Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Focus - 18" felg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurdere sterkt å kjøpe meg den nye Ford Focus stasjonsvognen.

Ser at den kan leveres originalt med 18"x8"5-eikers alufelg med 235/40 dekk for 4500,- ekstra (standard er 16").

Hva tenker dere om dette? Hva er positivt/negativt med tanke på et slikt valg?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ser bedre ut, men gir mye dårligere komfort, og veldig mye dyrere dekk når du skal bytte.

 

Edit: Men det var svært gunstig priset.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Mye dårligere komfort??

Hm...

Jeg syntes også at 4500 ekstra ikke var ille pris ved å gå fra 16" til 18" og fetere dekk...

 

Noe redd for at fruen ikke skal like å kjøre den, men jeg tipper jeg går for 18" så får jeg heller selge dem dersom det viser seg å ikke funke for vårt bruk...

Lenke til kommentar

Mye dårligere er å ta hardt i. Selv har jeg vinterdekk på 16"/195 og sommerdekk på 17"/225, og forskjellen er i hovedsak merkbar på at den sporer mer, på de mest slitte utfartsveiene så kan det rykke til der veien skifter overflate, men utover det er komforten i stort sett den samme, unntatt at sommerdekkene er stillere.

 

4500 er ikke så stor prisforskjell, men prisforskjellen den dagen du må skifte ut dekkene vil komme på noen tusen også - hver gang du skal skifte dekk.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har 205/55-16 på vinter og 215/45-17 på sommer, og det er stor forskjell på kjørekomfort på disse. Mye hardere, mer sporing, mer støy, men de ligger mye bedre på så lenge asfalten er tørr. Bilen min har sportsunderstell, mulig dette gjør forskjellen mer merkbar.

Lenke til kommentar

Hvis du er opptatt av komfort setter du ikke 40 profil dekk på en Focus. På norske krøtterstier får du mer sporing, ekstra støy og dårligere komfort. Jeg har 45 profil på mine sommerdekk, og angrer på at jeg ikke gikk for 55 profil.

 

Store felger og lite gummi ser kanskje fint ut for noen, men bortsett fra det visuelle er det bare ulemper. Den mest egnede dimensjonen på norske veier er 195/65R15.

Lenke til kommentar

Folkens: Å angi profil uten å angi bredde har absolutt ingenting for seg. Det forteller at du har et dekk som er så og så mange prosent av bredden i høyden, men ikke noe mer.

 

Når det gjelder temaet, så vil jeg råde deg til å gå for 17-tommere. Det er et bra kompromiss mellom utseende, veigrep og komfort.

 

Det ekstra grepet du får av å kjøre med 18-tommere kommer du nok aldri til å utnytte uansett. Da står du igjen med utseendebiten, men jeg mener du gir slipp på uforholdsmessig mye komfort med såpass store felger på en sånn bil.

 

Det handler jo selvfølgelig om dine egne tålegrenser også, men siden du nevner at fruen skal kjøre bilen, så tror jeg nok 17-tommere kan være smart. Tviler på at hun har lyst til å kjenne alle sandkorn på vei til butikken.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Negative sider med 18":

Det er mindre enn 19".

Haha!

 

Kjører selv 225/40R18 på sommer på min, kunne godt tenkt meg å gått opp til 19 tommmere, men prisspranget er stoooort :-( .

Denne komforten som alle sier forsvinner har jeg ikke sett så mye til, det kommer for min del også veldig an på bilens understell og hva den er laget for.

Har kjørt en del w211 med 285/25R20, uten å merke noe spesielt til røft underlag.

 

Ja sporer en del mer, men til gjengjeld sitter bilen langt bedre på veien, som i mine øyne er komfort i seg selv!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Folkens: Å angi profil uten å angi bredde har absolutt ingenting for seg. Det forteller at du har et dekk som er så og så mange prosent av bredden i høyden, men ikke noe mer.

Generelt enig, men her snakker vi om en konkret bil, dvs at avviket i rullediameter for alle aktuelle alternativer bør være godt under 5 %. Summen av felgdiameter og 2 x dekkets høyde blir dermed omtrent lik for alle lovlige alternativer. I forhold til 16" vil da 17" gi 1,27 cm lavere dekkhøyde, og 18" 2,54 cm lavere dekkhøyde.

Lenke til kommentar

Hvis du er opptatt av komfort setter du ikke 40 profil dekk på en Focus. På norske krøtterstier får du mer sporing, ekstra støy og dårligere komfort. Jeg har 45 profil på mine sommerdekk, og angrer på at jeg ikke gikk for 55 profil.

 

Store felger og lite gummi ser kanskje fint ut for noen, men bortsett fra det visuelle er det bare ulemper. Den mest egnede dimensjonen på norske veier er 195/65R15.

 

Jeg lurer litt på hvorfor du er på bilforumet? Etter hva jeg har sett av hva du skriver her har du ikke et fnugg av bilinteresse. Hvor gammel er du, 90+?

Lenke til kommentar

Negative sider med 18":

Det er mindre enn 19".

Haha!

 

Kjører selv 225/40R18 på sommer på min, kunne godt tenkt meg å gått opp til 19 tommmere, men prisspranget er stoooort :-( .

Denne komforten som alle sier forsvinner har jeg ikke sett så mye til, det kommer for min del også veldig an på bilens understell og hva den er laget for.

Har kjørt en del w211 med 285/25R20, uten å merke noe spesielt til røft underlag.

 

Ja sporer en del mer, men til gjengjeld sitter bilen langt bedre på veien, som i mine øyne er komfort i seg selv!

 

Å kjøre med 20-tommere på en W211 er voldtekt av egenskapene til bilen. Den er egentlig komfortabel, men med så store hjul blir den bare stump, sporete og bråkete. Og, ja. Jeg har prøvd.

 

Kjørte forøvrig en ny A6 med 20-tommere forrige uke, og det var irriterende mye hjulstøy. Det ble mye bedre med litt smalere 19-tommere, men jeg kunne fortsatt klart meg med 18.

 

Generelt enig, men her snakker vi om en konkret bil, dvs at avviket i rullediameter for alle aktuelle alternativer bør være godt under 5 %. Summen av felgdiameter og 2 x dekkets høyde blir dermed omtrent lik for alle lovlige alternativer. I forhold til 16" vil da 17" gi 1,27 cm lavere dekkhøyde, og 18" 2,54 cm lavere dekkhøyde.

 

Siktet egentlig til Mythos som sa at han hadde 45-profil på sine dekk. Det kan bety så mangt.

Lenke til kommentar

Da er bilen bestilt, med levering ultimo mai/primo juni...

Jeg gikk for 18"...

 

Med Panther Black farge, rails, led og fete dekk håper jeg den blir å ta seg bra ut og at kjørekomforten blir bra.

 

De testene jeg har sett av bilen er meget oppløftende, men jeg har ikke selv prøvd bilen med 18" felger eller sett den testet med dette så det blir jo spennende.

Regner med at FORD har testet dette godt, i og med at dette er en av opsjonene ved kjøp av bilen... De vil vel ikke selge noe som gjør en kjøper mindre fornøyd?

 

Uansett; dersom det ikke funker som forventet, må det jo være mulig å få solgt felgene og dekkene og investert i en dim mindre?

Lenke til kommentar

Definitivt gå for 18". Har det selv på mine biler, det ser utrolig mye bedre ut, det blir en annen bil både utseendemessig og kjøremessig. Sporing går en del på hva slags dekk som sitter på bilen og, ville ikke bekymret meg noe særlig for det med mindre man tenker større enn 18". Og for den prisen hadde det ikke vært et spørsmål engang for min del.

 

Edit: så at du gikk for de, skulle ikke by på noen problemer, i verste fall er det nok ikke noe problem å selge nei. Grattis med ny bil

Endret av Rairai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Å kjøre med 20-tommere på en W211 er voldtekt av egenskapene til bilen. Den er egentlig komfortabel, men med så store hjul blir den bare stump, sporete og bråkete. Og, ja. Jeg har prøvd.

Å dine erfaringer er mer gyldig enn mine, hadde glemt det. (-_-)

Lenke til kommentar

Å kjøre med 20-tommere på en W211 er voldtekt av egenskapene til bilen. Den er egentlig komfortabel, men med så store hjul blir den bare stump, sporete og bråkete. Og, ja. Jeg har prøvd.

Å dine erfaringer er mer gyldig enn mine, hadde glemt det. (-_-)

 

Mine erfaringer er basert på en god del erfaring - og ikke minst faktiske tall. Det er ikke til å stikke under en stol at en bil med breie dekk ofte støyer uforholdsmessig mye. Jeg kan gjerne rote frem noen støymålinger til deg hvis du er interessert.

 

Hvis du sier at du ikke merker noe til at bilen blir stump, spesielt på skarpe ujevnheter som asfaltskjøter og sprekker, med 285/25R20-dekk er du i mine øyne inhabil i en diskusjon om komfort. Det betyr at du har en uvanlig høy tålegrense for hva som er komfortabelt.

 

Det ekstra grepet du snakker om kommer du aldri til å utnytte uansett. 255-dekk har mer enn nok grep.

 

(Jeg sier ikke at jeg ikke kunne kjørt på uforholdsmessig store hjul selv, men jeg vil bare påpeke at det i de fleste tilfeller gir veldig lite annet enn utseende.)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...