalkulerte selv, så hadde jeg kanskje trodd at man kom lengre på en "arbeidsdag", men det var litt derfor jeg lurte, fordi praksis og teori stemmer jo ikke alltid, spesielt ikke når jeg egentlig ikke hadde peil! :) hehe..

7 mil er heller ikke så ille. Vi hadde et relativt rolig tempo, dvs tempoet til far. Hadde nok godt litt raskere om han hadde hatt en bedre sykkel.

edit: ta en titt her: http://www.cycletourer.co.uk/cycletouring/denmark98.shtml

Nederst finner du også en link hvor du kan se hvor de sykla, antall km osv.

Endret av Donnie Darko
Lenke til kommentar

Hei!

Nå er det begrenset hvor langt du kommer og hvor mye du rekker på en tre fire uker, men et område som er suverent for sykkelturister er Loire dalen i Frankrike. Her er terrenget "snillt" mot de som ikke har milevis av trening på sykkelrutene og sykkelstiene er lagt utenom trafikerte veier for det meste. Det er laget et nettverk på ca 800km spesielt beregnet for syklister. Du kan lese mer om Loire a Velo prosjektet her og hvis du har lyst til å sjekke vår Loire side må du gjerne gjøre det også. Våre sykkelferier, hvis du kan kalle det det, blir lagt opp slik at min mann sykler og jeg kjører følgebil. Så treffes vi til lunsj og på avtalte severdigheter i løpet av dagen. Det passer perfekt for oss, men det blir litt annerledes enn det dere har planlagt. Men har du lyst til å se bilder og lese litt om turen vår må du som sagt gjerne sjekke hjemmesiden vi laget etterpå(den er på engelsk og ikke helt komplett enda, men en god del info finner du der)

Du kan helt sikkert sykle 7 mil om dagen uten problem i terrenget her, men hvis du vil se noen av de berømte slottene og severdighetene langs ruta bør du legge opp til litt kortere etapper. En del hoteller i området har spesial service for syklister og frakter bagasjen din for deg til neste hotell.

Lykke til med turen og planleggingen!

mvh

Kristin

Lenke til kommentar

Ser du og din mor, planlegger en lengere tur. Men kanskje dere først skulle forsøke en helge tur (kanskje en lang-helg), her i Norge. Fin trening også! Så ser dere litt hva dette er, hvor langt dere sykler pr/dag og deres egen form.

Vet om flere som har hatt store ambisjoner og om lignende turer. Og har endt opp med noen mil i Danmark. Også folk på din alder! Du nevner også severdigheter. Det går ofte 3 - 5 timer, på slike steder.

Du skriver at din mor sykler noe, men hva med deg selv? Det hjelper ikke om (og hvis) du er i bedre form enn din mor, hvis rumpa di er gåen etter et par dager. Så hvis du ikke sykler, så få rumpa di på et sykkelsete raskest mulig! Hvis ikke blir det ikke noen koselig tur. :)

Men god tur!

Lenke til kommentar

Dette har du selvfølgelig helt rett i.. :)

Jeg sykler også jeg.. i forbindelse med jobb og skole! :)

Takker også for advarselen! Men, vet ikke helt hva jeg skal svare på den.. vi har ønsker om å ta en tur "nedover Europa", men ikke vet jeg hvor langt vi kommer!? Vi har ingen planer om å stresse.. det er en kosetur, rett og slett! Så får vi bare se.. kanskje ender vi på et dårlig motell rett utenfor Kiel, kanskje ender vi opp i Paris!? hehe..

På normale veier, virker 7 mil nokså overkommelig på en dag.. selvfølgelig, er det veldig mange og lange oppoverbakker vil jo dette trekke ned.. men, planen er å sykle litt, stoppe litt, ta en matbit, sykle litt videre.. osv!

Vi har ikke tenkt til å ta med noe telt å overnatte i, dette for å minske bagasje.. så derfor kommer vi nok til å sove litt her og der innendørs! Og når det er sagt, så ser jeg litt for meg at vi kanskje blir en dag på litt større steder, og sykler litt lengre på andre.. :)

Kristin: Hei og takk for tips! :) Satt stor pris på innlegget ditt og anbefalingene dine.. konseptet deres høres veldig fint ut, og det er nok uten tvil en flott opplevelse! :) Denne gangen blir det nok uten oss.. vi vil nok prøve oss litt "for oss selv" denne omgangen, men ikke umulig at man kan bli med på en slik tur en annen gang! :)

Og fortsatt: Er det noen som har flere "må se" steder, eller steder man vil anbefale å stikke innom, enten det er ruiner eller byer/tettsteder generelt, så bare kom med tips! Tanken er fortsatt fra Kiel og holde seg litt på vestsiden og nedover..

Takk :)

Lenke til kommentar

Hei igjen, jeg uttrykte meg kanskje litt klønete der. Når jeg nevnte Prosjekt Loire a Velo så mente jeg å referere til prosjektet de har gjort med å bygge 800 km med veier spesielt tilegnet syklister. Dere behøver ikke være med på noe organisert prosjekt for å sykle her, man kan legge opp ruta akkurat som man ønsker selv. Og du kan overnatte akkurat hvor du vil, jeg ville bare informere om at veldig mange hoteller yter ekstrasevice for syklister langs hele ruta, slik som transport av bagasje, vask av treningstøy, matpakker etc. Men du må som regel spørre etter det, det. Ikke alle som er like flinke til å informere når det kommer utlendinger på sykkel.

Når jeg leser innlegget mitt igjen så ser det nesten ut som vi arrangerer slike turer, men det gjør vi altså ikke:-) vi hører også til i gruppen som foretrekker å reise for oss selv. Jeg må kanskje gå inn på siden vår og se over hva jeg har skrevet, så ikke vi får en bestilling på ny Loire tur. I år har vi nemlig tenkt oss til Normandie og Bretagne, også med sykkel og leiebil.

Jeg har kun vært med å syklet selv en gang, da var vi i Toscana. Fantastisk tur, men det var den gang jeg var i form selv. Du bør ha et par sesonger og noen hundre mil i baken før du setter kursen dit.

Et annet sted i Tyskland som også er godt egnet for sykling er Mosel dalen, koselige steder langs elva, likte spesielt Cochem med den gamle borgen. Og hvis dere vil litt fortere frem noen dager går det også an å ta med sykkelen på toget og spare rumpe og bein litt :)

Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

Ja, hehe, jeg fikk nok forståelsen av at det var dere var med på å arrangere turer.. at din mann var med å sykle, men du kjørte en følgebil med bagasje, eller noe sånn! :) Men, jeg må nå spørre (kunne ha sikkert lest men, siden du nå først er her).. hva mener du med at dere ikke arrangerer slike turer, og med at du må sjekke så du ikke får bestilling!? Hva nøyaktig er det dere gjør, eller ikke gjør da?

Jeg skal kikke litt nærmere på det som du postet.. for det så unektelig fint ut der, og spennende! :)

Og de andre navnene du ga meg må jeg også google litt på, er jo så mange alternativer! :)

Men, for å spørre om noen annet, har du noen erfaring i området hvor vi i utgangspunktet hadde tenkt oss da?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Da er du noe bedre rustet, enn jeg fryktet. :) Men er det bare korte turer du sykler. Så bør du/dere nok likevell trene noe på lengere turer, med dagsettapper på 5 - 10 mil. Så ser dere hvordan det er, når dere sykler hele dager.

Vet at noen ikke har klart mer, enn et snitt på 25 - 40 km pr. dag (14 dagers turer), grunnet severdigheter, spisepauser, o.l. Men i brukbar form og god planlegging, så kan det bli en fin tur. Kort eller lang.

Dag Otto Lauritsen har også utgitt en bok om sykkelferie, i Norge og 10 europeiske land, med tips og praktiske råd. Boken heter: "På tur med Dag Otto". Kan være nyttig.

Det er jo også sykkelforeninger, som sikkert har erfaring og tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...