protoneedhelp Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Kompetansemål: "forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene" Jeg har lest i naturfagsboka, men det står ikke konkret hva redoksreaksjoner er. KAn noen hjelpe meg med det som står øverst? takk på forhånd! Lenke til kommentar
kiwinazgul Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Google? Regner med du finner noe nyttig der, ellers er Realisten en veldig grei plass å lette! Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Jeg har funnet ut hva redoksreaksjon er, men under står det oksidasjon og reduksjon. Er oksidasjon og reduksjon prosessene under redoksreaksjon? Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Virker på meg som det er veldig, veldig uspesifikt hva en redoks reaksjon er helt til man iallefall har begynt på kjemi 2 og lærer om oksidasjonstall? Mener kjemi læreren min sa noe slikt etter at jeg klaget på at det var så vanskelig å finne ut om man hadde med en redoks reaksjon å gjøre i de fleste tilfeller. Oksidasjonstall virker i prinsippet veldig lett så skjønner ikke hvorfor vi ikke lærer det tidligere... Det som vi skal kunne på kjemi 1 og naturfag 1ste klasse er iallefall at en redoksreaksjon er: - I en redoksreaksjon blir alltid et stoff redusert og et annet oksidert. - oksidasjon er tap av elektroner, altså mindre elektroner. - reduksjon er opptak av elektroner. Endret 28. april 2011 av Tensai Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå