AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Hei! Jeg er en gutt på snart 16 år som lurer på om jeg har litt for dårlig kondis. Om meg: 181 65kg Egentlig ganske tynn, fettprosent ca 15 Når jeg trener kommer jeg veldig fort opp i puls, ligger på 160-170 etter litt jogging, om jeg springer er jeg fort oppe i 200. Etter jeg har trent bruker jeg ganske lang tid på å komme ned igjen i puls (etter 5 minutter puls ca 120) Jeg sliter med å komme under 100/90 i puls. Når jeg nå bare sitter og ser på tv har jeg en puls på ca 90/80. Har jeg alt for dårlig kondis? Ser egentlig ikke på meg selv som så veldig utrent, har små problemer med tunge gymtimer på skolen, spiller mye fotball og volleyball, 2 gymtimer i uka. Spiser ikke mye usunt. Hva gjør jeg om jeg nå finner ut at jeg har veldig dårlig kondis? Hvordan skal jeg trene fra nå av? Postet av anonym: 48b7ff905f83d181240212a4d717c5be Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Gå til en lege og legg frem problemstillingen din. Det kan være andre ting som er galt enn dårlig kondis. 80-90 i puls foran TVen er ikke normalt for en tynn gutt på 16 år. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Hmm.. Hørtes svært unormalt ut.. Trener du? Tror jeg også ville gått til lege.. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Det var en ekstremt høy hvilepuls ja Legen er det første du bør tenke på i morgen tidlig! Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Makspulsen din er det nok ikke noe i veien med (du kan finne den ut ved å ta 220 minus din egen alder, det gir deg et tall med feilmargin på ca +/- 12). Hvilepulsen er dog høy om den faktisk er så høy som du sier, antar du har målt den mens du sitter i ro og ser tv som du sier. Min er litt høy også, som regel toppen av 70-tallet, men ikke så høy som din. Er enig med de andre, det skader ikke med en tur til legen for å finne ut Da har du også noe å forholde deg til OM de skulle finne noe, istedet for å bekymre deg uten å vite. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Makspulsen din er det nok ikke noe i veien med (du kan finne den ut ved å ta 220 minus din egen alder, det gir deg et tall med feilmargin på ca +/- 12). Høyst usikker den metoden der selvom jeg treffer midt på. Prøv å sjekk pulsen din når du står opp på morran og fortsatt ligger i senga, da skal den være vesentlig lavere. Selv varierer jeg mellom 60 og 90 når jeg sitter i sofaen avhengi av stressnivå osv. Hvilepulsen ligger atm på rundt 47-50 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Som sagt vil det være feilmargin begge veier. Det er en ganske "vanlig" metode for å få en rask oversikt over makspuls, men det vil jo såklart alltid være individuelle forskjeller, folk er i forskjellig form osv osv Lenke til kommentar
Sink Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Men den kan bomme med ganske mye, min far har en maxpuls på 220-altder +25. Så det kan være såpass individuelle forskjeller at det er verdt å teste den. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Men den kan bomme med ganske mye, min far har en maxpuls på 220-altder +25. Så det kan være såpass individuelle forskjeller at det er verdt å teste den. Likevel, hvilepuls på 120 er meget spesielt. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Likevel, hvilepuls på 120 er meget spesielt. Enig. Edit, men trådstarter sier han er under 90puls også. I og med at trådstarter sannsynligvis da sitter i sofaen og er stressa fordi han tror det er noe galt, så er det ikke altfor ille. Endret 20. mai 2011 av Sink Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Som sagt vil det være feilmargin begge veier. Det er en ganske "vanlig" metode for å få en rask oversikt over makspuls, men det vil jo såklart alltid være individuelle forskjeller, folk er i forskjellig form osv osv Makspulsen er genetisk gitt, og har ikke noe med formen din å gjøre. Hvilepulsen, derimot, er en god indikasjon på hvilken form du er i. Når det er sagt så er 220 - alder, som du sier, en god indikasjon på makspulsen. Problemet med tallene i denne tråden er at det ikke virker som om det er noen enighet i hva hvilepuls er. Man har langt over hvilepuls når man sitter i sofaen; bare du hever armen for å se på pulsklokken stiger pulsen. Hvilepuls skal måles i det du våkner om morgenen, før du reiser deg eller gjør noe annet. Altså må du sove med pulsbeltet. Har du da opp i mot 100 i hvilepuls ville jeg sjekket hos lege. Hvilepulsen sier noe om slagvolumet til hjertet. Ved hvile har du behov for å pumpe gjennom ca 5 liter blod i minuttet. Lite slagvolum fører derfor til høyere frekvens. Selv har jeg en hvilepuls på 45, jeg er ikke mer trent enn at jeg jobber ute med en fysisk tung jobb hver dag. Endret 20. mai 2011 av SKT Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 5 min etter trening er vel ikke rett tidspunkt å måle hvilepuls på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå