-alias- Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Når du tar ut batteriet resettes bios (egentlig cmos) tilbake til fabrikkinnstillingen, så det kan ikke skje noe verre enn det. Det kan jo være lurt å notere seg endringene du selv evt. har gjort. Noe hovedkort har også mulighet til å lagre innstillinger til disk slik at det er lett å hente disse tilbake. Endret 16. mai 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Khani Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Hvis han er rask under byttingen kan han ha en liten sjangs for at instillingene fortsatt er der. Har selv opplevd dette før. Endret 16. mai 2011 av Wilyes Lenke til kommentar
trake Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Hmm. Noen som har erfaringer med BIOS-update på Asus-hovedkort? Er jo klar over at jeg rett og slett kan ødelegge hovedkortet (eller BIOS da ihvertfall) hvis updateringen failer. Derfor lurer jeg på om jeg bør bruke Asus Update programvaren eller EZ Flash for å oppdatere? Spiller det egentlig noen rolle? Lenke til kommentar
kaasa92 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) EZ flash har fungert bra alle ganger jeg har brukt det.. Sleng BIOS filen på en minnepenn så er det den beste måten vil jeg tro.. Endret 18. mai 2011 av kaasa92 Lenke til kommentar
Khani Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Har alldri hatt problemer med flashing av bios. Jeg gjør det også uten et UPS som en bekjent av meg maser om at må brukes under flashing. I tilegg har HKet crashfree bios som gjør det mulig og gjenopprette hvis det skjer noe feil. Så du skal ha mye uflaks for at det skal kunne skje noe uventet. Lenke til kommentar
trake Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Hei igjen. Da har jeg vært borte et par uker, men har rukket å prøvd litt på pcen også: Har oppdatert BIOS, hjalp ikke Har installert windows igjen (dog på samme harddisk), hjalp ikke Har prøvd med annen RAM, hjalp heller ikke Da er altså ikke rammen problemet ihvertfall. BIOS-batteriet sitter selvfølgelig midt under skjermkortet så jeg rekker ikke til uten å fjerne skjermkortet... Så planen de neste dagene blir å installere windows på en annen harddisk, for deretter å fjerne skjermkortet og sette inn nytt BIOS-batteri. Sist pcen "klikket" kom det ingen bluescreen. Alt på pcen frøs bare slik at jeg måtte restarte pcen selv. Det har også hendt at den bare klikker, får noen slags striper over skjermen og restarter seg selv. Vet ikke om det kan tyde på noe... Lenke til kommentar
trake Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 PCen klikker bare oftere og oftere, snart ubrukelig. I dag skiftet jeg BIOS-batteriet, funker fortsatt ikke. Bør jeg oppdatere BIOS enda en gang? Nå når jeg har skiftet batteriet? Da blir det windows-installasjon i morgen, noe jeg også tviler på vil funke. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Nei det er ikke nødvendig siden bios skrives / er lagret til minne som ikke trenger strøm. Det er kun cmos minnet som støttes av batteriet. Linker: https://encrypted.google.com/webhp?hl=no#hl=no&q=cmos+vs+bios&aq=f&aqi=g-L1&aql=&oq=cmos+vs+bios&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=2a29ba4065110731&biw=1007&bih=605 Endret 17. juni 2011 av -alias- Lenke til kommentar
trake Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Ok. Siden det er et lys på hovedkortet som lyser, vil jeg egentlig ikke tro at det hjelper å installere windows på nytt heller. Det at det lyser må vel bety at det er hardware-feil. Skjedde også at pcen klikket under BIOS-oppstarten, altså før windows selv startet. Får vel ta en nærmere kikk på hardwaren i løpet av neste uke. Synd at den eneste personen jeg kjenner med AM3 setup ikke tør å låne vekk CPUen sin... Endret 17. juni 2011 av trake Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Det er ytterst sjelden at det oppstår feil på CPU. Hvis det først skjer så skyldes det som regel brukerfeil under montering som har skadet den fysisk. Selv manglende kjøling skader sjelden CPU grunnet at den sørger for at maskinen slås av før det blir helt kritisk. Jeg vil nok heller gjette på hovedkort, minne eller PSU hvis feilen er maskinvarerelatert. Forøvrig kan slike feil også skyldes en "råtten" installasjon av OS. Kan du huske om det var problemer under installasjonen av OS? Manglende filer, drivere, etc? Endret 17. juni 2011 av -alias- Lenke til kommentar
trake Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Er akkurat det med brukerfeil under montering jeg er litt redd for... Skiftet cpu-kjøler for en stund siden og den kjøleren som satt der fra før satt jæ**** godt fast på cpuen. Så idet den pastaen slapp taket på cpuen klarte jeg selvfølgelig å miste den ned... Og siden da har det kommet opp "new cpu installed" i BIOS hver gang maskinen slåes på, noe som vel kan tyde på en skjev pin på CPU. Angående rammen har jeg allerede prøvd med andre ram-brikker, så da må det i tilfelle være ram-slotsa på hovedkortet det er noe gale med. Windows installasjonen gikk helt fint. Ingen feilmeldinger om noe som helst. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Hovedkortet ditt er jo relativt nytt, ser det ble testet her på Hardware i mars i fjor http://www.hardware.no/artikler/m4a89gtd_pro_usb3/75142 Hvilken CPU har du, modell? Jeg ville demontert CPU igjen og studert den nøye (bruk lupe) og se etter om noen av pinnene er bøyd eller skadet på annen måte. Sjekk også nede i soketen på hovedkortet. Lenke til kommentar
trake Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 (endret) Har en AMD Phenom II X4 965 Black Edition. Det eneste jeg synes er rart er at pcen har funket i 2 måneder etter at jeg skiftet den kjøleren uten noen problem. Får ihvertfall demontere CPUen da og skjekke den. Har bestilt meg en AM3-CPU til en HTPC jeg skal bygge, så jeg får vel mulighet til å teste den i denne pcen. Synd at mange av delene ikke er på lager så det kan nok ta seg tid da, men som sagt så får jeg prøve å demontere den som er der fra før og skjekke den først da. Regner med jeg får gjort det på mandag eller tirsdag. Endret 17. juni 2011 av trake Lenke til kommentar
Khani Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg tror i allefall utifra hva du sier at prosessoren har blitt ødelagt. Men er du heldig kan pinnene rettes ut igjen. Hvis det er bare det som er problemet. Lenke til kommentar
trake Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Tok ut CPU-en i dag og sjekket den for bøyde pinner. Blir jo helt gal i hodet av å studere den :S og jeg fant ingen som sto noe mer bøyd en de andre. Men jeg merket at da jeg satt CPU-en tilbake i socketten måtte den liksom ha et ekstra puff for å komme på plass. Den datt altså ikke ned i socketen av seg selv. Nå kommer det ihvertfall ikke opp "new CPU installed" hver gang jeg slår på pcen slik som det gjorde før, og pcen har faktisk ikke klikket enda. Men DRAM_LED lyser rødt fortsatt ved oppstarten, men jeg synes nå at det tar lengre tid før det begynner å lyse enn før. Altså vil jeg påstå at pcen NESTEN klarer å starte uten memOK-funksjonen (som DRAM_LED indikerer ifølge manualen), men det er altså fortsatt noe som ikke er helt som det skal. Så jeg får vel prøve med en annen CPU... Endret 21. juni 2011 av trake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå