Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke signal til skjermen etter oppgradering

Anbefalte innlegg

Oppgraderte nettopp en gammel maskin. Jeg satte inn følgende hardware:

AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB

ASUS M4A87TD USB3 AM3 ATX

Annet hardware:

8 gb minne 4x2gb (vet disse fungerer da jeg flyttet de ifra den andre PC'n min som har samme hovedkort)

Hiper 580W Modular PSU

GeForce 8800 GTX kort

Samsung DVD-brenner med IDE-kabel.

Maskinen starter, vifter snurrer og alt ser bra ut, bortsett fra at det ikke kommer noen signal til skjermen. Den våkner ikke til live for å si det sånn.

Jeg har koblet til alt, jeg har testet begge DVI-utgangene. Jeg brukte antistatisk lenke og tok alle forholdsregler for ikke å skade noe. memOK! knappen på hovedkortet lyste rødt, så jeg trykket på den.. den blinket, og neste gang jeg startet opp så lyste den ikke. Jeg har prøvd å starte både med CoreUnlocker av og på. Det ene andre lyset på hovedkortet lyser grønt, derfor tror jeg ikke problemet ligger på selve hovedkortet. Jeg har prøvd å fjerne noen minnebrikker, men det hjalp ikke. Jeg har lest gjennom diverse tråder uten at det har hjulpet så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg prøvd å sette skjermkortet fra den andre maskinen inn i den som ikke fungerer, uten at det hjalp. Så da er det nok ikke skjermkortet det er noe i veien med.

Jeg har også prøvd å omrokkere litt på minnebrikkene, prøvd kun med to brikker, med en brikke osv. Det hjalp heller ikke.

Lenke til kommentar

Har helt samme problemet selv, fikk nye deler til PCen i går og får DRAM_LED/MemOK til å lyse rødt. Søkte litt rundt på problemet selv og det er nok ASUS sine hovedkort det er noe galt med.

Selv søkt etter enn fix ei stund men har ikke funnet en ennå. :(

Lenke til kommentar

Sjekk PSU-Hiper er en PSU jeg ikke ville hatt om jeg fikk den gratis.Nå kan de jo faktisk virke de også men alltid lurt å sjekke når alt er svart.Skjermen din har du vel brukt før så du vet at den ikke er som min som faktisk må skrues på noen sekunder ETTER at pc er skrudd på for å våkne.(feil på min skjerm som virker ok ellers).

Husk å resette CMOS når du starter nytt system.Det skal igrunn gjøres hver gang du flytter en rambrikke også.(bedre en memok knappen)

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

PSU'en har funket helt fint de 5 årene jeg har hatt den, men kanskje den tok kvelden da jeg tok ut alt det gamle i maskinen.. jeg vet ikke. Alle vifter snurrer og hovedkortet's LED lyser grønt.. så jeg tror ikke det er PSU'en som er problemet.

Jeg har ikke resatt CMOS.. da fjerner jeg bare klokkebatteriet i et halvt minutt, og setter det inn igjen?

Lenke til kommentar

resett cmos gjør du slik-1.plugg ut strømkabel fra vegg til psu 2-fins en jumper du flytter i 15 sek for så å flytte den tilbake.så slipper du krangle med det batteriet.Vil på det sterkeste anbefale deg en ny PSU uansett.Å sette inn en 5 år gammel Hiper på ny HW i dag er gambling med nye dyre deler.PSU er jo selve "blodpumpa" i systemet ditt og en bra gamerpc begynner med nettopp en kvalitets PSU.Hvis/når den Hiper,en kortslutter dreper den som regel alt annet du har i maskina også.Det gjør ikke en ny kvalitets PSU fra feks.Corsair.Den er mye bedre beskyttet med sikringer som beskytter delene dine hvis den går føyka.Koster deg ca 600,-spenn men du sover bedre om natta. :)

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Hmm.. håper ikke det var PSU'en som kortsluttet hovedkortet og det som var. Jeg satte jo et nytt skjermkort i den og fyrte opp uten at det ble ødelagt. Det sitter nå tilbake i denne PC'n og fungerer fremdeles. Men når det er sagt så har du nok rett. Det beste er vel å bite i det sure eplet og kjøpe ny kvalitets-PSU for å være sikret.

Tror jeg kjøper meg et nytt kabinett også. Det verste jeg vet er å bygge i trange kabinetter. Føles som jeg holder på med en trippel bypass på et spedbarn med hammer og tang..

Lenke til kommentar

Si ifra om du finner løsningen Håkki :)

Nå har jeg prøvd å fjerne CR2032 batteriet i noen sekunder og satt det inn igjen uten at det hjalp.

En liten oppsummering:

GPU: Har prøvd med annet skjermkort uten at det hjalp.

RAM: RAM-brikkene satt i den andre PC'n min og fungerte 100% på samme type hovedkort. Jeg har prøvd å omrokkere på brikkene, prøvd 1 og 2 brikker osv.

HDD: Harddisken er splitter ny og skulle ikke ha stort å si for om det kommer noe signal på skjermen eller ei.

PSU: PSU er gammel, men den fungerte helt fint før jeg satte nye innmat i PC'n.

Mobo: Splitter nytt. Jeg har ikke fått noe signal til skjermen, men lampene lyser som de skal. Jeg har trykket inn memOK! knappen slik at det røde lyset ved minnebrikkene ikke lyser lenger. Jeg har prøvd å starte både med CoreUnlocker på og av. Alle vifter spinner opp, og jeg får ingen feilkoder i form av lyder eller lys.

CPU: Også helt ny, ble innstallert på vanlig måte. Da jeg skulle feste CPU-kjøleren og vifta måtte jeg presse rimelig hardt ned, men det er eneste måten å gjøre det på. Har gjort det på samme måte med andre PC'er før uten problemer.

Er det galt av meg å tenke at Mobo er den store synderen her? CPU har vel en langt lavere feilprosent om jeg ikke tar feil?

Jeg ser veldig mange tråder som ligner på denne, og hvor folk også har ASUS-mobo. Jeg har brukt de lenge fordi jeg trodde det var kurante saker. Det skal sies at mobo'en kostet kun 700 kr, men den skal jo alikevel fungere. Sånn generelt sett, ville dere anbefalt GIGABYTE eller ASUS?

Siden mobo'en var så billig tror jeg at det enkleste er å bestille ett nytt for å satse på at det er det som er problemet, istedet for å vente i uker på feiltesting og sending frem og tilbake.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Da har jeg bestillt nytt hovedkort, PSU, litt kjølepasta, og et kabinett ifra komplett.

- Chieftec Nitro Series BPS-550C 550W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin P

- Nexus EDGE Big Tower Sort

Vifter: 1x 120mm Topp, 1x 120mm Bak, Lydabsorberen

- MSI 870A-G54, Socket-AM3

ATX, AMD870+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/

Får håpe dette virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...