Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkortet lyser rødt: pcen vil ikke på

Anbefalte innlegg

Ja da har jeg visst støtt på et problem igjen, og jeg spør heller her enn å gjøre noe gale...

Jeg fikk først bluescreen, som forsvant før den var nådd 100 i sånn dumping files eller hva der står. Jeg holdt inne på-knappen i 6 sekunder og starta den deretter på nytt.

Til min store forskrekkelse så jeg at et rødt lys på hovedkortet lyste, og pcen ville ikke på. Jeg åpnet kabinettet, sjekket kabler etc.

Så sjekket jeg hovedkortets manual (ASUS M4A89GTD PRO/USB3), og der står det at det røde lyset heter DRAM LED. Da tenker jeg som så at det må være noe gale med rammen i pcen. Stemmer det eller?

Har en ram-brikke i en gammel pc fra 2005, er det noen vits i om jeg prøver å sette i den sånn midlertidig, så jeg eventuelt får sjekket om det er rammen sin skyld? Tror den er på 512 mb og sikkert DDR1 eller noe sånt.

Takker på forhånd for svar

EDIT: Rammen som står i pcen nå (den som har failet) er to Corsair XMS3 1600 Mhz på totalt 4gb

Endret av trake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. DRAM_LED lyser fortsatt rødt når jeg starter pcen,men den går på da ihvertfall. Ser også at skjermkortet har falt med over 1 i windows opplevelsesindeksen. Fikk også noen rare striper over pcskjermen i ca 1 sekund før hele pcen slo seg av i går. Litt senere på dagen fikk jeg også bluescreen med system_service_exception. bruker windows 7

Begynner å bli litt forbanna nå så håper noen vet hva jeg kan gjøre...

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt enda en oppdatering av windows opplevelsesindeksen, og nå har skjermkortet mitt kommet seg opp igjen på 7,8 slik det var før, men harddisken har sunket med 0,2, noe jeg vil tro ikke er noe alvorlig men tvertimot bare noe forbigående akkurat da.

Det som fortsatt bekymrer meg er jo DRAM_LED som fortsatt lyser rødt når jeg starter pc, og etter at jeg brukte memOK-knappen, har det kommet et nytt bilde før BIOS starter :S

MemOK-funksjonen er jo der (etter det jeg har skjønt) for å prøve rammen med forskjellige instillinger/frekvenser etc i BIOS, før maskinen booter. Så hvis jeg hadde skrudd av memOK (noe jeg uansett ikke vet hvordan jeg gjør) hadde jeg vel ikke fått startet maskinen.

Har ikke fått noe bluescreen/rare striper over skjermen i dag, men tror nok det er fordi jeg ikke har satt de tyngre belastninger på maskinen.

Ingen som har erfaringer med ødelagt ram og memOK/DRAM_LED?

Lenke til kommentar

Ikke ha alt for stor tiltro til Win 7 opplevelses indeksen. Da jeg flyttet SSD en min fra en gammel rig til min nye, hadde den falt et par hakk til tross for at resten av systeme var mye nyere.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort som kaasa92 sier over: gå til http://www.memtest86.com/ last ned gratis ver og kjør den et par ganger.

Eventuelt forsøk med en minnebrikke av gangen og kjør testen på nytt.

Mvh

tetro

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har allerede tatt en slik lignende test ved hjelp av det minnetest-programmet som ligger på windows installasjonscden. Har også prøvd med en minnebrikke om gangen, noe som heller ikke hjalp.

Pcen klarer jo å starte når memOK er aktivert så skjønner ikke helt hva som er problemet. Kan jo ikke være helt ødelagte den rammen heller da siden den klarer det :S

MemOK skal visstnok prøve å få rammen til å starte ved andre frekvenser etc enn det som er stilt inn i BIOS (BIOS står på auto så det er ikke snakk om noe feil OC).

Har lest litt rundt på internett og sett at en oppdatering av BIOS kan være lurt å prøve. Kan visstnok være diverse kompitabilitetsproblemer rundt omkring. Har også lest at det kan være problemer med minnemodulene (eller hva det heter) på noen asus-hovedkort.

Var også innom BIOS og sjekket volten på rammen. BIOS gir den ca 1,5 V, mens den rammen jeg har visstnok skal kjøre på 1,65 V. Har prøvd å endret denne til 1,65 V, men den kjører fortsatt på 1,5. Vet ikke om dette er noe problem jeg men :S

Så jeg tror jeg prøver å oppdatere BIOS først og deretter prøve en ny minnetest ved hjelp av memtest86.

Lenke til kommentar

ja, da har jeg tatt noen slike tester ved hjelp av memtest86.

Tok først en test av begge rambrikkene samtidig, da fikk jeg to errors.

Tok deretter og testet dem hver for seg, og da fikk jeg 0 error på begge.

Tok deretter igjen og testet dem samtidig igjen, og denne gangen fikk jeg 0 error her også...

Så da kan jeg vel se bort ifra at det er rammen det er noe gale med`?

Kom på en ting som kanskje kunne være relatert til dette: Skiftet CPU-kjøler for en tid tilbake og løsnet Cpuen også. Siden den gang har det kommet "new CPU installed" hver gang jeg starter pcen slik at jeg må inn i BIOS eller eventuelt "load default settings and values" elns.

Dette kan vel tyde på at jeg kan ha bøyd noen av "pinsa" (eller hva det heter) under CPUen...

Kanskje det er faktisk er CPUen det er noe gale med, selv om det er DRAM_LED som lyser?

Tar ihvertfall og oppdaterer BIOS først så får jeg eventuelt kjøpe ny CPU. Skal bygge meg en slags stue-pc/htpc i sommer, så kan vel kjøpe meg en liten CPU til den nå, bare for å sjekke om det funker...

Lenke til kommentar

Det er mulig. Men også kan det evt være noe galt med selve HK'et i seg selv. Jeg slet tidligere med noe lignende hvor jeg fikk bluescreens for feil på rammen. Men det kom ikke noe opp i memtest86. Men jeg kjørte diverse tester og benchmarks og fant tilslutt ut at dette var HK'et sin feil.

Men det at maskinen "Finner ny prosessor" og at komponentene gir så tilfeldig score i WinOI. Kan mer eller mindre tyde på et defekt hovedkort. For min del høres det ut som det hele chipsetet er på bærtur.

Mvh

William

Lenke til kommentar

Hmm. Nå har jeg faktisk brukt pcen i 3 hele dager uten Bluescreen eller andre problemer (bortsett fra det røde lyset da). Leste litt gjennom den artikkelen, men tror jeg venter med å gjøre noe mer nå inntil jeg evt kjøper en annen CPU og prøver den.

Leste også litt mer i manualen for hovedkortet, hvor det faktisk står at en skal oppgradere BIOS etter at en har brukt memOK. Så jeg får gjøre det en dag jeg føler jeg har tid.

Lenke til kommentar

At det lyser et rødt LED lys på hovedkortet (før du har skrudd på maskinen) indikerer vell bare at hovedkortet får strøm.

Dette er ikke nødvendig vis power led på HK'et han snakker om men heller et av debug LEDene som lyser uansett hva når maskinen er på.

Lenke til kommentar

At det lyser et rødt LED lys på hovedkortet (før du har skrudd på maskinen) indikerer vell bare at hovedkortet får strøm.

Dette er ikke nødvendig vis power led på HK'et han snakker om men heller et av debug LEDene som lyser uansett hva når maskinen er på.

Tror nok ikke det er powerled som lyser nei. Har et annet grønt lys som lyser når hovedkortet får strøm. Står jo også i manualen at det røde lyset kalt DRAM_LED indikerer at noe er gale med rammen, men det lyser som sagt bare når maskinen starter, noe som vel indikerer at memOK-funksjonen klarer å fikse problemet selv. Men er jo ikke noe kjekt å ha et error-lys gående hver gang jeg starter pcen...

Lenke til kommentar

Ehm, jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over, at det lyser rødt kun den gangen du starter maskinen.

Når jeg starter maskinen min lyser det flere røde LED lamper på hovedkortet (som pleier å indikere feil), men dette er kun under oppstart og blir grønne når maskinen har kommet inn i booten/Windows.

Er det ikke slik med det også, at de er blitt grønne når du er inne i Windows?

Lenke til kommentar

Ah da så. Hvis dete bare gjelder under oppstart så tror jeg ikke det akkurat har så mye og si, så lenge maskinen ikke er veldig utabil generelt.

Jeg har også selv noe lignende på mitt Gigabyte x58 UD5 hvor det lyser en hel rad av debuglys under oppstart. Jeg tror du fint kan leve med dette.

Men BSOD'ene du får til tider kan du poste feilkoden du får her?

Last ned Bluescreenviewer så blir de fleste du har fått til nå listet opp.

Mvh

William

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Da har jeg lastet ned bluescreenviewer. Vil tilføye at pcen noen ganger også har klikket og rett og slett bare restarta seg uten bluescreen noen ganger (skjedde senest i dag).

Her er ihvertfall bluescreensa mine.

EDIT: Bluescreensa kommer når jeg belaster pcen litt (f.eks. i spill). Ellers kan pcen stå på i over en dag uten at jeg har merket noe bluescreen.

010811-10545-01.dmp.txt

031111-10202-01.dmp.txt

010411-12916-01.dmp.txt

032211-10186-01.dmp.txt

042711-10639-01.dmp.txt

050411-10982-01.dmp.txt

051511-10296-01.dmp.txt

050111-9999-01.dmp.txt

Endret av trake
Lenke til kommentar

Heisann,

Har nå sett litt på feilmeldingene dine. Og jeg har kommet fram til følgende:

0x000000f4 Mulig feil i en hardisk.

0x0000003b Feil i Windows registeret.

0x0000001a Feil i RAM manageren/Windows registeret.

0x1000007e Software relatert feil. Mulig pga en driver.

0x000000fc Driverkonflikt

Du kan prøve og bytte bios batteriet først. Etterpå kan du eventuelt ta en bios oppdatering.

Jeg tror du også bør prøve og installere Windows 7 på nytt men på en annen disk.

Mvh

William

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Takk for godt svar igjen!

Er bare noe jeg lurer på før jeg skifter BIOS-batteriet:

Er det noe spesielt jeg bør være klar over før jeg skifter BIOS-batteriet? Vil alle innstillinger i BIOS (har alt på auto) fortsatt være der og lignende? Det er vel bare tid og dato som eventuelt må stilles inn manuelt etterpå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...