Gå til innhold

SMC Pentax-M 200mm F4

Anbefalte innlegg

Min svigerfar (hvertfall nesten) har en del gammelt og fint kamerautstyr.

Blant annet kom jeg over en SMC Pentax-M 200mm F4 - jeg er hvertfall så og si sikker på at det er denne typen (har den ikke for hånden akkurat nuh) som kan se litt spennende ut, og jeg mangler litt på telefronten og vurderer derfor å kjøpe ett adapter til 50D'en.

Utifra reviews på Pentax forumet ser den ut til å være OK på f/4, noen sier tilogmed at den er glimrende på f/5.6.

Vil det egentlig være verdt å kjøpe adapter til denne? Evt. hvilken? Regner med at det K-mount på objektivet og det skal vel da være mulig å oppdrive en på e-bay.

Endret av egilrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et gratis objektiv og et billig (?) adapter. Hva har du å tape?

Objektivet er nok helt kurant det, alle M objektivene jeg har (har ikke dette) har vært av god kvalitet. Men alt er manuelt da, så det er jo ikke akkurat en drøm i bruk.

Lenke til kommentar

Et gratis objektiv og et billig (?) adapter. Hva har du å tape?

Objektivet er nok helt kurant det, alle M objektivene jeg har (har ikke dette) har vært av god kvalitet. Men alt er manuelt da, så det er jo ikke akkurat en drøm i bruk.

Det var vel egentlig det jeg hadde tenkt meg.

At det er manuelt er greit nok, får vel trene litt. Hvilket adapter kan man anbefale da? Det finnes tydeligvis en del forskjellige av disse og med ganske stor prisforskjell, får vel søke litt til ;)

Lenke til kommentar

Du skal passe på å få et AF Confirm adapter. Da vil fokusbekreftelsen virke. Så vit jeg vet finnes det litt ulike versjoner av den lille confirm brikka. Det skal være en som produseres i Øst-Europa som er den klart beste, kalles vel EURO* ETTL. Fordelen med denne og noen andre mer avanserte er at de kan programmeres både slik at man får rett exif, og kan justeres slik at fokus faktisk blir korrekt.

Men jeg fant noen artikler på nettet om de ulike brikkene som kan hjelpe, men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...